۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آرمانگرایی می‌تواند دانشگاهها را از رکود علمی خارج کند/ دولت با برنامه‌ریزی کار علمی را از وابستگی به بودجه دولتی نجات دهد
کد خبر: ۱۲۶۹۹۴ نویسنده: دکتر ذوالفقار زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره):

آرمانگرایی می‌تواند دانشگاهها را از رکود علمی خارج کند/ دولت با برنامه‌ریزی کار علمی را از وابستگی به بودجه دولتی نجات دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه آرمانگرایی می‌تواند دانشگاهها را از رکود علمی خارج کند گفت: اگر دولت در زمینه اقتصادی هم مشکل داشته باشد باید با برنامه ریزی کار علمی را از وابستگی به بودجه دولتی نجات دهد.

آرمانگرایی می‌تواند دانشگاهها را از رکود علمی خارج کند/ دولت با برنامه‌ریزی کار علمی را از وابستگی به بودجه دولتی نجات دهد

دکتر ذوالفقارزاده در گفتگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ، در خصوص وظایف اساتید دانشگاه در رشد فکری و علمی دانشجویان اظهار کرد: اولین رسالتی که هیئت علمی در دانشگاه دارد نقش معلمی و آموزشی است، یعنی یافته‌های علمی را به دانشجویان منتقل کند.
وی در ادامه افزود: مرحله بعدی رسالت هیئت علمی در دانشگاهها بُعد تحقیقات و پژوهش است که زمینه ساز رشد و توسعه اساتید می‌باشد که هم باید خود و هم دانشجویان را به سمت مسائل پژوهشی هدایت کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: ما سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داریم که دانشجویان در دوره کارشناسی 80 درصد آموزش و 20 درصد کار پژوهشی دارند؛ در دوره ارشد 50 درصد آموزش و به همین مقدار فعالیت پژوهشی و در دوره دکترا 20 درصد آموزش و 80 درصد مسائل پژوهشی است، یعنی دانشجو بتواند نظریه و خلاقیت ارائه دهد.
وی ابراز کرد: وظیفه سوم اعضای هیئت علمی این است که اساتید همواره پیوست فرهنگی در مطالب خود داشته باشند تا بتوانند مطالب فرهنگی، اعتقادی را به دانشجویان انتقال دهند؛ زیرا بیان مطالب ارزشی در کنار مطالب علمی تاثیرگذار خواهد بود.

در مسائل پژوهشی درآمدزایی و منبع اقتصادی قوی وجود ندارد

ذوالفقارزاده در خصوص موانع رشد شتاب علمی دانشگاه گفت: دو سال است که دچار این رکود علمی شده ایم و از رتبه 15 جهان به رتبه 17 در ارسیده ایم، یک علت آن وجود بروکراسی اداری است که اساتید و دانشجویان مشتاق را در این چرخه منصرف می‌کند که باید آن را رفع کرد.
وی افزود: علت دیگر این مسئله بُعد اقتصادی قضیه است یعنی در مسائل پژوهشی درآمدزایی و منبع اقتصادی قوی وجود ندارد که افراد را برای انجام کار تحقیقاتی تشویق کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به علت سوم رکود شتاب علمی در کشور اشاره کرد و تصریح داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان بحث آرمانخواهی را مطرح کردند که دشمنان در حال تضعیف آن هستند و متاسفانه برخی عوامل درونی هم در داخل به آن دامن می‌زنند.
وی ادامه داد: ایران اسلامی با تشکیل انقلابی که براساس اعتقادات و ارزش‌ها حرکت کرده و در جهان بی نظیر است دشمنان قدرتمندی پیدا کرده؛ زیرا بسیاری از منافع اقتصادی، مالی، سیاسی و فرهنگی آنها به خطر افتاده است.
ذوالفقاری با اشاره به وجود تحریم‌ها به عنوان ایجاد راهکاری برای محدودیت رشد علمی کشور تاکید کرد: امروز این محدودیت‌ها شاید مانعی برای شتاب علمی ایجاد کند اما زمینه مقاومت مردم را شکل داده تا کشور رشد پیدا کند.
وی عنوان کرد: امروز محدودیت‌هایی که از سوی دشمن برای ملت ایران به وجود آمده یک آرمان جدیدی برای تقابل بین کفر و اسلام شکل داده و این جبهه آرمانی یک انگیزه برای حرکت‌های بعدی شده است، پس ما باید آرمانها را تقویت کنیم.
این کارشناس علمی با تاکید بر اینکه آرمانگرایی می‌تواند دانشگاهها را از رکود علمی خارج کند ابراز کرد: برای نمونه علوم انسانی باید اسلامی شود این موضوع تا زمانی که برای استاد و دانشجوی ما به عنوان یک آرمان به حساب نیاید، نمی‌توانیم علوم انسانی را اسلامی کنیم.
وی اولین عامل را برای تقویت آرمانها خود حکومت دانست و گفت: حکومت خود باید آرمان‌ها را در کشور مطرح کند تا زمینه سازی برای شکل گیری آن فراهم شود، مثل اسلامی شدن دانشگاه‌ها، سبک زندگی یا اسلامی شدن علوم انسانی.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در ادامه افزود: باید نیازهای کشور بررسی شده و برای آنها برنامه ریزی دولتی، بلندمدت و کوتاه مدت داشته باشیم.

امروز نیازهای تولیدی کشور باید به دانشگاه‌ها برگردد

وی ادامه داد: ابتدا باید دولت برای شتاب رشد علمی کشور برنامه ریزی داشته باشد و در بلند مدت و کوتاه مدت آثار اجرای این برنامه ریزی را رصد کند، از سوی دیگر باید برنامه ریزی لازم برای کار تحقیقاتی اساتید صورت بگیرد.
ذوالفقاری با از اینکه چرا باید امروز کار تحقیقاتی اساتید اختیاری باشد بیان کرد: معتقدم باید این پژوهش کردن‌ها اجباری باشد زیرا استادی که تحقیقات نمی‌کند از آموزش‌های علمی هم باز می‌ماند، شاید این تدریس منبع درآمدزایی باشد اما هیچ زمانی با آموزش کسی رشد پیدا نمی‌کند.
وی اذعان کرد: با ایجاد ارزش علمی و اقتصادی برای کارها انگیزه اساتید برای کار تحقیقاتی افزایش پیدا می‌کند.
این کارشناس علمی با انتقاد از کاهش بودجه علمی کشور ابراز کرد: قرار بوده این بودجه چهار درصد باشد اما امروز به کسری از یک درصد رسیده است، حتی اگر دولت در زمینه اقتصادی هم مشکل داشته باشد باید با برنامه ریزی کار علمی را از وابستگی به بودجه دولتی نجات دهد.
وی با تاکید بر اینکه امروز نیازهای تولیدی کشور باید به دانشگاه‌ها برگردد عنوان کرد: دانشگاه‌ها دو عامل این موضوع هستند، یکی اساتید و دیگر دانشجویان؛ دانشجویان پس از فارغ التحصیلی وارد چرخه اقتصادی می‌شوند پس باید اجبار شود دانشجو با استاد با هم کار تحقیقاتی کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در پایان گفت: متاسفانه اغلب اساتید ما به تنهایی کار تحقیقاتی می‌کنند در صورتی که نسل جدید ما باید پژوهشگر و خلاق باشد کشف فرمول‌ها باعث رشد دانشجو و اساتید می‌شود، پس باید به این سمت حرکت کرد.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان