۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین معاینه ۲۰ هزار کودک از ابتدای اجرای طرح تنبلی چشم تاکنون/ سن طلايي درمان تنبلي چشم زیر ۶ سالگي است
کد خبر: ۱۱۵۵۱۰ نویسنده: محمد حسن نادری اثر تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبر داد

معاینه ۲۰ هزار کودک از ابتدای اجرای طرح تنبلی چشم تاکنون/ سن طلايي درمان تنبلي چشم زیر ۶ سالگي است

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین از معاینه ۲۰ هزار کودک در طرح تنبلی چشم از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد و گفت: طرح تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال در حال اجرا است و تا پايان آذر ماه ادامه دارد.

معاینه ۲۰ هزار کودک از ابتدای اجرای طرح تنبلی چشم تاکنون/ سن طلايي درمان تنبلي چشم زیر ۶ سالگي است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، بررسی‌ها نشان مي‌دهد، تنبلي چشم يكي از علل نابينايي و كم بينايي خفيف تا شديد مي‌باشد. تنبلي چشم يا آمبليوپي(Ambiyopia) زماني رخ مي‌دهد كه چشم در دوره كودكي ديد طبيعي پيدا نكند.
اين اختلال معمولاً در يك چشم ديده مي‌شود و به‌دليل اختلال ديد چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظير عيوب انكساري دوربيني، نزديك بيني يا آستيگماتيسم(انحراف چشم ) لوچي يا استرابيسم و يا عدم شفافيت مسير بينايي ناشي از عواملی نظير آب مرواريد، كدورت قرنيه، افتادگي پلك و عدم وضوح تصوير در چشم بيمار و بهتر بودن تصوير ايجاد شده در چشم سالم، سبب مي‌شود تا مغز چشم سالم را براي ديدن انتخاب كند، در واقع مسير ارسال تصوير از چشم بيمار به مغز را مسدود و يا اصطلاحاً ديد چشم بيمار را خاموش مي‌كند.

كودكي كه چشم او در حال تنبل شدن است، ممكن است شكايتي در این زمینه نداشته باشند که در نتیجه موجب عدم اطلاع والدين از اين قضيه خواهد شد و متاسفانه زمانی مطلع می‌شوند كه دير شده باشد.

با توجه به اینکه چشم در حال تنبل شدن، معمولا ظاهري طبيعي دارد لذا معاينه جشم همه بچه‌ها امری ضروري است تا با شناشایی کودکان در معرض تنبلي چشم، اقدامات لازم جهت پیشگیری انجام شود.

شيوع آمبليوپي در ايران 1.4 درصد برآورد شده است 
درمان كامل تنبلي چشم بسيار مشكل است و هر چه سن كودك كمتر باشد شانس درمان بيشتر و مدت درمان كوتاه‌تر خواهد بود.

بهترين سن براي درمان تنبلي چشم قبل از 5 سالگي است. به طوري‌ كه پس از 7 تا 10 سالگي درمان، تاثير قابل توجهي در بهبود بينايي نخواهد داشت.
آمار نشان مي‌دهد كه شيوع آمبليوپي در جهان 2 تا 5 درصد است كه در ايران اين بيماري 1.4 درصد برآورد شده است.

سازمان بهزيستي كشور از سال 1386 طرح پيشگيري از تنبلي چشم(آمبليوپي) را با هدف شناسايي و مداخله به هنگام افراد در معرض خطر در سراسر كشور به اجرا درآورده است.

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای 49 هزار کودک قزوینی
دراين طرح كه در سه سطح انجام مي‌شود كودكاني كه در مرحله اول غربال توسط مربي در پايگاه‌هاي سنجش بينايي، معاينه سلامت چشمانشان تاييد نمي‌شود جهت تشخيص نهايي و شروع درمان به سطح دو(بينايي سنج)و سه (چشم پزشك) ارجاع مي‌شود.
معاينه در سطح اول به دو روش چارت E و دستگاه غربالگر صورت می‌گیرد كه براي كودكان 3 ساله و در روستاها از دستگاه غربالگر و در ساير موارد از چارت استفاده مي‌شود.

شناسایی 5 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم در سال گذشته
در سال 93 بر اساس آمار اخذ شده 56 هزار كودك 3 تا6 سال مشمول اين طرح بودند كه از اين تعداد 49 هزار و 471 كودك در 100 پايگاه ثابت و در روستاها به‎صورت سيار مورد معاينه قرار گرفتند که 5 هزار نفر کودک مشكوك به این مشکل شناخته شده و در نهايت تعداد 274 كودك آمبليوپی شناسايي و تحت درمان قرار گرفتند.

در سال جاری تعداد كودكان مشمول طرح، 60 هزار كودك برآورد شده است كه تاكنون 20 هزار كودك در سطح اول معاينه شده و 1200 كودك مشكوك تشخيص داده شده و به سطح دوم غربال ارجاع شده‌اند.

معاینه 20 هزار کودک در طرح تنبلی چشم از ابتدای اجرای طرح تاکنون
دکتر محمد حسن نادری اثر، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح پيشگيري از تنبلي چشم تاکنون، 20 هزار کودک مشمول در پايگاه‎هاي سنجش بينايي مورد معاینه قرار گرفتند.
وی افزود: طرح تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال در حال اجرا است و تا پايان آذر ماه ادامه دارد.

سن طلايي مداخله و درمان تنبلي چشم زیر 6 سالگي مي‌باشد
نادری‌اثر خاطرنشان کرد: شرکت صد در صدی کودکان این سنین در طرح غربالگری تنبلی چشم بسیار حائض اهمیت است چرا که سنين طلايي مداخله و درمان تا سن 6 سالگي مي‌باشد و پس از گذشت این زمان دیگر نمی‌توان اختلالات بینایی اعم از کم‌بینایی و یا نابینایی را به‌طور كامل درمان کرد.
وی در ادامه بیان کرد: تنبلی چشم به دلیل ظاهر سالم چشم، معمولا قابل تشخیص نیست و به همین جهت باید كودك مورد معاینه قرار گیرد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: پيشگيري از اختلالات بينايي و توجه به آمبليوپي يكي از اولويت‌هاي برنامه‌هاي پيشگيري است و در این راستا سیاست سازمان بهزیستی، تحت پوشش قرار دادن هشتاد تا 100 درصد جامعه گروه هدف و پیگیری کامل کودکان مشکوک و نیازمند مداخلات درمانی است.

سال گذشته 90 درصد از کودکان در طرح تنبلی چشم شرکت کردند
وی در ادامه هدف از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقاء سطح سلامت بینایی جامعه دانست و گفت: کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال در کشور، افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم، روستایی و صعب‌العبور، افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از اهميت پيشگيري از تنبلی چشم، بیماری‌های چشمی و راه‌های پیشگیری و درمان آن از اهداف اختصاصی طرح غربالگری تنبلی چشم محسوب می‌شوند.

نادری‌اثر عنوان کرد: در سال گذشته 90 درصد از کودکان 3 تا 6 سال در طرح تنبلی چشم شرکت کردند که امیدواریم در سال 94 این رقم افزایش یابد.
وی در ادامه گفت: در سال گذشته، تعداد 49 هزار و 471 کودک در 100 پایگاه ثابت و به‌صورت
سيار در روستاها مورد معاینه قرار گرفتند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان خاطرنشان کرد: هزینه معاینه با چارت 1500 تومان و معاینه از طریق دستگاه دو هزار تومان پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمد هزینه‌ای را برای طرح تنبلی چشم و معاینات در سه سطح پرداخت نخواهند کرد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان آذر ماه ادامه دارد
نادری اثر اظهار امیدواری کرد: امسال با توجه به گذشت يك ماه از شروع طرح و آمار بدست آمده، استقبال مردم كمتر از حد انتظار بوده و با توجه به اهميت طرح در ارتقاء سطح سلامت عمومي جامعه و زمان باقيمانده تا پايان آذر از خانواده‌هايي كه كودك 3-6 سال دارند درخواست مي‌شود جهت معاينه چشمان فرزندانشان به نزديكترين پايگاه مراجعه نمايند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان