۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه همت مضاعف میسر است
کد خبر: ۱۱۱۵۶۹ نویسنده: گلعنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش / دست حمایت کمیته امداد پشت کارآفرینان کم بضاعت؛

تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه همت مضاعف میسر است

توانمند سازی مددجویان از سیاست‌های مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای حمایت از افراد تحت پوشش این نهاد است که با خدمت رسانی به جامعه هدف و توانمندسازی آنها بستر لازم برای اداره مستقل زندگی را برای مددجویان فراهم می‌سازد.

 تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه همت مضاعف میسر است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، کمیته امداد امام خمینی(ره) نهادی است که در راستای حمایت از اقشار محروم و نیازمند جامعه تاسیس شده است.
خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد شامل افراد مختلفی هستند که بنا به دلایلی از قبیل فقدان سرپرست، از کارافتادگی، معلولیت و بیماری سرپرست برحسب نوع نیازمندی زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند.


توسعه کارآفرینی در اقشار ضعیف راهکاری برای برون رفت از چرخه فقر

اشتغال و توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان تنها راه برون رفت مددجویان از چرخه فقر همواره مورد توجه اين نهاد بوده است.
این امر در ابتدا با استعدادسنجی افراد توسط گروه‌‎های مشاورین شغلی آغاز می‌شود.
انجام خدمات مشاوره‌ای شامل مشاوره شغلی، تهیه و تدوین طرح‌های توجیهی، فنی و اقتصادی، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، پیگیری وصول تسهیلات بانکی و نظارت بر طرح‌های اشتغال ایجاد شده از جمله برنامه‌های این نهاد در راستای توانمندسازی مددجویان در حوزه اقتصادی است.
در راستای بهبود عملکرد و خودکفایی مددجویان پس از ارائه تسهیلات نیز نظارت‌های لازم از سوی کمیته امداد همچنان ادامه خواهد داشت.
برای آشنایی با علل و انگیزه کارآفرینان و نحوه عملکرد آنها در چرخه اشتغال و توانمندسازی با تعدادی از آنها گفتگویی انجام شد که در این گزارش آمده است.

صغری نعیمی، بانویی 37 ساله که با داشتن یک فرزند از همسر خویش جدا شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص نحوه آشنایی خود با خدمات کارآفرینی کمیته امداد، اظهار کرد: برای گرفتن وام یک میلیونی جهت شروع کار لحاف دوزی به این نهاد مراجعه کردم که پس از انجام مشاوره با مسئول خودکفایی از تصمیم نخست خود صرفنظر کردم.
وی افزود: در ادامه پس از استفاده از نقطه نظرات مسئولین مربوطه تصمیم گرفتم با اخذ مجوز و با کمک تسهیلات کمیته امداد اقدام به راه‌اندازی خوار بارفروشی کنم که برای اینکار با دریافت وام از کمیته امداد مغازه‌ای را اجاره کرده و کار خود را شروع کردم.
نعیمی خاطر نشان کرد: در مجموع 22 میلیون تومان وام با اقساط ماهیانه 360 هزار تومان از کمیته امداد دریافت کردم و اکنون 4 سال است که به این کار اشتغال دارم و امیدوارم در ادامه به نتیجه مطلوبی دست یابم.
این بانوی کارآفرین ادامه داد: به لطف خداوند متعال از کار خود راضی هستم و همواره به روح امام خمینی(ره) درود می فرستم که چنین نهادی را تاسیس کردند تا با ارائه تسهیلات به افراد واجدشرایط در راستای خودکفایی آنها گام بردارند.
سمیه شهسواری یکی دیگر از کارآفرینان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: به دلیل مشکلات زندگی و بیماری همسرم با پیشنهاد یکی از دوستانم که او نیز از خدمات کمیته امداد استفاده کرده بود برای دریافت وام به کمیته امداد مراجعه کردم.
وی که خانمی 30 ساله و دارای یک فرزند 12 ساله است، افزود: مسئولان مربوطه در ابتدا از دادن وام خودداری می کردند اما پس از ارائه توضیحات و آگاهی آنها از شرایط بیماری همسرم با پرداخت وام موافقت کردند.


شهسواری خاطرنشان کرد: از آنجا که تا حدودی در کار خیاطی مهارت داشتم با گرفتن وام 5 میلیونی تحت عنوان مشاغل خانگی چرخ خیاطی خریده و کار خود را شروع کردم.
وی توضیح داد: برای توسعه کارم مغازه‌ای کوچک متناسب با توان مالیم در داخل کوچه اجاره کردم و 2 عدد چرخ کار خریدارم کردم که خوشبختانه با رونق کسب و کار مواجه شدم.
این بانوی کارآفرین بیان کرد: خانم قلی‌پور از بازرسین کمیته امداد که برای انجام نظارت در نحوه اجرای کار به محل فعالیتم آمده بود مرا ترغیب کرد که با کسب مجوز مغازه و گرفتن وام 10 میلیونی از کمیته امداد کارم را توسعه دهم.
وی گفت: در ابتدا سفارشات سری دوزی و یا دوخت لباس بیمارستان را انجام می‌دادم اما پس از دریافت وام علاوه بر پذیرش سفارش کار تولیدی‌ها، با خرید پارچه اقدام به کار تولیدی و دوخت چادر کردم.
شهسواری عنوان کرد: در حال حاضر 4 خانم دیگر را نیز جذب کرده‌ام و خوشحالم از اینکه علاوه بر خودم موجب اشتغال چند نفر دیگر نیز فراهم شده است.
وی تاکید کرد: بسیار از خدمات کمیته امداد راضی هستم چرا که شاید در صورت مهیا نشدن زمینه این کار، هرگز به پیشرفت امروز نمی رسیدم .
شهسواری تصریح کرد: در شرایطی که من حتی سرمایه اولیه برای انجام کارم را هم نداشتم با عنایت خدا و تسهیلات کمیته امداد توانستم در این مسیر حرکت کنم.
وی خاطر نشان کرد: اقساط وام 5 میلیونی به اتمام رسیده و در حال حاضر ماهانه 167 هزار تومان بابت اقساط وام 10 میلیونی با بازپرداخت 5 ساله پرداخت می‌کنم که دو سال آن نیز گذشته است.
این بانوی کارآفرین در پایان گفت: با وجود اینکه مشکلات زندگی گاه فشار زیادی بر من تحمیل می‌کند اما کار در این شغل مرا نسبت به ادامه زندگی دلگرم می‌سازد و همتم را برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر افزایش می‌دهد.

خانم کافیه حیدری، مجرد و 40 ساله که با همت وصف ناشدنی با کارآفرینی و راه اندازی کارگاه عروسک دوزی موجبات اشتغال 4 نفر دیگر را نیز مهیا نموده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: در کارگاه عروسک دوزی مشغول به کار بودم که به دلایلی کار تعطیل شد اما صاحبکارم وسایل مورد نیاز را در اختیارم قرار داد تا من خود آغاز گر مسیری تازه باشم.

وی افزود: مادرم از مددجویان طرح شهید رجایی کمیته امداد است لذا پس از عدم موفقیت در گرفتن وام از جاهای دیگر، به کمک مادرم وام 16 میلیونی با بازپرداخت 7 ساله از کمیته امداد گرفته و توانستم هزینه مربوط به ابزار اولیه شروع کار را به صاحبکار قبلیم پرداخت کنم و به کار خود توسعه بخشم.
حیدری با اشاره به مشکلات بازار کار گفت: شغل ما فصلی است و در برهه‌ای از زمان با رونق و گاه با رکود مواجه می شود اما به دلیل نوسانات بازار مدتی است کار همانند سال‌های گذشته دارای رونق نیست به طوری‌که در حال حاضر فقط 4 نفر در این مکان اشتغال دارند.
وی توضیح داد: در این کارگاه روزانه 60 تا 70 عروسک در مدل‌های متنوع تولید می‌کنم و از اقبالیه، زنجان، کرج و آبیک و نظرآباد سفارشاتی برای تولید داریم اما حجم بیشتر کارها مربوط به سیسمونی فروشی‌های سطح شهر قزوین است و در کل از شغل خودم بسیار راضی هستم.
این بانوی کارآفرین گفت: قبلا کارگاهی در بیرون از منزل داشتم که به دلیل هزینه‌های بالای اجاره منزل و مغازه همچنین هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب به این فکر افتادم تا محل زندگی و فعالیتم را یکی کنم لذا اکنون در طبقه بالای این منزل ساکن و طبقه پایین به کارگاهم اختصاص دارد.
وی یادآور شد: شروع کارم در شهر چوبیندر بود که 7 تا 8 نفر نیز با من کار می‌کردند اما برای گسترش کار و نزدیکی به بازار به قزوین نقل مکان کردم که با مشکلاتی مواجه شدم.
حیدری اضافه کرد: با کمک تجربیات کسب شده در طول سال‌های فعالیتم، مجددأ در حال گسترش کارم هستم و امیدوارم همچون سال‌های گذشته با رونق اقتصادی همراه باشد.
این بانوی کارآفرین بیان کرد: شرکت در نمایشگاه‌ها که به واسطه دعوت کمیته امداد فراهم می‌شود، در پیشرفت و افزایش مشتریانم تاثیر به سزایی داشته است به طوریکه تاکنون در 5 نمایشگاهی که در سطح استان همچون سرای سعدالسلطنه، پارک پامچال، هلال احمر و در بازار وزیر برگزار شده است، حضور داشته‌ام.
وی در پایان تصریح کرد: ده سال است که در این کار اشتغال دارم، در ابتدا مستمری بگیر کمیته امداد بودم اما اینک توانستم به استقلال مالی دست یافته و بی نیاز از دریافت مستمری باشم.
در جامعه ما تعامل، اتحاد و تعهد، انسان ساز است
اکرم اسدی، از کارآفرینان کوشا که در عرصه تولید منسوجات آشپزخانه فعالیت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: پس از جدایی از همسرم با توجه به دانشجو بودن و داشتن دو فرزند در تامین هزینه‌های زندگی دچار مشکل شدم.

وی افزود: به واسطه یکی از دوستان با کمیته امداد آشنا شدم، در ابتدا فکر می‌کردم کمیته امداد فقط مستمری دهنده آن هم به میزان خیلی پایین است و یا خدمات آن محدود به یک سری کمک‌های مردمی و ارائه خدمات درمانی می‌شود.
اسدی خاطرنشان کرد: اما به زودی دریافتم موقعیت‌های خیلی خوبی از طریق کمیته امداد ارائه می‌شود و در صورت فعال بودن مانند آن است که کسی از تو حمایت و پشتیبانی می‌کند.
وی تصریح کرد: من از کمیته امداد برای خودم یک شخصیت حمایتی ساختم نه فقط سازمانی که بخواهد به من کمک کند.
این بانوی کارآفرین ادامه داد: با توجه به اینکه سابقه کار خیاطی داشتم با اجاره چرخِ کار، سری دوزی را شروع کردم اما چون اجاره و استهلاک چرخ‌ها بالا بود به زودی متوجه شدم، نمی‌شود با چرخ‌های اجاره‌ای کار کرد.
وی بیان کرد: در ادامه به واسطه یکی از دوستان با کمیته امداد آشنا شدم و با کمک مددکاران از خدمات خودکفایی این نهاد بهره‌مند شدم.
اسدی خاطرنشان کرد: با راهنمایی واحد خودکفایی 20 میلیون وام گرفتم که بازپرداخت آن پس از 6 ماه توقف شروع می‌شد و در اقساط 60 ماهه تقسیم شده بود.
وی عنوان کرد: با دریافت وام، ابزار کار و مواد اولیه را خریداری و مکان فعلی را اجاره کردم و شروع به تولید وسایل آشپزخانه، کاور لوازم برقی و ... نمودم کار ما بیشتر سری دوزی و فصلی است.
اسدی گفت: با گذشت زمان به شکل تساعدی تعداد افراد مشغول در کارگاه افزایش یافت به طوریکه در حال حاضر 9 نفر در این کارگاه مشغولند که 4 نفر آنها ثابت هستند.
وی تورم و عدم ثبات قیمت‌های بازار و نداشتن پشتوانه سرمایه‌ای را از جمله مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: با وجود این شرایط، با سعی و همت مضاعف در راستای بهبود شرایط تلاش می کنیم.
این بانوی کارآفرین تصریح کرد: تعامل و همکاری باید زنجیره وار ادامه داشته باشد تا به یک نهضت تبدیل شود زیرا در جامعه ما تعامل، اتحاد و تعهد، انسان ساز است.

با توجه به اینکه يکي از مهم‌ترين مشکلات و عوامل بازدارنده جهت شروع فعالیت اقتصادی در جامعه، کمبود منابع مالی است از اين‌رو اعتبارات خرد دريافتی از مؤسسات و نهادهای حمایتی يکي از منابع موجود جهت تأمين بخشی از نيازهای سرمايه‌گذاری اقشار کم درآمد محسوب می‌شود.
در این راستا برخی از نهادها مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) برای تحقق اهدافی همچون کاهش فقر و توانمندسازی اقشار محروم جامعه در قالب تسهیلات خودکفایی تلاش می‌کنند.
توانمند سازی مددجویان از سیاست های مهم کمیته امداد در راستای حمایت از افراد تحت پوشش این نهاد است که با خدمت رسانی به جامعه هدف و توانمندسازی آنها بستر لازم برای اداره مستقل زندگی را برای مددجویان فراهم می‌سازد.
خوشبختانه در این مدت خانواده‌های بسیاری از طریق اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی خودکفا شده و از چرخه حمایتی امداد خارج شده‌اند که امیدواریم با تداوم این کار در سال‌های آتی شاهد توانمند شدن تعداد بیشتری از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد باشیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان