۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین میهمانی که نیامده صاحبخانه شد
کد خبر: ۱۱۵۸۷۸ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

شبکه‌های مجازی دیواری از جنس شک و جدایی در بین زوجین؛

میهمانی که نیامده صاحبخانه شد

شبکه‌های اجتماعی مجازی که قرار بود در خدمت رفاه و آسایش جوامع انسانی باشد حال چنان عنان زندگی افراد را در قبضه قدرت خود گرفته که گویا بشر در خدمت او است نه او در خدمت بشر.

میهمانی که نیامده صاحبخانه شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، شبکه‌های اجتماعی با امکانات و قابلیت‌های فراوان خود، دامنه وسیعی از ارتباط و تعامل را بدون توجه به مولفه‌هایی همچون مرز، زبان، جنس و فرهنگ برای کاربران فراهم می‌سازد.
استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کنار بهره‌مندی از مزایایی نظیر سرعت بالای انتشار اخبار، عضویت و تبلیغات رایگان و به اشتراک گذاشتن علایق، دارای معایبی نیز هست که بی توجهی نسبت به آسیب‌های آن، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را متوجه افراد کند.

شبکه‌های اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای اتلاف کننده وقت هستند
به طور مثال این شبکه‌ها چنان افراد را شیفته جذابیت‌های خود می‌کند که به مرور زمان به یکی از بزرگترین ابزارهای اتلاف کننده وقت تبدیل و موجب کاهش روابط چهره به چهره میان انسان‌ها می‌شود، حتی ممکن است پا را فراتر نهاده، افراد را در معرض ارتباطات ناسالم با دیگران قرار دهند.

این در حالی است که عضویت و حضور در شبکه‌های مجازی فقط مختص به قشر جوان و نوجوان و افراد بیکار جامعه نیست بلکه بسیاری از زوجین و یا حتی افراد پا به سن گذاشته نیز مغلوب جاذبه‌های شگرف این ابزار نوظهور شده‌اند.

اکنون در بسیاری از مهمانی‌ها یا محافل و اماکن عمومی شاهد افرادی هستیم که غرق در دنیای مجازی از محیط پیرامونی خود فاصله گرفته‌اند و حتی تمایلی به برقراری ارتباط با سایرین ندارند.
این موضوع به ویژه برای زوجین، زنگ خطری است که اهمیت ندادن به آن، ممکن است حتی به قیمت طلاق عاطفی، جدایی و شکست در زندگی مشترک بینجامد.

عکس‌ها و فیلم‌های مبتذل در شبکه‌های مجازی باعث بحث و جدل بین من و همسرم می‌شود
رقیه - ن که فقط چند ماهی از دوران نامزدیش سپری شده است در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به معایب استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی اظهار کرد: به نظر من این موضوع بستگی به گروه‌هایی دارد که هر فرد بنا به سلایق و نوع دیدگاه شحصی خود در آن عضو می‌شود.

وی افزود: با توجه به حساسیت همسرم به استفاده زیاده از حد از گوشی همراه و عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، تلاش می‌کنم تا حد امکان به نظر او احترام بگذارم البته او نیز در این خصوص همواره جانب اعتدال را رعایت می‌کند.

سهیلا – گ که 4 سال از شروع زندگی مشترکش می گذشت، گفت: همسرم در گروه‌هایی که دارای مطالب غیر اخلاقی فراوانی است عضو هست، عکس‌ها و فیلم‌های مبتذل و آزادی بیان بیش از حد در مکالمات بین اعضا، در بسیاری مواقع باعث بحث و جدل بین ما می‌شود.
شک و بدبینی و خیانت ارمغان استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی مجازی
فرد دیگری عنوان کرد: زندگی خوبی داشتم تا روزی که به شکل اتفاقی با چک کردن گوشی همسرم متوجه شدم که از طریق تلگرام با خانم دیگری رابطه دوستی برقرار کرده است.

وی افزود: البته همسرم از این موضوع مطلع نیست زیرا می‌ترسم با مطرح کردن آن و شکسته شدنِ حریم بینمان، ‌من و فرزندِ 9 ساله‌ام را ترک کند.

این خانم جوان ادامه داد: مدتی است که دچار وسواس فکری و افسردگی شده‌ام زیرا هر وقت که همسرم بیرون می‌رود با خود فکر می کنم حتما با این خانم قرار دارد.

همسرم به من توجهی ندارد
ثریا – ل خانمی که بیش از 20 سال از زندگی مشترکش می‌گذشت درگفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: همسرم اصلا علاقه‌ای به استفاده از گوشی همراه و اینترنت نداشت چون کار همه وقته او را گرفته بود از طرفی نوع استفاده از این ابزار را بلد نبود.

وی افزود: مشکل از زمانی شروع شد که ما برای پسرانمان که دیگر بزرگ شده و وارد دبیرستان شده بودند گوشی همراه مدل جدید خریدیم از آن پس بچه‌ها آنقدر از جذابیت‌های شبکه‌های مجازی در منزل تعریف کردن تا همسرم نیز به سمت عضویت در این گروه‌ها گرایش پیدا کرد به طوری که الان گوی سبقت را از آنها ربوده و تمام وقت سرش در گوشی همراهش است.

این شهروند اضافه کرد: این موضوع کلافه‌ام کرده بود چون همسرم وقتی از سر کار به خانه بر می‌گشت دیگر حوصله حرف زدن نداشت و فقط در گوشی همراهش فرو رفته بود به طوری که برای صرف شام نیز حاضر نبود از گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی دل بِکند.
وی ادامه داد: من دوست ندارم با گفتن و اصرار فراوان او را وادار به لج بازی کنم از سویی دیگر معتقدم بیان این مسائل فقط قبح موضوع را از بین می‌برد و او با علم به اینکه من نیز می‌دانم آزادانه تر به رفتار خویش ادامه می‌دهد.

این خانم خاطرنشان کرد: البته همسر سیاستمداری دارم چون با توجه به نوع رفتار و اخم و تلخ‌های من متوجه نارضایتی من شده بود بنابراین بدون هماهنگی با من گوشی همراهی مدل بالاتر از گوشی خود و فرزندانمان به عنوان هدیه‌ برای من خرید و با ذوقی وصف ناشدنی نحوه استفاده از آن را به من آموزش داد.

وی در ادامه گفت: چرا دروغ، حالا من از همه اینها بیشتر به اینترنت و شبکه‌های مجازی اعتیاد پیدا کرده‌ام چون اگر همسر و فرزندانم نیمی از روز به دلیل بودن در سرکار و مدرسه بالاجبار باید گوشی را کنار بگذارند من همه روز مشغول چت کردن در شبکه‌های مجازی هستم.

این شهروند در پایان عنوان کرد: برای رهایی از فکرهای ناراحت کننده همواره به خود تلقین می‌کنم که همسرم هرگز مرتکب خطا نمی‌شود ولی با این وجود نمی‌توانم منکر سردی و بی‌توجهی همسرم نسبت به خود باشم.

فقدان همدلی میان زوجین زمینه ساز پناه بردن به شبکه‌های مجازی
مهدیه صادق پور، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: فقدان همدلی میان زوجین، موجب پناه بردن آن‌ها به شبکه‌های مجازی می‌شود تا از این طریق نیازهای عاطفی خود را برآورده کنند.

وی افزود: ورود به شبکه‌های مجازی و استفاده نادرست از آن نه تنها مفيد نیست بلکه اثرات مخربی نيز به دنبال خواهد داشت زیرا روز به روز از ارتباط مثبت زوجین کاسته می‌شود و آن‌ها به سمت فردی که حرف‌های او را گوش می‌دهد و تحقیر و نقدش نمی‌کند، کشش پیدا می‌کند.
کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: متاسفانه برخی از زوجین اجازه صحبت به همسر خویش را نمی‌دهند و با تحقیرش، باعث تنهایی و انزوای شریک زندگی خود می‌شوند.

تنوع و تعدد در روابط مجازی از آسیب‌های پنهان فضای مجازی
صادق پور در ادامه گفت: رابطه معناداری بین تقاضای طلاق و عضویت یکی از زوجین متقاضی طلاق، در شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود دارد از آنجا که این افراد در دام یک رابطه کاذب قرار می‌گیرند لذا از واقعیت‌های زندگی مشترک دور شده و تعهدات خود را نسبت به زوج مقابل فراموش می‌کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: تنوع و تعدد در روابط مجازی همچنین قابلیت دسترسی به افراد در موقعیت‌های مختلف، از آسیب‌های پنهان فضای مجازی محسوب می‌شود.

استفاده نامناسب از شبکه‌های مجازی و افزایش احتمال از هم پاشیدگی زندگی مشترک

وی ادامه داد: زوج‌هایی که به دلایل مختلف عملکردهای زناشویی خود را ناکارآمد می‌دانند به برقراری ارتباط‌های پنهانی اقدام می‌کنند و به جای حل مسایل و مشکلات زندگی مشترک خود، مسئله جدیدی برای خود و خانواده خود ایجاد می‌کنند که از آن با نام خیانت یاد می‌شود.

صادق پور خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه به دلیل وجود شبکه‌های مجازی، ارتباط جنسی کلامی و حتی ویدیویی وجود دارد که علاوه بر یک انحراف جنسی، نوعی خیانت به همسر نیز محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: پیامد تمامی این آسیب‌ها می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامت روان و کاهش میزان رضایت از زندگی و در نهایت جدایی باشد.
کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی بیان کرد: وقت نداشتن حتی برای همسر که باعث سست شدن بنیان زندگی و افزایش احتمال از هم پاشیدگی زندگی مشترک می‌شود از جمله آسیب‌های استفاده بی رویه از شبکه‌های مجازی است.

وی در ادامه گفت: بدبینی و بی‌اعتمادی در زندگی مشترک باعث ایجاد روابط ناسالم و پر آسیب می‌شود عواملی همچون تسلط نیروی جنسی، نیاز به محبت و نیاز به مورد توجه قرار گرفتن، نبود الگوی مناسب و غیره می‌تواند به این وضعیت دامن بزند.

شبکه‌های اجتماعی مجازی باعث سردی شبکه واقعی خانواده می‌شود
طیب ملکی پور، کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص معایب استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی مجازی گفت: عوامل ناشناخته‌ای به ویژه در سال‌های اخیر در افزایش نرخ طلاق موثر بوده و ناسازگاری زناشویی و انحلال خانواده را در پی داشته است.

وی افزود: یکی از این عوامل احتمالی تاثیرگذار بر افزایش روند طلاق در بین زوجین، شبکه‌های مجازی هستند که قادرند با جایگزینی ارزش‌های مدرن به جای ارزش‌های سنتی، سبک زندگی غربی را ترویج نموده و چالش جدی بین الگوهای رفتاری زوجین ایجاد کنند.

ملکی پور خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی مجازی در خانواده‌های غیرسنتی و امروزی ما بسیار پررنگ و پرفروغ شده و به عنوان معلم همراه و دوست همیشگی نقش آفرینی می‌کنند.

گروه های مبتذل شبکه‌های اجتماعی عامل ترویج بی بندوباری در جامعه
وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی مجازی باعث سردی شبکه واقعی خانواده می‌شود، بیان کرد: این شبکه‌ها به صورت غیر مستقیم با نفوذ بر ابعاد مختلف زندگی درس‌های ناصواب را برای زوج جوان به ارمغان می‌آورد.

این کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد: حریم شکنی، درنوردیدن قالب‌ها و سنت‌های گذشته و ایجاد شک و تردید در باورها، اعتقادات و ارزش‌ها از معایب شبکه‌های اجتماعی مجازی است که صدمات فراوانی به خانواده‌ها وارد نموده است.

وی با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: ترویج بی بندوباری، اعتیادآور بودن، ایجاد اختلال در روابط خانوادگی، ایجاد روابط نامناسب اخلاقی، خروج از دنیای واقعی و ورود به سراب تخیلات از جمله آسیب‌های این شبکه‌های اجتماعی مجازی است.
ملکی پور با اشاره به راهکارهای مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی گفت: در ابتدای امر باید فرهنگ سازی در بستر جامعه و خانواده در خصوص مزایا و معایب استفاده از شبکه‌های مجازی انجام شود.

وی در ادامه افزود: مدیریت صحیح روابط مجازی و اولویت بندی کردن آنها، محاسبه مدت زمان استفاده از شبکه‌های مجازی و هزینه‌ها و صدمات مرتبط با آن، توجه به این نکته که فن آوری در اختیار ما است نه ما در اختیار فن آوری از دیگر راهکارهای پیشنهادی می‌باشد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان