۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کشاورزان مراقب سامانه سرد قطبی باشند/ سرمازدگی در کمین باغات قزوین
کد خبر: ۳۳۴۹۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۳۱ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اطلاعیه هواشناسی بخش کشاورزی استان قزوین:

کشاورزان مراقب سامانه سرد قطبی باشند/ سرمازدگی در کمین باغات قزوین

چنانچه سامانه منجر به بارش برف در ارتفاعات شود، با گذر سامانه و پايدار شدن شرايط جوي، بروز يخبندان تشعشعي با صاف شدن هوا در شب و بدون ابر بودن آسمان و توقف وزش باد افزايش مي‌يابد

کشاورزان مراقب سامانه سرد قطبی باشند/ سرمازدگی در کمین باغات قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ كميته هواشناسي و مديريت راهبردي بخش كشاورزي سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اعلام کرد: با توجه ورود سامانه بارشي و همراه شدن آن با جبهه هواي سرد قطبي و كاهش محسوس و ناگهانی دما از اواسط هفته جاری( روز دوم ارديبهشت)، به جهت حساس بودن مرحله رشدي باغات نسبت به كاهش دما، احتمال وقوع خسارت ناشي از پديده سرمازدگي بعد از گذر سامانه در برخي محصولات باغی بسیار جدي است.

همچنین يخبندان تشعشعي تحت شرايط ويژه اي كه كاملاً وابسته به شرايط محلي و منطقه اي است، ايجاد خواهد شد.

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: چنانچه سامانه منجر به بارش برف در ارتفاعات شود، با گذر سامانه و پايدار شدن شرايط جوي، بروز يخبندان تشعشعي با صاف شدن هوا در شب و بدون ابر بودن آسمان و توقف وزش باد افزايش مي‌يابد. در شب‌هاي بدون ابر و بدون باد و آسمان كاملاً صاف كه موجب وارونگي دمايي مي‌شود سرمازدگي تشعشعي ايجاد كرده و هرگونه اقدامي بايد از نيمه شب تا طلوع صبح در چنين شب‌هايي انجام گردد.

در این اطلاعیه یاد آور شده است؛ سامانه ‌ای سرد قطبی که به صورت یک جبهه هوای سرد و بارشی وارد کشور می‌شود همراه با بادهای سرمازا هستند و به محض گذر این سامانه‌ها و سکون باد و صاف شدن آسمان، در شب‌های بدون ابر و باد، یخبندان تابشی اتفاق می‌افتد که بسیار خطرناک است و معمولاً کشاورزان در این شب‌های آرام غافلگیر می‌شوند.

همچنين به محض غروب آفتاب با تشعشع گرما از سطح زمین دمای هوا شروع به کاهش می‌کند کاهش دما در تمام طول شب تا صبح ادامه دارد و کمترین دما درست در لحظه طلوع آفتاب حدود ساعت 7 صبح رخ می‌دهد.

در این اطلاعیه توصیه شده است: باغداران و بهره برداران نسبت به فراهم نمودن تمهيدات و بکارگیری راهكارهاي مقابله با خطر سرمازدگي در شبهاي يخبندان اقدام کنند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان