۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "حمایت از کالای ایرانی" تا "رونق تولید"/ شعارزدگی را کنار بگذارید
کد خبر: ۳۳۴۶۴۱ نویسنده: حیدر ولی‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۳ ساعت: ۱۰:۴ ↗ لینک کوتاه

"حمایت از کالای ایرانی" تا "رونق تولید"/ شعارزدگی را کنار بگذارید

رونق تولید داخلی هرچند در ابتدا نگاهی به حل مشکلات داخلی دارد، اما در بلندمدت و با رشد و شکوفایی که به دست خواهد آورد، یقینا نگاهی به خارج از مرزهای ایران نیز می‌تواند داشته باشد.

"حمایت از کالای ایرانی" تا "رونق تولید"/ شعارزدگی را کنار بگذارید

صبح قزوین؛____حیدر ولی‌زاده.

در سال‌های اخیر یکی از مهمترین مشکلاتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته مربوط به مسائل اقتصادی بوده است، هر چند در زمینه بروز و ظهور مشکلات اقتصادی، تحریم‌های سلطه جویان بی اثر نبوده است اما ربط دادن همه مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها درست به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌آید که در این بین مهمترین عامل بروز و ظهور مصائب اقتصادی ناشی از عدم برنامه ریزی صحیح، نداشتن برنامه جامع و مدیریت و اجرای درست بوده است.

طرح نظریه "مقاومت اقتصادی" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و درنظرگرفتن بسیاری از فاکتورها و مولفه‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ داشتن برنامهٔ جامع در زمینه مسائل اقتصادی بی نیاز کرده است. توجه رهبر انقلاب به بعد اقتصادی، به آن اندازه دقیق بوده است که ایشان در شعارهای سالانه در سیر یک برنامه کلان با نام "مقاومت اقتصادی" موارد جزئی را نیز درنظر گرفته اند.

سال 97 از سوی ایشان "حمایت از کالای ایرانی" نام گرفت که در اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل اساسی مطرح می‌شود. در این نوع اقتصاد، هر چند رابطه با کشورهای دیگر در زمینه داد و ستد اقتصادی قطع نمی‌شود، اما بیشترین نگاه در زمینه اقتصادی به ظرفیت‌های داخلی است، در صورتی که در اقتصاد ملی از کالای تولید شده در داخل حمایت شود و مردم خود را موظف به خرید کالاهای داخلی کنند و دولت از ورود کالاهای مشابه خارجی جلوگیری کند، بدون شک با این حمایت، شاهد کاهش بسیاری از معضلات اقتصادی از جمله بیکاری، خروج ارز از کشور، گرانی خواهیم بود.

سرمایه‌گذاران را برای حمایت از تولید تشویق کنید

سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "رونق تولید" نام گذاری شد، بدون تردید رونق تولید نیز از مهم ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و مهمترین نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که شعار سال گذشته، یعنی حمایت از کالای ایرانی، در صورتی که به طور کامل تحقق یابد، بدون شک به رونق تولید منجر خواهد شد.

در واقع لازمه رونق تولید، این است که اکثریت مردم و سازمان‌ها و نهادهای دولتی از کالای ایرانی حمایت لازم را داشته باشند. در این صورت است که چرخه تولید داخلی بدون نگاه به بیرون و با سرعت بیشتری نسبت به گذشته خواهد چرخید و در نهایت شاهد فراوانی و رونق محصولات و کالاهای مختلف خواهیم بود.

رونق تولید البته ابعاد بسیار وسیعی دارد و تنها مربوط به یک حوزه و عرصهٔ خاص نیست و موارد بسیاری از جمله تولیدات صنعتی (صنایع کوچک، صنایع متوسط، صنایع بزرگ)، تولیدات کشاورزی، تولیدات دامداری و حتی صنایع دستی و خانگی را نیز شامل می‌شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

اما مهم ترین نکته ای که در مورد رونق تولید وجود دارد، این است که این مهم در خلاء شکل نمی‌گیرد و برای تحقق آن باید اقدامات عملی لازم و جدی از سوی دستگاه‌های قانونگذار، اجرایی و نظارتی صورت بگیرد. در این میان باید از کسانی که در زمینه تولیدات داخلی فعالیت می‌کنند، حمایت‌های لازم به عمل آورده شود.

هم اکنون برخی از کارخانه‌ها تعطیل شده اند، برخی نیز نیمه تعطیل هستند، برخی از سرمایه گذاران نیز به دنبال انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در داخل کشور هستند که باید حمایت‌های لازم از آنها برای به راه انداختن چرخه تولید انجام شود.

یکی از مهمترین شروطی که برای تحقق رونق تولید وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز تاکید فراوان بر روی آن دارند "کنترل واردات بی‌رویّه است". در سال‌های اخیر بسیاری از کالاها و محصولات صنعتی، کشاورزی، دامی در داخل کشور تولید می‌شوند که مهمترین آفت برای این تولیدات، واردات کالاهای خارجی است که مشابه آن ها در داخل وجود دارد.

مسئولان باید زمینه اجرای اقتصادی مقاومتی را ایجاد کنند

واردات بی رویه و غیرمنطقی در واقع به جای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از کالای خارجی را در دستور کار قرار می‌دهد و با تضعیف موقعیت کالای داخلی، بدون تردید موجب شکست در زمینه رونق تولید خواهد شد.

نقش مردم نیز در کنار نهادهای و سازمان‌های دولتی بسیار پر رنگ است و ضروری است که با حمایت از تولیدات داخلی و ترجیج محصولات داخلی تولید شده به نمونه مشابه خارجی، موجب احیای رونق تولید داخلی شوند.

هم اکنون و در چند سال اخیر در زمینه اقتصادی، ایران با معضلات و مشکلاتی از جمله بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی کارخانه‌ها و موارد دیگر روبه رو بوده است. اگر رونق تولید به ثمر برسد، در نهایت موجب خواهد شد که بسیاری از مسائل اقتصادی حل شود.

رونق تولید داخلی هرچند در ابتدا نگاهی به حل مشکلات داخلی دارد، اما در بلندمدت و با رشد و شکوفایی که به دست خواهد آورد، یقینا نگاهی به خارج از مرزهای ایران نیز می‌تواند داشته باشد. در این صورت با تولید کالاهای با کیفیت داخلی است که می توان در رابطه بین واردات و صادرات، از لحاظ صادارت به برتری دست یافت و به دنبال تسخیر بازارهای جهانی نیز بود.

بدون شک هم اکنون در زمینه اقتصادی و تحت عنوان "مقاومت اقتصادی" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامهٔ جامعی تدوین شده است، اما داشتن برنامه جامع به خودی خود کافی نیست و در مرحله بعد باید این برنامه از سوی مسئولین قانونگذار، اجرایی و نظارتی مورد توجه قرار گیرد و زمینه‌های اجرای آن فراهم شود و به شعارنویسی و اجرای چند مراسم اکتفا نگردد تا در نهایت شاهد ریشه کن شدن مشکلات اقتصادی باشیم.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان