۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ضرورت شناسایی عوامل محافظت کننده در برابر گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر
کد خبر: ۱۳۷۸۶۱ نویسنده: زهرا محبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول دفتر اعتیاد بهزیستی استان تاکید کرد

ضرورت شناسایی عوامل محافظت کننده در برابر گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین بر ضرورت شناسایی عوامل محافظت کننده نوجوانان در برابر خطرات احتمالی همچون سوء مصرف مواد مخدر تاکید کرد.

ضرورت شناسایی عوامل محافظت کننده در برابر گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر
زهرا محبی شیخلری، مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین،  با اشاره به اهمیت ورود به مدارس برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: دوره نوجوانی با تحول همه جانبه و عمیق شخصیتی همراه است و یکی از ویژگی‌های بارز این دوره تاثیرپذیری شدید نوجوانان از همسالان و دوستان است.

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان خاطرنشان کرد: نوجوانان در این مرحله به دلیل تحولات و تغییرات ایجاد شده در هنگام رویارویی با مشکلات با دید منطقی کمتری برخورد می‌کنند و عموما جنبه عاطفی و احساسی افراد در این دوران غالب است بنابراین احتمال بروز آسیب‌هایی همچون سوء مصرف مواد در این دوره سنی بیشتر به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: در فرآیند پیشگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد می‌توان با شناخت بیشتر درباره مولفه‌های بازدارنده همچون باورهای دینی و تاب آوری به عنوان توانایی مهم انسانی، اقدامات لازم را برای پرورش شخصیت‌های سالم و مقاوم در برابر خطر اعتیاد انجام داد.

محبی تصریح کرد: این فرآیند در نهایت از شیوع اعتیاد و تبعات آن در نسل نوجوان به عنوان نسل آینده ساز و سرمایه سار انسانی در هر جامعه‌ای جلوگیری می‌کند بنابراین بررسی و شناسایی عوامل محافظت کننده نوجوانان در برابر خطرات احتمالی همانند سوء مصرف مواد مخدر ضروری به نظر می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات اداره‌کل بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس بیان کرد: این فعالیت‌ها از سال گذشته با اولویت ورود به مدارس مناطق آسیب خیز شروع شده البته تعداد مدارس تحت پوشش کم بوده که امسال با همکاری مستقیم آموزش و پرورش در نظر داریم مدارس بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به روند اجرای برنامه‌ها اضافه کرد: برای این کار در ابتدا با ورود به محلات و برقراری ارتباط با افراد کلیدی محله و جلب همکاری و مشارکت آنها، به سراغ مدارس می‌رویم تا کلاس‌های آموزشی در آنجا دایر شوند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌ها بر پایه مشارکت والدین دانش‌آموزان اظهار کرد: اقدامات لازم و آموزش پس از اعتماد سازی برای دانش‌آموزان و والدین انجام می‌شود ضمن اینکه در این دوره آموزشی بر مشارکت والدین بخصوص پدر آنها تاکید فراوانی داریم.

محبی با اشاره به برنامه‌های بهزیستی در این کلاس‌های آموزشی گفت: آموزش مهارت‌هاي زندگی، فرزند پروری، پیشگیری اولیه از اعتیاد و برگزاری فعالیت‌های جایگزین مثل فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و برگزاری جشنواره از جمله این برنامه‌هاست.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان