۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نگاهی به ۳۸ سال خدمات سپاه به انقلاب اسلامی/ فرماندهان سپاه از ابتدا تا کنون+ تصاویر
کد خبر: ۱۷۰۰۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت سالروز تشکیل سپاه

نگاهی به ۳۸ سال خدمات سپاه به انقلاب اسلامی/ فرماندهان سپاه از ابتدا تا کنون+ تصاویر

اگر امروز رسانه های معاند دست به تخریب سپاه و فرماندهان آن می‌زنند تنها به خاطر آن است که این نهاد در کنار قوای نظامی کشور نقش موثری را در خنثی ساختن توطئه های دشمن در همه عرصه ها داشته و به خاطر خون شهدای والا مقام در این نهاد، امروز دشت دشمن از مرزهای کشور دور مانده است.

نگاهی به ۳۸ سال خدمات سپاه به انقلاب اسلامی/ فرماندهان سپاه از ابتدا تا کنون+ تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ؛ در سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از فرماندهان سپاه نسبت به پدیده نفوذ در کشور هشدارهایی دادند و فرموند: ‫امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ برای این کشور است که نفوذ اقتصادی و امنیتی در مقابل نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی اهمیت کمتری دارد؛ البته مسئولان گوناگون از جمله سپاه جلوی نفوذ امنیتی را با کمال قدرت می‌گیرند.

همانطور که از بیانات رهبر انقلاب مشخص است،‌سپاه یکی از قدرتمندترین نهادهای جمهوری اسلامی ایران بوده که در بعد از انقلاب اسلامی تمام تلاش و توجه خود را برای حفظ ارزش های انقلاب الامی به کار برده است.

دوم اردیبهشت هر سال یادآور تدبیرحکیمانه امام خمینی (ره) در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال58 است که ایستادگی در برابر ابرقدرت های شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرار داد تا عزت و افتخار حسینی را بیش از پیش نصیب ملت غیور ایران کند.

فعالیت های سپاه

سپاه هم زمان با توطئه های گروهک های ضد انقلاب و اعلام جنگ مسلحانه بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی، به مقابله با این توطئه ها پرداخت و با کشف و انهدام خانه های تیمی، توطئه شوم دشمن را نقش بر آب کرد.

یکی از شگردهای آنان، استفاده از گروه های مزدور داخلی بود؛ آنان با حوادثی همچون ماجرای گنبد، غائله خوزستان و اغتشاش کردستان، می خواستند نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درون متلاشی کنند.

سپاه پاسداران بر اساس رسالتی که بر دوش داشت، یکی از نخستین نهادهایی بود که به سرکوب گروه های وابسته پرداخت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدا جزو نیروهای شهری محسوب می شد، امّا با توجّه به شرایط خاص جامعه و پراکندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومی را عهده دار شد و با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این نهاد مقدّس با بسیج نیروهای مردمی به دفع حملات دشمنان پرداخت و برای حفظ و استمرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی به صحنه های مبارزه علیه استکبار جهانی پا گذاشت.

جایگاه سپاه در جنگ تحمیلی

حمله ناجوانمردانه ارتش عراق به سرکردگی آمریکا و تحمیل جنگ از سوی رژیم بعث به جمهوری اسلامی، صحنه جدیدی از امتحان الهی را پیش روی سپاهیان پاسدار گشود و مسئولیت سنگین دفاع از مرزهای ایران اسلامی را بر دوش آنان نهاد.

برادران دلاور سپاهی با توکل به خداوند و با سرهای پرشور و دل های پرسوز به مقابله با دشمن متجاوز شتافته و در برابر متجاوزان به دفاع پرداختند.

جایگاه بلند و ارزشمند سپاه پاسداران و رشادت های بی شمار رزم آوران آن نهاد در طول هشت سال دفاع مقدّس، در قالب وصف نمی گنجد و تنها باید همان جمله معروف امام راحل را یادآور شد که «اگر سپاه نبود کشور هم نبود».

حضور سپاه در عرصه سازندگی

پس از پذیرش قطع نامه 598، سپاه پاسداران افزون بر وظیفه اصلی خود که حفظ کیان اسلامی کشور بود، بر اساس فرمان مقام معظم رهبری، وارد میدان سازندگی کشور شد.

هدف سپاه از ورود به این عرصه، استفاده بهینه از منابع و امکانات اقتصادی و عمرانیِ موجود در سپاه، مشارکت در اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان دفاعی سپاه، تداوم ارتباط سپاه و مردم و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیروهای متخصص بسیجی در توسعه کشور بود.

اینک سپاه پاسداران در راه آبادانی و عظمت کشور اسلامی ایران، تمام تلاش خویش را به کار گرفته است تا در این میدان مقدّس نیز حضوری فعّال و سازنده داشته باشد.

این نهاد مقدس در فعالیت هایی از قبیل سدسازی، راه سازی، کشاورزی، دامداری، طرح های آب رسانی و گازرسانی و احداث واحدهای مسکونی نقشی فعال و پرثمر ایفا کرد.

پس از فراغت از جنگ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راه مأموریت دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه همه جانبه کشور، وارد عرصه سازندگی شد.

این مرکز با اجرای طرح های بزرگ ملی و محلی در زمینه های گوناگون، مانند سد سازی، جاده سازی، زه کشی و احداث کانال، ساخت تصفیه خانه، احداث خطوط انتقال آب و گاز و نفت، ساخت سازه های شناور، بندر، اسکله و موج شکن، ساخت پالایشگاه، احداث تونل، سازه های زیرزمینی، مخازن نفت و آب، حمل و نقل، معدن، کشاورزی، خدمات مشاوره ای و غیره، کمک به دولت جمهوری اسلامی و خدمت به مردم را هدف خود قرار داد.

پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی

اگرچه سپاه برای مقابله با انواع تهدیدهای موجود، هویتی نظامی یافت اما نظامی گری، در واقع یکی از جنبه های وجودی این نهاد مقدس را تشکیل می داد.

پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در همه شئون کشور، اصلی ترین مأموریتی بود که از روزهای نخست از سوی حضرت امام خمینی (ره) و دیگر مسئولان کشور بر عهده سپاه گذاشته شد.

در دهه اخیر که دشمنان بیداری اسلامی، دایره تهدیدهای خود را در حوزه فرهنگ، متمرکز و سطح عملیات روانی خویش را گسترده کرده است، اندیشه ای مقدس در سطح فرماندهان عالی سپاه شکل گرفت که به فعالیت های فرهنگی معتقد است.

این دیدگاه که از حساسیت اوضاع فرهنگ جهانی و تهدیدهای بر ضد جهان اسلام سرچشمه می گیرد، می کوشد فعالیت های فرهنگی سپاه را به عنوان یکی از مأموریت های اصلی این نهاد در کنار مأموریت های دیگر ببیند.

نگاهی به عملکرد سپاه در سنگر دفاع از انقلاب، خنثی سازی توطئه ها و خاموش کردن شعله فتنه های کور گروهک های داخلی و گذری بر عملکرد سپاه در سنگر سازندگی و طراحی و ساخت سلاح ها و تجهیزات فوق مدرن نظامی، همه گویای موفقیت های روزافزون این نهاد افتخارآفرین است.


فرماندهان سپاه از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون



جواد منصوری (از 2 اردیبهشت 58 به مدت 10 ماه)



عباس دوزدوزانی(3 ماه مسئولیت و کناره‌گیری به خاطر مخالفت های بنی‌صدر)



عباس آقازمانی(معروف به ابوشریف/ 2 خرداد 59 تا 27 خرداد59)



مرتضی رضایی (یک سال/ 59 تا 60)



محسن رضایی (16 سال)



سید یحیی صفوی( ملقب به رحیم صفوی 79 تا 86 به مدت 10سال)



سرلشکر محمد علی جعفری( ملقب به عزیز جعفری از سال 86 تا کنون)

در همه دوران فرماندهی بر سپاه اقدامات ارزشمندی از سوی این نهاد قدرتمند در کشور و دنیا صورت گرفته است؛ آنچه که امروز بر همه مسلم و مشخص است حضور مقتدرانه این نهاد باعث شده است که تهدیدات نظامی ابرقدرت های دنیا تنها درحد روز میز باقی بماند.

اگر امروز رسانه های معاند دست به تخریب سپاه و فرماندهان آن می‌زنند تنها به خاطر آن است که این نهاد در کنار قوای نظامی کشور نقش موثری را در خنثی ساختن توطئه های دشمن در همه عرصه ها داشته و به خاطر خون شهدای والا مقام در این نهاد، امروز دشت دشمن از مرزهای کشور دور مانده است.

انتهای پیام/

منبع: راه دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان