۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین استان قزوین پایلوت تولید محصولات ارگانیک/ مسئولین حمایت کنند
کد خبر: ۱۷۷۶۶۹ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۱۱:۲۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

استان قزوین پایلوت تولید محصولات ارگانیک/ مسئولین حمایت کنند

قزوین به عنوان پایلوت تولید محصولات ارگانیک در کشور شناخته می‌شود و سالانه ۶۰۰ تن کشمش ارگانیک به هلند صادر می‌کند و با حمایت مسئولین می‌تواند گام بلندی در تحقق یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در کشور بردارد.

استان قزوین پایلوت تولید محصولات ارگانیک/ مسئولین حمایت کنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین،  به محصولی که تحت شرایط طبیعی و بدون استفاده از کودها و سموم شیمیایی رشد می‌کند محصول ارگانیک گفته می‌شود.

گیاهانی مانند ریواس، کنگر، زالزالک وحشی از نمونه گیاهانی هستند که تحت شرایط طبیعی گل داده و محصول‌آوری می‌کنند اما مقدار این گیاهان در طبیعت برای مصرف همه مردم کافی نیست به همین علت قوانینی وضع شده تا کشاورزان بتوانند با رعایت این قوانین محصولی تولید کنند که عارضه‌ای برای انسان و حیوانات نداشته باشد و به طبیعت صدمه نزند.

تبعیت از قوانین حقوق بشر در مزارع تولید محصول ارگانیک
علیرضا نوروزیان، دبیر کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در این خصوص گفت: معمولا در تولید محصولات ارگانیک از قوانین اتحادیه اروپا استفاده می‌شود و این قوانین نسبت به شرایط اقلیمی هر منطقه بومی‌سازی می‌شوند، برای تولید یک محصول ارگانیک علاوه بر استفاده نکردن از کودها و سموم شیمیایی مزرعه‌داران باید تابع قوانین حقوق بشر بوده و به محیط زیست و گونه‌های جانوری منطقه صدمه‌ای وارد نکنند.

نوروزیان با اشاره به کیفیت پایین خاک در برخی مناطق، بیان کرد: برای افزایش کیفیت خاک و رشد بهتر محصولات از کمک‌کننده‌هایی مانند انواع باکتری‌ها و کودهای طبیعی پوسیده و پاستوریزه دامی برای ارتقا کیفیت خاک مزارع و جبرای کمبودهای عناصر غذایی استفاده می‌شود.

صادرات 600 تُن کشمش ارگانیک به هلند
وی در خصوص تولید انگور ارگانیک در استان، گفت: به صورت کاملا اتفاقی در منطقه‌ای از شال و بوئین‌زهرا کشاورزان از سم و کودهای شیمیایی استفاده نمی‌کردند که یک شرکت هلندی بعد از بازرسی از قطعه مورد نظر و انجام تست‌های لازم مدرک ارگانیک بین‌المللی برای این مزرعه صادر کرد.

دبیر کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: از محصول انگور این مزرعه سالانه 400 تا 600 تن کشمش ارگانیک به کشور هلند صادر می‌شود.

تولید سبزی خوردن ارگانیک توسط بانوان استان قزوین
نوروزیان با اشاره به تولید سبزی خوردن ارگانیک توسط بانوان بوئین‌زهرایی، اظهار کرد: هم اکنون تعدادی از خانم‌ها در منطقه بوئین زهرا در منازل خود تلاش می‌کنند تا سبزی خوردن ارگانیک تولید ‌کنند؛ سازمان جهاد کشاورزی به این بانوان آموزش‌های لازم را داده و سالانه بذر ارگانیک، آفت‌کش‌های ارگانیک و کودهای سنتی در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: آزمایشات لازم جهت تایید سلامت و رعایت مقررات تبیین شده در تولید این محصول از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود و مزارع این بانوان هم اکنون مراحل گذار (دوره‌ای که یک مزرعه‌دار برای از بین رفتن آثار سموم و کودهای شیمایی در مزرعه طی می‌کند) ارگانیک را طی می‌کند و هدف ما دریافت گواهی نامه ارگانیک اتحادیه اروپا برای مزارع این بانوان پس از طی مراحل گذار است.

250 هکتار زمین زیر کشت گندم ارگانیک
این مسئول با بیان اینکه گواهینامه استاندارد ملی ایران برای محصولات ارگانیک "11000" است، عنوان کرد: کشاورزانی که بخواهند محصولات خود را به عنوان محصولی ارگانیک صادر کنند باید گواهینامه ارگانیک اروپا را دریافت کنند چراکه قابلیت صادرات با گواهینامه ایرانی وجود ندارد.

نوروزیان در خصوص کشت ارگانیک گندم گفت:هم اکنون 250 هکتار از زمین‌های سه منطقه و همچنین منطقه کوهین زیر کشت دِیم گندم ارگانیک قرار دارند که این قطعات نیز در مرحله گذار قرار داشته و قصد داریم برای این مزارع نیز گواهی نامه کشت محصولات ارگانیک اروپا را دریافت کنیم.

تولید گَز ارگانیک
وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبارات دولتی و دریافت گواهی نامه ارگانیک اروپا برای این مزارع قصد داریم آرد و گلوکز ارگانیک تولید کنیم.

این مسئول افزود: یک شرکت اصفهانی اعلام آمادگی کرده است که آرد و گلوکز ارگانیک را از ما خریداری کرده و گز ارگانیک صادراتی تولید کند.

نوروزیان با اشاره به سایر محصولاتی که به صورت ارگانیک در استان تولید می‌شوند، بیان کرد: از سایر محصولات ارگانیک استان که در مرحله گذار قرار دارند می‌توان به گندم، جو و آغاز کشت حبوبات در منطقه کوهین، تاکستان، آبیک و بوئین زهرا در سال جاری اشاره کرد.

چگونگی دریافت گواهینامه ارگانیک
وی در تشریح چگونگی دریافت گواهینامه‌های ارگانیک توسط کشاورزان گفت: متقاضیان می‌توانند به سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند و مدارک لازم را ارائه نمایند، اگر کشاورزان تمایل به دریافت گواهینامه ارگانیک سازمان استاندارد ایران (11000) داشته باشند سازمان پس از تکمیل مدارک کشاورز را به سازمان استاندارد معرفی می‌کند؛ اما در صورتی که کشاورزان مایل به دریافت گواهینامه بین‌المللی باشند به شرکت‌هایی که نماینده اتحادیه اروپا در ایران هستند معرفی می‌شوند.

دبیر کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه اظهار کرد: پس از معرفی کشاورزان به نمایندگی‌های اروپایی و پردازش مدارک، مزارع به صورت ماهواره‌ای کنترل شده و پس از طی مراحل گذر این مزارع معمولا موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی ارگانیک از شرکت مربوطه می‌شوند.

اقدامات جهادکشاورزی در ترغیب کشاورزان
نوروزیان به اقدامات جهاد کشاورزی در ترغیب کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک اشاره و عنوان کرد: آموزش‌های مورد نیاز به کشاورزان داده می‌شود و در صورت تامین اعتبارات لازم کودهای ارگانیک را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

قزوین پایلوت ارگانیک کشور
وی در ادامه بیان کرد: حدود 9 سال است که استان قزوین در حوزه تولید محصولات ارگانیک فعالیت می‌کند و به عنوان پایلوت ارگانیک کشور شناخته شده وهم اکنون نیز رتبه اول در این زمینه را داراست؛ در این مدت کلیه هزینه‌ها برای کشاورزانی که در تولید این نوع از محصولات فعالیت داشته‌اند از اعتبارات دولتی بلاعوض تامین شده است.

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون تقریبا یک درصد از محصولات کشاورزی استان به صورت ارگانیک تولید شده یا در مرحله گذار قرار دارند، گفت: امسال برای تولید گندم ارگانیک قوی‌تر از سال‌های گذشته عمل کرده‌ایم و امیدواریم به نقطه مطلوبی در تولید این نوع محصول در استان برسیم.

تمایل کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک
نوروزیان تصریح کرد: در منطقه تاکستان کشاورزان بیش از 10 روستا برای ورود به عرصه تولید محصولات ارگانیک ابراز تمایل کرده‌اند چراکه کودهای ارگانیک معمولا به صورت رایگان در اختیار آنان قرار داده می‌شود و از سموم شیمیایی که علاوه بر از بین بردم آفات اثرات مخربی بر سلامت انسان و حیوانات دارد، استفاده نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید محصولات ارگانیک نیازمند یک حمایت ملی است، بیان کرد: در تمام دنیا زمانی که مسئولین متوجه می‌شوند یک قطعه قابلیت کشت محصول ارگانیک را دارد از کشاورزان حمایت می‌کنند.

مسئولین حامی تولید محصولات ارگانیک باشند
دبیر کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، افزود: ما هم امیدوارم که مسئولین کشوری و استانی در این مسیر با قدرت‌تر گام بردارند و ارگان‌های مختلف حامی کشاورزان در این زمینه باشند و در تامین اعتبارات لازم ما را یاری کنند.

نوروزی با اشاره به نقش ادارات، ادامه داد: با اداره محیط زیست استان رایزنی‌هایی انجام شده که تعدادی کپک و بلدرچین در منطقه آزادسازی شده تا جلوی حمله برخی آفات مانند ملخ گرفته شود؛ با اداره تعاون روستایی نیز صحبت‌های شده تا بتوانیم حداقل نان بدون وجود فلزات سنگین را برای بیماران خاص و صعب العلاج استان تهیه کنیم.

تولید محصولات ارگانیک یکی از مصدایق اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره به اینکه رشد استان در تولید محصولات ارگانیک می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال منابع اقتصادی مهمی را در استان به وجود بیاورد، تاکید کرد: استانداری با تامین اعتبارات لازم و همچنین مراکز تحقیقاتی، بهداشتی، دانشگاهی و تمام ادارات و ارگان‌ها با توجه به نوع فعالیت خود می‌توانند یاری‌گر ما و مردم باشند تا یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شکل درست در استان اجرایی شود.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان