۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تاثیر شگرف نماز در آرامش با دمیدن روح توکل و اخلاص در نمازگزار
کد خبر: ۱۳۸۲۷۷ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

یاد خدا درمان همه نگرانی‌ها و اضطراب‌ها؛

تاثیر شگرف نماز در آرامش با دمیدن روح توکل و اخلاص در نمازگزار

یکی از مصادیق آرامش بخشیدن به روح و روان آدمی، عبادت و بندگی و ذکر خدا است و بر اساس آیات الهی هیچ ذکری بالاتر از نماز نیست.

تاثیر شگرف نماز در آرامش با دمیدن روح توکل و اخلاص در نمازگزار
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین -گل‌عنبر حمزه 
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بشر امروزی، اضطراب و فشارهای روانی است که پیامدهای منفی آن همه زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این روزها غرق شدن در دنیای مدرن و پیچ در پیچ تکنولوژی و سردرگمی در دغدغه های روزمره زندگی نیز بر شدت آن افزوده و انسان را به نوعی در تنهایی خاموش فرو برده است.
حس مبهمی که گاه دلیل واقعی آن در پس هزاران فکر و مشغله گم شده و حتی پول، مقام و قدرت نیز جایگزین آن نیست.

بر این اساس آرامش و اطمینان، گمشده انسان امروزی است كه در آرزوی به دست آوردن آن می‌کوشد و قرآن كریم راه رسیدن به آرامش را به بشر معرفی نموده که «أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.
چرا که یاد خدا قلب انسان‌ را سرشار از اطمینان و آرامش می‌سازد همچون حس کودکی که وقتی برای مدتی هرچند کوتاه خود را از آغوش مادر دور می‌بیند دچار وحشت و اضطراب شده و قلب کوچکش به لرزه می افتد اما با دیدن مادرش گویی دنیا بار دیگر به او لبخند می‌زند و شادمان از گنج عظیمی که به دست آورده آرام می‌گیرد.

در ادامه نظر تعدادی شهروندان و مسئولان قزوینی را در خصوص تاثیر نماز در آرامش روحی و روانی فرد جویا شدیم که در ذیل آمده است؛

با خواندن نماز و پناه بردن به الطاف بی‌پایان خدا قلبم آرام می‌گیرد
خانم مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به تاثیر نماز در آرامش بیان کرد: در طول زندگیم هرگاه اتفاقی برایم پیش آمد با خواندن نماز و پناه بردن به الطاف بی‌پایانش آرام شدم من این حالت را دوست دارم و از آن آرامش می‌گیرم.

وی دلیل رسیدن به آرامش درونیش را این‌گونه عنوان کرد: وقتی می‌دانی کسی در کنارت است که تو را می‌بینت، همراه توست، دلت آرام می‌شود زیرا او به همه چیز آگاه است و با عدالت قضاوت می‌کند.
این شهروند قزوینی تصریح کرد: از سوی دیگر حرکات نماز قوی‌تر از حرکات آرامش بخش یوگا است و آرامش روحی و روانی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: نماز نخواندن فاصله بین ایمان و کفر است و تنها عملی است که خدا مستقیم انسان رو به انجامش دعوت کرده به همین دلیل برای ترک آن مجازات تعیین کرده است.

آرامش روحی که در نتیجه اقامه نماز حاصل می‌شود قابل قیاس با سایر عوامل آرامش بخش نیست
مریم فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: آرامشی که در اثر خواندن نماز به من دست می‌دهد یک آرامش قلبی و روحی هست و با سایر عوامل آرامش بخش قابل قیاس نیست زیرا کوتاه مدت هستند و با قلبم احساسش نمی‌کنم.

وی افزود: آرامش حقیقی و معنوی در یاد خدا و ارتباط با او نهفته است که اگر افراد این حقیقت را درک کنند مشکلات، دغدغه‌ها و گرفتاری‌ها برایشان سهل و آسان می‌شود.

فرهادی با تاکید بر اینکه نماز حلال همه مشکلات زندگی است، خاطرنشان کرد: آدمی وقتی به نماز می‌ایستد، با تصور راز و نیاز با خالق و معبودش که از همه‌چیز و همه‌کس به او نزدیکتر است ناخودآگاه هجوم آرامش به روح و جسمش موجب ناچیز و کوچک شمردن همه مشکلاتش می‌شود.

وی با اشاره به سخن آیت الله حسن زاده آملی که نماز عصاره همه عبادت هاست، افزود: هر فیض یا حسنه‌ای که در عبادت‌های دیگر است مجموع همه آنها در نماز است بنابراین دستیابی به آرامش یکی از جنبه‌های نماز است.
فرهادی در پایان گفت: در دستورات دینی به هیچ فریضه‌ای به اندازه نماز تأکید نشده است و شرط قبولی سایر اعمال در گرو نماز است که نشان دهنده اهمیت این فریضه واجب است و کسی که نمازش را به جا آورد بقیه حسنات را هم به لطف خدا بدست خواهد آورد.

نماز بهترين شيوه اظهار بندگي و تجلي تواضع و تسليم در برابر خداوند است
مهدیه حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین بیان کرد: علت اصلي نماز خواندن ما تنها واجب بودن آن است؛ يعني ما نماز را به جهت اين كه دستور خداوند و تكليفي شرعي بر عهده ما است، به جا مي آوريم؛ هرچند به روشني مي‌دانيم كه نماز آثار و بركات متعدد جسمي و روحي و فردي و اجتماعي براي ما دارد.

وی افزود: اگر در ماهيت و شكل نماز دقت شود، مي‌بينيم كه نماز بهترين شيوه اظهار بندگي است و مجموعه اجزا و حركات آن، تجلي تواضع و تسليم در برابر خداوند است.

این شهروند قزوینی تصریح کرد: نوع چيدمان اوقات نماز به شکلی است كه نه به انسان فشار طاقت فرسايي وارد شود و نه آدمي تا مدت زيادي از انجام آن و توجه به خداوند و حقايق عالم غافل شود؛ بلكه به طور منظم و مستمر، اين عمل عبادي در زندگي تكرار مي‌شود.

حیدری ادامه داد: هر چند نماز داراي بركات و ثمرات بسياري نظير به ياد خدا افتادن، آرامش، دوري از غفلت‌ها و زشتي‌ها است اما اگر در مورد خاصي چنين نتيجه و ثمره‌اي حاصل نشد يا بدون نماز هم برخي از اين ثمرات براي ما حاصل بود، نمي‌توان نماز را به كنار گذاشت و آن را بي‌فايده دانست زيرا چنين كاري عين مخالفت با دستور خداوند و ضد تسليم و عبوديت كه حقيقت بندگي است مي‌باشد.
نماز فرصت مغتنمی برای طلب آرامش از ذات احدیت است
آقای مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: فشارهای زندگی امتحان خداست و کسی جز او نمی‎تواند ما را از مشکلات رهایی بخشد این در حالی است که خواندن نماز تاثیر زیادی در رفع نگرانی و آرامش قلبی دارد.

وی ادامه داد: نماز می‌تواند فرصت مغتنمی برای طلب آرامش و رفع مشکلات از ذات احدیت باشد که نباید از آن دریغ کنیم زیرا عامل بخش اعظمی از نگرانی و دلواپسی‌ها به دلیل دوری انسان از خداست.

هیچ عبادتی بالاتر، آرامش بخش‌تر و جذاب‌تر از نماز نیست
حجت الاسلام علی نعمت الهی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: یکی از مصادیق آرامش بخشیدن به روح و روان آدمی، عبادت و بندگی و ذکر خدا است و بر اساس ایات الهی هیچ ذکری بالاتر از نماز نیست.
وی با تاکید بر اینکه نماز شفابخش و آرام بخش روح و روان آدمی است، افزود: معتقدم در میان عبادات، هیچ عبادتی بالاتر ، آرامش بخش‌تر و جذاب‌تر از نماز نیست مشروط بر اینکه صحیح، سالم و جامع برگزار شود ضمن اینکه نماز دارای درجاتی است و بالاترین درجه آن نماز اولیای خداست.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: نماز بدون تمرکز و آداب شاید آن تاثیر خود را نگذارد اما اگر با شرایط ویژه و حالات معنوی اقامه شود تاثیر مثبت و سازنده خود را به دنبال خواهد داشت.

یاد خدا عامل مهم جلوگیری از تزلزل و اضطراب در رویارویی با نوسات زندگی
حجت الاسلام علی ابوالقاسمی مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه 28 سوره رعد می‌فرماید؛ «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» مؤمنین، دلشان به خداوند متعال گرم و آرام است زیرا به او ایمان و توکل دارند.

وی ادامه داد: در آیه‌ی مذکور شاهدیم که مومنین نه با کسب ثروت خوشحال و مغرور و ظالم می‌شوند و نه با فقر دچار ترس و نگرانی می‌شوند. نه جوانی و سلامتی فریبشان می‌دهد، نه پیری و سالخوردگی سبب یأس و از دست دادن نشاط زندگی‌شان می‌گردد بلکه همیشه یاد خدا را در دل دارند و به همین دلیل همیشه ثابت قدم، مطمئن، استوار، با نشاط و پویا هستند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: بر اساس آیات الهی فقط یاد خداست که سبب آرامش دل می‌شود چرا که هر چیزی به جز خداوند متعال، نیازمند، متزلزل و فانی است و نمی‌تواند موجبات اطمینان قلبی را فراهم نماید.

وی «یاد» و «توکل» مستمر به خداوند متعال را عامل مهم در عدم ایجاد تزلزل و اضطراب در رویارویی با نوسات زندگی ذکر کرد و افزود: گاه دنیا و اشتغالات آن سبب فراموشی خدا، هدف از خلقت، مسیر زندگی، معاد و حتی خودمان می‌شود.
با شناخت خدا و ایمان قلبی به او همه مشکلات حل خواهد شد
مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی تاکید کرد: فراموشی خداوند متعال نیز سبب تزلزل و احساس تنهایی در رفع مشکلات و بالطبع اضطراب می‌شود این در حالی است که یاد خدا و توکل به او، اضطراب را به آرامش مبدل می‌سازد به شرطی که انسان با قرائت آنها ایمان بیاورد و عمل نماید.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی روزی صد بار هم کل قرآن کریم را قرائت کند اما اصلاً نفهمد که چه می‌گوید، دلش هم به یاد خدا نباشد و اثر این یاد در رفتار و زندگی‌اش تجلی نکند، هیچ بهره‌ای از این اذکار نمی‌برد؛ چنان چه خوارج در قدیم و یا وهابی‌ها در عصر خودمان نیز زیاد نماز و قرآن می‌خوانند و در مکه نیز نمازهایشان را به جماعت و در کنار کعبه می‌خوانند اما به جای هدایت، گمراه‌تر نیز می‌شوند.

ابوالقاسمی عنوان کرد: اقامه نماز موجب آرامش می‌شود اما ذکر این نکته ضروری است که نباید به کسی که هیچ شناختی درباره نماز ندارد گفت که نماز بخوان تا به آرامش برسی چرا که ممکن است در صورت نرسیدن به این خواسته سرخورده و ملول شده و در نهایت نماز را ترک می کند بلکه باید در ابتدا به او گفت که نماز تکلیف است و بعد از انجام تکلیف و مداومت در این امر، آرامش نیز حاصل می‌شود و این حس در او تجلی می‌یابد.

عوامل ایجاد دلهره و نقش ایمان به خدا در کسب آرامش درونی
این مسئول در ادامه با اشاره به عوامل دلهره و اضطراب و نقش ایمان به خدا در ایجاد آرامش درونی بیان کرد: گاهی دلهره و نگرانی از سوء سابقه و لغزش‌های قبلی حادث می‌شود که یاد خدای غفار و رحیم این دلهره را به آرامش تبدیل می کند، زیرا او گناهان را می‌بخشد و توبه را می پذیرد.

گاه ریشه دلهره و نگرانی احساس تنهایی است، که ایمان به خدای حاضر و ناظر این دلهره را به آرامش تبدیل می کند. او هم انیس است و هم مونس، حرف انسان را می‌شنود، کارش را می‌بیند و با او مهربان است.

گاهی اضطراب به خاطر احساس پوچی و بی‌هدفی است، اما ایمان به خدای حکیمی که در این عالم هر چیزی را طبق حکمت و برای هدفی آن هم با مقدار معین و در مدت حساب شده و در مدار خاصی آفریده، این اضطراب را هم برطرف می‌کند.
گاهی ناراحتی و اضطراب به این دلیل است که انسان موفق به راضی نگه داشتن سایرین نشده و از این بابت ناراحت است که چرا فلان شخص یا فلان گروه را از خود رنجانیدم اما ایمان به این که ما فقط باید خدای خود را راضی کنیم و عزت و ذلّت تنها به دست اوست این نگرانی را نیز از بین می‌برد.

بنابراین اگر در قرآن می خوانیم: الا بِذِکرِاللّه تَطمَئِن القُلوب، آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می‌شود، یک واقعیت غیر قابل انکار است به طوری‌که اگر شناخت خدا و ایمان به او درقلب همه ایجاد شود همه مشکلات حل خواهد شد.

نماز باعث تبیین راه زندگی و دمیدن روح امید و نشاط در نمازگزار است
مهدیه صادق پور، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: نماز باعث تبیین راه زندگی، تثبیت عزت نفس، پاکسازی وجدان اخلاقی، امید و نشاط، بر طرف کننده تکبر، رفع اضطراب و نگرانی و افسردگی فرد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر نماز بر کاهش اضطراب بیان کرد: انسان‌ها در جریان روزانه زندگی خود با اضطراب و نگرانی‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شوند که باعث کاهش انرژی روانی و جسمی آنها می‌شود.

برقراری ارتباط معنوی با منبع لایزال هستی باعث کاهش تنش‌های روحی می‌شود
صادق پور ادامه داد: برقراری ارتباط معنوی با منبع لایزال هستی باعث کاهش این تنش ها می‌شود اگر اقامه نماز با حضور قلب کامل باشد تاثیر زیادی در بهبود آلام و آرامش روحی - روانی انسان‌ها دارد.

وی تصریح کرد: امروزه روانشناسان از روش‌های مختلف آرام سازی و حساسیت زدایی برای کاهش اضطراب و افسردگی استفاده می‌کنند که همه این روش‌ها در نماز وجود دارند.
کارشناس ارشد روانشناسی توضیح داد: همانطور که گفته شد روانشناسان برای کاهش تنش و اضطراب از روش حساسیت زدایی استفاده می‌کنند که در آن فرد با عوامل تنش زا مواجه شده و می‌کوشد در همین زمان واکنش مخالف اضطراب یعنی حالت آرامش در خود ایجاد کند.

اضافه کرد: انسان‌ها در قنوت نیز با بیان مشکلات روزمره خود که باعث نگرانی آنها است به خدا پناه می‌برنند و به یاد آوردن مشکلات در اوج آرامش روانی ناشی از نماز باعث می‌شود که این نگرانی‌ها اثر مضطرب کننده خود را از دست دهند.

نماز و یاد خدا درمان همه نگرانی‌ها و اضطراب‌ها
صادق پور با بیان اینکه اضطراب یک عامل مبهم و ناشناخته است که موجب پریشانی فکر شده و معمولا با یک یا چند مشکل جسمانی همچون احساس تپش قلب و درد قفسه سینه، لرزش و رنگ پریدگی همراه است، افزود: قران کریم درمان تمام نگرانی‌ها و اضطراب‌ها را یاد خدا و ذکر خدا معرفی می‌کند و نماز یکی از مصادیق کامل ذکر خداوند است .

وی در ادامه به تاثیر نماز بر کاهش افسردگی اشاره کرد و گفت: درصد زیادی از افراد افسرده از مشکلات خواب رنج می‌برند که با برخاستن از خواب برای بجا آوردن فریضه نماز صبح که در قرآن تاکید بسیار زیادی بر آن شده می‌توان از بروز افسردگی پیشگیری کرد چرا که نماز همواره حضور و یاد خداوند را در دل‌ها زنده می‌کند.

و اما سخن پایانی از مقام معظم رهبری:
نماز آرام بخش ترین معجون هستی است که روان آدمیان را مشحون از صلابت و رضا می‌کند. نماز گواراترین شربت آسمانی است که هیچ مائده‌ای با آن برابری نمی‌کند. نماز سبزینه نیاز است و و در یک کلام نماز تابش آفتاب جمال خدا بر کویر هیات انسانی است.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان