۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش ۴۵درصدی حوادث چهارشنبه‌سوری در قزوین نگران‌کننده است/ سود میلیاردی چینی‌ها در واردات مواد محترقه به ایران
کد خبر: ۳۳۴۶۰۶ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ساعت: ۸:۳۳ ↗ لینک کوتاه

میزگرد بررسی اتفاقات چهارشنبه آخرسال؛

افزایش ۴۵درصدی حوادث چهارشنبه‌سوری در قزوین نگران‌کننده است/ سود میلیاردی چینی‌ها در واردات مواد محترقه به ایران

در میزگرد بررسی اتفاقات چهارشنبه آخر مطرح شد که این روزها مواد محترقه زیادی از چین وارد می‌شود و کسی پاسخگو نیست که سود میلیاردی این مواد حادثه ساز به جیب چه کسانی می‌رود؟

افزایش ۴۵درصدی حوادث چهارشنبه‌سوری در قزوین نگران‌کننده است/ سود میلیاردی چینی‌ها در واردات مواد محترقه به ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ چهارشنبه آخر سال و تحمیل هزینه‌های سنگین به بخش بهداشت و درمان، خانواده‌ها و عوارض ماندگار جراحت‌ها مانند نابینایی، قطع دست و پا، سبب شده است که در روزهای پایانی سال آموزش خانواده‌ها در اولویت کار برخی نهادها قرار گیرد و مخاطب اصلی برای کاهش این سوانح باشند.

در میزگردی با حضور مدیرکل مدیریت بحران استان، معاون عملیات آتش نشانی، مدیر مرکز مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی، رئیس اداره مطالعات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بررسی راه حل پیشگیری و کاهش حوادث و آمارهای ثبت شده پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

قدیر موسی خانی معتقد است: باید در همه ایام سال فرهنگ سازی اتفاق بیفتد و موعد زمانی اسفندماه برای پرداختن به موضوع چهارشنبه سوری کافی نیست، یکی از عواملی که می‌تواند در کاهش حوادث ناشی از مواد محترقه تأثیرگذار باشد خانواده‌ها هستند.

117 مصدوم در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته

علی فخار سلیمانی می‌گوید: نداشتن متولی خاص برای مدیریت چهارشنبه آخر سال بزرگترین مانع در فرهنگ سازی است و در سال گذشته کهکیلویه و بویراحمد، تنها استانی بود که این ایام را بدون حوادث سپری کرد.

وی می‌افزاید: در سال گذشته بیش از ۱۱۷نفر در استان قزوین آسیب دیدند و میانگین سنی آسیب دیدگان به زیر ۹سال رسید، ۹۳درصد سوانح مربوط به استفاده از ترقه بود که ۶۱ درصد سوانح سوختگی را شامل می‌شد.

شهریار پرهیزگاری اذعان می‌کند: ارشاد به تنهایی نمی‌تواند در مدیریت فرهنگی نقشی ایفا کند، زیرا میزان بودجه و امکانات و نیروی انسانی محدودی در اختیار دارد؛ لذا باید سمن‌ها و گروه‌های فعال مردمی در این زمینه وارد کار شوند و در چارچوب قانون کار فرهنگی انجام دهند.

سرگرد حسین بختیاری هم معتقد است: چهارشنبه سوری دارای قدمتی دیرینه است و نیروی انتظامی در بخش پیشگیری اجتماعی و برخورد انتظامی به وظایف خود عمل می‌کند.

قدرت الله مهدیخانی رئیس اداره بحران استانداری قزوین هم می‌گوید: آموزش خانواده‌ها می‌تواند در فرهنگ سازی باشد تا بتوان در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال نقش مهمی ایفا کرد و به نتیجه رسید.

آمار حوادث چگونه بود؟

قدرت الله مهدیخانی عنوان می‌کند: متأسفانه آمار حوادث چهارشنبه آخر سال هر سال افزایش پیدا کرده به طوری که در سال ۹۳ تعداد افراد سانحه دیده ۶۴ نفر و در سال ۹۶ این تعداد به ۱۱۷ نفر افزایش پیدا کرد که به نظر می‌رسد نهادهای دولتی به تنهایی نمی‌توانند وضعیت را به نقطه مطلوبی که حادثه‌ای نداشته باشیم برسانند.

وی تاکید می‌کند: صدا و سیما می‌تواند با مخاطبان گسترده‌ای که دارد تبلیغات حرفه‌ای در خصوص کاهش حوادث انجام دهد، البته فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها هم یکی دیگر از ابزارهای مؤثر در آگاه سازی مردم و خانواده‌ها محسوب می‌شوند که اگر از ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کنیم و سایر نهادها هم در چارچوب قانون کار کنند می‌توان نسبت به کاهش حوادث در آینده امیدوار بود.

آمار حوادث چهارشنبه سوری سال به سال درحال افزایش است

علی فخار سلیمانی می‌گوید: در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش حوادث داشتیم اما در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن با ۴۵ درصد افزایش حوادث چهارشنبه سوری در استان قزوین روبرو بودیم که در سال ۹۴ یک نفر کشته داشتیم.

وی می‌افزاید: بیشترین حوادث طبق آمار ۴۱ درصد مردان بودند و بقیه سوانح مربوط به زنان و کودکان آسیب دیده است.

مدیر مرکز مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان می‌کند: بیشترین عضو آسیب دیده افراد شامل دست ۱۹ درصد، آسیب چشم ۶۹ درصد افراد مجروح است که بیشتر این افراد آسیب دیده کسانی بودند که از وسایل محترقه استفاده کرده و خودشان عامل انفجار بودند.

وی اذعان می‌کند: ۳۰ درصد عابرین و رهگذران، یک درصد هم پرسنل پلیس و اورژانس در ردیف آسیب دیدگان بودند و بیشترین حوادث را استان تهران و آذربایجان شرقی و غربی به نام خود ثبت کردند و استان‌های لرستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری با ۲ مصدوم و استان کهکیلویه و بویراحمد هم بدون حادثه بودند.

عامل 93درصد آسیب دیدگی‌ها مربوط به ترقه است

معاون مرکز مدیرت بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآور می‌شود: ۶۳ درصد سوانح مربوط به سوختگی و ۹۳ درصد عامل آسیب دیدگی استفاده از ترقه بوده است.

این مسئول تصریح می‌کند: از اوایل دی ماه موضوع حوادث چهارشنبه آخر سال را در دستور کار قرار داده‌ایم و در برنامه‌ها تمرکز روی خانواده‌ها، مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری و چهره به چهره است که در این راستا هماهنگی با سپاه و حوزه‌های علمیه انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته وزارت بهداشت کمپین «نه به چهارشنبه سوری» راه انداخت و افراد آسیب دیده را در معرض دید قرار داد تا هشداری برای مردم باشد تا به سوی این حوادث نروند که به نظر می‌رسد، اگر بتوانیم از افراد آسیب دیده سال‌های گذشته با مصاحبه و فیلم و عکس در فضای مجازی و رسانه استفاده کنیم بخشی از مخاطرات را به مردم گوشزد کرده‌ایم.

سلیمانی می‌گوید: برگزاری برنامه‌های مختلف هنری مانند موسیقی، جشن‌های مختلف با حفظ چارچوب شئونات مذهبی و شرعی در این روز به صورت متمرکز هم می‌تواند در کاهش سوانح این روز مؤثر باشد.

علل استقبال نوجوانان از حوادث چهارشنبه سوری؟

قدیر موسی خانی ابراز می‌کند: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی باید در همه ایام سال صورت گیرد و لازم است علل بروز حوادث را ریشه یابی کرده و یک متولی یا اتاق تصمیم سازی و اتاق فکر برای مدیریت کاهش سوانح داشته باشیم که تصمیمات آن برای سایرین لازم الا جرا باشد تا به صورت جزیره‌ای عمل نشود.

معاون عملیات آتش نشانی شهرداری قزوین می‌افزاید: در اسفند ماه نمی‌شود فرهنگ سازی کرد زیرا فرصتی نیست و باید سنت‌های پسندیده چهارشنبه آخر سال مانند کمک به نیازمندان و جمع شدن خانواده‌ها دور هم و صله رحم را دوباره احیا کرد تا از حوادث دور شویم.

وی عنوان می‌کند: این روزها مواد محترقه زیادی از چین وارد می‌شود و کسی پاسخگو نیست که سود میلیاردی این مواد حادثه ساز به جیب چه کسانی می‌رود؟ هیچ ترقه‌ای بی خطر نیست، در حادثه پلاسکو مردم احساس همدردی کردند و هزینه مواد محترقه را به خانواده‌های نیازمند دادند، گل و شیرینی برای پرسنل آتش نشانی آوردند و به نوعی ابراز همدردی کردند، در آن سال همه ظرفیت‌ها به میدان آمد و کاهش حوادث را شاهد بودیم.

موسی خانی می‌گوید: نداشتن متولی برای مدیریت چهارشنبه سوری دغدغه بزرگی برای فرهنگ سازی است اما در کنار رسانه و همه ابزارها هیچ نهادی به اندازه خانواده نمی‌تواند در کنترل حوادث تأثیرگذار باشد.

وی اضافه می‌کند: آگاهی بخشی به خانواده‌ها و کنترل رفتار فرزندان در این ایام می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد و از حوادث بکاهد.

وظیفه نیروی انتظامی؟

سرگرد حسین بختیاری بختیاری می‌گوید: نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری اجتماعی قانون محدودیتی در نظر نگرفته است، اما برای اقدام انتظامی ابتدا می‌توان فرهنگ سازی و اقدام اجتماعی کرد سپس طبق ماده ۶۱۸ با کسانی که با هیاهو و جنجال آسایش و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند و یا مخدوش می‌کنند نیروی انتظامی می‌تواند طبق قانون با آنها برخورد کند.

رئیس اداره مطالعات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بیان می‌کند: برای کار انتظامی به مشارکت مردم نیاز داریم، نیروی انتظامی در برخوردهای خود و آموزش یا پیشگیری اولویت‌های مختلفی دارد و طبق آن لزوم فوریت را ارزیابی و اقدام می‌کند.

وی اذعان می‌کند: مردم می‌توانند عوامل توزیع کننده مواد محترقه را شناسایی کرده و به پلیس گزارش دهند، جلساتی با اصنافی که ابزار تولید مواد منفجره را عرضه می‌کنند برگزار شده و از آنها خواسته‌ایم به هیچ عنوان این مواد را در اختیار سود جویان قرار ندهند.

بختیاری تصریح  می‌کند: یکی از بزرگترین معضلات چهارشنبه سوری، تولید خانگی مواد منفجره و آتش زا بوده که نیروی انتظامی نمی‌تواند به تنهایی با این مشکل برخورد کند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از حوادث به دلیل نا آگاهی از قوانین است و افراد از عواقب کار خود آگاه نیستند و برای اینکه هزینه‌های انتظامی کاهش پیدا کند ناچار به مشارکت در آموزش و فرهنگ سازی هستیم.

راهکار شما برای فرهنگ سازی و کاهش حوادث چهار شنبه سوری؟

شهریار پرهیزگاری می‌گوید: از سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد انتظار داریم در این حوزه وارد شوند و با دریافت مجوز لازم برای فرهنگ سازی و کاهش سوانح چهارشنبه آخر سال با مسئولان و دستگاه‌های متولی همکاری کنند تا شاهد حوادث کمتری باشیم.

وی ادامه می‌دهد: با کمک سمن‌ها می‌توان در چند نقطه شهر برنامه‌های شاد و متنوع در چارچوب قانون برگزار کرد اما به نظر می‌رسد نداشتن متولی یکی از مشکلات اصلی چهارشنبه آخر سال است و هر نهادی به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند.

این مسئول ابراز می‌کند: البته من هم با دیدگاه‌های سایر میهمانان میزگرد موافقم که یک اتاق فکری متشکل از نهادهای مختلف و سازمان‌های دخیل شکل بگیرد و خروجی دستورات برای زیر مجموعه‌ها و نهادها قابل اجرا باشد.

وی می‌گوید: با نگاه کارشناسی می‌توانیم به سمت کاهش آسیب‌های در چهارشنبه آخر سال پیش برویم. باید توجه کنیم و ببینیم چرا در مراسم مختلف هزاران بلکه میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها می آیند و کمترین حادثه رخ نمی‌دهد چرا در مراسم چهارشنبه سوری که از جنس همان مردم حضور دارند باید شاهد حوادث ناگواری باشیم.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده در این میزگرد به حساسیت چهارشنبه آخر سال و استفاده از مواد محترقه که همه ساله با کشته و مجروح شدن شهروندان هزینه‌های فراوان اجتماعی به کشور و خانواده‌ها، تحمیل می‌شود با تشکیل ستاد مدیریت چهارشنبه سوری، متشکل از نیروی انتظامی، قوه قضائیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آتش نشانی، علوم پزشکی، اورژانس برای کاهش حوادث و سوانح اقدام کرد.

انتهای پیام/2002

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان