۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دانشجویان جهادگر پیشتاز رفع محرومیت‌های محله هادی‌آباد شدند
کد خبر: ۳۳۴۰۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۱:۵۶ ↗ لینک کوتاه

گذری بر فعالیت‌های جهادی جمعیت امام حسن(ع) قزوین؛

دانشجویان جهادگر پیشتاز رفع محرومیت‌های محله هادی‌آباد شدند

جمعیت امام حسن(ع) مجموعه‌ای دانشجو محور است که با توانمندی جوانان برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در مناطق ناکارآمد آغاز به فعالیت کرده است.

دانشجویان جهادگر پیشتاز  رفع محرومیت‌های محله هادی‌آباد شدند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ حاشیه نشینی، محرومیت، آسیب‌های اجتماعی، فقر و بسیاری از واژه‌های این چنینی را بدون شک شنیده و خوانده‌ایم که هر کدام معنی و مفهومی خاص خود دارند.

اگر هر کدام از این واژه‌ها را زیر ذربین قرار دهیم، به دلایل متعددی برای به وجود آمدن آن‌ها خواهیم رسید؛ آسیب‌هایی که زخم‌های عمیق بر پیکر جامعه وارد می‌کند و اگر درمان نشوند به مرز هشدار و یا مرگ می‌رسند.

وقتی محرومیت در منطقه‌ای ریشه دواند، خواه ناخواه بستر را برای بروز آسیب‌های اجتماعی به وجود می‌آورد و آن زمان است که زنگ خطر برای دست‌اندرکاران جامعه به صدا درمی‌آید.

قطعا بسیاری از آسیب‌هایی که امروز گریبان‌گیر جامعه شده است نتیجه غفلت گذشتگان است و اگر شعار “پیشگیری بهتر از درمان است” اگر به واقعیت تبدیل می‌شد بدون شک بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها حتی فرصت عرض اندام هم پیدا نمی‌کرد.

اما آن وقت که کار از کار گذشت چه باید کرد؟ آیا باید این مریض بدحال را به حال خود رها کرد و یا اینکه به فکر نوش دارو پیش از مرگ بود؟ و آنچه که مهم است پیشگیری از گسترش این آسیب‌هاست.

دولت‌های مختلف برنامه‌های متعددی برای محرومیت زدایی و رفع آسیب‌‌های اجتماعی به ویژه در مناطق حاشیه‌ای داشتند اما تاکنون طرح و الگوی ثابتی برای کار در این حوزه پایه‌ریزی نشده و اینکه چرا به نتیجه ملموس و مطلوب نرسیده‌ایم خود جای سوالی است که پاسخی مفصل می‌طلبد.

از دغدغه و توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه آسیب‌های اجتماعی همین بس که با تاکید بر لزوم مشارکت همه مردم در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی فرمودند: برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آن‌هایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند.

همین امر باعث شد که بسیاری از جوانان مومن و انقلابی برخود لازم بدانند تا با تمام توان در این مسیر گام بردارند.

در این راستان به گفت‌وگو با علیرضا یوسفی دبیر جمعیت امام حسن(ع) قزوین پرداختیم که به همراه جمعی دانشجویان و دغدغه‌مندان در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آغاز به کار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است، می‌گوید: اواخر سال ۹۴ مقام معظم رهبری به کررات در حوزه آسیب‌های اجتماعی هشدار دادند و در جلساتی که با سران قوا و مسئولان بالادستی نظام داشتند، خواستند تا یک آمار مدون و متقنی درمورد حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی ارائه کنند.

وی می‌افزاید: طبق آمار وزارت کشور۱۱تا۱۳میلیون حاشیه نشین در کل کشور برآورد شد.

یوسفی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان می‌کند: ایشان می‌فرمایند “آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی مانند زلزله که می‌تواند بنای خانه را تخریب کند، این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را بر هم می‌ریزد و اگر به موقع و به هنگام پیشگیری شود احتمال کاهش خسارت افزایش خواهد یافت اما اگر نسبت به آن غفلت شود خدای ناکرده ممکن است بنای جامعه را متزلزل سازد.

باید کار شبانه روزی کرد و توقع بیشتر از اینهاست، اهمیت کار و بزرگی مسئولیت و خطرات ناشی از آن را آدم باید توجه کند آن وقت می‌تواند بفهمد که چقدر باید در این زمینه تلاش کرد، شب و روز نشناخت.

آنچه که برای مسئولین و هم برای مردم به ویژه جوانان مومن و انقلابی وظیفه ایجاد می‌کند به میدان آوردن ظرفیت‌ها و نیروی مردمی است، نیروی مردمی خیلی می‌تواند کمک کند و کمک هم می کند منتها برنامه می‌خواهد که چطور از نیروهای مردمی استفاده کنیم و جذب دل‌های مردم و کمک‌های مردم چه کمک مالی و چه کمک فکری و بازوئیشان خیلی هنر می‌خواهد و این برنامه‌ریزی لازم دارد.”

دبیر جمعیت امام حسن(ع) ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری از مردم، مسئولین و نیروهای انقلابی خواستند که برای حل این مشکل شب و روز نشناسند لذا تنگه احد هر شهر نیز حوزه حاشیه نشینی و محل‌های ناکارآمد و پربزه است.

یوسفی بیان می‌کند: جمعیت امام حسن(ع) دانشجو محور است که اقشار دیگر هم می‌توانند در آن فعالیت کنند و از سال ۹۵ در حاشیه شهر تهران شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه در شهر قزوین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر دانشجو عضو این جمعیت هستند، ابراز می‌کند: جمعیت امام حسن(ع) شامل دانشگاه‌ها و اقشار بسیج محلات است.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) می‌افزاید: در استان قزوین ۱۴منطقه ناکارآمد وجود دارد که فعالیت خود را یک سال و نیم به طور غیرمستقیم و بیش از یک ماه است که به طور مستمر در استان آغاز کردیم.

یوسفی بیان می‌کند: منطقه هادی آباد که بیشترین آسیب‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است برای شروع کار انتخاب کردیم و در ابتدا فعالیت ما بیشتر منوط به توزیع بسته‌های غذایی بود اما یک ماه و نیم است که در تمام حوزه‌ها ورود کردیم.

وی ابراز می‌کند: فعالیت‌های ما در در ۵عرصه مطالبه‌گری، اندیشکده، اشتغال، عمران، بهداشتی درمان و فرهنگی اجتماعی است که محور اصلی این فعالیت‌ها مسجد امام علی(ع) هادی آباد است.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) یادآور می‌شود: با استقرار درمانگاه سیار از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی در مسجد امام علی(ع) به ۷۰ نفر خدمات رایگان دندان پزشکی ارائه شد.

یوسفی اضافه می‌کند: پروژه‌های عمرانی در این منطقه به نام شهید “عالم باقری شهید سازندگی” اجرا می‌شود که شامل بازسازی منازل، ساخت مسکن و تعمیرات فنی است که توسط گروه‌ جهادی انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: در بحث آموزش کلاس‌های رایگان آموزش ریاضی و زبان را در مسجد دایر کردیم که ادامه خواهد داشت.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) می‌گوید: متاسفانه نگاه پازلی و تک وجهی به مسئله و کار کپسولی مشکلات کلان را حل نمی‌کند و برنامه‌ریزی بلندمدت را می‌طلبد.

یوسفی ادامه می‌دهد: به دنبال این هستیم که قشر نوجوان و کودک را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و خطرات ناشی از آسیب‌های اجتماعی را در آن‌ها به حداقل برسانیم.

وی تصریح می‌کند: متاسفانه برخورد جدی با پخش مواد مخدر در این منطقه وجود ندارد، استقرار پایگاه پلیس تاثیر زیادی داشته اما نیاز به توجه ویژه است.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) ادامه می‌دهد: یکی از اهداف ما انجام فعالیت‌های مسجد محور است چراکه متاسفانه مسئولین از ظرفیت مساجد غافل هستند.

یوسفی خاطرنشان می‌کند: تاکنون فعالیت ملموسی برای برقراری عدالت اجتماعی در منطقه هادی آباد انجام نشده است و درصدد هستیم که فرهنگ نقد و مطالبه‌گری را به اهالی آموزش دهیم.

وی می‌گوید: مهمترین مسئله ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و فقط کمک‌های مقطعی صورت می‌گیرد.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) اضافه می‌کند: در صدد هستیم که فعالیت خود را تشکیلاتی کنیم و این کار به عنوان پایلوت در استان قزوین اجرا شود که در این راستان نیاز به استقرار قرارگاه مرکزی، میانی و ناحیه‌ای است.

وی ادامه می‌دهد: تمرکز ما در قرارگاه ناحیه‌ای و به ویژه مساجد محلات خواهد بود که از این طریق نیازسنجی و شناسایی آسیب‌ها انجام می‌شود.

عادل رحیمی مسئول مرکز نیکوکاری مسجد امام علی(ع) می‌گوید: ما ابتدا هیئت امیرالموئمنین را جهت اجرای مراسمات مذهبی تشکیل دادیم و در حمایت از نیازمندان از یک خانوار شروع کردیم که امروز به ۴۰۰ خانوار رسیدیم.

وی می‌افزاید: کمک‌ها توسط همکاری خیرین، کسبه منطقه و گروه‌های جهادی صورت می‌گیرد که به علت وضعیت اقتصادی این کمک‌ها کمتر شده است.

مسئول نیکوکاری مسجد امام علی(ع) اضافه می‌کند: حمایت دستگاه‌ها ضعیف است که با این کارهای مقطعی مشکلی حل نمی‌شود.

رحیمی ابراز می‌کند: مهمترین مشکل خانوارها در این منطقه بیکاری است که انتظار داریم با برپایی کارگاه‌‌های زودبازه و با استفاده از توانمندی افراد برای آن‌ها منبع درآمدی ایجاد شود.

مهدی بردبار از دیگر جهادگران جمعیت امام حسن(ع) و دانشجوی دانشگاه فرهنگیان است که می‌گوید: اکثر بچه‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند ترک تحصیل کرده‌اند و درصدد هستیم که با هماهنگی با اداره سوادآموزی بتوانیم زمینه آموزش را فراهم کنیم.

وی می‌افزاید: اگر این زمینه فراهم شود دانشجویان جهادی این آمادگی را دارند که به صورت رایگان به افراد بازمانده از تحصیل آموزش دهند.

بردبار تصریح می‌کند: مسئولین در بازدیدهایی که از خانواده‌های ساکن در منطقه هادی آباد داشتند وعده‌های زیادی داده‌اند که آن‌ها چشم انتظار تحقق این قول‌ها هستند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

مهتاب اسدی / ۲۶ بهم ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

سلام چطور میشه با این جمعیت امام حسن ع ارتباط داشت؟
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان