۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مشکل نقل و انتقال ارز و حواله نداریم/ منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری اشتباه است
کد خبر: ۱۴۱۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۴ ساعت: ۱۴:۲۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل بانک مرکزی:

مشکل نقل و انتقال ارز و حواله نداریم/ منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری اشتباه است

سیف گفت: هم اکنون همه بانک‌های کشور به سوئیفت متصل هستند و امکان مخابره پیام سوئیفتی را دارند و این موضوع عملیاتی شده است.

مشکل نقل و انتقال ارز و حواله نداریم/ منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری اشتباه است
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در همایش تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اولین برنامه اقتصاد مقاومتی گفت: حدود 90 هزار میلیارد تومان مطالبات سال جاری و 115 هزار میلیارد تومان مطالبات دولت و در حدود همین مقدار هم حجم دارایی‌های غیرعملیاتی نظام بانکی است بنابراین بانک‌های ما مشکلات ساختاری جدی دارند و باید این نظام از نظر تأمین مالی اصلاح شود.

وی افزود: با این وجود 45 درصد دارایی نظام بانکی منجمد است و گردشی ندارد و تأمین نیازهای عملیاتی شبکه بانکی فقط از طریق 55 درصد حجم سپرده‌ها انجام می‌شود.

سیف اظهار داشت: یکی از پیش‌نیازهای رشد سرمایه‌گذاری، آرامش، ثبات در اقتصاد و پیش‌بینی اقتصاد است که یکی از ضروریات محقق شدن نرخ تورم می‌باشد و به این ترتیب شاهد تک رقمی شدن تورم خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این دستاورد به خاطرهماهنگی در دستگاه‌های اقتصادی است که از ابتدای دولت یازدهم وجود داشته است.

سیف گفت:تسهیلات اعطای وام های بانکی خوشختانه موجب تحریک بیشتر تولید در کشور شده و در حال حاضر با تامین سرمایه در گردش توانسته ایم در کشور تحول ایجاد کنیم.

وی افزود: متاسفانه حجم نقدینگی موجود 950 است که در مقایسه با دولت دهم و حضور موسسات مالی متفاوت و تازه تاسیس زیر نظر بانک مرکزی بر روی نقدینگی موجود در کشور تاثیرات چشمگیری دارد.

سیف اظهار داشت: در سال 94 در کشور شاهد رشد نقدینگی بوده ایم به طوری که در پی محاسبات صورت گرفته مشخص شد این رشد حدود 27.2است و بانک مرکزی درخصوص این تغییرات تاثیر چشمگیری داشته است.


وی میزان سپرده قانونی بانک مرکزی را دارای افزایشی بالغ بر 5.11 درصد دانست و عنوان کرد: این افزایش تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر ضریب نقدینگی کشور دارد و در حال حاضر رشد نقدینگی کاملا تحت کنترل مسئولین است.

سیف درباره منتفی شدن کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: بانک مرکزی از ابتدا هم برنامه‌ای برای صدور کارت‌های اعتباری به آحاد جامعه نداشته و گروه‌های خاصی مورد هدف بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اعلام منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری از سوی رئیس انجمن تولیدکنندگان کاملا غلط است، افزود: حتماً نظر ایشان درباره صدور کارت برای تمامی افراد تامین نشده است که چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند.

سیف با بیان اینکه بانک‌ها مدت‌ها است دستورالعمل صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی را دریافت کرده‌اند، گفت: بانک‌ها با توجه به ضوابط مربوطه در این موضوع محدودیت‌هایی نیز دارند که باید براساس آن عمل کنند، اما به طور حتم هرگاه درخواست صدور از سوی سازمان‌ها به آنها اعلام شود حتماً در این باره اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

*حذف صفر از پول ملی بعد تک رقمی شدن تورم

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی تا آخرین لحظه حل و فصل کردن موسسات غیرمجاز موجود احساس مسئولیت می‌کند تأکید کرد: به دنبال مسدود کردن پول‌های مردم در موسسات غیرمجاز هستیم که با دقت و همکاری با مراجع قضایی و نیروی انتظامی این کار را دنبال خواهیم کرد و به زودی شاهد فعالیت غیرمجازها در بازار بورس نخواهیم بود و دیگر وجود نخواهند داشت. این کار به طور مستمر و رو به آینده انجام خواهد شد که می‌توان گفت سال 95 فعالیت‌ موسسات غیرمجاز در بازار پول مطرح نخواهد بود.

سیف در مورد حذف صفر از پول ملی گفت: این اقدام نیازمند بررسی شرایط اقتصادی است که آیا این کار را انجام دهیم و یکی از پیش نیازهای آن رسیدن به تورم پایدار تک رقمی است و حذف صفر در آن زمان بهترین موقع در حال انجام است. اکنون حرفی از آن نمی‌زنند و باید آمادگی لازم را ایجاد کنیم و به محض محیا شدن شرایط و تورم پایدار و ثبات اقتصادی و با توجه به اقتضائات کشور این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد این سوال که آیا مشکل سوئیفت برطرف شد، اظهار داشت: هم اکنون همه بانک‌های کشور به سوئیفت وصل هستند و امکان مخابره پیام سوئیفتی را دارند و این موضوع عملیاتی شده است.

وی در مورد اینکه دربازگشایی ال سی‌ها مشکلات وجود دارد بیان کرد: در این مورد هم اقدام شده به طوریکه حتی قبل از تحریم هم روابط کارگزاری وجود داشت و بانک‌های ایرانی بدون سوئیفت ال سی باز می‌کردند و این موضوعاتی که مطرح می‌شود به دلیل وجود اطلاعات ناقص از آن است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قبل از اینکه تحریم برداشته شود و در شرایط تحریم بانک‌های ایرانی با برخی بانک‌های خارجی روابط کارگزاری داشتند، گفت: این بانک‌ها ارتباطاتی برای بازگشایی ال سی داشتند و سوئیفت هم همراه آن بود.

سیف افزود: بانک‌های تحریمی با برخی از بانک‌های خارجی همکاری می‌کردند، مثل بانک‌های چینی که بعد از لغو تحریم‌ها همه بانک‌ها به برقراری روابط کارگزاری مجاز شدند و همزمان با آن سوئیفت هم وصل شد.

وی تصریح کرد: برای برقراری اتصال و آماده شدن برای مخابره پیام نیازمند زمان بود زیرا باید اقدامات نرم افزاری و تکلیفی در داخل خود بانک‌ها انجام می‌شد و سوئیفت بلافاصله مشکلش را حل کرد و اینها نیازمند زمان بود . قبلا همه بانک‌های ایرانی چه تحریمی و چه بانک‌هایی که تحریم نبودند ارتباطات کارگزاری را داشتند و بدون سوئیفت ال سی مخابره می‌کردند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بعد از لغو تحریم‌ها و برقراری سوئیفت نیز بانک‌ها با سوئیفت ال سی باز کردند؛ بنابراین هم اکنون هیچ مشکل خاصی نداریم و همه موارد شفاف و کامل است.

به دنبال مسدود کردن پول‌های مردم در موسسات غیرمجاز هستیم

سیف درباره رقم دارایی‌های بلوکه شده پاسخ داد: همان عددی که اعلام کردم است که حدود 28 میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی و 5 الی 6 میلیارد دلار هم متعلق به دولت است که این منابع آزاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برای هزینه کرد منابع بلوکه شده برنامه ریزی شده است، گفت: به این سرعت نمی‌توان این پول را خرج کرد و برای آن برنامه داریم؛ سیاست مصرف ارز کشور برای انجام پروژه‌های سرمایه گذاری است که بخش کوچکی از این پول ممکن است صرف واردات کالاهای مصرفی شود اما عمدتاً جهتگیری هزینه کرد این منابع ارتقای ظرفیت تولید، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال در کشور است که براین اساس برنامه ریزی می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخورد با موسسات غیرمجاز تأکید کرد: برخورد با این موسسات اتفاق می‌افتد که چند مورد آن انجام شده و بقیه موارد در حال انجام است و به مردم توصیه می‌کنیم که سپرده و سرمایه خود را به موسسات و بانک‌هایی که مجوز از بانک مرکزی دارند قرار دهند.

سیف تصریح کرد: اگر موسسه و بانکی مجوز ندارد مردم بدانند در آن ریسک وجود دارد و نباید تحت تأثیر چند درصد نرخ سود بالاتر این لیست را به راحتی قبول کنند و بعد از آن مواجه شوند که منابع آنها از بین برود.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان