۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۵۶۴ راس اسب در قزوین از نظر بیماری "مشمشه" تست شدند
کد خبر: ۳۳۴۹۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۵ ساعت: ۱۳:۴۴ ↗ لینک کوتاه

۵۶۴ راس اسب در قزوین از نظر بیماری "مشمشه" تست شدند

مشمشه یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت ابتلای انسان و عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند موجب مرگ شود.

۵۶۴ راس اسب در قزوین از نظر بیماری "مشمشه" تست شدند

دکتر غلامرضا توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص برنامه‌های انجام گرفته در راستای شناسایی وکنترل بیماری مشمشه اظهار کرد: در طی سال 97 همکاران این اداره کل برای پایش و مراقبت بیماری مشمشه با 45 نوبت مراجعه به واحدهای فعال در امر پرورش و نگهداری اسب ونیز باشگاه‌های سوارکاری، 564 راس اسب و تک سمی را تحت پایش سرمی وتست بین جلدی مشمشه قرار دادند.

وی افزود: براساس نتایج حاصله خوشتبختانه هیچ گونه موردی مبنی بر وجود بیماری درواحدهای مذکور مشاهده نشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی قزوین تصریح کرد: عامل بیماری مشمشمه، باکتری پسودوموناس مالئی بوده که میکروبی گرم منفی، غیر متحرک و فاقد کپسول است.

وی ادامه داد: رعایت شرایط بهداشتی در اماکن نگهداری اسب و سایر تک سمی‌ها و انجام ضدعفونی و تابش نور باعث ازبین رفتن عامل بیماری شده و از مهمترین علائم بیماری در اسب و سایر تک سمی‌ها، شامل تب بالا، علایم شدید تنفسی، اسهال و کاهش شدید وزن، تورم عقده‌های لنفاوی، علائم پوستی، پرخونی وترشحات مخاطی در چشم وبینی ودر نهایت مرگ است.

توکلی ادامه داد: انسان نسبت به این بیماری  حساس بوده و در صورت ابتلاء، علائمی از قبیل تب، دردهای عضلانی و مفصلی، باکتریمی و پنومونی مشاهده شده و نهایتا درصورت عدم تشخیص و درمان به موقع، منجر به مرگ می‌شود وعمده ترین منابع الودگی بیماری، دام های آلوده ویا حاملینی هستند که در ظاهر سالم و هیچ گونه علایم بالینی ندارند.

این مسئول در پایان از مدیران واحدهای نگهداری اسب درخواست کرد: با توجه به مشترک بودن بیماری در بین انسان ودام و قدرت بالای کشندگی بیماری در انسان، با کارشناسان دامپزشکی برای پایش بیماری همکاری کرده و از ورود و خروج اسب فاقد مجوز حمل از اداره دامپزشکی شهرستان مربوطه، اکیدا خودداری کنند. 

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان