۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین شهرها موتورهاي پيشرو اقتصادي هستند
کد خبر: ۱۷۶۳۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۳ ساعت: ۱۱:۲۹ ↗ لینک کوتاه

شهردار قزوين در همايش بزرگ روز ملي شوراها:

شهرها موتورهاي پيشرو اقتصادي هستند

شهردار قزوين بیان کرد: در هيچ جاي دنيا شهرداري‌ها بنگاه اقتصادي نيستند كه نگران دخل ‌و خرج خود باشند و درآمد ثابت و مناسبي دارند درحالي‌که در شهرهاي ايراني منابع مالي محدود است.

شهرها موتورهاي پيشرو اقتصادي هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، نصرتي، رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و شهردار قزوين در همايش بزرگ روز ملي شوراها که عصر روز گذشته(یکشنبه) با حضور دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري ايران در سالن اجلاس سران سخنراني کرد.
مسعود نصرتي گفت: اصل هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي، شوراها را به‌عنوان ارکان تصميم‌گيري و اداره کشور معرفي مي‌کند و اين نهاد به‌ظاهر کوچک، نهايت مشارکت عامه مردم در تعيين سرنوشت اجتماعي، سياسي و فرهنگي خويش و نمادي از اداره امور به‌وسيله خود مردم است.
نصرتي افزود: در اصل ايجاد شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوري اسلامي ايران به خرد جمعي و مشارکت مردمي در پيشبرد اهداف حقوق شهروندي و مديريت شهري به‌عنوان نهادي اجتماعي و نمونه‌اي متعالي از مردم‌سالاري ديني در جامعه ايران اسلامي است.
73 درصد جمعيت شهرنشين فعلي کشور است
وي ادامه داد: با عنايت به روند رو به رشد شهرنشيني در کشور که نشان مي‌دهد، گسترش فکر و عمل شورايي به ضرورتي تاريخي و اجتناب‌ناپذير تبديل‌شده است و حجم عظيم و گسترده مسائل و مشکلات مختلف شهري در ابعاد کمي و کيفي و رفع اين مشکلات و بهبود شرايط، مستلزم تمرکززدايي و بهره‌گيري از نظرات و ديدگاه‌هاي آحاد مردم و مشارکت واقعي، پايدار، دائمي و نهادينه، تشکيل انجمن‌ها و سازمان‌ها و نهادهاي مدني داوطلبانه و مردمي است.

شوراها نقطه مقابل نظام‌هاي استبدادي هستند

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي بيان کرد: مقام معظم رهبري با اشاره به اين اصل که مؤمنين کارهايشان را با مشورت انجام مي‌دهند، فرموده‌اند که شوراها گامي به‌سوي تحقق کامل قانون اساسي هستند و تحکيم پايه‌هاي انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور با تشکيل شوراها رقم خورده است. شوراهاي اسلامي نقطه مقابل نظام‌هاي استبدادي بوده‌اند که ضمن حل مشکلات مردم، افزايش اعتماد عمومي را به همراه داشته‌اند.
شهردار قزوين گفت: از سوي ديگر سازمان بلديه که از يادگارهاي دوره انقلاب مشروطيت است و امروزه شهرداري ناميده مي‌شود، به لحاظ ساختار تشکيلاتي، وظايف و عملکرد، جايگاه خاصي را در تشکيلات اداري اجرائي کشور به خود اختصاص داده است و رشد سريع شهرنشيني و پيچيدگي مسائل شهري، شهرداري‌ها را از سازمان‌هاي بسيط و يک وجهي به سازمان‌هاي مرکب و چندوجهي تبديل نموده است.
نصرتي افزود: انتظارات رو به افزايش شهروندان، توسعه خدمات شهري در دنياي مدرن به مردم، رعايت حقوق شهروندي و خلق موضوعات جديد در اين عرصه، طلب مي‌کند که با اين پديده مؤثر و گسترده برخوردي درشان و جايگاه آن به عمل آيد.
وي ادامه داد: عهده‌دار بودن وظايف متعدد، گوناگون و حتي بعضاً متضاد شهرداري‌ها در سطح کشور بي‌نظير است. اغلب سازمان‌هاي اجرائي يک يا چندوظيفه مرتبط را عهده‌دارند ولي مديران‌شهر‌ به‌طور هم‌زمان ده‌ها وظيفه را به‌انجام مي‌رسانند.
رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي تبيين کرد: در هيچ جاي دنيا شهرداري‌ها بنگاه اقتصادي نيستند كه نگران دخل ‌و خرج خود باشند و درآمد ثابت و مناسبي دارند درحالي‌که در شهرهاي ايراني منابع مالي محدود است و کمک‌هاي دولت در يك بوروكراسي پيچيده به شهرها اختصاص مي‌يابد و يا اصلاً اختصاص نمي‌يابد.

شهرها بستر تحقق، توسعه پايدار هستند

شهردار قزوين ذکر کرد: بنابراين شهرداري‌ها تاکنون با حفظ استقلال مالي روي پاي خود ايستاده‌اند و هيچ‌يک از مسائل و ناملايمات مانع از نقش‌آفريني شهرداري‌ها در فرايند رشد و توسعه همه‌جانبه کشور نگرديده است تا آنجا که گاه در کنار بسياري از دستگاه‌هاي دولتي در تحقق اهداف و آرمانهاي ملي و فرا سازماني خود پيشروتر از دستگاه‌هاي متولي اقدام کرده‌اند.
نصرتي افزود: براساس آخرين دست‌يافته‌هاي دانش مديريت شهري جهان و رويکردهاي جديد توسعه پايدار شهرها موتور محرک توسعه پايدار هستند، همين‌طور در ارتباط با ابعاد مختلف زيست و تحقق اهداف توسعه پايدار، شهرها بستر تحقق توسعه پايدار هستند. وي خاطرنشان کرد: تصور بر اين است که هرگاه ما بتوانيم شهرها را در امر توسعه تقويت بکنيم و شهرها نيز بتوانند نقش ايفا بکنند، حتماً باري را از دوش سياستمداران در سطوح ملي برمي‌دارند.

ايران يکي از مراکز جدي گردشگري بشمار مي‌رود

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي گفت: اگر شهرها مکاني هستند که کنش‌هاي فرهنگي و اجتماعي در آن‌ها اتفاق مي‌افتد پس همين شهرها هستند که مردمانش در ارتباط با موضوعات سياسي، موضوعات اجتماعي تأثيرگذارند و با اين تصميم‌گيري‌ها دولت‌ها و نمايندگان مجلس را انتخاب مي‌کنند و آن‌ها در حقيقت در تعامل با شرايط فرهنگي شهر، مديريت کلان کشور را بر عهده‌دارند و خود شهرها هم مي‌توانند تأثيرات مستقيم را در امر توسعه انجام دهند. ايران يکي از مراکز جدي گردشگري و يکي از مراکز جدي فرهنگي جهان بوده و هست و توسعه اين امر نيز بسيار بااهميت، بنابراين درخواست ما از آقاي رئيس‌جمهور اين است که تأکيدي داشته باشند. نسبت به اينکه شهرها با کمترين منابع مي‌توانند اشتغال‌زايي و رونق ايجاد کنند و نسبت به ارتقاء کيفيت سکونت براي شهروندان جلودار باشند و با اين پشتيباني در امر شکوفايي قدم بردارند.
نصرتي اشاره کرد: به‌طور مثال براي تحقق سياست پيشرو بودن صنعت گردشگري براي سال 95 در کشور، شهرداري‌ها بزرگ‌ترين نقش را در توسعه گردشگري شهري خواهند داشت چراکه در سازمان‌دهي و شکل‌دهي به شهر، در پرتو اختيارات و مديريت قوي که از آن برخوردارند، اقدامات جدي براي جذب گردشگران به عمل مي‌آورند و با ايجاد سازمان‌دهي منظم و بازسازي چيني‌جاها و فضاهاي تاريخي و طبيعي اقدام به جذب هر چه بيشتر گردشگران داخلي و خارجي مي‌کنند.
كالبد و روح و محتواي شهرها هماهنگ نيستند
وي افزود: مشكل بزرگ ديگري كه اكنون شهرهاي ما از آن رنج مي‌برند، هماهنگ نبودن بين كالبد و روح و محتواي شهرهاست.
شهردار قزوين ادامه داد: درحالي‌که روح و جان‌مايه كشور، ايراني- اسلامي است اما سازه‌ها و نمادها به‌عنوان كالبد فيزيكي شهرها با اين محتوا همخواني‌ ندارند و جان‌مايه توجه به معماري ايراني – اسلامي از مهم‌ترين مأموريت‌هايي است که مقام معظم رهبري بر عهده مديريت شهري و در رأس آن شهرداري‌ها قرار داده‌اند.
رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي تصريح کرد: در شرايطي که دولت تدبير و اميد با تکيه بر ابزار مذاکره، در عين حفظ کرامت و اقتدار، ايران را در تعامل و ارتباط سازنده با جهان قرار داده است، پديده جهاني‌شدن باعث به وجود آمدن فرصت‏ها و چالش‏هاي فرامرزي و به‌تبع آن مفهوم حکمراني جهاني شده است که در اين راستا ‏شهرهاي جهاني سعي مي‏کنند با ابزار ديپلماسي شهري، ميزان مشارکت و همکاري‏هاي بين‏المللي خود را در موضوعات جهاني بالا ببرند تا از اين طريق موقعيت برتري را در سياست‌گذاري جهاني کسب کنند حضور شهرداري‌هاي کشور در اين عرصه قابل‌تأمل و تقدير است.

شهرداري ها در عرصه بين المللي حضور يابند

وي ادامه داد: در اين راستا هر شهر به‌تناسب ظرفيت و توان خود اقدام کرده است. تشکيل اتحاديه همبستگي راههاي آبي و خاکي جاده ابريشم توسط 11 شهر از 11 کشور با اهداف کلان اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، گردشگري و ... و يا رقابت در برنامه ابتکار عمل، شکوفايي شهري که در ميان 64 شهر از 38 کشور، پايلوت جهاني شکوفايي شهري از ايران انتخاب مي‌شود و يا دبيرخانه دائمي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي براي مديريت و رهبري شهرهاي اسلامي و همچنين مجمع شهرداران آسيايي که با تعامل و مديريت شهرها در ايران مستقر و فعال مي‌شود. نمونه‌هايي است از حضور شهرهاي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي.
نصرتي بيان کرد: اعتقاد ما اين است که اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل مي‌خواهد. اقتصاد مقاومتي يک فرايند فراگير و پوياست و لازم است تمامي ارکان مديريت کشور ازجمله مديريت شهري و شهرداري‌ها با تدوين و اجراي تدابير و راهکارهاي کاربردي در اين راستا گام برداشته و سهم خود را در تحقق اقتصاد مقاومتي ايفا کنند.

شهرها موتورهاي پيشرو اقتصادي هستند


رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي گفت: در شرايطي که شهرها موتورهاي پيشرو اقتصادي هستند و بيش از 70 درصد GDP جهاني را توليد مي‌كنند، لزوم توجه بيشتر به شهرها به‌عنوان منابع درآمد ملي بيش از گذشته احساس مي‌شود و شهروندان و ساکنان يک شهر به‌عنوان رکن اصلي يک شهر و يکي از سه ضلع "دولت و نهادهاي دولتي"، "مديريت شهري (شهرداري) و شورا" و "مردم" مي‌توانند در فرايندي مشارکتي با بهره‌گيري از حمايت‌هاي دولتي و نقش‌آفريني دولت‌ها و پارلمان‌هاي محلي در مسير برقراري ارتباط با شهرهاي ديگر و استفاده از ظرفيت‌ها و مزيت‌هاي نسبي در شبکه جهاني، به‌عنوان يکي از مؤثرترين شيوه‌هاي برون‌رفت از شرايط اقتصادي حاکم بر کشور عمل کرده است.
وی در پایان اذعان کرد: شکوفايي اقتصادي را براي ايران عزيز رقم بزنند، شايان ذکر است در اين خصوص پيشنهاد‌هايي از طريق مجمع جهاني شهرهاي اسلامي تهيه و با ارائه به سازمان شهرداري‌ها تدوين شده است که در صورت صلاحديد و در زمان مناسب جهت بررسي و عملياتي شدن قابل تقديم به مقام وزارت کشور و هيئت دولت است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان