۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سکوت ظریف درقبال اقدامات زنگنه علیه روابط اقتصادی با همسایگان
کد خبر: ۳۳۴۰۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تشریح کرد:

سکوت ظریف درقبال اقدامات زنگنه علیه روابط اقتصادی با همسایگان

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از سکوت وزارت امورخارجه در قبال اقدامات وزارت نفت درلغو یکجانبه قراردادهای نفتی با شرکای سنتی و کشورهای همسایه انتقاد کرد.

سکوت ظریف درقبال اقدامات زنگنه علیه روابط اقتصادی با همسایگان
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، با انتقاد از دیپلماسی ضعیف منطقه‌ای دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: آقای ظریف مانند سایر اعضای ارشد دولت از سال ۹۲ تا قبل از خروج آمریکا از برجام تمام ظرفیت کشور را صرف حل مشکل روابط ایران و آمریکا و تقویت ارتباطات ایران با اروپا کرد.

وزارت‌خارجه هیچ اقدامی برای حفظ روابط ایران با کشورهای همسایه انجام نداد

وی افزود: اصل دیپلماسی فعال ایران با کشورهای جهان، اصلی پذیرفته و مهم است اما ایراد دستگاه دیپلماسی ما این بود که برای حفظ روابط ایران با کشورهای همسایه و شرکای سنتی ایران مثل چین، هند و روسیه تقریباً هیچ گامی برنداشت.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه برخی دستگاه ها مثل وزارت نفت نه تنها برای تقویت روابط ایران با شرکای سنتی و کشورهای همسایه اقدامی نکردند، بلکه رفتارهای عجیبی برای تنش در روابط ایران با شرکای سنتی و کشورهای همسایه از خود بروز داده اند، اظهارداشت: البته ترکیب سفرهای وزیر امور خارجه ایران نیز گواه این مطلب است.

دهقان تصریح کرد: اگر دستگاه دیپلماسی یک دهم وقتی را که صرف تقویت روابط با اروپا و آمریکا کرد، صرف حفظ روابط ایران با کشورهای همسایه و شرکای سنتی مثل چین، هند و روسیه می کرد، امروز این گونه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو نبودیم.

وی اظهارداشت: دستگاه دیپلماسی نه تنها برای حفظ و ارتقای روابط ایران با شرکای سنتی وقت نگذاشت، بلکه رفتاربرخی دستگاه ها موجب قطع بعضی روابط اقتصادی شد.

اقدامات وزارت نفت موجب قطع روابط اقتصادی ایران با شرکای سنتی شد

این نماینده مجلس در توضیح این مطلب گفت: وزارت نفت قرارداد نفتی ایران با چین در میدان آزادگان را به صورت یک‌جانبه لغو کرد، قرارداد اولیه صادرات گاز ایران به هند که نهایی شده بود نیز لغو شد و وزارت نفت به صورت یک‌جانبه قرارداد صادرات گاز به پاکستان را نیز لغو کرد.

دهقان اضافه کرد: هم وزارت نفت وهم دستگاه دیپلماسی باید نسبت به این اقدامات پاسخگو باشد.

وی اظهارداشت: اگر یک دهم زمانی را که آقای ظریف و عراقچی صرف ارتباطات بیهوده با اروپا و آمریکا کردند، صرف رابطه با کشورهای همسایه می کردند، امروز با همسایگان روابط بهتری داشتیم.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی که از اسم تدبیراستفاده می کرد، ایران روابط نسبتاً خوبی با کشورهای قفقاز ازجمله با ترکمنستان و همچنین روابط ویژه ای با عراق و ترکیه داشت، خاطرنشان کرد: اما با بی تدبیری، روابط ما با اکثر همسایگان مان دچار تنش شد؛ پرونده دعوای ایران و ترکمنستان به لاهه رفت و بر اثر بی تدبیری وزارت نفت در پرونده صادرات گاز به ترکیه نیز محکوم شدیم و مدتی به آنها گاز مجانی دادیم.

دهقان با بیان این مطلب که، دوران دولت یازدهم و دوازدهم بهترین فرصت برای تقویت ارتباطات ایران و عراق بود، گفت: عراق روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت می فروشد و ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد، اگر دیپلماسی اقتصادی فعال می بود بازار عراق به تنهایی برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا کافی بود اما دولت از این بازار غفلت کرد.

وی گفت: اخیراً به دلیل الزامات بوجود آمده آقای ظریف سفری مختصر به هند و عراق داشت.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به اینکه این عملکرد وزارت امور خارجه و عدم توجه دولت به ظرفیت های داخلی که ناشی از سیاست‌های اشتباه رئیس جمهور و معاون اول او است مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده است، افزود: برخی افراد به خاطر افراطی که در اشتیاق به غرب دارند، تمام مقدرات کشور را به اروپا و آمریکا گره زدند.

دهقان تصریح کرد: دولت در رفتاری عجیب نه تنها گامی برای حفظ روابط ایران با کشورهای منطقه و شرکای سنتی ایران برنداشت، بلکه با لغو یک‌جانبه قراردادهای نفتی و گازی ما با کشورهای منطقه مثل پاکستان و شرکای سنتی مثل چین روابط اقتصادی ما با آنها را دچار تنش کرد و این تلقی را ایجاد کرد که برخی می خواهند هیچ راهی برای ملت و مسئولان کشور جز رابطه با اروپا و آمریکا باقی نماند.

وی ادامه داد: این نوع رفتار موجب تشدید اثرات تحریم بر اقتصاد کشور و گرانی های افسارگسیخته شد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: اگر روابط ایران با کشورهای بزرگ و همسایه حفظ می شد و دچار تنش نمی شد، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها کشور را تحت تاثیر قرار نمی داد.

ارتباطات سیاسی بر نگاه تخصصی نمایندگان غلبه کرده است

دهقان گفت: در سال های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ گستره تحریم ها بیشتر بود چون در آن زمان هم شورای امنیت و هم اتحادیه اروپا، ایران را تحریم کرده بودند اما ایران به راحتی با استفاده از شرکای سنتی و کشورهای همسایه از تحریم ها عبور کرد.

وی با بیان اینکه در این خصوص تذکرات جدی به دولت داده شده است گفت: متاسفانه اکثریت مجلس با لیست آقای روحانی و خاتمی وارد خانه ملت شده اند، به همین دلیل ارتباطات سیاسی بر نگاه تخصصی آنها غلبه کرده است.



انتهای پیام/1404
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان