۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "سند ۲۰۳۰"، اسلحه‌ای برای استحاله فرهنگی/ زندگی به سبک یونسکو!
کد خبر: ۳۳۵۲۹۴ نویسنده: حیدر ولی‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۲ ساعت: ۸:۴۷ ↗ لینک کوتاه

"سند ۲۰۳۰"، اسلحه‌ای برای استحاله فرهنگی/ زندگی به سبک یونسکو!

سند ۲۰۳۰ براساس فرهنگ غربی تدوین شده است، فرهنگی که محوریت آن "اومانیسم" است، در حالی که فرهنگ اسلامی بر محوریت "خداوند" قرار دارد، چنین سندی اگر در جامعه اسلامی به اجرا دربیایید بدون شک استحاله شدن فرهنگ بومی را به همراه خواهد داشت.

"سند ۲۰۳۰"، اسلحه‌ای برای استحاله فرهنگی/ زندگی به سبک یونسکو!

صبح قزوین؛______ حیدر ولی‌زاده.

"سند 2030" یونسکو در سال 2015 با اهداف آموزشی طراحی شد و در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، ایران نیز از جمله کشورهایی بود که در اجلاس عمومی سازمان ملل حضور داشت و برای اجرای آن متعهد شد، پس از آن بود که "سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران" با مدیریت و برنامه ریزی دفتر یونسکو در ایران با تشکیل سی کارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ 20 آذر 95 رونمایی شد.

سند 2030 با توجه به محتوایی که دارد به یکی از سندهای چالش برانگیز در سال‌های اخیر در ایران تبدیل شده است که مخالفان و موافقان خود را دارد، رهبر معظم انقلاب اولین شخصی بود که در این مورد اظهارنظر کرد.

ایشان در دیدار با معلمان بیان کرد: «اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند می‌کنند و از طُرق مختلف وارد می‌شوند امّا [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.»(17 اردیبشهت ماه 1396)

با وجود تذکر رهبر انقلاب سند 2030 بصورت پنهانی اجرا شد، به گونه‌ای که ایشان یکسال بعد در تذکری دیگر گفتند: «سال گذشته بنده رسماً علناً قاطعاً منع کردم از اینکه این کار انجام بگیرد؛ مسئولین آموزش و پرورش استقبال کردند، دنبال کردند؛ منتها بنده شنیده‌ام در بخشهای مختلفی، اجزای سند ۲۰۳۰ دارد تحقّق پیدا می‌کند؛ این معنایش این است که اختیار مهم‌ترین مسئلهٔ کشور در دست دیگران باشد.» (19 اردیبهشت 1397)

اما شاید مهم‌ترین سؤال مطرح شده در این زمینه این باشد که چرا رهبر انقلاب با قاطعیت در برابر این سند موضوع گیری می‌کنند و بر توقف اجرای آن تاکید دارند؟ در ادامه اشاره به چند نکته بیش از پیش روشن کننده جواب این سؤال خواهد بود.

اول این که بخش مهمی از این سند مربوط به آموزش و پروش است این در حالی است که از چند سال پیش سند جامعی بنام "سند تحول بنیادین آموزش و پروروش" در داخل کشور تدوین شده است که براساس فرهنگ اسلامی و ایرانی تنظیم شده و هنوز گام مهمی برای اجرای آن برداشته نشده است که در صورت اجرا شدن تحول بنیادین در آموزش و پروش در جهت زندگی اسلامی ایرانی ایجاد خواهد کرد و دیگر نیازی به اجرای اسناد تنظیم شده از سوی سلطه گران نخواهد بود.

اجرای آهنگ‌های مبتذل در مدارس نمونه‌ای از مفاد 2030 در مدارس ایران

دوم اینکه سند 2030 براساس فرهنگ غربی تدوین شده است، فرهنگی که محوریت آن "اومانیسم" است، در حالی که فرهنگ اسلامی بر محوریت "خداوند" قرار دارد، چنین سندی اگر در جامعه اسلامی به اجرا دربیایید بدون شک استحاله شدن فرهنگ بومی را به همراه خواهد داشت و حرکت از جامعه‌ای دینی به سمت جامعه‌ای غیر دینی و سکولار به آرامی انجام خواهد گرفت.

سوم اینکه هرچند این سند توسط یونسکو تدوین شده است اما بدون شک این سازمان تحت نفوذ قدرت‌های جهانی قرار دارد و درخواست اجرای این سند توسط تمامی کشورها می‌تواند در راستای یکسان سازی نظام بین الملل و تثبیت سلطه و هژمونی فرهنگ غرب بر تمامی کشورها باشد.

چهارم اینکه اگر این سند محور آموزش و پرورش قرار بگیرد که از مهم‌ترین نهادها در زمینه تربیت نسل آینده کشور محسوب شود؛ بدون شک در چند دهه آینده شاهد جامعه‌ای تهی از ارزش‌های اسلامی و ایرانی خواهیم بود که در راستای اهداف غربی قرار خواهد گرفت و به تعبیر زیباتر مسئولان ما برای غرب سرباز درست خواهند کرد که بدون چون و چرا فرامین آن‌ها را اجاره خواهند کرد.

شاید نمونه بارز اجرای زیرپوستی این سند در آموزش و پرورش در جهت تهی کردن نظام آموزشی از ارزش‌های اسلامی مربوط به پخش ترانه‌های مبتذل در مدارس و رقاصی دانش آموزان باشد که اگر به صورت آشکار اجرا شود، معلوم نیست نظام آموزشی به کدام سمت و سو خواهد رفت.

البته اگر این سند بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و با آموزه‌های اسلامی و ایرانی مورد سنجش قرار گیرد بدون شک بیش از پیش به اهمیت دغدغه رهبر انقلاب و نگرانی ایشان در این زمینه پی خواهیم برد، در صورتی که سند 2030 اجرا شود اثری از فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی در جامعه باقی نخواهند ماند و همه تحت سلطه و سیطره نظام سرمایه داری قرار خواهیم گرفت.

به عنوان نکته آخر شاید تأمل در مورد این سؤال برای موافقان این سند لازم باشد، سؤال این است که آیا کشورهای غربی اگر سندی آموزشی بر اساس آموزه‌های اسلامی تدوین شود و آن‌ها را به ارزش‌های متعالی دعوت کند به راحتی آن را خواهند پذیرفت؟ و نظام آموزشی و فرهنگی خود را با آن منطبق خواهند کرد؟ بدون شک جواب روشن است و به راحتی دروازه‌های شهر را به روی دشمن نخواهند گشود و چه زیبا فرمود امیرمومنان (ع): " به خدا سوگند هر ملتی که در درون خانه‌اش مورد هجوم دشمن قرار گیرد حتماً ذلیل خواهد شد"(نهج البلاغه خطبه 27)

انتهای پیام/5005

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان