۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین «فهرست مقدس» بهترین انیمیشن/ «a۱۵۷» بهترین مستند/ قیام برای اعتراض به «داعش»
کد خبر: ۱۳۸۲۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اولین جوایز فجر اهدا شد

«فهرست مقدس» بهترین انیمیشن/ «a۱۵۷» بهترین مستند/ قیام برای اعتراض به «داعش»

یک آغاز و یک پایان سر وقت برای جشنواره‌ای که به بی‌نظمی شهره شد. اختتامیه جشنواره دقایقی پیش آغاز شد.

«فهرست مقدس» بهترین انیمیشن/ «a۱۵۷» بهترین مستند/ قیام برای اعتراض به «داعش»
به گزارش سرویس فرهنگی  صبح قزوین ، لحظاتی پیش با پخش سرود ملی ایران و قرائت آیاتی از قرآن، اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر راس ساعت 19 آغاز شد.

سر وقت بودن مراسم موجب غافلگیری مهمانان مراسم شده است و با گذشت 15 دقیقه از آغاز مراسم اختتامیه، هنوز سالن پر نشده است.

این مراسم به کارگردانی محمد پرویزی است و اجرای آن را محمد سلوکی بر عهده دارد.
در این مراسم مسئولانی چون حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، حسین مسافرآستانه مشاور رییس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی رئیس موسسه رسانه‌های تصویری، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حاضرند.

همچنین حضور سینماگران و هنرمندان در مراسم اختتامیه چشمگیر بود و حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، محمد معتمدی، رضا کیانیان، نیکی کریمی، ابوالحسن داودی، سید جمال ساداتیان، سیروس الوند، فرزاد موتمن، بهرام رادان، شهرام مکری، مجید مظفری، پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، طناز طباطبایی، نسیم ادبی و .... از جمله این افراد بودند.

در این دوره از جشنواره 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم در بخش نگاه نو، 11 فیلم در بخش هنر و تجربه حاضر بودند.

همچنین امسال برای نخستین بار 8 انیمیشین در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و مورد قضاوت قرار گرفتند. 11 مستند هم در بخش سینما حقیقت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.

این مراسم در برج میلاد برگزار می‌شود.

قرار بود که مراسم اختتامیه سخنرانی نداشته باشد. اما اولین بخش برنامه سخنرانی محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر است که در قالب نامه او به دبیر جشنواره قرائت شد.

دبیر جشنواره فیلم فجر: سینما المپیک نیست

در این نامه آمده بود:

سلام
این نامه را برای شما می نویسم شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه ای جز وجدان نمی تواند انسان را با خودش رو به رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد، پس... من محمد حیدری متولد سال 1349 زاده ایران، همین خاک پر غرور برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، روخانه ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی توان گذشت. بیاموز از آن فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت ترین کار است اما چاره ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می سازد، زندگی را می سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می سازد.

آقای حیدری یاد بگیر امسال و این جشنواره می گذرد سیمرغ را تو نمی دهی. دیگران می گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه ای در دست در برابر جامعه ای که نسبت به آن همگی مسئولیم... و مردمانی شریف که ما را می بینند و قضاوتمان می کنند.

از تو می خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف ها و نقص های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می سازد.

اعلام برگزیدگان بخش انیمیشین، اولین بخش اهدای جوایز جشنواره فیلم فجر بودند.

چهار فیلم:

*پادشاه آب به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی حسین سلطانی و مجتبی امینی

*خلیج فارس 2 به کارگردانی فرهاد عظیما و تهیه کنندگی سید وحید فرزادفر و فرهاد عظیما
*فهرست مقدس به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد امین همدانی
*در مسیر باران به کارگردانی حامد کاتبی و تهیه کنندگی مریم چوپان‌زاده

نامزد دریافت سیمرغ بودند

جایزه بهترین کارگردانی: ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای فیلم پادشاه آب جایزه ویژه فیلم انیمشین اهدا می‌شود به حامد کاتبی برای فیلم «در مسیر باران»

جایزه بهترین فیلم انیمشین: به خاطر استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بیانی اهدا می‌شود به فهرست مقدس به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد امین همدانی

همدانی در سخنان کوتاهی گفت: دوستان تعجب کردند از اهدای جایزه به بخش انیمشین. بله این بخش در این دوره جشنواره وجود داشت. 8 انیمیشی داشتیم با متوسط تیم 50 نفره و حدود 2 یا 3 سال زمان برای ساخت و متوسط 1 میلیارد تومان هزینه برای هر کدام. دغدغه ما دغدغه سیمرغ نیست. دغدغه دیده شدن است. مخاطب من هم جشنواره نیست. بلکه مخاطب من مدیران فرهنگی هستند. در سالی که سال انیمیشن نامیده شد و انیمیشن شاهزاده روم از بسیاری از فیلم های دریافت کننده سیمرغ دوره گذشته بیشتر فروخته است و 8 انیمشین هم به صورت خودجوش به جشنواره آمده است چنین رفتاری با انمیشن می‌شود. امروز دنیا، سینما را با انیمیشن می‌شناسد اما ما بی‌توجهیم. امیدوارم در سال‌های آینده برخورد بهتری با انیمشین شود.

برگزیدگان بخش هنر و تجربه

نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

*چهارشنبه به کارگردانی سروش محمد زاده

*سگ و دیوانه عاشق به کارگردانی علی محمد قاسمی
*ممیرو به کارگردانی هادی محقق
*نیم رخ ها به کارگردانی ایرج کریمی
*یک شهروند کاملا معمولی به کارگردانی مجیزد برزگر

تندیس هنر و تجربه به همراه جایزه نقدی اهدامی‌شود به سروش محمدزاده برای کارگردانی فیلم «چهارشنبه»

محمدزاده در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از گروه هنر و تجربه از تهیه‌کننده و عوامل فیلم نیز تشکر کرد و فیلم و جایزه را به پدر و مادر خودش تقدیم کرد

تندیس هنر و تجربه به همراه جایزه نقدی اهدا شد به نیم رخ ها به کارگردانی ایرج کریمی و تهیه‌کنندگی علی حضرتی

حضرتی، تهیه کننده نیم‌رخ ها با تشکر از طراح صحنه و آهنگساز فیلم خود از مادر مرحوم ایرج کریمی دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید تا سیمرغ خود را به او هدیه کند.

مادر ایرج کریمی پس از دریافت هدیه خود با تقدیر از عوامل فیلم نیم‌رخ ها گفت: جای ایرج خالی است و از همه شما برای این محبت تشکر می‌کنم.

اهدای جوایز بخش مستند

نامزدهای بخش بهترین دستاورد فنی و هنری عبارت بودند از:
رضا تیموری برای تصویربرداری فیلم اهالی خیابان یک‌طرفه
مهدی آزادی برای تصویربرداری A157
سید حسن سیدی پریشان برای تصویربرداری فیلم خاطرات خانه متروک
مهدی حدادی برای تصویربرداری رؤیاهای دم صبح
هادی معصوم‌دوست برای تدوین فیلم خوان بی خان.

ضمن تقدیر از مهدی آزادی برای تصویربرداری A157، سیمرغ بلورین اهدا می‌شود به رضا تیموری برای تصویربرداری فیلم اهالی خیابان یک‌طرفه

نامزدهای بخش بهترین کارگردانی عبارتند بودند از :

مهرداد اسکویی برای کارگردانی رؤیاهای دم صبح
بهروز نورانی‌پور برای کارگردانی A157
هادی معصوم‌دوست برای فیلم خوان بی خان
رضا فرهمند و کمیل سهیلی برای فیلم آزادی
لقمان خالدی برای کارگردانی فصل هرس

که ضمن تقدیر از هادی معصوم‌دوست برای فیلم خوان بی خان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی تقدیم می‌شود به مهرداد اسکویی برای کارگردانی رؤیاهای دم صبح

اسکویی در سخنان کوتاهی گفت: نشان دادن رنج گاهی برای جلوگیری از ایجاد رنج است. وقتی مستندی می سازیم از یک رنج اجتماعی می خواهیم آلارم دهیم که زندگی بهتری داشته باشیم.

نامزدهای بهترین فیلم مستند عبارت بودند از
رؤیاهای دم صبح به‌تهیه‌کنندگی مهرداد اسکویی
A157 به‌تهیه‌کنندگی بهروز نورانی‌پور
زمناکو به‌تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا
خوان بی خان به‌تهیه‌کنندگی محسن استادعلی و نسرین عبدی

که ضمن تقدیر از زمناکو به‌تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا سیمرغ بلورین تقدیم شد به 157 به‌تهیه‌کنندگی بهروز نورانی‌پور

بهروز نورانی پور پس از دریافت جایزه خود گفت: همه شادی دریافت جایزه برای این فیلم رو تقدیم می کنم به همسرم که با تمام وجودش من را حمایت کرد در دوران انجام یک کار خطرناک و پر استرس. خدای بزرگ را سپاس می گویم که توفیق شد در این رویداد بزرگ، اثر من جایزه بگیرد. در این کار پدرم را از دست دادم و امید می کشم که او را در قیامت مجدداً ملاقات کنم.از دوست بزرگم رزاق کریمی که در این دوره به بچه های مستند ساز شخصیت و شأن داد، تشکر می‌کنم.

اصلانی،یکی از دواران بخش مستند جشنواره نیز پس از اعطای جایزه این فیلم گفت: درعین اینکه این فیلم را ستایش می کنم می‌خواهم که بلند شویم و یکپارچه در اعتراض به جنایتی که در سوریه علیه هموطنان کرد ما در حال اتفاق افتادن است، اعتراض کنیم. ما ملت ابراهیم هستیم و نژاد کرد نژاد اصیل ایرانی است و این ستم تنها بر آن ها نیست و بر بشریت است. امیدوارم این نیروهای بین المللی متوجه این ستم شوند، و آینده ما بی ستم باشد.

با پایان این بخش، محمد معتمدی، خواننده مطرح موسیقی ایرانی، به اجرای موسیقی پرداخت.اجرای این موسیقی البته تعجب حضار را به همراه داشت. نوازندگان این گروه روی صحنه حاضر نشدند و به صورت مجازی با خواننده همراهی می‌کردند.

انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان