۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اقدامات بهزیستی در راستای حمایت از معلولان/ بیش از ۱۸ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
کد خبر: ۱۱۵۶۹۴ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان؛

اقدامات بهزیستی در راستای حمایت از معلولان/ بیش از ۱۸ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند

۱۲ آذر ماه روزی است برای یادآوری اقدامات انجام شده در راستای بهبود زندگی اجتماعی معلولان و بازخوانی طرح‌ها و برنامه‌هایی که هنوز تحقق نیافته چرا که معلولین نیز حق دارند همچون سایر افراد جامعه از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

اقدامات بهزیستی در راستای حمایت از معلولان/ بیش از ۱۸ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین،
آرام و بی‌صدا کنار پله‌ها ایستاده بود و به رهگذرانی که از آن نزدیکی می‌گذشتند، نگاه می‌کرد. نگاهش تفسیری از هزاران حرف ناگفته بود و سکوت کلامش، نیاز به مهربانی و توجه را فریاد می‌زد.
برای کمک گرفتن از دیگران تردید داشت چرا که در طول این سال‌ها از این همه کمک خواستن و صدا زدن دیگران برای عبور از پله و ناهمواری و جوی آب خسته شده بود.
به دستهایش نگاه کرده و از آنها می‌خواهد تا به پاهایش یاری رسانند. تمام توان دستهایش را جمع و سعی می‌کند تا چرخ‌ها را براند، اما نمی‌شود.
مثل همیشه محکوم به انتظار است تا شاید یکی از رهگذران فریاد کمک او را بشنود و به سویش آید. گذر ثانیه‌ها کلافه‌اش کرده بود که بالاخره یک رهگذر پیدا شد و کمک کرد تا صندلی چرخدارش را از روی پله‌ها عبور دهد.
خوشحال از مسیر طی شده با خودش اندیشید تا پایان روز، چند سد دیگر انتظارش را می‌کشد.
معلولیت، قصه پر غصه‌ از کتاب قطوری است که تنها کسانی که خود یا کسی از اعضای خانواده‌اش درگیرش باشد، قادر به درک آن هستند.
12 آذر ماه به منظور آشنایی بیشتر با مشکلات و دغدغه‌های معلولان و تلاش براي كاهش مشكلات آنان به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و یادآوری اقدامات انجام شده برای بهبود زندگی اجتماعی این افراد همچنین بازخوانی کارها و برنامه‌هایی است که هنوز تحقق نیافته چرا که معلولان نیز با وجود داشتن محدودیت‌های حسی و جسمی حق دارند همچون سایر افراد جامعه از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

حسین افشار مقدم، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات بهزیستی استان در راستای حمایت‌ از معلولان اظهار کرد: اجرای طرح "سی بی آر" یا شناسایی معلولان در جوامع روستایی و محیط‌‌های کوچک و ارائه خدمت به آنان، تأمین هزینه تحصیلی اعضای جامعه هدف و توانمندسازی افراد زیر پوشش اداره بهزیستی استان، همچنین برخورد با آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق و راه‌اندازی و استفاده از اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات انجام شده است.
وی با اشاره به اجرای برنامه مراقبت در منزل سالمندان و معلولین توسط مراقبین آموزش دیده افزود: رشد جمعیت افراد کم توان و سالمند و لزوم توانمندسازی آنها، تقاضا را برای خدمات مراقبتی و توانبخشی افزایش داده است در این بین گروهی از افراد کم توان و سالمند از جمله افراد کم توان و سالمند بستر گرا و بیماران صعب العلاج نیازمند خدمات ویژه مراقبتی و بهداشتی و توانبخشی هستند.
افشار مقدم خاطرنشان کرد: عدم وجود سیستم مراقبتی مناسب و دانش کافی برای تامین نیازهای این گروه در منزل باعث سوق دادن آنها برای مراقبت بیشتر بر مرکز غیر دولتی شبانه روزی توانبخشی مراقبتی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: رویکرد توانبخشی مبتنی بر خانواده که با اعزام مراقب سعی در حمایت خانواده خدمت گیرنده را دارند، جایگزین رویکرد شبانه‌روزی می‌شود و فرد و خانواده در ساعاتی از روز از خدمات یک مراقب آموزش دیده و مراقب با کیفیت برخوردار می‌شوند.
وی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمارها در مجموع یک هزار و 502 نفر در مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی، روزانه و ارائه خدمات توانبخشی در منزل، خدمات دریافت می‌کنند که مبلغی حدود سی و دو میلیون ریال یارانه در طول یکسال برای این افراد هزینه می‌شود.
این مسئول در پایان تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان قزوین به منظور افزایش تاثیرگذاری فعالیت‌ها در توانمندسازی جامعه، نیازمند همکاری و همیاری سایر دستگاه‌های دولتی و مشارکت مردم است.
علیرضا وارثی، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: با افزایش 20 درصدی هزینه نگهداری معلولان، از ابتدای سال جاری مبلغ دو میلیارد و 733 میلیون ریال کمک هزینه ماهانه به معلولان استان پرداخت شد.
بیش از 18 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
وی افزود: 18 هزار و 461 معلول اعم از توان خواهان جسمی حرکتی، ذهنی، نابینا و کم بینا، بیماران مزمن اعصاب و روان تحت حمایت اداره بهزیستی می‌باشند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: کمک هزینه ماهانه یکی از خدمات ارائه شده به معلولان تحت پوشش بهزیستی است علاوه بر پرداخت مستمری، کمک‌های متنوع دیگری همچون کمک هزینه درمانی، ایاب ذهاب، حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی، کمک هزینه مناسب سازی خودرو یا محیط زندگی و کار به تناسب نیازها به معلولان تحت حمایت بهزیستی پرداخت می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: حمایت‌های شغلی و حرفه‌ای، علمی، فرهنگی و ورزشی از دیگر حمایت‌های مالی بهزیستی استان است.
وارثی با اشاره به گسترش کارگاه‌های آموزشی، حمایتی و تولیدی و مراکز مشاور کار آفرینی برای معلولین عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای مورد نیاز توان خواهان متناسب شرایط بازار کار به منظور فراهم ساختن بستر مناسب جهت اشتغال این افراد، یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای حمایت از معلولان است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: امیدواریم با تصویب اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، افراد داری معلولیت بسیار شدید و شدید فاقد شغل و درآمد از کمک هزینه معیشتی به میزان حداقل دستمزد سالانه برخوردار شوند.
واگذاری بیش از شش میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشي به معلولان
این مسئول در ادامه بیان کرد: به منظور دستیابی به سطح سلامت مطلوب، بهره‌مندی از تساوی فرصت‌ها، حضور فعال و مؤثر در خانواده و اجتماع و تبدیل توانمندی‌های بالقوه به مهارت‌های بالفعل، به کارگیری وسایل کمک توانبخشی امری ضروری است.
وی تصریح کرد: بهره‌مندی فرد معلول از وسایل کمک توانبخشی زمینه لازم جهت مشارکت وی در فعالیت‌های اجتماعی و دست یابی به استقلال فردی و اجتماعی، تساوی فرصت‌ها، پیشگیری از تشدید عوارض ناشی از معلولیت و ارتقاء سطح بهداشت روانی را فراهم می‌سازد.

وارثی از تامین و واگذاری بيش از 6 ميلیارد و 700 میلیون ریال وسایل کمک توانبخشی به معلولان جسمی حرکتی و افراد دارای اختلالات شنوایی و بینایی در استان خبر داد و گفت: این مبالغ از سال گذشته تاكنون جهت تهيه وسايل كمك توانبخشي به معلولان هزينه شده است.
بهره‌مندی بیش از 13 هزار معلول از وسایل کمک توانبخشی در قزوین
وي با اشاره به تعداد افراد بهره‌مند از وسایل کمک توانبخشی عنوان کرد: تعداد این افراد از سال گذشته تاكنون، 13 هزار و 128 نفر بوده كه در مجموع 345 ولیچر، 665 عدد انواع سمعک، 10 هزار و 545 حلقه باتری سمعک، 206 عدد تشک ویلچر و مواج، 570 مورد وسایل بهداشتی پزشکی ویژه معلولین، 300 عدد عصای مخصوص نابینایان، 160 عدد ساعت گویا، 276 عدد عصا و واکر به جامعه هدف واگذار شده است.
اين مسئول تصريح كرد: 35 میلیون ریال اعتبار نيز جهت ارتقاء دستگاه برجسته نگار و کاغذ چاپ بریل جهت چاپ کتاب های نابینایان هزينه شده است.
فعالیت 400 اتاق هنر در 25 استان کشور
معاونت توانبخشي سازمان بهزيستي استان قزوين با اشاره به اهداف برنامه هنر درمانی افراد دارای معلولیت گفت: این برنامه‌ها با هدف تقویت خلاقیت و استعدادهای افراد دارای معلولیت به منظور نیل به استقلال و توانمندسازی آنها، افزایش احساس اعتماد به نفس، آماده سازی برای پیوستن به جامعه، تغییر نگرش منفی و باور نسبت به توانایی‌ها، کاهش ناتوانی و جبران احساس نقص و ارزش اجتماعی طراحی شده است.
وی در ادامه بیان کرد: برنامه‌های هنری در گرایش‌های هنرهای نمایشی، نمایش تجسمی و موسیقی در کنار سایر برنامه‌های توانبخشی، همواره مورد توجه قرار گرفته و نسبت به توسعه و تقویت این برنامه‌ها اقدام شده است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزيستي استان قزوين تصریح کرد: جشنواره‌های تئاتر معلولین همه ساله در سرار کشور برگزار می‌شود که در همين راستا به برگزاری 4 جشنواره استانی و 6 جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین در سال گذشته می‌توان اشاره کرد.
وارثي بيان كرد: با تلاش‌های سازمان بهزیستی در سراسر کشور طی سالجاری امکان حمایت از 450 گروه نمایشی معلولین فراهم شده است و اگر حمایت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های هنری کشور را داشته باشیم زمینه اشتغال پایدار این گروه فراهم خواهد شد.
معاون توانبخشی استان قزوین در ادامه تصریح کرد: در راستاي تقويت و توسعه برنامه‌هاي هنر درماني در مراکز توانبخشی، سازمان بهزيستي كشور اقدام به آموزش‌ هنر به مربیان مراکز توانبخشی و تجهیز 400 اتاق هنر در 25 استان کشور نموده است.
90 درصد معلولان ضایعه نخاعی استان، حق پرستاری دریافت می‌کنند
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: یکی از اهداف سازمان بهزیستی در چند سال گذشته گسترش حوزه توانمندسازی افراد معلول بوده و بهزیستی استان در راستای توانمندسازی افراد معلول اقدام به پرداخت حق پرستاری به معلولین ضایعه نخاعی کرده است.
وی در ادامه اظهار کرد: 90 درصد معلولان ضایعه نخایی استان قزوین کمک هزینه پرستاری دریافت می‌کنند که تعداد افراد ضایعه نخاعی ثبت شده در بانک اطلاعاتی استان، 290 نفر بوده که از این تعداد 260 معلول از سرانه یک میلیون و دویست هزار ریالی حق پرستاری بهره‌مند هستند.
11 درصد جامعه از معلولیت‌ رنج می‌برند
وارثی با بیان اینکه معلولین ضایعه نخاعی نیاز مبرم به دریافت خدمات مراقبتی و پرستاری دارند، عنوان کرد: معلولین ضایعه نخاعی علاوه بر فشارهای جسمی و روحی متحمل هزینه‌های مالی سنگین برای دستیابی به حداقل امکانات مورد نیاز در زمینه درمانی، بهداشتی و مراقبتی هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان خاطرنشان کرد: حدود 11 درصد جامعه از معلولیت‌های ضعیف، متوسط، شدید و خیلی شدید رنج می‌برند که معلولیت‌های شدید و خیلی شدید 4 درصد از کل جامعه را به خود اختصاص می‌دهند.
وی تصریح کرد: بیشترین عوامل ایجاد کننده ضایعه نخاعی تصادف رانندگی، سقوط از بلندی و یا آسیب‌های ضربه‌ای و تومورهای نخاعی است.
وارثی ادامه داد: پرداخت حق پرستاری به عنوان گامی هر چند ناچیز در حمایت از این افراد خواهد بود و علاوه بر تکریم فرد معلول به تحکیم بنیان خانواده و حضور فرد در خانواده کمک فراوانی خواهد نمود.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان