۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فرشته‌ها در راهند/ ناباروری دیگر آخر خط نیست
کد خبر: ۱۱۳۰۸۹ نویسنده: اعظم میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

فرشته‌ها در راهند/ ناباروری دیگر آخر خط نیست

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و به‌کارگیری روش‌های نوین درمانی، ناباروری دیگر آخر خط نیست.

فرشته‌ها در راهند/ ناباروری دیگر آخر خط نیست
صبح قزوین گزارش می‌دهد؛
یکی از زیباترین اتفاقات در زندگی هر زوجی می‌تواند نوید تولد فرزندی سالم باشد، کودکی که پس از 9 ماه انتظار مایه دلگرمی، خیر و برکت و رونق زندگی زناشویی خواهد شد.
فرشته‌های کوچکی که حس نهفته پدرانه و مادرانه را درون هر مرد و زنی زنده می‌کنند و متذکر قدرت بی نهایت خالق جهانیان می‌شوند.
تولد هر نوزاد معجزه‌ای است که تحقق آن آرزوی بسیاری از زوجین جوانی است که یا به تازگی ازدواج کرده‌اند و یا بعد از چندین سال تصمیم به داشتن فرزند گرفته‌اند.

اما در حال حاضر برخی زوجین به طور طبیعی و بدون استفاده از روش‌های کمک باروری نمی‌توانند صاحب فرزند شوند.
در صورتی که زوجین پس از یک سال ازدواج و استفاده نکردن از روش‌های جلوگیری از بارداری، بچه‌دار نشوند، نابارور و یا نازا خوانده می‌شوند.
میزان شیوع ناباروری در کل کشور 20/2 است که 12 تا 15 درصد از میانگین جهانی بالاتر است؛ نرخ شیوع نازایی در شهرها 19/9 و در روستاها 22 درصد است.
از این میان، 70 درصد از زوجین نابارور با روش‌های معمولی بارور می‌شوند و تنها 30 درصد از این افراد به روش‌های پیشرفته درمان ناباروری از جمله تشکیل جنین در محیط آزمایشگاه نیاز پیدا می‌کنند.
هزینه درمان ناباروری در ایران یک دهم هزینه درمان در سایر کشورها است که با توجه به این امر می‌توان گفت کشور ما در درمان ناباروری با بهره‌گیری از روش‌های نوین به عنوان یکی از ارزانترین کشورهای جهان در این زمینه محسوب می‌شود.
استان قزوین نیز از این امر مستثنا نبوده و میزان شیوع ناباروری در این استان نیز قابل توجه است.
در همین راستا مرکز تله مدیسین درمان ناباروری جهاد دانشگاهی بیش از 2 سال است که با هزینه‌های مناسب، زوجین نابارور را تحت درمان قرار می‌دهد.

پرسنل این واحد درمانی همگی خانم هستند و این موضوع یکی از مزایای مهم این مرکز محسوب می‌شود.
خبرنگار اجتماعی صبح قزوین برای گفتگویی صمیمانه با پرسنل و بیماران به این مرکز مراجعه کرده است.
هنگامی که وارد این مرکز می‌شویم نگرانی، اضطراب، دلهره و ترس را می‌توان در چهره تک تک مراجعه کنندگان دید، زوجینی که تمام تلاش خود را برای داشتن یکی از زیباترین نعمت‌های خداوندی به کار گرفته‌ و پشتکار و امید خود را در راه درمان از دست نمی‌دهند.
در این میان یکی از خانم‌های مراجعه‌کننده با شور و شوق عجیبی جواب مثبت بارداری خود را گرفته بود که حتی فرصت چند جمله‌ای مصاحبه را نیز به ما نداد.
یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان که خانم 35 ساله‌ای به نظر می‌رسید و با فرزندش بر روی صندلی‌های انتظار نشسته بود، گفت: حدود 12 سال است که ازدواج کرده‌ام و یک فرزند دختر دارم.
وی با بیان اینکه فرزند اول خود را نیز با کمک روش‌های درمان نازایی، باردار شده است، ادامه داد: چند مدتی است که با همسرم تصمیم گرفته‌ایم فرزند دیگری به دنیا بیاوریم اما متاسفانه این بار نیز به صورت طبیعی باردار نشدم و برای حل مشکلم به این مرکز مراجعه کردم.
این خانم اضافه کرد: هزینه‌های درمان در این مرکز نسبت به مراکز خصوصی بسیار پایین‌تر است و پرسنل نیز برخورد خوبی با بیماران دارند.

خانم جوان 24 ساله‌ای که با اضطراب منتظر رسیدن نوبتش بود نیز گفت: مدت 4 سال است که ازدواج کرده‌ام و در یکی از شهرستان‌های اطراف قزوین زندگی می‌کنم.
وی ادامه داد: بعد از ازدواج تصمیم به بارداری گرفتم اما بعد از گذشته 2 سال و نیم نتیجه‌ای نگرفتم و به همین دلیل به توصیه یکی از اقوام اسفندماه سال گذشته به این مرکز مراجعه کردم.
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر بعد از نتایج آزمایشات و سونوگرافی واجد شرایط عمل IUI شده‌ام که طبق نظر پزشک هفته آینده باید برای انجام عمل به این مرکز مراجعه کنم.
سایر مراجعه‌کنندگان نیز برخورد مناسب پرسنل، خانم بودن کارد درمانی و هزینه‌های مناسب را از مزایای مهم این مرکز دانستند.
در ادامه زینب کریمی مدیر مرکز تله مدیسین درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قزوین در گفتگویی صمیمانه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، بیان کرد: این مرکز از تیرماه سال 92 در جهت ارائه خدمات کمک باروری راه‌اندازی شده است.
وی افزود: معاینه مراجعان اولین اقدامی است که توسط متخصصان مرکز انجام می‌شود و پس از تشخیص علت ناباروری نقشه درمانی برای بیمار مشخص می‌شود.
این مسئول ادامه داد: تجویز درمان‌های دارویی ناباروری برای تحریک تخمک‌گذاری،IUI (انتقال اسپرم به داخل رحم)، ICSI (تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمک) و IVF (تلقیح آزمایشگاهی) روش‌های کمک درمانی نازایی هستند که متناسب با نتیجه آزمایشات برای مراجعان انجام می‌شود.
کریمی با اشاره به همکاری این مرکز با مرکز درمان نازایی قم، بیان کرد: در روش‌های کمک ناباروری IVF وICSI تمام مراحل درمانی پیش از عمل pankcher (تخمک‌گیری) و انتقال جنین به رحم در این مرکز انجام می‌شود اما برای انجام تخمک‌گیری و انتقال جنین، بیمار برای 3 روز به مرکز درمان نازایی قم انتقال داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ارائه برخی خدمات درمان ناباروری در این مرکز امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: متاسفانه با توجه به نبود آزمایشگاه جنین شناسی و مرکز مستقل درمان ناباروری نمی توانیم به افرادی که مشمول دریافت تخمک و جنین اهدایی هستند خدماتی ارائه دهیم.
مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، اضافه کرد: در صورتی که فرد داوطلب اهدای تخمک یا جنین توسط زوجین معرفی گردد، خدمات کمک باروری در همین مرکز انجام خواهد شد، در غیر اینصورت این افراد را به مراکز درمان نازایی در تهران یا اصفهان ارجاع می‌دهیم.
کریمی در خصوص شرایط اهدای جنین و تخمک، گفت: در صورتی که آقا به صورت آزمایشگاهی نیز قادر به تولید نطفه نباشد، همسر وی مشمول دریافت جنین اهدایی که از نظر تمام مراجع تقلید تایید شده است، خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که خانم به دلیل عواملی همچون سن بالا و یائسگی زودرس قادر به تولید تخمک نباشد از تخمک اهدایی برای بارداری وی استفاده می‌شود.
این مسئول به شرایط اهداکننده تخمک اشاره و تاکید کرد: سن زیر 35 سال، داشتن تجربه زایمان، بیوه و مطلقه بودن از شرایط لازم برای داوطلب اهدای تخمک محسوب می‌شود که در صورت احراز تمام شرایط از فرد داوطلب زیر بیهوشی تخمک گرفته شده و در آزمایشگاه با نطفه آقا لقاح داده شده و وارد بدن همسر وی می‌شود.
کریمی با اشاره به علل ناباروری، تصریح کرد: علل ناباروری طیف بسیار گسترده‌ای دارد که ممکن است به خانم، آقا و یا هردو نفر مرتبط باشد.

وی درخصوص علل ناباروری در آقایان، بیان کرد: علت ناباروری در آقایان با انجام آزمایش اسپرموگرام مشخص می‌شود.
مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی افزود: ناباروری در خانم‌ها به علل مختلفی از جمله مشکلات ژنتیکی، مسائل مرتبط به تخمدان، رحم و لوله‌های رحمی اتفاق می‌افتد که شایع‌ترین علت ناباروری در بین مراجعان این مرکز تنبلی تخمدان است که در اغلب موارد با درمان‌های دارویی و تحریک تخمک‌گذاری، بارداری در خانم اتفاق می‌افتد.
کریمی اضافه کرد: در برخی موارد انجام اعمال جراحی لگن، شکم و عفونت‌های مزمن، سبب ایجاد چسبندگی در قسمت لوله‌های رحمی و ناباروری می شود که دلایل لوله‌ای نیز یکی از عوامل رایج ناباروری در بین مراجعان کنندگان به این مرکز است.
وی با بیان اینکه چنانچه بیمار پس از گذشت 6 ماه از آغاز درمان دارویی باردار نشود، روش‌های دیگر کمک باروری برای وی استفاده خواهد شد، گفت: در صورت سالم بودن لوله‌های رحم خانم و نتیجه مثبت آزمایش اسپرموگرام آقا و مثمر ثمر نبودن درمان دارویی، از روش کمک باروری IUI استفاده خواهد شد که این روش 15 الی 20 درصد احتمال پاسخدهی را افزایش می‌دهد.

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: احتمال بارداری خانم در صورتی که زوجین هیچگونه مشکل باروری نداشته باشند در ماه 10 الی 15 درصد است که با انجام عمل IUI این میزان به 15 الی 20 درصد و با انجام عمل IVF پاسخدهی به میزان 30 الی 40 درصد افزایش می‌یابد.
کریمی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی یک ارگان کاملا دولتی نیست، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه جهاد دانشگاهی یک ارگان نیمه دولتی است هزینه‌های دریافتی در این مرکز به مراتب پایین‌تر از سایر مراکز درمان ناباروری در کشور است.
وی ادامه داد: هزینه عمل IUI در این مرکز حدود 450 هزارتومان است که قابل مقایسه با سایر مراکز درمانی نیست.
این مسئول تشریح کرد: هزینه عمل IVF از ابتدای معاینات اولیه تا پایان در حدود 5 الی 6 میلیون تومان است که از این میزان 3 و نیم میلیون تومان در مرکز ناباروری قم دریافت می‌شود و مابقی به صورت غیر مستمر طی مراحل درمانی برای تهیه دارو و سونوگرافی توسط بیمار پرداخت می‌شود.

کریمی با بیان اینکه مدتی است داروهای درمان نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، گفت: درمان‌های کمک باروری تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار ندارند اما مدتی است که برخی داروهای نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و با این شرایط هزینه‌های درمان نیز کاهش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: در روش‌های کمک باروری احتمال چندقلوزایی افزایش می‌یابد چراکه طی مراحل درمان حداکثر 3 جنین به رحم خانم انتقال داده می‌شود که در برخی موارد هر 3 جنین مراحل تکامل را طی می‌کنند و گاهی هیچکدام از 3 جنین زنده نمی‌مانند.
مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، ادامه داد: زنان به طور طبیعی ماهیانه 1 تخمک آزاد می‌کنند که با روش تحریک تخمک‌گذاری این تعداد ممکن است به 2 الی 3 عدد نیز برسد و احتمال چندقلوزایی افزایش یابد.
کریمی با بیان اینکه کیفیت جنین‌های آزمایشگاهی پیش از انتقال به رحم سنجیده می‌شود، گفت: در حالت کلی آزمایش خاصی بر روی جنین‌های تشکیل شده انجام نمی‌شود و فقط کیفیت آن‌ها سنجیده می‌شود اما چنانچه زوجین دارای فرزندی با مشکل ژنتیکی باشند و یا سابقه بیماری ژنتیکی در اقوام یکی از طرفین وجود داشته باشد روشIVF برای این زوجین به صورت PGD (روش‌های تشخيص ژنتيكي پيش از لانه‌گزيني) انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در ازدواج‌های فامیلی پس از انجام مشاوره ژنتیکی پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که زوجین می توانند به صورت طبیعی اقدام به بارداری کنند یا نیاز است که برای حصول اطمینان از سلامت جنین، بارداری به صورت PGD انجام شود.
وی با بیان اینکه تعیین جنسیت نوزاد به روش PGD در قزوین انجام نمی‌شود، گفت: در روش کمک باروری IVF به صورت PGD از جنین‌های تشکیل شده نمونه گرفته می‌شود که در صورت متناسب بودن با جنسیت مدنظر زوجین، جنین به رحم انتقال داده می‌شود.
کریمی هزینه این روش را 10 الی 15 میلیون تومان تخمین زد و بیان کرد: در برخی موارد ممکن است از تمام جنین‌های تشکیل شده هیچکدام متناسب با جنسیت موردنظر زوجین نباشند که در این صورت تمام هزینه‌های صرف شده بیهوده خواهد بود.
این مسئول تشریح کرد: چنانچه محدویت سنی، مالی و ذخیره تخمدان در بدن خانم وجود نداشته باشد می‌توانیم یک روش درمانی را برای چندین بار نیز تکرار کنیم اما در غیر اینصورت وارد مراحل بالاتر درمان خواهیم شد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش موارد یائسگی زودرس، تاکید کرد: با توجه به افزایش میانگین سن ازدواج و یائسگی‌های زودرس به زوجین توصیه می‌کنیم که پس از ازدواج بارداری را به تعویق نیندازند.
کریمی اضافه کرد: لازم است خانم‌ها قبل از ازدواج در صورت بروز هرگونه عفونت به پزشک مراجعه کنند در غیر اینصورت علی رغم از بین رفتن علائم ممکن است عفونت به سمت لوله‌های رحم صعود کرده و باعث چسبندگی و ناباروری شود.

خانم شعبانی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان نیز به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، گفت: وظیفه ما در آزمایشگاه آندرولوژی پردازش اسپرم با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته است.
وی افزود: به عنوان مثال هنگامی که برای بیمار روش درمانی IUI در نظر گرفته می‌شود، نمونه اسپرمی از آقا گرفته شده، سپس اسپرم‌های مناسب از اسپرم‌های نامناسب جداسازی می‌شود و در دو مرحله شستشو داده شده و در نهایت به همسر وی تزریق می‌شود تا باروری انجام گیرد.
با پیشرفت علم پزشکی درمان نازایی نسبت به سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته و در حال حاضر می توان امیدوار بود که مشکل ناباروری دیگر یکی ازعلل طلاق‌ زوجین نباشد.
اقدام به موقع برای درمان و داشتن همت و پشتکار در این مسیر می‌تواند به بسیاری از زوجین برای داشتن فرزندی سالم کمک کند.
افزایش مراکز دولتی درمان ناباروری و قراردادن درمان‌های نازایی تحت پوشش بیمه می‌تواند کمک موثری در راستای ارتقا سطح سلامت جامعه، حل مشکلات ناباروری و افزایش جمعیت باشد.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان