۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین وجود ۱۴۰۰ گونه گیاهی در معرض انقراض/ فرونشست دشت قزوین ۶۰برابر استاندارد اروپاست
کد خبر: ۳۳۵۴۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱ ساعت: ۱۲:۴۴ ↗ لینک کوتاه

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور اعلام کرد:

وجود ۱۴۰۰ گونه گیاهی در معرض انقراض/ فرونشست دشت قزوین ۶۰برابر استاندارد اروپاست

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: فرونشست در بخش‌هایی از دشت قزوین به نزدیک ۲۵ سانتی متر رسیده که بیش از ۶۰برابر استاندارد اتحادیه اروپا است.

وجود ۱۴۰۰ گونه گیاهی در معرض انقراض/ فرونشست دشت قزوین ۶۰برابر استاندارد اروپاست

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ الموتی در گردهمایی تخصصی که بمناسبت کرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی که امروز(چهارشنبه) با حضور رئیس مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، معاون فنی اداره کل محیط زیست وکارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: حفظ تنوع زیستی؛ رمز پایداری زندگی است بنابراین باید توجه ویژه ای شود.

وی ابراز کرد: چهار نوع تنوع زیستی؛ مولکولی، ژننیکی، گونه ای و زیست بومی (اکوسیستمی) در کشور وجود دارد، تعداد گونه های گیاهی ایران حدود 8هزار گونه برآورد شده که تقریبا 22درصد آنها بومی هستند.

این مقام مسئول هم اکنون 1400گونه گیاهی در کشور در معرض جدی انقراض قرار دارد، اضافه کرد: همچنین 502 گونه پرنده، 174 گونه ماهی، 196گونه خزنده و 20 گونه دوزیست هم در فهرست آماری ایران به ثبت رسیده اند.

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور به وضعیت استان قزوین در تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: هم اکنون 853 هزار هکتار مرتع، 680 هکتار جنگل، 500 هزار هکتار کشاورزی، 29 هکتار بیابان، 1300 هکتار تالاب و آبگیر و 250 هزار هکتار ناحیه کوهستانی در استان قزوین وجود دارد.

الموتی افزود: تاب آوری اکوسیستم‌ها در استان قزوین لازم و ضروری است و در بحث تاب آوری دو پاردایم؛ شراکت اجتماعی و ارزش اقتصادی اکولوژیک باید مد نظر قرار گیرد.

ایران از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه خوبی و بالایی قرار دارد

وی ابراز کرد: فرونشست در بخش‌هایی از دشت قزوین به نزدیک 25 سانتی متر رسیده که بیش از 60برابر استاندارد اتحادیه اروپا است.

الموتی تصریح کرد: روان آب رودخانه‌های کشور نسبت به میانگین بلند مدت 46درصد کاهش داشته که این میزان در استان حدود 34درصد است.

وی؛ ضعف سرمایه اجتماعی، بحران کارآمدی، بحران دستاورد، ضعف اعتماد عمومی، فرهنگ نامناسب مصرفی و تغییر سریع هنجارها را از مهمترین مسایل و مشکلات در توع زیستی ذکر کرد.

این مقام مسئول؛ توانمند سازی و آموزش در زمینه تنوع زیستی، رفع تبعیض در اعمال قانون، اجرای سیاست‌های کلی، ابتکار در ایجاد و تولید اشتغال و تهیه و اجرای پیوست اجتماعی و محیط زیست را از مهمترین راهکارها و پیشنهادات برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین نیز در این گردهمایی گفت: در تنوع زیستی دو شاخص مهم تعداد و غنای گونه و یکنواختی گونه مهم است.

بابک قرالی افزود: هر چقدر تعداد و غنای گونه بیشتر باشد آن اکوسیستم قویتر خواهد بود و اکر تنوع زیستی به سمت یک گونه متمایل شود شاخص پایین می‌آید.

وی ابراز کرد: ایران از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه خوبی و بالایی قرار دارد، اما از لحاظ یکنواختی پایین، شکننده و حساس است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان