۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نفس بورس به شماره افتاد/ جامعه در انتظار صاف شدن هوای ابری بازار سرمایه
کد خبر: ۱۱۴۰۱۰ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز/

نفس بورس به شماره افتاد/ جامعه در انتظار صاف شدن هوای ابری بازار سرمایه

صنایع وضع خوبی نداشته و بازده شرکتها مناسب نیست بنابراین سرمایه‌گذارانی که قصد دارند پول خود را از آرامگاه بدون ریسک و مطلوب سپرده‌گذاری بانک‌ها خارج کرده و به سمت صنعت و شرکت‌ها معطوف کنند باید انگیزه کافی داشته باشند.

نفس بورس به شماره افتاد/ جامعه در انتظار صاف شدن هوای ابری بازار سرمایه
به گزارش خبرنگار اقتصادی  صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
شاخص بورس کل کشور امروز هم با کاهش 225 واحدی مواجه شد و به رقم 61 هزار و 328 واحد رسید. اینکه علت ادامه کاهش شاخص ها در بازار سرمایه چه بوده و مراجع تصمیم ساز برای احیای بازار بورس چه کرده اند موضوع گفتگوی امروز ما با کارشناسان مسائل اقتصادی است.
میثم خواجه نصیری، به عنوان اولین کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با صبح قزوین در خصوص نا بسامانی بازار بورس گفت: دلائل متعددی وجود دارد اما به نظر می‌رسد تمام مولفه‌های تاثیرکذار بر وضعیت بد شرکتهای بورس ادامه دارد.
وی افزود: کاهش قیمت‌های جهانی و تداوم شرایط رکودی در صنایع باعث شده با نزدیک شدن به دوره‌های میان دوره‌ای و گزارشگری شرکتها، که علی رغم انتظار سرمایه‌گذاران تغییر چندانی نکرده، یک جو ناامیدی در سرمایه‌گذاری و بازار نقدینگی به وجود آمده و شاخص بورس افت کند.

خواجه نصیری با اشاره به تاثیر کاهش نقدینگی بر بازار سرمایه ابراز کرد: جریان نقدینگی به سمت بازار بورس اقبالی نداشته و این موضوع از ماهها پیش در بازار به وجود آمده و بهبود نیافته است.
وی ادامه داد: سرمایه‌کذاری در بورس با بازدهی در بازار ارتباط مستقیم دارد و این امر در صورتی رخ می‌دهد که سیاستگذاری به سمت جذب نقدینگی در بازار سرمایه هدایت شود.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه در شرایط فعلی، طی چند ماه گذشته بازارهای دیگر همچون مسکن کاملا بی‌رونق بوده‌اند اما بازهم منابع به سمت بورس هدایت نشده است.
وی در رابطه با علت عدم هدایت نقدینگی به بازار بورس افزود: صنایع وضع خوبی نداشته و بازده شرکتها مناسب نیست بنابراین سرمایه‌گذارانی که قصد دارند پول خود را از آرامگاه بدون ریسک و مطلوب سپرده‌گذاری بانک‌ها خارج کرده و به سمت صنعت و شرکت‌ها معطوف کنند باید انگیزه کافی داشته باشند.
خواجه نصیری اضافه کرد: متاسفانه بازدهی شرکتها در این مدت تامین کننده این انگیزه نبوده و در کنار تمام مسائلی که صنایع ما طی یکسال گذشته با آن دست به گریبان بوده، کاهش قیمت‌های جهانی نیز صنایع را از راندمان و بازدهی مطلوب بازداشته است.
در ادامه، علی صحرایی، دیگر کارشناس مسائل اقتصادی و مدیر بازار بورس تهران به این گفتگو پیوست و در اعلام نظر خود مرتبط با مشکلات بازار بورس گفت: در حوزه سیستماتیک، 35 درصد از صنایع نفتی مستقیما با بازار بورس در ارتباط هستند.

وی افزود: از طرف دیگر در حوزه صنایع معدنی و پتروشیمی سرمایه‌گذاران دچار تردید شده‌اند زیرا انتظارات و دیدگاههای بلند مدت آنها را تامین نمی‌کند.
صحرایی خاطر نشان کرد: بازارهای رقیبی در برابر بازار سرمایه وجود دارند که سود مطمئن و بدون خطری را به مراجعین خود پرداخت می‌کنند بنابراین، مقام ناظر پولی در این حوزه باید نظارت خود را قویتر کرده و نرخ واقعی را اعلام کند.
خواجه نصیری با ورود مجدد به بحث در رابطه با تاثیر بازار بین الملل بر بازار بورس کشور گفت: بازارها و قیمت‌های جهانی بر وضعیت بنگاههای اقتصادی بورس تاثیرگذار است.30 درصد از سهم بورس ما مختص پتروشیمی، 15 درصد سهم فلزات و 8 درصد سهم معادن است که تماما با بازارهای جهانی در ارتباط هستند.
وی یادآور شد: در سالهای 86 و 87 هم که شاهد نزول قیمت‌های جهانی بودیم، مشارکت در بازار بورس کاهش یافت و در حقیقت مسئله بحران در بورس بسیار قبل‌تر از بحران جهانی و کاهش قیمت‌ها آغاز شده است.
کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه توضیح مشکلات این بخش گفت: بخشی از مشکلات بازار بورس وابسته به تصمیمات دولت است. معمولا دولت‌ها پس از بحران اقتصادی یک بسته نجات تعریف می‌کنند و حتی ارزش پول ملی را تغییر می‌دهند تا ساختار اقتصادی کشورشان را سامان دهند.
وی تاکید کرد: باید در بدنه دولت درک درستی از بحران و لزوم اقدام اساسی برای رفع مشکل وجود داشته باشد؛ مثلا با افزایش بودجه عمرانی، دولت می‌تواند میزان تقاضا و مصرف را تحریک کند که متاسفانه ما امروز شاهد چنین تدبیری از طرف دولت نیستیم.
خواجه نصیری تصریح کرد: تداوم وضع کنونی باعث ایجاد تورم، کاهش اشتغال و ورشکستگی صنایع خواهد شد بنابراین نیاز است سریعا اقدامات اساسی برای رفع مشکلات موجود صورت گیرد.

پس از روشن شدن برخی موارد توسط دو کارشناس مذکور، علی فرهانی، دانشجوی دکترای رشته اقتصاد در رابطه با این موضوع اظهار کرد: با وجود اهمیت فراوانی که بازار اولیه اوراق بهادار در فرایند تبدیل پس اندازها به سرمایه گذاریها دارد این بازار در ایران کارا و قانونمند نیست و از نظم ومقررات خاصی پیروی نمی نماید.

وی ادامه داد: بررسی عملکردبورس اوراق بهادار (بازار ثانویه) نیز نشان می دهد که بازار سرمایه در عمل، جایگاه واقعی و شایسته خود را در اقتصاد ملی ایران بدست نیاورده است .
فرهانی اذعان کرد: یکی از بزرگترین کاستی های بازارهای اوراق بهادار کشور که در نگاه اول جلب نظر می کند ، عدم وجود قوانین و مقررات جامع بازارهای مالی و بخصوص بازار سرمایه است .
قوانینی که عدالت و نظم بازارها را تضمین کنند به نحوی که پس انداز کنندگان کوچک و سرمایه گذاران بزرگ بتوانند با خیال راحت فعالیت نمایند.
وی افزود: نظام مالی کشور به حد افراط بانک محور است . از طرف دیگر، عدم اجرای خصوصی سازی و دولتی ماندن بسیاری از واحدهای اقتصادی برای رفع نیازهای مالی به نظام بانکی، که انهم باعث شده‌اند که واحدهای اقتصادی برای رفع نیازهای مالی به نظام بانکی، که آن هم دولتی است و بسیاری از اوقات منابع مالی را ارزان تر از قیمت بازار در اختیار آنان قرار می دهد، مراجعه کنند.

این دانشجوی دکترای رشته اقتصاد عنوان کرد: حضور شرکتهای بیمه و صندوقهای بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی که از نقش آفرینان مهم بازارهای سرمایه به شمار می آیند در بازارهای سرمایه ایران بسیار گمرک است و این نهادها بیشتر در بازار پول فعال هستند. تعداد و حجم فعالیت شرکتهای سرمایه گذاری که اقدام به خرید سهام شرکتها می کنند و در داراییهای خود سهام انواع شرکتها را دارند کافی نیست.
صحرایی در ادامه بحث توضیح داد: چنانچه علت افت شاخص کل بورس، شفاف سازی شود شاخص کل، بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران خواهد کرد. در شرایط کنونی سهامداران اقدام به خرید و یا فروش سهام نکنند و پرتفوی قبلی خود را حفظ کنند و نگاهی بلندمدت را برای سهام خود در نظر بگیرند.
وی بیان کرد: تصمیم‌گیری‌های لازم در مجلس صورت گرفته و اقدامات آن به دولت واگذار شده است اما متاسفانه تعیین تکلیفی صورت نگرفته مثلا شرکتهای پتروشیمی تصویر واضحی از نرخ خوراک خود ندارند.
مدیر بازار بورس تهران ابراز کرد: این ابهام در آینده سرمایه‌گذاری در این صنعت تاثیرگذار است و مدیران میانی برای رفع این مشکل باید از بخشی نگری دست برداشته و به مسائل در سطح کلان و ملی نگاه کنند.
خواجه نصیری مجدد در خصوص ارائه راهکار جهت رفع مشکلات بازار بورس گفت: اگر ما به دنبال ریشه بحران باشیم در حل آن بهتر به نتیجه می‌رسیم و پرواضح است که اگر مسیر طی شده از روزگار خوش بورس تا امروز را بررسی کنیم به نقشه راه دست خواهیم یافت.
وی توضیح داد: 2 مسئله اساسی در وضعیت بازار سرمایه خلل ایجاد می‌کند؛ اول اینکه رویکرد اساسی دولت برای جلوگیری از تورم با افزایش انضباط پولی و سیاست‌های انقباضی همراه بود و از طرف دیگر چون تورم، خط قرمز دولت بود ناخودآگاه صنعت را با رکود مواجه کرد که این رکود در کوتاه مدت برای کاهش تورم قابل قبول بود اما تداوم آن مشکلات فراوانی را برای صنعت به بار آورد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: باید کاری کنیم که جریان نقدینگی حتی به قیمت افزایش اندکی تورم، به سمت صنعت سوق پیدا کرده و صنعت را به حرکت درآورد.
از طرفی، طی گزارش علی رضایی زاده، در نتیجه کاهش قیمت سهام گروه های بانکی، پالایشی، خودرو، حمل و نقل مخصوصا" کشتیرانی (که طی سال های اخیر همواره متاثر از تحریم ها و موضوع هسته ایی بودند)، شاخص بورس در یک ساعت اول با افت 260 واحدی مواجه شد.
این اتفاق در حالی موجب حیرت همگانی و نگرانی فعالان و البته خوشحالی فعالان بازارهای رقیب ارز و سکه شده که پیگیری های بورس پرس از چند مقام مسئول و فعالان بزرگ بازار سرمایه ایران نشان می دهد که حداقل 3 عامل نقش مهمی در شکل گیری روند امروز شاخص داشته اند.
عامل اول و کم اثرتر نسبت به دو عامل دیگر، اعلام تقسیم سود 10 درصدی بانک هایی چون پارسیان به دلیل رعایت الزمات بانک مرکزی و در پیش رو بودن مجامع سالانه اکثر بانک ها در روزهای آینده است که موجب خروج سهامداران از این گروه شده است. چرا که اکثر سهامداران بانک ها منتظر تقسیم سود حداقل 50 درصدی در مجامع بودند اما اعلام بانک پارسیان مبنی بر تقسیم سود 10 درصدی، این نگرانی را ایجاد کرده که سایر بانک ها هم امسال تقسیم سود سال های گذشته را تکرار نخواهند کرد.
اما عامل دوم و مهمی که نقش ویژه ایی در روند نزولی قیمت ها در روزهای گذشته و مخصوصا" دیروز و امروز دارد، عملکرد سهامداران حقوقی است که به دلیل نقش بیش از 75 درصدی در مبادلات بازار سرمایه ایران ، تعیین کننده جریان های اصلی بوده و هستند. این گروه طی روزهای اخیر با عرضه های سنگین موجب عدم رفتار طبیعی بازار شده و باعث تخریب قیمت ها و کاهش اعتماد سایر سرمایه گذاران شده اند.
در این میان بررسی ها نشان می دهند خالص فروش این گروه طی دو روز گذشته 77 و 60 میلیارد تومان بوده و امروز هم فشار مضاعفی را بر فروش و طرف عرضه وارد کرده اند. این رفتار ناخوشایند حقوقی ها هم ناشی از دو عامل خرید اعتباری حقوقی های کوچک و لزوم تسویه حساب ها از یک سو و پول لازم بودن حقوقی های بزرگ و در پیش رو بودن مجامع شرکت های مادر در روزهای آینده است.
عامل سوم هم که در این فضای منفی و غبارآلود ایجاد شده ، فرصت طلبی برخی از جاماندگان روزهای گذشته رونق بازار است که از طربق عرضه سهام ، موجب کاهش قیمت شده اند تا با اقدام به فروش سایر سهامداران ، دست به خرید سهام با قیمت های ارزان تر بزنند .
با این حال در شرایطی رفتار حقوقی ها نقش محوری مهمی در وضعیت امروز بازار دارد که انتظار می رود طی نیمه دوم معاملات امروز و در روزهای بعد از عید فطر و اتمام فصل مجامع ( پایان تیر) ، تعادل طبیعی به بازار برگردد و قیمت ها اصلاح شود. بنابراین سهامداران می توانند ضمن خویشتنداری و عدم رفتارهای احساسی، از قرار گرفتن در جریانات غیرطبیعی اجتناب کرده و در روزهای بعد شاهد بهبود اوضاع باشند تا تصمیم بهتری بگیرند.
انتهای پیام/6001




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان