۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ایران دومین کشور تولیدکننده مقالات علمی در خاور میانه شد
کد خبر: ۱۲۹۸۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ارتقای رتبه مقالات علمی

ایران دومین کشور تولیدکننده مقالات علمی در خاور میانه شد

در جلسه کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کمیت و کیفیت مقالات علمی تولیدی ایران ارائه شد.

ایران دومین کشور تولیدکننده مقالات علمی در خاور میانه شد
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، دویست و سی و مین جلسه کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این جلسه که به ادامه بررسی روند تحولات علمی کشورمان اختصاص داشت، گزارش تهیه شده درباره کمیت و کیفیت مقالات علمی تولیدی در کشور و منطقه غرب آسیا ارائه شد.

در بخشی از این گزارش شتاب رشد تولیدات علمی ایران و سهم مقالات علمی در این رشد ضمن مقایسه با برخی کشورهای منطقه آسیای غربی با استناد به داده‌های پایگاه‌های معتبر علم سنجی بین المللی در بازه­ زمانی« 1375-1393 ش »- « 1996- 2014 م » مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش ارائه شده با اشاره به ارتقای رتبه مقالات علمی تولید شده از رتبه 46 در بین 52 کشور در سال 2012 م به رتبه 42 در سال 2014 م، رتبه کشومان از نظر کمیت مقالات تولید شده در منطقه نیز رتبه دوم اعلام شده است.

در بخش پایانی گزارش فوق الذکر و در موضوع " استنادپذیری مقالات علمی" اعلام شد تعداد مقالات پراستناد کشور در 10 سال گذشته 956 مقاله بوده که از این تعداد 853 مقاله (89 درصد)پژوهشی و 103 مقاله(11 درصد) ترویجی بوده است.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

ایجاد ارتباط بین توسعه سطح علمی و درآمد ناخالص داخلی، ممیزی دقیق مقالات علمی، بررسی میزان تخصیص اعتبار بودجه پژوهشی و ریشه‌یابی علل و عوامل کاهش بودجه پژوهش و تحقیقات کشور، توجه مضاعف به کاربردی بودن مقالات و برنامه‌ریزی به منظور ایجاد ثروت و ارزش افزوده از مقالات علمی از پیشنهادات مطرح شده در این خصوص بود.

انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان