۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین امروز خطر بزرگ ناامیدی نسبت به توانایی‌های داخلی است/ نباید موانع موجود ما را از انقلابی‌بودن متوقف کند
کد خبر: ۳۳۵۹۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۳۰ ساعت: ۱۳:۱۲ ↗ لینک کوتاه

سنگری در قزوین:

امروز خطر بزرگ ناامیدی نسبت به توانایی‌های داخلی است/ نباید موانع موجود ما را از انقلابی‌بودن متوقف کند

سنگری در قزوین با بیان اینکه امروز باید خطرپذیر باشیم، گفت: نباید موانع موجود ما را از انقلابی بودن متوقف کند و باید در راه انقلاب کار کنیم و خود را آماده سازیم که حتی بزرگترین سرمایه خود را هم از دست دهیم.

امروز خطر بزرگ ناامیدی نسبت به توانایی‌های داخلی است/ نباید موانع موجود ما را از انقلابی‌بودن متوقف کند
 

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین؛ محمدرضا سنگری در همایش روز بسیج اساتید با موضوع «نقش اساتید در گام دوم انقلاب» که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن روز بسیج اساتید اظهار کرد: اساتید توانایی زیادی دارند که اگر در کارهای جمعی تعریف شود، می‌توانیم اتفاقات بزرگی را در آینده شاهد باشیم اما اکنون به خاطر برخی غفلت‌ها نیز بازده مورد رضایت نیست.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) ویژگی متقین را اینگونه بیان می‌کند که سهم اتهام خویش را می‌پذیرند و اگر امروز رهبری می‌فرمایند که به نتیجه مطلوب نرسیدیم و آن طور که باید کار نشده، ممکن است ما بلافاصله عملکرد دیگران را مرور کنیم در حالی که باید دید خود ما در کجای این سستی و کندی هستیم و چقدر می‌توانستیم کار کنیم و غفلت کردیم.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل ابراز کرد: ما داریم به سمت ظهور می‌رویم و باید روز به روز تلاش‌های خود را بیشتر کنیم؛ شهید چمران نمونه‌ای از اساتیدی است که برای کار شب و روز نمی‌شناخت و افراد را به خوبی جذب می‌کرد و از آن‌ها چهره‌های بزرگی را خلق کرد.

این نویسنده و عاشورا پژوه ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم نسل جوان امروز را دریابیم که به شدت در خطر است، باید بدانیم که چطور با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم چون مخاطب جدی و اصلی بیانیه گام دوم انقلاب نیز نسل جوان است و از اساتید می‌خواهیم که در این زمینه کار کنند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: عمده شکست‌های ما ریشه در خود ما دارد، خود نقدی هنر بزرگی است و واقعا اگر خویش را نقد کنیم، بدون شک به علت عدم موفقیت‌ها پی می‌بریم چراکه ما دیگران را نقد می‌کنیم اما نگاه نمی‌کنیم که خودمان در کجا هستیم و چه اشتباهی کردیم.

سنگری تصریح کرد: برخی خودمان را تحقیر می‌کنند و می‌گویند که ما کسی نیستیم و ناباوری نسبت به این نسل را در جامعه ایجاد می‌کنند؛ در دفاع مقدس ۳۴کشور مقابل ما بودند اما ایستادیم و موفق شدیم چراکه در شروع جنگ چیزی نداشتیم اما این ملت توانست از این خطرگاه‌ها عبور کند.

وی با بیان اینکه برای طی کردن گام دوم انقلاب باید ظرفیت‌های خود را بشناسیم، گفت: ما خیلی ظرفیت و توانایی داریم و تنبلی مهمترین ترفند شیطان است؛ همه باید توجه کنند که امروز زمان اضافه کاری است و باید در این زمینه تلاشگر باشند.

باید اشتباهات مدیریتی گذشته خود را احصاء کنیم

این استاد دانشگاه با اشاره به ۷عنصر اصلی در گام دوم انقلاب، افزود: عنصر اول در این بیانیه مصدر صادرکننده آن است و آن شخصیتی است که ۴۰سال کار اجرایی کرده و پیش از انقلاب بوده و تاریخ را به خوبی می‌شناسد و گذشته امروز ایران و جهان را به خوبی می‌داند؛ درواقع مقام معظم رهبری در همه حوزه‌ها تحلیل‌های بسیار قوی و بی نظیر دارند و چهره جامع الاطرافی هستند که در همه قلمروها شناخت دارند.

سنگری با تاکید براینکه مقام معظم رهبری خیرخواه جامعه هستند، تصریح کرد: گام دوم انقلاب می‌تواند یک سند برای ما باشد چون خاستگاه و زادگاه آن کسی است که از گذرگاه تجربه‌ها و دانش و علم به اینجا رسیده است.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل ابراز کرد: موضوع دوم در این بیانیه نیز زمان صدور آن است چراکه در چهل سالگی انقلاب اسلامی دشمن به گونه‌ای جوسازی کرده بود که القا می‌کرد، انقلاب به انتها رسیده و نمی‌توانیم جشن چهل سالگی را بگیریم اما بیانیه رهبری در این مقطه از زمان بسیار موثر بود.

وی ادامه داد: در خصوص زمان بیانیه می‌توان به دو حوزه پرداخت که مربوط به زمان صدرو بیانیه و زمان درون متنی بیانیه است که باید به آن دقت داشته باشیم؛  سه زمان به تفسیر در اینجا بیان شده که عنصر اول گذشته است و ما بدون فهم گذشته نمی‌توانیم امروز و فردا را بسازیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده که باید اشتباهات مدیریتی گذشته خود را احصاء کنیم و عناصری که حرکت را کند کردند نیز بشناسیم؛ اگر امروز آهنگ دانشگاه ما کند است باید آن عناصر کندکننده را شناسایی و از مسیر برطرف کنیم.

سنگری تصریح کرد: نکته دوم “اکنون” است و باید ببینیم اکنون با چه چالش‌هایی مواجه هستیم و بعد باید ببینیم که آینده باید چگونه باشد و برای معماری آن باید از چه مصالحی استفاده کنیم.

اساتید در عرصه انقلابی گری خطرپذیر باشند

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل ابراز کرد: عنصر مهم دیگر که در این بیانیه باید مورد توجه قرار گیرد، مخاطب است که در وهله اول همه مردم هستند اما مخاطب خاص آن نیز نسل جوان است؛ نقد جدی که امروز وجود دارد این است که ما از ظرفیت‌های جوان در جامعه استفاده نکردیم و به خوبی به آن‌ها بها ندادیم.

وی با بیان اینکه جوانان باید در مسائل خرد و کلان جامعه دخیل باشند، گفت: پل ارتباط با جوانان “ارتباط عاطفی” است، متاسفانه به جوانان کم بها داده می‌شود و مهمترین چالش امروز خانواده‌ها بحث نحوه تعامل با جوانان است که باید اساتید در دانشگاه به آن بپردازند.

سنگری تصریح کرد: آخرین بند از بندهای هفتگانه بیانیه بحث “سبک زندگی” است؛ متاسفانه سبک زندگی امروز ما به شدت در آستانه تخریب است و دانشگاه سهم بالایی در آن دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز خطر بزرگ ناامیدی نسبت به این نسل و توانایی خویش است؛ نباید موانع موجود ما را از انقلابی بودن متوقف کند و باید در راه انقلاب کار کنیم و خود را آماده سازیم که حتی بزرگترین سرمایه خود را هم از دست دهیم، برخی کسانی که امروز سکوت کرده و کار نمی‌کنند نگران ترور شخصیتی و از دست دادن پرستیژ خود هستند.

این نویسنده و عاشورا پژوه با بیان اینکه امروز باید خطرپذیر باشیم، عنوان کرد: برخی اساتید حتی در کلاس هم صحبت نمی‌کنند چون حس می‌کنند که پرستیژ آن‌ها در خطر است و ارزش‌های انقلاب را مطرح و از آن دفاع نمی‌کنند و این مسئله‌ای است که هر چه پیش می‌رویم جایگاه آن در دانشگاه خالی می‌شود.

انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان