۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پخش مجموعه تلویزیونی «دانشنما» و مشاعره دانشجویی در نوروز ۹۵
کد خبر: ۱۵۳۶۱۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

پخش مجموعه تلویزیونی «دانشنما» و مشاعره دانشجویی در نوروز ۹۵

مجموعه تلویزیونی «دانشنما» و مشاعره دانشجویی «ترنم آوا» (چکامه) که به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین تقویت انگیزه علم آموزی در مخاطبان ساخته شده است، در ایام نوروز ۹۵ از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

پخش مجموعه تلویزیونی «دانشنما» و مشاعره دانشجویی در نوروز ۹۵

مجموعه تلویزیونی «دانشنما» و مشاعره دانشجویی «ترنم آوا» (چکامه) که به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین تقویت انگیزه علم آموزی در مخاطبان ساخته شده است، در ایام نوروز 95 از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

به گزارش سرویس علمی صبح قزوین ، «مجموعه تلویزیونی دانشنما» نخستین برنامه تلویزیونی در حوزه علم مردمی Popular science با مخاطب عمومی نوجوان و بزرگسال است که در گونه Science show با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و با طراحی مجموعه دانش‌بنیان فن آموز ساخته شده است و از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

این برنامه در گونه دانشنما Science Show طراحی شده است. دانشنما؛ نامی است که به اجراهایی صحنه‌ای (Stage) یا شوهای تلویزیونی اطلاق می‌شود که هدف آن ارائه جذابیت‌های علم است.

در برنامه «دانشنما» از مطالب غامض یا فرمول‌های پیچیده علمی یا مباحث کسالت آور خبری نیست؛ همه آنچه که به نمایش در می‌آید، پدیده‌های هیجان‌انگیز و آزمایش‌های جالب و شگفت‌انگیز است. پدیده‌هایی که شور و شعف بینندگان را به همراه دارد و آنان را به حیرت وا می‌دارد.

در این برنامه «انگیزش» بر «آموزش» تقدم و اولویت دارد و با نمایش دادن پدیده‌های جذاب، انگیزه مخاطب برای فهم پدیده را تحریک می‌کنند و سپس با زبانی ساده مفاهیم پیچیده علمی توضیح داده می‌شود.

مخاطبان این برنامه عامه مردم هستند و در آن تلاش می‌شود مردم به این شهود برسند که علم جذاب، دوست داشتنی و فهمیدنی است. طیف سنی مخاطبان این برنامه طیفی وسیع شامل همه گروه‌های سنی است از کودکان تا سالخوردگان.

مهمترین هدف در «دانشنما»، فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان، تقویت انگیزه علم آموزی در مخاطبان و کمک به گفتمان علم و فناوری در جامعه است.

سید محسن حسینی، تهیه کننده و کارگردان «دانشنما»، دانش‌آموخته سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است و پیش از این در شبکه دو مجموعه تلویزیونی «چیستا» را با طراحی مجموعه دانش‌بنیان فن‌آموز تهیه کرده بود.

بر اساس این گزارش، «دانشنما» در فرهنگ دهخدا با معانی نماینده دانش، نشان‌دهنده دانش، عرضه کننده علم، نشان‌دهنده میزان معلومات و اطلاعات آمده است.

برنامه تلویزیونی «دانشنما» همه روزه در ایام نوروز از شبکه دوم سیما از ساعت 14:30 پخش و در سایر شبکه‌ها بازپخش می‌شود.

پخش «ترنم آوا» (چکامه)؛ مشاعره دانشجویی در نوروز 95

همچنین قرار است در ادامه برنامه‌های مشاعره دانشجویی که پیش‌تر در سال 94 از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده بود، مشاعره دانشجویی «ترنم آوا» (چکامه) با همکاری بنیاد ملی نخبگان، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و شبکه آموزش سیما با اجرای دکتر اسماعیل آذر در نوروز 1395 روی آنتن برود.

امیرحسین آذر، تهیه‌کننده برنامه‌های «مشاعره» درباره کیفیت این برنامه مشاعره گفت: مشاعره نوروزی سال 1395 با حضور دانشجویان دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه‌ نصیر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود و علاوه بر آیتم‌ مشاعره دانشجویی، آیتم‌های مشاعره نخبگان فردا، شعرخوانی دانشجویی و نقادی نقالان خردسال را در برگرفته است.

وی افزود: از آیتم‌های دیگر برنامه مشاعره نوروزی سال 1395، می‌توان به ترنم آوا و همخوانی گروهی دانشجویان اشاره کرد.

تهیه‌کننده برنامه‌های مشاعره اظهار کرد: این برنامه در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای تهیه شده و در روزهای نوروز 1395 بر روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

آذر همچنین تصریح کرد: برنامه مشاعره نوروزی سال 1395 با حمایت بنیاد ملی نخبگان، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده است و ایام نوروز 95 از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان