۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین میزان زایمان طبیعی در قزوین به ۴۸.۴درصد افزایش یافت/ هیچ نقطه‌ی استان از حضور ماما بی‌بهره نیست
کد خبر: ۳۳۵۱۷۱ نویسنده: ناهید یزدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۶ ساعت: ۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

معاون فنی مرکز بهداشت علوم پزشکی در مصاحبه با صبح قزوین:

میزان زایمان طبیعی در قزوین به ۴۸.۴درصد افزایش یافت/ هیچ نقطه‌ی استان از حضور ماما بی‌بهره نیست

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین گفت: درصد زایمان طبیعی در سطح استان از سال ۹۱ تا ۹۷ از ۳۸.۷درصد به ۴۸.۴درصد رسیده؛ همچنین در سال ۹۱، مرگ مادران باردار ۲۴.۷۸ در ۱۰۰هزار تولد زنده بوده که در سال ۹۷ به ۱۶.۱۳کاهش یافته است.

میزان زایمان طبیعی در قزوین به ۴۸.۴درصد افزایش یافت/ هیچ نقطه‌ی استان از حضور ماما بی‌بهره نیست

ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت صبح قزوین اظهار کرد: پانزدهم اردیبهشت ماه مصادف با پنجم ماه می، از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی (ICM)، روز جهانی مامایی نام گرفته است که ما یک هفته را به نام "ماما" در تقویم کاری خود داریم.

وی ادامه داد: روز جهانی ماما فرصت مغتنمی برای گرامیداشت و یادآوری جایگاه مامایی در نظام سلامت و قدردانی از خدمات و زحمات این قشر صبور است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین ابراز کرد: مراقبت مامایی، ترکیبی از علم و هنر است؛ روز جهانی ماما فرصت مناسبی است برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه و از آن رهگذر، ساختن بستری مطمئن برای ترسیم آینده‌ای روشن است.

وی درباره فعالیت‌های مامایی در قزوین بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی 472 مرکز خدمات جامع سلامت شهری، روستایی، پایگاه سلامت و خانه بهداشت فعال وجود دارد که در کلیه آن‌ها خدمات مامایی توسط 188ماما ارائه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر مناطق شهری در خانه‌های بهداشت و روستاهایی که خانه بهداشت ندارند نیز دسترسی به خدمات مامایی فراهم است و ماماها برای ارائه خدمات به مناطق روستایی اعزام می‌شوند، به صورتی که هیچ نقطه‌ای از استان از حضور ماما بی بهره نیست.

ارتقای حقوق باروری زنان با مراقبت مامایی

وی اذعان کرد: ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهمی‌در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان است.

یزدی افرود: ماما می‌تواند در بیمارستان‌ها، درمانگاه،ها، واحدهای بهداشتی، منازل (مشاوره مامائی و زایمان در منزل) و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامائی کار کند و زنان را با اطلاعات مناسب آگاه نموده و آن‌ها را به راه‌هایی هدایت کند تا تصمیم گیری آگاهانه را تسهیل کند.

وی عنوان کرد: درواقع مراقبت مامایی حقوق باروری زنان را حمایت و محافظت کرده و ارتقا می‌بخشد؛ در مجموع روشن است که ماماها در توسعه و اجرای سیاست‌های سلامت مشارکت داشته و در جهت ارتقای سلامت همه زنان تلاش می‌کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین ابراز کرد: براساس آمارهای جهانی، مشخص شده که سالانه در جهان حدود 350هزار زن به دلیل خطرات حاملگی و یا در هنگام تولد نوزاد جان خود را از دست می‌دهند و حدود دو میلیون نوزاد پس از تولد و یا در عرض 24ساعت از زمان تولد می‌میرند.

وی ادامه داد: این میزان مرگ و میر را می‌توان با برخی اقدامات احتیاطی و اقدامات ایمنی برای زنان باردار و نوزادان کاهش داده و مانع آن شد.

کاهش مرگ و میر نوزادان به 5.64 در هر 1000تولد زنده

این مسئول تصریح کرد: با توجه به نقش کلیدی ماما‌ها در پیشگیری از بیماری‌های مادر و نوزاد قبل، حین و بعد از زایمان بهبود قابل توجهی در شاخص‌های بهداشتی استان مشاهده می‌شود.

وی افزود: درصد زایمان طبیعی در سطح استان از سال 91 تا 97 از 38.7درصد به 48.4درصد رسیده؛ همچنین در سال 91، مرگ مادران باردار 24.78 در 100هزار تولد زنده بوده که در سال 97 به 16.13کاهش یافته است.

یزدی اظهار کرد: کاهش چشمگیر مرگ نوزادان نیز از نتایج مراقبت‌های مامایی است، به صورتی که شاخص مرگ نوزادان استان از 13.06در هزار تولد زنده در سال 86 به 5.64رسیده که این میزان در حد کشورهای توسعه یافته است.

وی افزود: برنامه کلاس‌های آمادگی برای زایمان از سال 1393با هدف ترویج زایمان طبیعی و در راستای افزايش نرخ باروری و توانمند سازی مادران برای انتخاب روش زايمان ايمن به حوزه بهداشت تعمیم داده شد و مقرر شد که در ابتدا هر شهرستان یک کلاس آموزشی برای مادران اختصاص دهد؛ دومین کلاس نیز در شهرستان‌ها راه اندازی شد.

برگزاری 30743کلاس آمادگی زایمان برای مادران

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین بیان کرد‌: كلاس‌های آمادگی برای زايمان طی 8جلسه 90دقیقه‌ای از هفته 20تا 37بارداری برای مادران برگزار می‌شود که در آن مطالب بهداشت فردی، تغذیه‌ای، سلامت روان، علائم هشدار، مراحل زايمان، روش مناسب زايمان، شيردهی، مراقبت از نوزاد و بهداشت پس از زايمان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: همچنین به منظور تقویت عضلات و افزايش توانمندی مادر در انتخاب روش مناسب زايمان، كاهش ترس از درد زايمان و پيشگيری ازصدمه به عضلات كف لگن، ورزش‌های بارداری، اصلاح وضعیت و تن آرامی برای مادر انجام می‌شود و ضمنا دو جلسه آموزشی نيز برای پدران در نظر گرفته شده است.

این مسئول اذعان کرد: تا پایان سال 1397تعداد 7788 مادر در کلاس‌ها شرکت کردند و 30743کلاس برای مادران برگزار شده که از این تعداد 66.5درصد مادران زایمان طبیعی داشته‌اند.

وی افزود: در راستای ارائه آموزش‌های مورد نظر به مادران با مراکز مشاوره و خدمات مامایی بخش خصوصی نیز قراردادهایی بسته شده است.

یزدی گفت: مامایی به عنوان یک حرفه مسئولیت پذیر و جوابگو معرفی شده که علاوه بر مراقبت و مشاوره حین بارداری، زایمان و پس از زایمان نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های زنان، تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع زنان و کاهش آسیب و مرگ و میر و انتقال دانش سلامت در حیطه‌های خودمراقبتی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: می‌توان انتظار داشت که با اجرای برنامه خودمراقبتی در زندگی شخصی و خانوادگی توانمندی‌های جامعه زنان افزایش یافته و با اعتماد به نفس بیشتر، معضلات سلامت خود و خانواده را مدیریت نموده و با اتخاذ شیوه زندگی سالم از بسیاری از مشکلات سلامت پیشگیری کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: درواقع با تمهیدات صورت گرفته مراجعات بهداشتی درمانی بی مورد کاهش یافته و از صرف وقت و هزینه نابجا برای دریافت خدمات، پیشگیری خواهد شد؛ در این زمینه ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد.

حل معضل بیمه مامایی کمک به سلامت خانواده

وی اظهار کرد: از آنجایی که خدمات مامایی برای زنان و خانواده‌های آن‌ها بسیار مهم است، لازم است این خدمات با برداشتن تمام موانع مالی و اجتماعی، بر مبنای جهانی تقویت شود.

این مسئول بیان کرد: معضلاتی که جامعه مامایی کشور با آن مواجه است شامل مواردی از جمله بیمه است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر بهداشت سرانجام عقد قرارداد با جامعه مامایی در شورای عالی بیمه به تصویب رسید و این امر بصورت مصوبه درآمده ولی متاسفانه هنوز اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماما‌ها از جمله معضلاتی است که ضرر آن در نهایت متوجه خانواده‌ها می‌شد، زیرا بسیاری از مادران باردار خواستار استفاده از مراقبت‌های دوران بارداری توسط ماما‌ها هستند اما به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای از خدمات این قشر محروم هستند.

ماماها؛ مدافع حقوق زنان

یزدی درباره شعار و محوریت روز جهانی ماما در سال جاری که" ماماها؛ مدافع حقوق زنان" اعلام شده ابراز کرد: این عنوان اهمیت جایگاه ماما را در حفظ سلامت زنان نشان می‌دهد، زیرا زنان هسته اصلی خانواده محسوب می‌شوند و اگر سالم باشند جامعه‌ای سالم را پیش رو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روزافزون یافته است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: سلامتی حق اساسی هر انسان و یک هدف اجتماعی است و تمام دولت‌ها و حکومت‌ها موظف به تامین سلامت افراد هستند و سلامت آحاد جامعه همواره یکی از دغدغه‌های دولت بوده است و برهان آن تأثیر انکار ناپذیر سطح سلامت افراد در توسعه جامعه است.

وی افزود: برخورداری از حق سلامت یکی از رکن‌های حقوق بشر است؛ این اهمیت را می‌توان در اساسنامه سازمان بهداشت جهانی یافت؛ در جهان امروز ماما نه تنها ارائه دهنده محوری خدمات به مادران و نوزادان طی بارداری ، زایمان و پس از تولد است، بلکه حامی اصلی سلامت خانواده در دوران‌های مختلف زندگی از تولد تا سالمندی نیز به شمار می‌رود.

این مسئول درپایان گفت: شعار "ماماها؛ مدافع حقوق زنان" مبین اهمیت نقش ماماها در تضمین برخورداری زنان و دختران از حق سلامت، به‌ویژه سلامت باروری و جنسی است.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان