۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین طراحی «جریان خاص» برای راهپیمایی ۲۲ بهمن/ دستاوردهای اقتصادی انقلاب که نمی‌گویند!
کد خبر: ۳۳۳۹۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ساعت: ۱۶:۵۸ ↗ لینک کوتاه

اگر مردم پشتیبان انقلابشان نباشند...

طراحی «جریان خاص» برای راهپیمایی ۲۲ بهمن/ دستاوردهای اقتصادی انقلاب که نمی‌گویند!

حضور در «راهپیمایی ۲۲ بهمن»، چگونه خطراتی که متوجه آینده مردم و انقلاب اسلامی است را کمرنگ می‌کند؟

طراحی «جریان خاص» برای راهپیمایی ۲۲ بهمن/ دستاوردهای اقتصادی انقلاب که نمی‌گویند!
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، در آستانه چهلمین سال عمر انقلاب اسلامی و در روزهایی که مردم ایران قرار است چهلمین راهپیمایی ۲۲ بهمن خود را در دفاع از اسلام و انقلاب برگزار کنند؛ اما گویی وجوب حضور در این راهپیمایی بیشتر شده است...

در واقع اگرچه شاید به نظر برسد که دیگر پس از ۴۰ سال، از التهابات انقلابی کاسته شده، مهمات کشور بر روال قرار گرفته‌اند و حال که هیجانات فروکاسته شده بهتر است نگاهی واقعی‌تر به انقلاب داشت! اما این ظاهر ماجراست و در باطن التهاباتی سخت‌تر و بیشتر در جریان است.

التهاباتی که در ساعت به ساعت ۴۰ سال گذشته تلاش کرده‌اند در لحظه‌ای دیگر اثری از اسلام و ایران اسلامی نباشد اما با اینکه شکست خورده‌اند و اینک نیز به تماشای ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نشسته‌اند اما همچنان از پا ننشسته‌اند!

می‌شود به این پرداخت که این التهابات در کدام آشپزخانه ضبط و ربط می‌شوند و یا اینکه جریانات و طیف‌ها و آدم‌های تسرّی دهنده آنها کدامند؟ اما شاید در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و در روزهایی که در آستانه برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن هستیم؛ نگاهی به حاقّ این التهاب‌آفرینی‌ها و شبهات مهمتر از عوامل ایجاد آنها باشد...

نگاهی که می‌تواند اصول موجده و مبقیه تدوام انقلاب و لزوم حمایت مردم و پشتیبانی آنها از انقلاب اسلامی را بیشتر آشکار کند و بیان نماید که حضور بیشتر و پرشورتر در راهپیمایی ۲۲ بهمن، چگونه برای خطراتی که متوجه مردم و انقلاب اسلامی است؛ به مثابه یک نوشداروی مهم عمل خواهد کرد.

*کاش انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد / در مسیر سراشیبی هستیم!

در روزهای اخیر، حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در یک بیانیه بمناسبت ۴۰ سالگی انقلاب، بدون هیچ سند و مدرکی بر بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به نظام اسلامی تأکید کرد.

در بخش مورد اشاره بیانیه مذکور می‌خوانیم: «اعتماد متقابل مردم به نظام و نظام به مردم، رمز بسیج امکانات برای تامین فردای بهتر است. متاسفانه ما از این نظر در نازل‌ترین وضعیت نسبت به چهل سال گذشته هستیم .»[۱]

غلامرضا ظریفیان از فعالان اصلاح‌طلب نیز چند روز قبل از این گفت که «در زمینه‌های مختلفی در این سال‌ها –در ایران- اتفاقات خوبی افتاده است، اما نمی‌توان گزارش‌های رشد و ارتقا ارائه کرد »![۲]

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات هم به تازگی علناً تأکید کرد که روال نظام جمهوری اسلامی روال تخریب، نابودی و برچسب زدن است و در صورت ادامه این روال به سمت سراشیبی حرکت می‌کنیم .[۳]

به این صحبت‌های عجیب و غریب که متأُسفانه در گوش جامعه زمزمه شده‌اند بایستی اظهارات اخیر مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران را نیز افزود که گفته است: انقلاب اسلامی به هیچ وجه به اهداف خود نرسیده است… ایکاش انقاب ۵۷ رخ نمی داد .[۴]

*مردم اسیر اِخلال عمدی در اقتصاد و معیشت / اعترافات یک فعال اصلاح‌طلب درباره دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی

به این حجم گسترده ضد تبلیغ جریان چپ از انقلاب اسلامی البته بایستی سیاه‌نمایی‌های اقتصادی را نیز افزود.

صد البته هدف انقلاب امام خمینی (ره) حاکمیت اسلام بود اما مگر حاکمیت اسلام بدون رونق اقتصاد و بهبود وضع زندگی قابل تصور است؟!

و درست با رصد همین معنی بود که جریان سیاسی خاص از چند سال قبل به بزرگنمایی از اثر تحریم‌ها، کوبش دستاوردهای اقتصادی نظام جمهوری اسلامی و ایجاد اخلال در اقتصاد کشور پرداخت.

مردم ایران حالا و در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با فضایی مواجه شده‌اند که گوشت قرمز کیلویی ۵۷ هزار تومان، تا سقف ۱۰۰ هزار تومان هم توزیع می‌شود و عمداً یا سهواً اما هیچ نظارت کارایی نیز بر بازار ندارد.

مردم بصورت روزانه شاهد بیانیه‌های اقتصاددان‌های چپی هستند که به دروغ از این می‌گویند که مصرف برخی مواد غذایی به دلیل فقر مردم طی ۴۰ سال گذشته کاهش یافته، با تحریم‌های جدید آمریکا ۱ میلیون نفر در ایران بیکار می‌شوند و مثلاً «نتیجه سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی سه دهه اخیر و به ویژه با مالی‌سازی اقتصاد از ابتدای دهه هشتاد، افزایش نابرابری‌ها و فقر بوده است. طی ده سال اخیر که ارزش پول ملی به کمتر از یک-دهم تنزل یافته و بهای حامل‌های انرژی تا ده برابر بالا رفته، جز بینواسازی بخش قابل توجهی از مردم دستاورد دیگری عاید نشده است .»[۵]

افتضاح این سیاه‌نمایی‌ها و اصرار بر بد بودن اوضاع به حدی رسیده که یک نماینده اصلاح‌طلب با تلمیح در زمینه اغتشاش خیابانی می‌گوید سال آینده اتفاقاتی خواهد افتاد و محمدباقر نوبخت، از مقامات بلندپایه دولت اصلاح‌طلبان نیز علیرغم اذعان به بهبود شاخص «ضریب جینی» در ایران اما می‌گوید این بهبود رضایتبخش نیست ![۶]

همانطور که اشاره شد؛ رخدادها و حقایق صحنه بیانگر آنست که اوضاع اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه است که تماماً دست‌ساز هستند وگرنه کارنامه اقتصادی انقلاب اسلامی از نقاط قابل افتخاری برخوردار است.

ما در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های اخیر «سعید لیلاز»، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های اقتصاددان این جریان خاص سیاسی را پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی نقل می‌کنیم.

انقلابی که همانطور که اشاره شد در چهلمین سال از حیات خود به پشتیبانی صدچندان مردم و جوانان نیاز دارد...

_ اگر به اعداد و ارقام مراجعه کنیم، واقعیت این است که درآمد سرانه ایرانی ها به قیمت ثابت -یعنی ریال- بعد از کسر تورم هنوز به عدد ۱۳۵۵ نرسیده است. اما این به معنای آن نیست که سطح ثروت ما هنوز به آن عدد نرسیده است. معنایش این است که قیمت تمام شده کالاها و خدمات به خصوص قیمت دلار آنقدر پایین آمده که سطح زندگی ما اصلاً با سال ۱۳۵۵ قابل مقایسه نیست. بالاترین رقمی که رژیم شاه خودروی سواری تولید می کرد ۱۲۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۵۶ بود. در حالی که در سال ۹۶ خالص تقاضای خودروی جدید سواری به دو میلیون دستگاه رسید.

_ جمعیت دو برابر اما تولید خودرو حدود ۱۷ یا ۱۸ برابر شده است. سرانه تقاضای واقعی خودرو در ایران هشت برابر زمان شاه است. یا مثلاً در سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات مواد کشاورزی در ایران به حدود ۲۰ میلیون تن رسید. ما امسال درباره تقریباً ۱۴۰ میلیون تن صحبت می کنیم. میزان تولید فولاد ایران هم شاید ۱۵ برابر شده است. طبیعتاً باید جلو می رفتیم و هنوز که هنوز است مطالبه اصلی ما از انقلاب وجود دارد، اما من این حرف که کشور اصلاً جلو نرفته را قبول ندارم. ما باید ۱۰ سال اول انقلاب را نادیده بگیریم. هیچ انقلابی در دنیا نیست که در ۱۰ سال اول پسرفت های وحشتناک نداشته باشد. مثل انقلاب اکتبر یا انقلاب کبیر فرانسه. من انقلاب ایران را در زمره این دو انقلاب بررسی می کنم. اگر شما این ۱۰ سال را کنار بگذارید در ۲۰ سال بعد یعنی از ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۷ متوسط رشد اقتصادی ایران به حدود ۵.۵ نیم تا ۶ درصد در سال رسیده که این عدد حتی از ترکیه اندکی بهتر و کمابیش مشابه کره جنوبی است.

_ در زمان شاه پایه پیشرفت کشور خیلی کم بود و به همین خاطر متوسط ۱۵ سال آخر شاه نرخ رشد اقتصادی به بیش از ۱۰ درصد رسید. اما اگر خودمان را با هم سطح های خود مقایسه کنیم می بینیم که به استثنای دهه اول انقلاب عملکرد اقتصاد ایران بسیار خوب بوده است. مثلاً عمر متوسط ایرانی ها به ازای هر یک سال در ۴۰ سال گذشته هفت ماه افزایش پیدا کرد. این یکی از بهترین عملکردهای همه دنیاست.

_ انقلاب اسلامی نه فقط گریزناپذیر بود بلکه اقتصاد ایران را نجات داد.

_ الان که با شما صحبت می کنم و نسبت توزیع درآمد به وخامت گراییده، نسبت درآمد دهک اول جامعه به دهک دهم که در سال ۵۶، یک به ۳۶ بود یک به ۱۶ یا ۱۷ است. "ضریب جینی" هم که عامل بسیار مهمی در توزیع ثروت است در سال پایانی رژیم شاه به ۵۱ صدم رسیده بود. این عدد هرچه به سمت صفر نزدیک باشد بهتر است و هرچه به یک نزدیک باشد بدتر است. ضریب جینی تازه الان نزدیک ۴۰ صدم است.

_ بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی که دوره سقوط قیمت جهانی نفت خام بود عربستان سعودی برای اینکه بتواند به کمتر از نصف رشد اقتصادی ایران برسد ۲۵۰ میلیارد دلار از ذخایر خود را خرج کرد. اما ایران دیناری از ذخایر نفت خود برنداشت و رشد اقتصادی کشور دو و نیم برابر عربستان سعودی بود. رشد اقتصادی ایران در همه این مدت بیش از دو برابر یا سه برابر روسیه بوده است. ایران بهترین عملکرد در بین کشورهای نفتی را در انطباق شرایط کشور با سقوط قیمت جهانی نفت خام دارد. این مساله پژوهش و دستاورد من است.

_ من رد نمی کنم که ما هزار بار بهتر می توانیم ایران را اداره کنیم. اما ما درگیر منازعات اجتماعی سیاسی داخلی خود هم هستیم. یعنی داریم آن منازعات را هم حل می کنیم. آن منازعات معمولاً در جاهای دیگر با دیکتاتوری و حکومت نظامی حل شده اند اما در ایران با تعامل حل می شود. این بحث جناح چپ و راست که ما ۳۰ سال است ارّه می دهیم تیشه می گیریم را آمریکایی ها در سه سال جنگ داخلی حل کرده اند. اما دو میلیون کشته هم برجای گذاشته اند. در صورتی که مجموع کشته های ۳۰ سال اخیر ما دوهزار نفر نیست.

_ شاید بتوانیم بگوییم ایران –به لحاظ اقتصادی- از فرانسه امروز جلوتر است .[۷]

*اگر بصیرت و پشتیبانی مردم نباشد / راه ادامه پیشرفت‌ها و پویایی انقلاب اسلامی چیست؟

بایستی این قضاوت را بر عهده مردم گذاشت...

انقلابی با پیشرفت‌های ملموس و ارتقای آشکار سطح زندگی مردم نسبت به دوران گذشته که هم‌اکنون در محاصره عده‌ای از رجال سیاسی و اجرایی سیاه‌نما و بدخواه مردم و کشور قرار گرفته است.

پاسخ به این سؤال چندان سخت نیست که ادامه پیشرفت این انقلاب و رخدادهای خوب آن؛ اگر بصیرت و پشتیبانی مردم و پاسخ کوبنده آنها به سیاه‌نمایی‌ها وجود نداشته باشد؛ به کجا خواهد انجامید.

مردم باید بدانند کسانی از اصلاح‌طلبان به تازگی صراحتاً از «فردای براندازی» نیز صحبت کرده‌اند و از این گفته‌اند که اصلاحات در حکومت بعدی نیز زنده خواهد بود...



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان