۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا نتایج استقلال و پرسپولیس در خارج از زمین تعیین می‌شود؟/ «پارانوئید» مزمن یا واقع گرایی!
کد خبر: ۳۳۴۰۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

بررسی شایعه دخالت غیر ورزشی در نتایج فوتبالی؛

آیا نتایج استقلال و پرسپولیس در خارج از زمین تعیین می‌شود؟/ «پارانوئید» مزمن یا واقع گرایی!

اخبار فضای مجازی از ثبت نتایج فوتبال لیگ برتر ایران خارج از زمین و پیش از آغاز مسابقه خبر می‌دهد.

آیا نتایج استقلال و پرسپولیس در خارج از زمین تعیین می‌شود؟/ «پارانوئید» مزمن یا واقع گرایی!
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، پس از شکست‌های پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر هواداران این ۲ تیم با جوسازی در فضای مجازی معتقدند نتایج لیگ برتر فوتبال خارج از زمین بازی و قبل از شروع مسابقه تحت تاثیر عوامل بیرونی تعیین و ثبت می‌شود.

این ادعا در فوتبال ایران بار‌ها مطرح شد و هر بار هم به دلیل قانع کننده‌ای نرسید و در حد یک شوخی باقی ماند، اما به کل اپیدیمی خارج از قوانین مطلق پزشکی به صورت غیر ژنتیک در حال گسترش است.

مبتلایان به پارانویای مزمن در بیشتر مواقع اطرافیان خود را در حال خیانت و توطئه ارزیابی می‌کنند و خشم و توهم در وجود آن‌ها رسوخ پیدا می‌کند و اگر چه در بسیاری از موارد علامات مشابه‌ای با مبتلایان به اسکیزوفرنی دارند، اما کاملا می‌شود این دسته از بیماران را نسبت به دیگر بیماری‌های مشابه جدا کرد.

توهم‌های دیداری و شنیداری و کژانگاری از علامت‌های این بیماری محسوب می‌شود که با کمی درایت می‌شود آن را طبق اصول مربوط به این بیماری درمان کرد.

فوتبال این روز‌ها شاهد نوعی اپیدمی در پارانویا (پارانوئید) است که روز به روز هم در فضای مجازی تشدید می‌شود و هنوز برای آن درمانی در نظر گرفته نشده است.

از دیروز به عقب بر می‌گردیم:

"باور کنید دیدار استقلال و تراکتور سازی تبریز نتیجه اش از قبل مشخص بود و وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، دولت. نمی‌خواستند استقلال پیروز شود که دل تبریزی‌ها را بدست بیاورند. دیدید چقدر راحت در فلان صحنه وقتی گل تراکتور زده شد چشمان فلان مسئول برق می‌زد؟
قشنگ معلوم بود داور از قبل نتیجه را می‌دانست و اصلا تعجب نکرد از باخت استقلال! "

این‌ها بخشی از گفتمان کوچه و خیابان در بازی استقلال و تراکتور سازی بود.

کمی عقب‌تر دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان:

" از قبل برای باخت پرسپولیس نقشه کشیده بودند و رفتند فیوز برق را قطع کردند. خودشان هم شایع مطرح کردند تا پرسپولیسی‌ها را بترسانند. به عوامل گفته بودند باید پرسپولیس ببازد وگرنه...

سیاسیون پشت این قضیه هستند و ... "

مطالب فوق گوشه‌ای کوتاه از پیام‌های خیابانی و فضای غیر رسمی مجازی است که دست به دست می‌شود. چند نمونه دیگر از این پیام‌ها که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 

  

زمانی که دربی‌های پایتخت یک - یک یا صفر - صفر مساوی شد، هواداران ۲ تیم اذعان داشتند که نتیجه بازی در خارج از مستطیل سبز رقم خورده است تا اتفاقی میان هواداران و ... رخ ندهد. پس از پایان هر بازی استقلال و پرسپولیس هواداران شاکی بودند که نتیجه این بازی خسته کننده در خارج از زمین رقم خورده است.

در دربی ۶۶ استقلال با نتیجه یک بر صفر از حریف سنتی اش پیش بود، اما ناگهان در دقیقه ۹۰ +۲ علی علیزاده در حرکتی عجیب در محوطه جریمه با دست به توپ ضربه زد تا داور پنالتی بگیرد و بازی یک - یک شود. پس از پایان بازی رسانه‌های ورزشی و هواداران استقلال او را مامور به تساوی کشیدن دربی اعلام کردند، هر چند او در این باره می‌گوید: مگر می‌شود که از عمد پنالتی کنم که بازی مساوی شود؟ باید نان حلال به دست می‌آوردم. واقعا آن صحنه که دستم بالا رفت و پنالتی اعلام شد یک صحنه ناخودآگاه بود و با نیت این کار را نکردم.

او افزود: شما پلی‌استیشن هم که بازی کنید، هر کاری کنید نمی‌توانید بازی را یک - یک دربیاورید. اصلا فوتبال این حرف‌ها را ندارد. این را قبول دارم که به خاطر حساسیت دربی تیم‌ها احتیاط می‌کنند، اما این که نتیجه از قبل معلوم شود، اصلا صحیح نیست. ".

اما باخت یک تیم برای هوادارانش آن قدر سخت است که برای هر گل خوردن دنبال دلیل موجهی می‌گردند و تکرار این اتفاق به توهم زایی منجر می‌شود و این بیماری از ورزش و نتایج به داخل خانه جامعه پیوند می‌خورد.

امروز در ورزش کشور مسئولان بهترین راه درمان را بی توجهی می‌دانند و معتقدند نباید سعی کنیم رفتار آن‌ها را تغییر دهیم، چون غیر ممکن است اتفاقا این مورد با راه‌های درمان این بیماری همخوانی دارد و دیده شده است که بدون توجه به این اوهام برخی مسئولان خواستند با حرکاتی به هواداران نزدیک شوند تا بدون تشدید این توهمات اعتماد آن‌ها را جلب کنند و این موضوع هم با علم پزشکی و راه‌های درمان این بیماری منافات ندارد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بیمار پارانویایی امکان افراطی گری و خشونت گرایی دارد، پس باید سریعتر به دنبال درمان او بود و تنها راه در این مواقع این است که در مقابل برخی رفتار‌های ناپسند بیمار محدودیت‌هایی را برایش قائل شد، کاری که در فوتبال ما انجام نمی‌شود.

اگر در فضای مجازی هجمه غیر واقعی از سوی هواداران یک تیم به بخش یا شخصی وارد می‌شود سکوت جایز نیست چرا که این بیماری را تشدید می‌کند و کمکی به درمان آن نخواهد کرد.

بازیکن یک تیم موقعیت خود را گل نمی‌کند، دفاع اشتباه می‌کند، سرمربی تعویض درستی انجام نمی‌دهد و دست آخر همه متهم می‌شوند به غیر از مقصر اصلی! و توهم دخالت غیر ورزشی‌ها که نقش اصلی را در این تئاتر خیالی بازی می‌کنند.

گفتگویی با کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال کشورمان داشتیم و از آن‌ها در مورد اینکه آیا نتایج دیدار‌های فوتبال در لیگ کشورمان بسته به شرایط میزبانی و ملاحضات غیر ورزشی از قبل تعیین می‌شود یا خیر سوال کردیم که در ادامه نظرات این کارشناسان را می‌خوانید.

تعیین نتیجه یک بازی پیش از آغاز دیدار، نه صحیح است و نه منطقی

حمید درخشان کارشناس فوتبال کشورمان گفت: اصلا اینگونه نیست که نتیجه یک دیدار از قبل تعیین شده باشد. این حرف نه منطقی است و نه صحیح و ما چنین چیزی در فوتبالمان نداریم. همیشه در کنار تیم‌های بزرگ حواشی وجود دارد که باعث می‌شد اتفاقاتی مشابه بازیپرسپولیس و فولاد رخ دهد. همین حواشی باعث می‌شود تیم‌های بزرگ بعضی اوقات نتایج ضعیفی کسب کنند. اما هیچ وقت نتیجه بازی‌ها از پیش تعیین شده نبوده و نخواهد بود.

او در مورد ضرر‌هایی که این فکر به فوتبال ما وارد خواهد کرد گفت: نباید چنین موضوعی را به ذهن راه دهیم، چون اصلا صحیح نیست و فوتبال را از بین می‌برد. همه‌ی تیم‌ها تلاش می‌کنند شرایط را برای خودشان مهیا کنند و تیم حریف را تحت فشار بگذارند تا بتوانند پیروز باشند و این طبیعت فوتبال است. اینکه بگوییم به خاطر مسائل حاشیه‌ای نتیجه‌ها از قبل مشخص شده هستند حرف درستی نیست.

تاثیر مسائل غیر ورزشی روی نتیجه یک بازی فوتبال اصلا قابل قبول نیست

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال کشورمان در مورد اینکه آیا مسائل غیر فوتبالی روی نتایج بازی‌های لیگ تاثیر گذار است یا خیر گفت: من به عنوان یک تماشاگر مسابقات لیگ را دنبال می‌کنم و با هیچ یک از باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر رابطه ندارم و در این مورد به عنوان یک تماشاگر می‌توانم پاسخ دهم. به هیچ عنوان برای من قابل قبول نیست که مسائل غیر فوتبالی روی نتیجه یک بازی تاثیر گذار باشد و معتقد هستم این موضوع در فوتبال ما وجود ندارد و اینگونه نیست که نتیجه یک بازی پیش از آغاز آن مشخص شده باشد.

او ادامه داد: من به عنوان یک بیننده از بیرون در مورد این موضوع نظر دادم و اگر این سوال را از شخصی که در بطن وقایع حضور دارد بپرسید قطعا پاسخ دقیق تری خواهد داد.

دیده شده از شرایط میزبانی به شکل غیر اخلاقی استفاده شده است

علی لطیفی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد استفاده غیر ورزشی از شرایط میزبانی در فوتبال کشورمان گفت: در تمام دنیا تیم‌های فوتبال از شرایط میزبانی به سود خود استفاده می‌کنند، اما در کشور ما دیده شده است که باشگاه‌های مختلف از شرایط میزبانی به شکل غیر اخلاقی و غیر ورزشی استفاده کرده اند. چنین چیزی در شان فوتبال ما نیست و از گفتن این حرف متاسف هستم.

او در مورد اینکه آیا نتایج از پیش مشخص می‌شود یا خیر گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست که بگوییم نتیجه پیش از آغاز بازی مشخص شده است، اما میزبان‌ها شرایط را به شکلی پیش می‌برند که معمولا میهمان‌ها مظلوم واقع می‌شوند. تا به حال ندیدم از قبل نتیجه‌ی بازی را مشخص کنند و فکر نمی‌کنم اصلا شدنی باشد، اما در فوتبال کشورمان دیده شده است که داوری‌ها به سمت تیم خاصی گرایش داشته است. به عنوان مثال شب بازی تیم میهمان داور را نمک گیر می‌کند، نه اینکه بخواهند چیزی به او بدهند، اما شرایط خاصی را برای داور فراهم می‌کنند. می‌توان گفت این یکی از بخش‌های استفاده غیر ورزشی از شرایط میزبانی است، اما تمام این اتفاقات مربوط به خانواده فوتبال است و ارتباطی به بحث‌های فرا ورزشی ندارد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشکاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان