۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نقش معلمان در اقتصاد مقاومتی
کد خبر: ۱۷۶۵۶۷ نویسنده: کریم عاملی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۳ ساعت: ۱۵:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

نقش معلمان در اقتصاد مقاومتی

امسال که به سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل » نامگذاری شده است ، جامعه فرهنگیان در تقویت این مو ضوع سهم بسزایی دارند که نباید از آن غفلت ورزید.

نقش معلمان در اقتصاد مقاومتی
صبح قزوین ؛--- کریم عاملی.
نقش آموزش و پرورش و جامعه بزرگ فرهنگیان اعم از اساتید، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان در بروز و ظهور استعدادهای کشور در عرصه‌های مختلف و در سال‌های متمادی چشم نواز بوده و خواهد بود؛ این بار نیز چون گذشته می‌تواند به ندای رهبر معظم انقلاب به درستی لبیک گفته و به رسالت عظیم خود جامه عمل بپوشاند.
از آنجایی که مقام معظم رهبری براساس نیازها و استعدادها هرسال را به منظور هدایت و سوق دادن جامعه به سمت و سویی که مورد نیاز کشور می‌باشد، نامگذاری و هدایت می‌نمایند. امسال را نیز که به سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل » مزین فرموده اند، جامعه فرهنگیان نیز در تقویت این مو ضوع سهم بسزایی دارند که نباید از آن غفلت ورزید.
تلاش وکوشش معلمان در این عرصه و تربیت و هدایت دانش آموزان به این سمت وسو می‌تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد مقاومتی بنماید و از طرفی دولتمردان نیز نباید از کمک رسانی و تقویت این موضوع درنگ نمایند تا رفاه و آسایش منطقی برای آحاد جامعه به ارمغان آورده شود و جامعه از وابستگی اقتصادی به بیگانگان بی نیاز شود.
از این رو آموزش وپرورش باید نقش خود را به خوبی ایفا نماید؛ مطمئناَ این استعداد و توانایی در فرهنگیان پرتوان ما وجود دارد که بتواند به اقتصاد مقاومتی کمک قابل توجهی بنماید.
در این نوشتار مختصر می‌توان به مواردی که عملا در این راستا مفید فایده باشد اشاره نمود:  
1- پرهیز از اسراف و اسراف کاری در استفاده از وسایل نوشت افزار ( دفتر، خودکار، مداد) از دوران ابتدایی تا سطوح بالای تحصیلی( با توجه به فرمایش حضرت علی – علیه السلام -، که  به کارگزارانش دستور می‌دهد که حتّی در نوشتن نامه ها از اسراف بپرهیزند. ایشان می‌فرماید:
«أدقّوا اقلامکم و قاربوا بین سُطورکم و احذِفوا عن فُضولِکم و اقصدوا قَصْدَ الْمَعانی و ایّاکم و الْاِکْثار فانّ اموال المسلمین لاتحتمل الاضرار؛(18) قلم ها را نازک کنید، فاصله سطرها را کم، مطالب اضافی را حذف کنید و به معانی توجّه داشته باشید. از پرنویسی، دوری شود، زیرا اموال مسلمانان تحمّل ضرر ندارد.»)
2- استفاده صحیح و درست از امکاناتی که در اختیار آموزش وپرورش و ادارات تابعه قرار دارد.( ساختمان، خودرو ، میزوصندلی...) 
3- استفاده بهینه از وسایل گرمایشی و سرمایشی در فصول سرما و گرما و جلوگیری از هدر رفت آن.
4- پرهیز از همایش‌ها و جلسات غیرضروری و تکراری در ادارات و مدارس که منجر به هزینه های گزاف خواهد شد.
5- هدایت و سوق دادن دانش آموزان، دانشجویان به تحقیق و پژوهش در زمینه تقویت و نحوه استفاده از اقتصاد مقاومتی.
6- با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی مقطعی نبوده و سال‌های سال مورد نیاز جامعه است به همین منظور رشته‌ای در این زمینه در مدارس فنی حرفه ای و هنرستان‌ها گنجانده شود و یا حداقل دروسی در تمام رشته‌های تحصیلی  به این امر اختصاص یابد.
7- تشویق و هدایت دانش آموزان و دانشجویان - که آمار بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند- و به عبارتی فرهنگ سازی شود به اینکه از کالاهای داخلی استفاده شود زیرا این موضوع به تقویت اقتصاد مقاومتی می‌انجامد.
8- دقت  و نظارت کافی و کارشناسانه و صادقانه در ساخت و ساز اماکن و ساختمان‌های ادارات و مدارس که طول عمر بیشتری داشته باشد.
9- استفاده بهینه و با کیفیت از ساعات کاری و حضور به موقع و با نشاط و فعال خود در مدارس و ادارات به منظور افزایش ساعات کار مفید.
10- بستر سازی در زمینه فعالیت بیشتر و فوق برنامه در ادارات و مدارس بدون چشم داشت کمک‌های مالی.
11- تقویت روحیه فداکاری و ایثارگری در امور محوله بخصوص در امر تعلیم و تربیت به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه‌هایی به عنوان کلاس‌های تقویتی.
12-کیفیت بخشی به امر آموزش وپرورش و تعلیم و تربیت به طوری که منجر به تکرار پایه از طرف دانش آموزان نگردد.( البته تنها به در صد قبولی نیانجامد زیرا از کیفیت آموزشی کاسته خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری ببار خواهد آورد.) 
13- کاهش و حذف تعطیلات بی‌مورد و پیش از موعد به بهانه آغاز سال جدید و آغاز سال تحصیلی و امتحانات...( لازم به ذکر است که این نوع تعطیلات غیر از تعطیلات رسمی در آموزش وپرورش می‌باشد.)
14- جذب نیروهای توانمند و علاقمند به معلمی و تقویت و احیای تربیت معلم به همین منظور.
15- تشویق ادارات آموزش و پرورش و مدارسی که در کاهش هزینه‌های بی مورد موفق بوده‌اند.
16- راه اندازی کارگاه‌های کوچک تولیدی و مقطعی( ساخت میزو نیمکت وصندلی ...) در ایام تابستان به منظور پرکردن بخشی از اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان.
17- پرهیز از تکرار چاپ کتب درسی در هرسال به طوری که کتب درسی حداقل دوسال مورد استفاده قرار گیرد.
18- رعایت ودقت کافی در امور مزایده‌ها و مناقصه‌ها در آموزش وپرورش تا از هدر رفت امکانات جلوگیری بعمل آید.
 19- به کار گیری از نیروهای مازاد، در مدارس شهرک ها وروستاهای همجوار شهرهای بزرگ.
20- بازنشسته نمودن پیش از موعد فرهنگیانی که به علت بیماری قادر وتوانایی انجام وظفیه ندارند.
21- رعایت و اجرای نظام هماهنگ حقوق تا دغدغه معیشت فرهنگیان مرتفع گردد.
22- پرهیز از تجملگرایی، اشرافی، تزیین، تغییر و تعویض زود هنگام وسایل دفاتر ِ مسئولان، معاونان و.. .( البته سادگی ونظافت امر مقدسی  است.)
23- کمک به نشر و توزیع کتاب‌هایی که در زمینه اقتصاد مقاومتی توسط معلمان تألیف شده است.
24- برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای مدیران ومعلمان توسط اساتید مجرب در این زمینه.
25- تقویت در بازسازی و تعمیر وسایل مستعمل انباشته شده در انبارها توسط دانش آموزان در ایام تعطیلات.
26- پرهیز از چاپ و نصب بنر و پلاکاردهای متعدد « خیر مقدم وتشریف فرمایی » در همایش‌ها و نشست‌ها.
27- پرهیز از چاپ و نصب بنر وپلاکاردهای متعدد« تبریک در انتصاب‌ها » ( که به وفور انجام می‌گیرد.)
28- تشویق و هدایت دانش آموزان و دانشجویان به برتری فرهنگ کار وتلاش برآسایش، رفاه طلبی، ثروت اندوزی و تجمل گرایی.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان