۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دولت دیگر حوصله حفظ وجهه هم ندارد/ آخرین عملیات‌های انتحاری اهالی تدبیر برای تصویب FATF
کد خبر: ۳۳۳۹۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ساعت: ۹:۵۸ ↗ لینک کوتاه

به بهانه تهدید مجمع تشخیص توسط سخنگوی روحانی

دولت دیگر حوصله حفظ وجهه هم ندارد/ آخرین عملیات‌های انتحاری اهالی تدبیر برای تصویب FATF

واعظی درحالی مجمع تشخیص مصلحت نظام را با جملاتی تهدیدآمیز درباره منافع ملت ایران روبرو می کند که ظریف چندی پیش نسبت به الزام ایران برای اجرای FATF به اروپایی ها پاسخ لازم را داه بود.

 دولت دیگر حوصله حفظ وجهه هم ندارد/ آخرین عملیات‌های انتحاری اهالی تدبیر برای تصویب FATF
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، 12 سال مذاکرات هسته‌ای منجر به انعقاد قرارداد برجام شد. برجام بعد از نزدیک دو سال از تصویب و اجرا و نقض مکرر آن توسط آمریکا، با خروج یکی از طرف های اصلی یعنی کاخ سفید منجر شد. پس از این اروپایی‌ها تعهد دادند که برجام را اجرا کنند اما بعد از هفت ما معطلی ایران به جای راه اندازی کانال spv یک ماکت و کانال ناقص را سه  کشور اروپایی به نام اینستکس را راه اندازی کردند که تنها به مبادله مواد غذایی و دارو اختصاص داشت.

اروپایی ها پس از این در دو بیانیه یکی در زمان راه اندازی اینستکس و دیگری چند روز پس از آن صادر و ایران را ملزم به انجام تعهدات fatf کردند و به جای عمل به وعده‌های برجامی خود ایران را متهم به دسیسه چینی کرده و شرط و شروط برای کشورمان گذاشتند. موضوعی که با واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان همراه شد که ایران هیچ الزامی برای اجرای FAFT ندارد.

حالا «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در تهدیدی علنی نسبت به مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: « اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود این فشارها بیشتر می‌شود. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب نکند باید نتیجه آن را بپذیرد.»

تهدید و تناقض بازهم شاخصه سخنان برخی از دولتمردان درباره برجام و معاهدات بین المللی با غرب است. واعظی درحالی مجمع تشخیص مصلحت نظام را با جملاتی تهدیدآمیز درباره منافع ملت ایران روبرو می کند که ظریف چندی پیش نسبت به الزام ایران برای اجرای FATF به اروپایی ها پاسخ لازم را داه بود.

از سوی دیگر باید گفت که رئیس دفتر رئیس جمهور برای چه چیزی مجمع را خطاب قرار می دهد، حاصل برجام و چند ماه مذاکره با اروپایی ها همانطور که رهبری بیان فرمودند تقریبا هیچ بوده است. اخیرا رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ای که به مناسبت ورود کشورمان به دهه پنجم انقلاب اسلامی صادر فرمودند به جوانان تاکید موکد فرمودند که به توان داخلی تکیه کنند و اروپایی ها را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد معرفی کردند.

از سوی دیگر دولتمردان چه وزیر خارجه و چه رئیس جمهور بنابر آنچه که ظریف در صحن علنی مجلس گفت به هیچ وجه تضمینی برای نتایج مثبت تصویب این لوایح نمی دهند. در همین رابطه وزیر خارجه کشورمان به طور کاملا شفاف بیان کرد: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

پس از خیل وعده‌های دولت در لغو یکباره تحریم ها و گشایش های اقتصادی که حاصل نشد حالا رویکرد دولت برای اینکه مردم را با اهداف خود همراه کند بیشتر رویه تهدیدآمیز و از بین رفتن داشته‌ها شده است. بنابراین روش، دستاوردهای برجام به یکباره منفی شد و به طور مثال عنوان می شد که اگر برجام نبود جنگ سایه شومش را بر سر کشورمان می‌گسترد. این درحالی است که آمریکا از برجام خارج شد و هیچ سایه جنگی بر سر کشورمان با خروج کدخدا احساس نشد. حالا این رویه در خصوص مجمع تشخیص مصحلت نظام تکرار می شود.

این فشارها تا جایی بوده که «محمود صادقی» نماینده جنجالی اصلاح طلب که با توئیت‌های تامل برانگیزش بارها مجبور به عذرخواهی شده است، بیان می کند: «ظاهرا مجمع تشخیص مصلحت نظام که فلسفه وجودی‌اش حل معضلات نظام است، قادر به اتخاذ تصمیم درباره ی لوایح مبارزه با پولشویی نیست؛ پیشنهاد می‌شود مستقیم از رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف شود تا ضمن خروج از بلاتکلیفی، بعدا کسی متهم به اهمال از یک سو یا خیانت از سوی دیگر نشود.»

صادقی درحالی با حربه عدم ناتوانی و فشار سعی دارد که لایحه پالرمو را از مجمع خارج کند که اعضای مجمع عنوان کرده اند که در حال بررسی این موضوع هستند و مشکلاتی در این لایحه می بینند که محل اختلاف شده و باید بررسی و تصحیح شود.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب پیشتر نظر خود را نسبت به این موضوع مطرح کرده بودند و رئیس مجلس شورای اسلامی نظر ایشان را جویا شده بودند که رهبری نیز بررسی این موضوع را به مجلس و روال قانونی آن یعنی شورای نگهبان و سپس مجمع تشخیص محول کرده بودند.

پیشتر نیز برخی از وزراء دولت به رهبر معظم انقلاب نامه ای نوشتند و از ایشان برای بررسی این موضوع استمداد طلبیدند که رهبری هم رهنمودهایی نسبت به این نامه به وزرای کابینه روحانی ابلاغ فرمودند.

با این حال آنچه مشخص است باید روال قانونی کار لوایح مربوط به FATF بررسی شود و فشارها و بعضا تهدیدهای دولتمردان هم نمی تواند تاثیر خاصی در این روند بگذرد. به نظر می رسد دولتمردان بیشتر از هر چیز دیگر در این وهله زمانی با وجود محقق نشدن وعده‌های مختلف برجام و ... به نتایج واقعی ورود به چنین معاهدات و سازمان های بین المللی فکر کنند.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان