۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نگاه به ورزش‌های توپی و غیرتوپی از فرش تا عرش!
کد خبر: ۳۳۵۱۲۵ نویسنده: محراب یوسفی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۴ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از عملکرد ورزش‌های غیرتوپی؛

نگاه به ورزش‌های توپی و غیرتوپی از فرش تا عرش!

رشته‌های غیرتوپی استان قزوین طی چندسال اخیر در کشور و جهان خوش درخشیده اند اما هنوز نگاه تبعیض آمیزی بین این نوع از ورزش با ورزش‌های توپی احساس می‌شود که نیازمند تغییر این دیدگاه هستیم.

نگاه به ورزش‌های توپی و غیرتوپی از فرش تا عرش!

به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛_____ محراب یوسفی.

اگر ورزش را به رشته‌های توپی و غیر توپی تقسیم کنیم، ورزش‌هایی مثل تیراندازی و کبدی در بخش بانوان و کاراته و سنگنوردی در بخش مردان از جمله رشته‌های موفقی هستند که در لیگ‌های برتر و میادین آسیایی و جهانی موفق به کسب افتخار شده اند.

در سال 97 بود که تیم تیراندازی بانوان استان بعد از سال‌ها قدرت نمایی نیروهای مسلح، عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرد، تیم کبدی دختران استان هم که در چند سال فعالیت لیگ برتری همیشه جز مدعیان بوده با اختلاف امتیاز کمتر نسبت به حریف تهرانی نایب قهرمان ایران شد. در رشته‌های انفرادی هم کاراته و سنگنوردی که جزء رشته‌های شاخص استان و کشور هستند.

بهمن عسگری، علی اصغر آسیابری، مجید حسن نیا و امیر رضا میرزایی و چند ملی پوش دیگر در کاراته جزء افتخارات فراملی استان هستند و رضا، مهدی و میلاد علیپور و محسن بهشتی راد و چند قهرمان دیگر در سنگنوردی و یخ نوردی از افتخارات ورزش استان در رقابت‌های آسیایی و جهانی اند.

سرمایه‌های ورزش‌های غیر توپی و انفرادی استان در چند سال اخیر نشان داده اند که با دست خالی و کمترین هزینه‌ها می‌توان بهترین بود.

استان قزوین در چند سال گذشته بیش از 100 ملی پوش به تیم‌های ملی معرفی کرده است که تعداد ورزشکاران رشته‌های توپی و غیرتوپی تفاوت بسیار دارند و این تفاوت در کسب نشان‌ها هم خود نمای می‌کند، اما سرمایه گذاری‌ها در رشته‌ها زمین تا آسمان است.

توجه کشور بیشتر به ورزش‌های توپی است

رئیس هیئت تیراندازی استان قزوین به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: ورزش‌های سوارکاری، تیراندازی و شنا توصیه معصومین است، اما آنچنان که باید به این سه رشته رسیدگی نمی‌شود، بیشتر ورزش‌های توپی مورد حمایت هستند این در حالی است که فرهنگ و ضد ارزش‌ها در این رشته.ها بسیار بیشتر از رشته‌های غیر توپی است. تیراندازی جزء رشته‌هایی است که ورزشکار با حجاب است و باید دولت حمایت کند.

حسین زکی زاده می‌افزاید: هزینه‌های بسیار بالایی در ورزش‌های توپی حیف و میل می‌شود، اما نتیجه ای به دست نمی‌آید، تیراندازی با 15 رشته المپیکی آنچنان که باید مورد حمایت مسئولین نیست و قراردادهای بهترین تیراندازان ایران، در حد یک ورزشکار معمولی در رشته‌های توپی نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کشورهای اروپای و آسیایی بجای سرمایه گذاری روی رشته‌های توپی با یک مدال تیمی، برای کسب نشان رقابت‌های المپیک و جهانی روی رشته‌های انفرادی پر مدال برنامه ریزی بلند مدت می کنند و در کشورمان بیشتر هزینه برای چند رشته توپی تیمی است.

این مسئول ورزشی عنوان می‌کند: اگر معادل یک صدم هزینه‌های رشته‌های توپی کشور در ورزش‌های غیر توپی سرمایه گذاری شود، تعداد مدال‌های ورزش‌های انفرادی افزایش می‌یابد. این در حالی است که تمام هزینه‌های چند صد میلیاردی صرف ورزش‌های توپی می‌شود که در نهایت تنها شانس کسب یک مدال در رقابت‌های قهرمانی آسیا و المپیک دارد.

تیراندازی مدال آور و بی پول

رئیس هیئت تیراندازی استان یادآور می‌شود: ورزش‌های توپی کشورمان در مدال آوری و جایگاه مدال جهانی و آسیایی آنچنان که باید دارای ارزش نیستند، اما اگر در رشته‌های مانند تیراندازی، شنا، دو و میدانی اگر ورزشکارانی راهی مسابقات المپیک شوند می‌توانند بیش از 10 مدال کسب کنند و این در حالی است که کشورهای بزرگ دنیا به فکر ورزش‌هایی مثل فوتبال و رشته‌های توپی نیستند.

این مسئول اذعان می‌کند: هیئت تیراندازی استان سال گذشته در لیگ برتر بانوان کشور نایب قهرمان ایران شد و امسال هم قهرمانی را از چنگ تیم‌های نیروهای مصلح خارج کرد، این در حالی است که اگر هزینه‌هایی که صرف رشته‌های توپی شده را در تیراندازی سرمایه گذاری کنیم، از استان حداقل چهار نماینده راهی المپیک خواهند شد.

زکی زاده در پایان بیان می‌کند: در رشته ای مثل کاراته که ورزشی انفرادی است، 4 ملی پوش در ترکیب تیم ملی در رقابت‌های آسیایی و جهانی موفق به کسب افتخار می‌شوند و این نشان از قدرت رشته انفرادی کاراته و حمایت ورزش‌های انفرادی و غیر توپی دارد که در رشته ای مانند کاراته بروز کرده است.

تفاوت‌ها بسیار زیاد است
رئیس هیئت کبدی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار صبح قزوین میپگوید: مطمئنا تفاوت‌های بسیاری بین رشته‌های توپی و غیرتوپی وجود دارد و علاقمندان به این دو بخش از ورزش هم با یکدیگر متفاوت هستند، اما در سال‌های اخیر توجه بیشتری به ورزش‌های غیر توپی شده چرا که با هزینه‌های کمتر از رشته‌های توپی، ورزش‌های غیر توپی پر مدال و دست پر تر ظاهر شده اند.

روح الله آقاسی می‌افزاید: کبدی یکی از این رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و ثمره آن قهرمانی در قاره آسیا و اعزام ملی پوشان کشورمان بعنوان لژیونر است.

وی ادامه می‌دهد: در استان قزوین کبدی توانسته موفق ظاهر شود و در دوسال اخیر جزء سه استان برتر کشور باشد و از ورزشکاران استان هم چند ملی پوش به اردوی تیم‌های ملی مردان و زنان دعوت شده اند.

این مسئول ورزشی یادآور می‌شود: کبدی نسبت به سایر رشته‌های ورزشی هزینه‌های بسیار کمتری دارد و در عمل بازده اش بسیار بالا است و مسئولین ورزشی می‌توانند با سرمایه گذاری در این گونه رشته‌های کم هزینه، شاهد بروز و حضور چهره‌های جوان و کسب نشان در میادین فراملی باشند.

رئیس هیئت کبدی استان در پایان عنوان می‌کند: امیدوارم مسئولین استانی توجه ویژه به رشته‌های مانند کبدی داشته باشند چرا که پتانسیل‌های خوبی در این گونه رشته‌ها در استان داریم که می‌توانیم ملی پوشان متعددی در تیم‌های ملی مردان و زنان داشته باشیم.

نگاه‌هایی که باید تغییر کند

اما نگاه به این رشته‌های ورزشی پر مدال، آنچنان که باید حمایتی نبوده و بر عکس بسیاری از رشته‌های ورزشی، مشکلات عدیده مالی وجود دارد تا یک قهرمان به رقابت‌های معتبر اعزام شود.د

در استان قزوین پتانسیل‌های خوبی از آبیک تا آوج وجود دارد که باید علاوه بر شناسایی، پرورش داده شوند و با حمایت برنامه ریزی شده، شاهد موفقیت‌های آنها بود.

انتهای پیام/5000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان