۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اشکالات برجام ۱ به برجام ۲ منتقل می‌شود/ جلسات دیده‌بان عدالت با زنگنه/ ائتلاف اصولگرایان جدی است
کد خبر: ۱۳۸۵۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ساعت: ۱۴:۲۳ ↗ لینک کوتاه

توکلی در نشست خبری:

اشکالات برجام ۱ به برجام ۲ منتقل می‌شود/ جلسات دیده‌بان عدالت با زنگنه/ ائتلاف اصولگرایان جدی است

نماینده تهران در مجلس با تأکید بر اینکه پسابرجام گرفتاری برای دولت ایجاد کرده است، از برگزاری جلساتی با وزیر نفت با حضور چند تن از اعضای دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره قراردادهای جدید نفتی خبر داد.

اشکالات برجام ۱ به برجام ۲ منتقل می‌شود/ جلسات دیده‌بان عدالت با زنگنه/ ائتلاف اصولگرایان جدی است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) طی سخنانی در نشست خبری که در محل سایت خبر آنلاین برگزار شد، درباره لیست منتشر شده ائتلاف اصولگرایان، اظهار داشت: ائتلاف اصولگرایان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی جدی است. بنده مدت‌ها در جلسات فراکسیونی حضور نمی‌یابم اما حتماً لیستی رأی می‌دهم چون منطق سیاسی اقتضا می‌کند وقتی جریان فکری سیاستی دارد نباید به عدم موفقیتش کمک کنیم و یک جریان باید پیروز شود.

وی با بیان اینکه بنده در مجموع لیستی رأی خواهم داد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی چهره‌های ناشناس در این لیست حضور دارند، توضیح داد: اگر قرار باشد همه افراد در لیست شناخته شده باشند دیگر دولت جابه‌جا نمی‌شود برای بنده مهم این است که اصولگرایان پیروز شوند. از آنجایی که احزاب قوی و منسجمی در کشور نداریم به همین دلیل هر چه جریان‌های فکری منسجم‌تر باشند برای کشور بهتر است.

احمد توکلی در پاسخ به سؤالی درباره وجود اختلاف‌نظر بین وی و آل‌اسحاق و پرویز داودی در لیست منتشر شده اصولگرایان، توضیح داد: بنده و آقای داودی در مسائل اقتصادی با یکدیگر اختلاف‌نظری نداریم، اگر فرق یک ائتلاف با حزب را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که اختلاف خاصی وجود ندارد، آقای آل‌اسحاق در مسائل اقتصادی تفکراتشان به نیروهای بازاری نزدیک‌تر است اما بنده و آقای داودی در مبانی اقتصادی اختلاف‌نظری نداریم ممکن است با آقای آل‌اسحاق در مصادیق اختلاف‌نظراتی پیدا کنیم.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گویا در لیست منتشر شده اصولگرایان همه از این لیست راضی نیستند، گفت: شما نمی‌توانید یک لیست ائتلافی پیدا کنید که همه از اعضای آن لیست راضی شوند ولی شرایط سیاسی اقتضا می‌کند فعلاً به نتیجه ائتلاف تمکین کنیم، به نظر بنده غیر از دو جریان اصلی در کشور مابقی لیست‌های منتشر شده درباره انتخابات بیشتر حیاتشان رسانه‌ای است تا اجتماعی، تهران شهر بزرگی است لذا رساندن پیام‌ها به مردم کار سختی است و فقط دو جریان اصلی در کشور ما که جایگاه اجتماعی دارد می‌توانند در این زمینه موفق شوند.

وی درباره عدم حضور ‌آقای لاریجانی در لیست اصولگرایان تصریح کرد: سلیقه آقای لاریجانی چیز دیگری بود و به طرز تبلیغات برای رسیدن به لیست انتقاداتی داشت ولی عدم حضور آقای لاریجانی در لیست اصولگرایان تأثیرگذار نیست هر چند آقای لاریجانی از تهران هم کاندیدا نبود و از قم نامزد انتخابات شده بود .البته اگر بنده هم در لیست اصولگرایان نبودم مثل ‌آقای لاریجانی، باز هم اتفاقی نمی‌افتاد.

توکلی با بیان اینکه وجود اختلاف به هر میزان بی‌ضرر نیست ولی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد، تأکید کرد: بنده نامزد اصولگرایان هستم و اگر نامم در لیست‌های دیگری مانند صدای ملت باشد هم باید بگویم بنده کاندیدای جریان فکری اصولگرایان در انتخابات هستم.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نحوه حضور اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید، توضیح داد: برخورد آقای تابش و آقای عارف با موضوع تأیید صلاحیت‌ها خیلی متین و مثبت بود؛ آقای تابش و عارف ضمن تمکین به قانون، اعتقاداتشان را سازمان‌یافته و درست بیان کردند، قرار دادن نیروهای تازه به دنیا رسیده در لیست اصلاح‌طلبان به نظرم امر مبارکی می‌تواند باشد و به نظر می‌رسد رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس جدی خواهد بود.

وی اضافه کرد: بنده از اتحاد اصلاح‌طلبان در درون خودشان هم مانند اتحاد اصولگرایان دفاع می‌کنم، عدم وجود حزب در درون کشور ما مشکلاتی را پدید آ‌ورده است لذا وجود جریان‌های فکری منسجم و محکم که اعضایش به آن وفادار باشند، امر مهمی است.

احمد توکلی همچنین گفت: به نظر می‌رسد پسابرجام گرفتاری‌هایی را برای دولت ایجاد کرده است و دولت آنقدر توقعات و انتظارات مردم را در این مدت بالا برده که هر کاری انجام می‌دهد بدهکار باقی می‌ماند. مشکلی که ایجاد شده این است که دولت در هر شرایطی موفق جلوه نمی‌کند؛ به نظر می‌رسد به همین دلیل بود که آقای روحانی برای اولین بار با صراحت گفت که همه مشکلات کشور با رفع تحریم‌ها حل نمی‌شود.

این نماینده مجلس بر همین اساس یادآور شد: در مرداد ماه سال 93 بسته سیاستی برای مبارزه با رکود ارائه شد و پاییز 94 بدون اینکه نتایج این بسته برای عموم مردم بیان شود، بسته جدیدی ارائه کردند که این موارد شرایط بحرانی برای کشور درست می‌کند، متأسفانه مقدار رشد اقتصادی به طور شفاف بیان نمی‌شود و یا میزان واردات به کشور اعلام نمی‌شود در حالی که هر چه اطلاعات شفاف‌تر در اختیار مردم قرار گیرد خیلی بهتر و مؤثرتر است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره دخالت نظامیان در اقتصاد، گفت: آقای روحانی و آقای اسحاق جهانگیری به صراحت از موضوع دخالت نظامیان در اقتصاد دفاع کردند مانند سپردن چندین پروژه عمرانی بزرگ به قرارگاه خاتم‌الانبیاء، اما گلایه‌هایی هم در این میان وجود دارد،‌ اطلاع دارم سپاه نسبت به این موضوع بسیار حساس است و این مسئله و موارد اینچنینی را بررسی می‌کند و فرد بسیار مناسبی را هم برای این کار گذاشته است.

توکلی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ارائه لیست‌ جداگانه توسط اصلاح‌طلبان، گفت: از مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات به دلیل افزایش حضور مردم کاملاً دفاع می‌کنم و به نظرم خطری وجود ندارد اما امیدوارم برنده انتخابات در شهر تهران اصولگرایان باشند.

نماینده تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ادعای عهدشکنی اصولگرایان در مصوبه برجام، گفت: بنده از عهدشکنی‌ها خبر ندارم ولی از یک عهدشکنی خبر دارم که حقوق مردم در کشور را با تصویب برجام در 18 دقیقه از بین بردند، بنده در روز بررسی برجام خدمت آقای لاریجانی رسیدم و به او گفتم 6 پیشنهاد دارم، اجازه دهید بیان کنم ولی متأسفانه آقای لاریجانی در 18 دقیقه کار به این بزرگی درباره برجام را جمع کرد و متأسفانه مصلحت فوت شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی درباره قراردادهای جدید نفتی، گفت: بنده و آقایان نجابت، نادران، حسین‌زاده بحرینی، امیرآبادی، دهقان و کوثری که عضو دیده‌بان شفافیت و عدالت هستیم، درباره قراردادهای جدید نفتی نامه‌ای را به آقای لاریجانی نوشتیم و موارد تعارض این قراردادها با مصوبات دولت و قوانین جاری و اصل 44 قانون اساسی را تذکر دادیم اما هنوز هیأت تطبیق مصوبات در این باره تصمیم‌گیری نکرده است.

وی در همین زمینه گفت: بخش دیگر کار رعایت مصالح ملی و تقویت متخصصین کشور و تأمین منافع کشور است که به مصلحت‌ها برمی‌گردد نه قانون و باید مسئولان به خصوص دولتی‌ها آن را مدنظر قرار دهند، یادداشتی را به آقای زنگنه دادیم و قرار شد بررسی‌هایی درباره قراردادهای جدید نفتی انجام شود، خوشبختانه تاکنون دو جلسه با آقای زنگنه درباره بررسی این قراردادهای جدید نفتی برگزار کردیم و آقای زنگنه هم خیلی باز و خوب با موضوع برخورد کردند، زمانی که در این جلسات ایرادات این قراردادها به طور کامل و متقن بیان و استدلال می‌شود، آقای زنگنه ایراد را می‌پذیرد و فکر می‌کنم یک نمونه خوب مفاهمه با دولت در این موضوع است که انجام شده است، آقای زنگنه صریحاً گفته که کار را تمام شده نمی‌دانیم.

نماینده تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور در زمینه برجام 2، گفت: این موضوع با سلیقه بنده همخوانی ندارد، البته گفت‌وگو و تفاهم ملی خیلی خوب است ولی ضرر این اسم یعنی برجام 2 این است که اشکالات برجام یک به برجام 2 منتقل می‌شود، البته بنده از گفت‌وگو با دولت و تفاهم با قوه مجریه استقبال می‌کنم و آن را قبول دارم، در سیاست، شرایط و اقتضائات امر بسیار مهمی است و سیاستمدار در ظرف زمان و مکان می‌تواند تصمیم‌گیری کند.

توکلی در بخش پایانی این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خود شما از وجود حزب در کشور دفاع می‌کنید اما عضو هیچ حزبی نیستید و هیچ حزبی هم ندارید، آیا دیده‌بان شفافیت و عدالت یک حزب است؟، توضیح داد: ما در دیده‌بان شفافیت و عدالت کار غیرسیاسی انجام می‌دهیم و دست همه نیروهای ضد فساد را می‌فشاریم، همه جریانات فکری و سیاسی می‌توانند بر این دیده‌بان حضور داشته باشند، به نظر می‌رسد به طرز مناسبات ایراداتی وجود دارد که اگر آقای روحانی به جلب مشارکت همه و کنار گذاشتن تنازعات وفادار باشد، امید است که تصمیماتی با کارایی بیشتر گرفته و اتخاذ شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: امروز دچار مشکلات واقعی و جدی در کشور هستیم و باید با تعقل، صیانت، اخلاق و با نگاه به داخل آنها را حل کنیم، نگاه معطوف به خارج برای حل مشکلات نگاه واقع‌بینانه‌ای نیست.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره تمدید برنامه پنجم توسعه، گفت: برنامه‌های توسعه پنج‌ساله ما عموماً برنامه نیستند اما بالاخره تمدید برنامه پنجم از هیچی بهتر است و ما چاره‌ای جز تمدید برنامه پنجم نداریم تا بتوانیم در این مدت برنامه ششم توسعه را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان