۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ازدواج آسان، سَراب یا واقعیت؟!
کد خبر: ۱۱۳۸۸۹ نویسنده: امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

حلقه مِهر موسسات ازدواج آسان بر دستان زوج‌های جوان؛

ازدواج آسان، سَراب یا واقعیت؟!

مراکز ازدواج آسان با اهدافی چون، تلاش در جهت ترویج فرهنگ درست ازدواج آگاهانه، پایدار و جلوگیری از فساد جامعه و ایجاد فضای معنوی در خانواده‌ها به وجود آمده اند.

ازدواج آسان، سَراب یا واقعیت؟!
صبح قزوین ؛
عروس،
داماد،
تشریفات ازدواج،
جشن عروسی،
رویایی‌ترین شب زندگی،
و ازدواجی آسان یا مراسمی که دچار بدعت گذاری‌های نابجا شده است؟
ازدواج از سنت‌های حسنه‌ای است که در دین ما به آن تاکیدات فراوانی شده و یکی از مراحل تکامل و مستقل شدن هر دختر و پسری به حساب می‌آید.
همین چند دهه گذشته به واسطه فرهنگ ساده زیستی بین اغلب خانواده‌های ایرانی مجردها با شوق بیشتری به سمت تشکیل خانواده قدم برمی‌داشتند و اتفاقا این نهاد مقدس ماندگاری افزونتری داشت.
اما گویی نسل به نسل به سمتی پیش رفتیم که سرمایه زندگی یک عمر والدین باید جمع شود تا بتواند پاسخگوی تجمل‌گرایی و تشریفات ازدواج دختر یا پسرشان باشد.
بالارفتن توقع‌ها، شرایط اقتصادی نابسامان، گرانی و... شاید هرکدام عاملی مهم در کاهش چشمگیر ازدواج در بین ایرانی‌هایی باشد که به حرمت مسلمانی نگاهشان به تشکیل خانواده با ملل دیگر متفاوت است.
همین چندی پیش بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان موضوع ازدواج آسان برای حل مشکلات جنسی جوانان را مطرح کردند، دغدغه ای که آن طور شواهد نشان می‌دهد به گوش هیچ مسئولی نرسید!
نمی‌توان موضوع شکل گیری یک ازدواج و تشکیل نهاد جدید و مقدسی چون خانواده را فقط برعهده خانواده عروس و داماد گذاشت و نهادهای دولتی یا خصوصی را مبرا از ورود به این امر دانست.
آمارهای بالا دختران و پسران مجرد که به مرز 8 میلیون هم رسیده و افزایش سن ازدواج تا مرز 30 سالگی به خوبی مبین این نکته است که خانواده‌ها به تنهایی نمی‌توانند بار ازدواج جوانان خود را به دوش بکشند و به طور یقین حضور نهادهای دیگر در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.
البته نمی‌توان پیکان این آمار بالای مجرد در کشور را فقط به سمت وجود شرایط سخت ازدواج نشانه گرفت بلکه عوامل دیگری قابل بیان است که هدف این گزارش بررسی آنها نیست.
در این میان دولت در دو بخش برای حمایت از گسترش ازدواج در بین جوانان اقدام کرده که یک مورد پرداخت تسهیلات سه میلیونی ازدواج از طریق بانک‌هاست که در این دوره و زمانه دردی را دوا نمی‌کند و مورد دوم راه‌اندازی مراکز ازدواج آسان است.

مراکز ازدواج آسان که با اهدافی چون، تلاش در جهت ترویج فرهنگ درست ازدواج آگاهانه و پایدار و جلوگیری از فساد جامعه و ایجاد فضای معنوی در خانواده‌ها به وجود آمده است به طور کامل برای اکثر خانواده‌ها شناخته شده نیست.
البته قسمت جالب ماجرای استفاده از کانون‌ها این است که طبق وجود برخی سنت‌های اشتباه در بین ما، بسیاری از خانواده‌ها استفاده از این مراکز ازدواج آسان را کسر شأنی برای دختر و پسر خود می‌دانند و حتی در صورت استفاده از آنها به مخفی کاری در بین اقوام و حتی خانواده عروس روی می‌آورند.
در استان قزوین دو مرکز با سابقه بیش از 5 سال در این خصوص در حال فعالیتند که مجوزهای خود را از مراکز متفاوتی دریافته کرده‌اند، فرمانداری و پلیس اماکن!
البته چندین مرکز خیریه ازدواج هم وجود دارند که خدمات رسانی آنها در حوزه تهیه جهیزیه است و دارای مجوز از سازمان بهزیستی استان هستند.
که این نوع مجوز جداگانه دادن‌ها هم خود قصه‌ای جالب دارد!
وجود ناهماهنگی در مجوز دادن به مراکز خیریه و غیرانتفاعی
سرهنگ حیدر محمدی، رئیس پلیس امنیت عمومی استان قزوین در این خصوص می‌گوید: موسسات خیریه، صندوق‌های قرض الحسنه و غیرانتفاعی‌ها بنابر قانون باید پلیس امنیت ناجا به آنها مجوز دهد.
وی می‌افزاید: اما 12 سال پیش مصوبه‌ای از طریق هیئت دولت صادر شد که در آن به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و برخی ارگان‌ها اجازه داده شد به این موسسات مجوز دهند.
این کارشناس انتظامی ادامه می‌دهد: در آن دوران شکایتی بین وزارت کشور و ناجا شکل گرفت که به دیوان عالی کشور کشیده شد؛ اما به نتیجه مشخصی نرسید و در حال حاضر استانداری، فرمانداری، بهزیستی، ناجا و سازمان ورزش و جوانان به این موسسات مجوز می‌دهندو هر سازمانی به موسسه‌ای که خودش مجوز اعطا کرده، نظارت دارد.
وی اذعان می‌کند: یک ناهماهنگی در این قضیه وجود دارد اما کلیت این قضیه دست مدیرکل اجتماعی استانداری است، ما به تعدادی موسسه در استان را مجوز داده و نظارت خود را روی این موارد انجام می‌دهیم.
رئیس پلیس امنیت عمومی استان مطرح می‌کند برای سوابق اشخاصی که قصد دریافت مجوز را دارند بررسی و تحقیقات لازم انجام می‌شود و با شروع فعالیت آنها نیز وضعیت مالی و صلاحیت سنجی برای آنها انجام صورت می‌گیرد.
وی در خصوص نحوه نظارت روی این مراکز می‌گوید: برنامه ریزی و نحوه نظارت ما روی کیفیت ارائه خدمات نیست و بلکه سازوکار و حیطه کاری ما روی نظارت مالی این موسسات است تا کلاهبرداری صورت نگیرد، به طور نمونه صندوق‌های قرض الحسنه زیر نظر بانک مرکزی قرار گرفته و نظارت ما روی این مکان‌ها کاهش یافته است.
برای مطلع شدن از نحوه خدمات رسانی این مراکز به عنوان مشتری به سراغ آنها رفتیم.
یک مرکز در خیابان طالقانی و دیگری در خیابان نادری واقع شده اند و هرکدام با سیستم مدیریتی متفاوت در حال ارائه خدمات هستند.
یک میلیون و 750 هزارتومان، یک میلیون و 700 هزارتومان، 600 هزارتومان، 700 هزارتومان و ... از مبالغ قراردادهای این مراکز با ارائه خدمات متفاوت برای برپایی تشریفات ازدواج است.
خدماتی چون: آرایش عروس، فیلم برداری و آتلیه عکس، تزئین ماشین عروس، کارت دعوت، ارائه شیرینی و میوه، اقامت چند روزه در مشهد برای ماه عسل، تخفیف تالار عروسی، بُن خرید کت و شلوار و آئینه و شمعدان، گریم داماد و دسته گل عروس در این مراکز قابل استفاده است.
البته ارائه خدمات پذیرایی از میهمان‌ها در این مراکز برای بین 150 تا 200 نفر در نظر گرفته شده است و با افزایش تعداد میهمان‌های جشن عروسی باید هزینه اضافی پرداخت شود.
در قزوین  شکایتی از موسسه ازدواج آسان نداشتیم
شاپورکریمی دبیرهیات نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد شهرستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص نحوه فعالیت‌ موسسه ازدواج آسان می‌گوید: این انجمن‌ها در راستای کمک به نوعروسان شکل گرفت تا با همکاری افراد خیر و دستگاه‌های متولیاین امر بتوانیم تا حدودی در موضوع ازدواج کمک داشته باشیم.
وی می‌افزاید: در این بخش توانستیم یک مجوز در استان قزوین صادر کنیم که 6 سال پیش این نهاد ایجاد شد و صدور مجوز دیگری نداشتیم زیرا دولت برای صدور مجوز در این حوزه دارای معذوریت‌هایی است و طبق آیین نامه نمی‌توان به هر کس مجوز داد.
این مسئول تاکید دارد: با توجه به سوءاستفاده‌هایی که در برخی استان‌ها با مدل این موسسه‌ها صورت گرفته با نظارت بیشتری به دنبال صدور مجوز موسسات خیریه هستیم، از سوی دیگر استقبال افراد متخصص در این زمینه محدود بوده در نتیجه مجوز دیگری صادر نشده است.
وی با بیان اینکه نظارت جدی ما روی عملکرد همین یک مرکز نیز وجود دارد ادامه می‌دهد: تیم نظارتی متشکل از نمایندگان فرمانداری، دستگاه‌های امنیتی، نیروی انتظامی، بهزیستی و ورزش و جوانان و محیط زیست تشکیل شده تا کارکرد انجمن در هر حوزه مورد بررسی قرار بگیرد.
کریمی عنوان می‌کند: ما دو نوع نظارت روی موسسه ازدواج آسان داریم، اول از افرادی که از این موسسه استفاده کردند تحقیق و بررسی می‌شود و از سوی دیگر کل اسناد و مدارک بانکی این موسسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در قزوین ما شکایتی از این موسسه نداشتیم، می‌گوید: دوستانی که مراجعه می‌کنند هرگونه عملکرد ناصوابی را به ما گزارش کنند زیرا زمانی که ما کار را به مردم واگذار کردیم، تمایل داریم خودشان چشم‌های بیدار و بازرس ما باشند.
اگر بخواهیم با نگاه دقیق‌تر روی عملکرد این مراکز داشته باشیم باید از افرادی سراغ بگیریم که از خدمات این موسسات بهره گرفته‌اند.
مشتریان:
خانم افخمی برای عروسی پسرش به این موسسه مراجعه کرده و مشتاقانه می‌گوید: رضایت کامل دارم.
از او می‌خواهم که جزئی‌تر پاسخگوی ما باشد، ادامه می‌دهد: ما 600 نفر میهمان داشتیم و استفاده از این موسسه و زمینه صرفه جویی برای ما را فراهم کرد، برای نمونه برای فیلم برداری فقط ما باید یک میلیون پرداخت می‌کردیم.
وی با یک میلیون و 500 هزار تومان با این موسسه قرارداد بسته و از امکاناتی چون ماشین عروس، آرایشگاه، آتلیه و فیلم برداری، 100 نفر میوه و شیرینی، تاج و شنل عروس، دسته گل، ماشین عروس و فیلم برداری استفاده کرده است.
خانم افخمی عنوان می‌کند: امکانات این موسسات به اندازه هزینه‌ اختصاص داده ماست، موسسه فقط به اندازه 100 نفر میوه و شیرینی و کارت دعوت را فراهم می‌کند و بقیه را باید خودمان هزینه اش را پرداخت کنیم.
خانم احمدی:
وی می‌گوید: به طور کلی از خدمات دهی این موسسه راضی هستیم و برخی مواردی که مورد نظر ما نبود قبول نکرده و هزینه این خدمات را از مبلغ کل کم کردیم، بهترین شرایط در این موسسه میوه و شیرینی بود که کیفیت بالایی داشت دو نوع میوه برای 100 نفر بود اما چون میهمانان ما 400 نفر بودند هزینه اضافی را پرداخت کردیم.
وی یک میلیون 500 هزار تومان پرداخت کرده و از خدماتی چون فیلم برداری، آرایشگاه عروس و داماد، میوه، ماشین عروس استفاده کرده است.
خانم احمدی می‌گوید: اگر همه این شرایط را برای عروسی خودمان خرج می‌کردیم هزینه‌هایمان بیشتر می‌شد.
آقای کلانتری:
وی با پرداخت یک میلیون و 750 هزار تومان از تمام خدمات این مرکز استفاده کرده و احساس رضایت دارد.
این آقای داماد می‌گوید: میهمانان ما 500 نفر بود و تا 200 نفر را موسسه قبول هزینه می‌کند، بنابراین هزینه اضافی میوه و شیرینی و کارت دعوت را باید جدا از این مبلغ قرارداد پرداخت کنیم.
وی می‌افزاید: استفاده از این موسسات دو فضای خوبی را ایجاد کرد اول اینکه صرفه جویی در هزینه‌های ازدواج شد و دوم اینکه برنامه ریزی و مسئولیت هماهنگی امکانات ازدواج بر عهده موسسه قرار می‌گیرد و این مسئله از درگیری‌های خانواده‌ها کم می‌کند.
خانم قنبری:
این مشتری برخلاف بقیه افراد از ارائه خدمات این موسسات رضایت ندارد و امتیاز آن را فقط وجود هماهنگی و برنامه ریزی برای استفاده از خدمات بیان می‌کند و می‌گوید: دیگر نیازی نبود ما خودمان دنبال هماهنگی مراکز مختلف باشیم.
وی با بیان اینکه وسایل و امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌دادند در جاهای دیگر ارزانتر بود ادامه داد: لباس عروس را برای ما گران حساب کردند و تور و شنلی مورد پسند ما را تحویل ندادند، عروس ما اطلاع نداشت که از موسسه ازدواج آسان استفاده کردیم و در آرایشگاه به عروس گفتند و این موضوع کمی حاشیه و بحث را ایجاد کرد.
خانم قنبری تاکید می‌کند: البته آرایشگاه و لباس عروس خوب بود، اما قیمت‌ها مناسب نبود به جز لباس عروس برای شنل و تور هزینه جدا گرفتند.
این خانم یک میلیون و 600 هزارتومان به موسسه پرداخت کرده بود و 500 نفر میهمان داشت که مجبور به پرداخت هزینه اضافه شده بود.
وی عنوان می‌کند: فیلمبردار آقا خوب بود اما خانم نه؛ تالار را خودمان هماهنگ کردیم چون عروسی ما در کوهین بود و از تخفیف این موسسه استفاده نکردیم، بُن تخفیف خرید کت و شلوار فقط 50 هزارتومان بود که فایده چندانی نداشت چون قیمت‌های خیلی گران بود.
خانم قنبری در پایان می‌گوید: در کل ارائه خدمات این موسسه در حد متوسط بود و فقط یک مرکز هماهنگ شده بود و ما از آن استفاده کردیم البته این شرایط به آبرو ریزی اش نمی‌ارزید چون امکانات بیرون هم در همین حد بود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان