۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ادامه اتفاقات بی‌سابقه حوزه مهاجرین؛ در انتظار اقدام مجلس
کد خبر: ۱۰۲۱۷۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ادامه اتفاقات بی‌سابقه حوزه مهاجرین؛ در انتظار اقدام مجلس

از ابتدای سال جاری اخبار به شدت امیدوارکننده‌ای برای بهبود وضعیت مهاجرین افغانستانی در رسانه‌ها طرح شده است. این تازه فارغ از اتفاقات درخشانی است که در عرضه رسانه‌ها رخ داده است...

ادامه اتفاقات بی‌سابقه حوزه مهاجرین؛ در انتظار اقدام مجلس

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری صبح قزوین ، موج اتفاقات بی‌سابقه و امیدوارکننده درباره مهاجرین افغانستانی، همچنان ادامه دارد و مسیر رسیدن به تغییر نهایی نگاه و رویکرد به مهاجرین افغانستانی به صراحت آغاز شده است.

ابتدای امسال بارسانه‌ای شدن مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تحصیل همه کودکان افغانستانی در مدارس ایرانی، تاریخ 30 ساله حضور مهاجرین افغانستان در ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. این یک اقدام فو‌ق‌العاده و فراتر از همه پروتکل‌های حقوق‌بشری و بین‌المللی بود که در هیچ نقطه دنیا، پیش از این سابقه نداشت و تحولی عظیم در رابطه دو ملت به وجود آورد.

مقام معظم رهبری در جریان این مطالبه دستور داده بودند که همه کودکان افغانستانی چه آنها که شرایط و مدارک حضور در ایران را کسب کرده‌اند و چه آنها که موفق به طی مراحل قانونی حضور در ایران نشده‌اند، واجب‌التعلیم هستند و همه باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.

روند اجرایی شدن این دستور خیلی زودتر از آن چیزی که تصورش می‌شد آغاز شد و باهمکاری قابل‌تحسین اداره اتباع وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش، هم اکنون 48 هزار دانشآموز افغانستانی به رقم 230 هزار دانش‌آموزانی که در سال گذشته در مدارس تحصیل می‌کردند افزوده شده است و سال تحصیلی مبارک و فرخنده‌ای برای همه مهاجرین افغانستانی را رقم زده است. علاوه بر اینکه امسال رقم شهریه کودکان افغانستانی هم هیچ افزایشی نسبت به سال پیش پیدا کرد و اگرچه با برخی خوش‌سلیقه‌گی‌ها، مثل افزایش مدت زمان ثبت نام کودکان بدون مدرک این شیرینی می‌توانست افزون‌تر از این حالت افتخارآمیز شود، اما این سند زرینی است که در روابط ایران و افغانستان، امسال جا خوش کرد.

اما این تنها اتفاق دلنشین نیمه اول امسال برای مهاجرین افغانستانی نبود. زمزمه‌های مبنی بر بیمه مهاجرین، به یک قدمی اجرایی شدن رسیده است و اگر مشکل بزرگ اعتبار این بیمه حل شود، مانع دولتی اجرایی و مهمتر از آن رویکردی برای این اتفاق بزرگ وجود ندارد. از طرف دیگر وزارت بهداشت در اقدامی قابل‌توجه، وعده کاهش شهریه دانشجویان نخبه افغانستانی علوم پزشکی را هم داده است. ماجرایی که در سال‌های گذشته؛ موجبات دلسردی خیلی از مهاجرین شده بود.

فارغ از این حرف‌های امیدوارکننده‌ای هم درباره وجود طرحی درباره شناسایی و قانونی کردن حضور همه مهاجرین افغانستانی، شنیده می‌شود که در جریان توافقات بین مقامات ایرانی و افغانستانی ظاهرا توافقاتی صورت گرفته است، هر چند که هنوز هیچ اطلاعی از جزئیات آن رسانه‌ای نشده است.

اما جلسه علنی دیروز مجلس، حاوی یک خبر بسیار خوش دیگر برای مهاجرین افغانستانی بود. این طرح که دو فوریت آن فعلا در صحن علنی تصویب شده است به منظور اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و شهدای غیرایرانی طراحی شده است، آرزوی بزرگ همه فعالین حقوق مهاجرین در ایران که با نگاهی انسانی و منبعث از آرمان‌های انقلاب اسلامی به مساله مهاجرین نگاه می‌کنند.

جزئیات دیگری از این طرح دیده نشده است، اما ابراز امیدواری برای تصویب این طرح که به حل مشکلات اساسی چند صدهزار کودک و نوجوان و جوان در واقع ایرانی می‌انجامد، به شدت افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که این اقدام بزرگ مجلس که در یک قدمی تبدیل شدن به قانون قرار دارد، یک گام مهم در جهت اثبات دید اسلامی و انسانی جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امروز پیشتازان این نگاه اسلامی هستند.

به همه این‌ها اضافه کنید ادامه رویکرد درخشان رسانه‌ها درباره مهاجرین را. حرکتی که از سال گذشته آغاز شده است و در نیمه اول امسال سرانجام به پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایران رسید. رسانه‌های ایرانی، همچنان در حال تغییر کلیشه‌های و سوگیری‌های ناروا در مورد مهاجرین هستند و فعالیت‌های مهاجرین امروز تبدیل به یکی از مطالب چند رسانه اصلی کشور شده است.

و همه این‌ها برداشتن گامی بزرگ در رسیدن دستگاه بزرگ اداری کشور به نگاه و رویکر دو رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران، به مهاجرین افغانستانی است. 

این روند ادامه دارد، و البته که موانع هم مثل همیشه پرتعدادند، برخورد نامناسب در طرح شناسایی مهاجرین غیرقانونی و اتفاق تاسف‌باری که برای یکی از مهاجرین در اردوگاه رخ داد، پافشاری بیهوده بر اجرای برخی از قوانین تبعیض‌آمیز مثل دریافت گواهینامه و... هم اتفاقات ناپسند امسال بود که لزوم پیگیری و حل آنها برای موارد بعدی نمایان است.

انتهای پیام/

 

 

R1013130/P1013130

منبع: تسنیم- فرهنگی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان