۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مهاجرت جوانان از سلفی به داب اسمش،«سلفی ویدیویی» با طعم دوبله!
کد خبر: ۱۱۵۰۳۳ نویسنده: ثریا عزیزجلفا تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

مهاجرت جوانان از سلفی به داب اسمش،«سلفی ویدیویی» با طعم دوبله!

نفوذ سریع شبکه های مجازی و هم چنین نرم افزار جدید و نوپای داب اسمش در بین جوانان بخصوص دانش آموزان و دانشجویان، عامل افت تحصیلی آنان شده است

مهاجرت جوانان از سلفی به داب اسمش،«سلفی ویدیویی» با طعم دوبله!
صبح قزوین ، ثریا عزیزجلفا، کارشناس مسایل اجتماعی

در عصر امروز جنگ ها از جنگ سخت و نظامی به جنگ نرم و غیر نظامی تغییر ماهیت پیدا کرده اند. دلیل این امر تغییر ماهیت قدرت از سخت به نرم است.
یکی از ابزارهای مورد استفاده در جنگ نرم رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی مجازی است، داب اسمش یکی از نرم افزارهای گوشی های اندرویدی است که باعث بروز آسیب های اجتماعی میشود.

این روزها با اندکی هواشناسی شخصی خود میبینیم که آسمان دنیای ارتباطات بخصوص در گوشی های اندرویدی آفتابی تا کمی ابری شده است، ابری که به وسعت سیاهی خود می افزاید تا نور آفتاب را به حصار خویش درآورده و بهره حرارت را از ما بگیرد.  

در واقع می توان گفت رشد سریع این نرم افزارها به گونه ای بوده که فرصت فرهنگ سازی در جهت استفاده ای سالم از این امکانات را نداده است.
برنامه های نرم افزاری مثل داب اسمش بیشتر عامل فلج فکری و جسمی و اختلال در شخصیت افراد شده است و به یقین میتوان گفت که اسباب ارتباطات (تلفن همراه) به واسطه افراط مردمی که طرز استفاده صحیح و مفید و مثبت از آن را نمی دانند از مدالی بودن به ویروس بودن بدل میشود و اساس یک بیماری نوپا را فراهم می آورد.

بنا بر تحقیقات و مستند پژوهشگران، نفوذ سریع شبکه های مجازی و هم چنین نرم افزار جدید و نوپای داب اسمش در بین جوانان بخصوص دانش آموزان و دانشجویان، عامل افت تحصیلی آنان شده است چرا که اغلب آنان به بهانه پر کردن اوقات فراغت با پرسه زدن در فضاهای مجازی علاوه بر اعتیاد اینترنتی دچار اختلال روانی-شخصیتی نیز می شوند، چرا که با سرگرم شدن در این فضاهای مجازی از فضای واقعی بهره نبرده و این موجب  تخریب شخصیت آنان می شود.
همانطور که اشاره شد متاسفانه با ورود نرم افزار جدیدی به نام داب اسمش، تصاویر واقعی افراد و صدای واقعی افراد زیر سوال رفته است.

به طوری که کاربران این نرم افزارها میتوانند تصویر خود را روی صدای دیگران بگذارند، یعنی نوعی فتوشاپ با ترفندی جدیدتر که همیشه جنبه سرگرمی ندارد و متاسفانه با توجه به اینکه برخی از افراد طرز استفاده مفید و مثبت این گونه برنامه ها را نمی دانند و از عکس پروفایل موجود در تلگرام و شبکه های مجازی دیگران سو استفاده خواهند کرد، داب اسمش جهت سرگرمی کاربران طراحی شده در صورتیکه با در نظر گرفتن موارد آسیب زای آن میتوان به قطع گفت جز تخریب و نابودی شخصیت فرد هیچ کارکردی ندارد بلکه باعث تولید ناهنجاری است و صرفا در جامعه ما به عنوان یک کژ کارکرد به شمار می آید.
وقتی سه برنامه نویس آلمانی تصمیم گرفتند نرم افزاری برای زنده کردن هنر لب زدن بسازند، بعد از مدتی متاسفانه برای عموم مردم با هر سلیقه ای مورد استفاده قرار گرفت، داب اسمشی که با آن میتوان با یک عکس، فیلمی باب میل خود ساخت،با قابلیت آپلود صدا بر روی فیلم ساخته شده مورد نظر که حتی شخص مورد نظر در فیلم قادر به لب زدن میباشد.

با تفاسیر داب اسمش را صرفا میتوان عامل ابتذال جامعه دانست زیرا همانطور که اشاره شد با استفاده از این نرم افزار امکان سو استفاده از عکس های افراد بالاست و چه بسا که دیالوگ های غیر مجاز ضمیمه فیلم های ساخته شده شود.
داب اسمش به هیچ وجه نمی‌تواند اسباب خنده و سرگرمی باشد زیرا همانگونه که افراد جامعه از ماهواره و برنامه های شبکه های مجازی تلفن همراه (تلگرام، وایبر و…) اغلب به بدترین شکل استفاده میکنند و استفاده ای غیر مفید دارند، قطعا داب اسمش نیز ابزاری جهت سو استفاده های این دسته از افراد خواهد بود.
این برنامه ها حتی توسط چهره های سرشناس سینما نیز استفاده میشود، داب اسمشهای خانم معتمد آریا و یزدانی که فاطمه معتمد آریا با لباس مردان هنرنمایی میکند نمونه یک داب اسمش ساخته شده در ماههای اخیر است.

این افراد به جای اینکه الگو باشند و بجای ترویج یک نرم افزار مخرب بهتر است فرهنگ کتابخوانی را که در ورطه نابودی است ترویج کنند. تبلیغ داب اسمش خیانت محض به ملت است امید است مسولین چاره ای جهت این ناهنجاری بیندیشند.


انتهای پیام/

منبع: پایگاه خبری دانشجویان قزوین «کیوسنا»

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان