۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین خط انتقال آب از سد طالقان تا ۳سال آینده باید تکمیل شود
کد خبر: ۳۳۳۸۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ساعت: ۲۱:۱۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین:

خط انتقال آب از سد طالقان تا ۳سال آینده باید تکمیل شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: خط انتقال آب شرب از سد طالقان با اعتبار ۸۰۰میلیارد از اولویت‌های مهم استان در حوزه آب بوده و باید تا ۳سال آینده به بهره برداری برسد.

 خط انتقال آب از سد طالقان تا ۳سال آینده باید تکمیل شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ حمید پویا ظهر امروز(پنج شنبه) در دومین جلسه از سلسله نشست‌های خبری مدیران استان قزوین با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات دفتر استاندار اظهار کرد: در بخش ساخت سازه‌های بزرگ آبی، پیش از انقلاب تمام متخصصین و مشاورین خارجی بودند، امروز این نیاز در داخل تامین می‌شود و متخصصین داخلی بزرگترین سازه‌های آبی را طراحی و اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: با پیشرفت و تکیه بر توان داخلی، هم اکنون حوزه آب و برق و وزارت نیرو از بیشترین صادرات فنی و تخصصی برخوردار است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین ابراز کرد: پیش از انقلاب، کشور از 19سد برخوردار بود که این میزان به 171 سد رسیده و حدود 400سد نیز درحال ساخت هستند.

وی ادامه داد: سد طالقان در محدوده جغرافیایی استان البرز قرار دارد، اما دو سوم آب آن به قزوین اختصاص دارد و در سال 85 با ظرفیت 460میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسید.

این مسئول بیان کرد: امروز 1500میلیارد تومان طرح اجرایی وجود دارد که این میزان تا چند سال گذشته کمتر از 10میلیارد بود، انتقال آب شرب از سد طالقان یکی از پروژه‌های بزرگ است.

وی افزود: هم اکنون آب شرب از محل چاه‌ها تامین می‌شود که با انتقال آب شرب از سد طالقان با اعتباری بالغ بر 800میلیارد تومان که باید طی ۳سال به بهره‌برداری برسد، این وضعیت تغییر می‌کند.

پویا ابراز کرد: سد نهب 90درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شبکه تحت پوشش آن نیز تا 40درصد پیشرفت کرده، سد بالاخانلو نیز به پیشرفت 61درصدی رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 100درصد مناطق شهری و 90درصد مناطق روستایی تحت پوشش آب قرار دارند که این میزان پیش از انقلاب در روستاها 12درصد بود، همچنین 63درصد نیز دارای شبکه فاضلاب هستند که پیش از انقلاب صفر بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان عنوان کرد: طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی برای ساماندهی سفره‌های آب زیرزمینی در نظر گرفته شده؛ باتوجه به برداشت‌های بی‌رویه درصورت عدم اتخاذ سیاست‌های جدی تا 10سال آینده چیزی از دشت قزوین باقی نمی‌ماند.

وی افزود: دشت قزوین از 20سال پیش تاکنون سالانه 5/1متر افت داشته که با مسدودشدن 3هزار و 20حلقه چاه غیرمجاز و صرفه جویی این افت به 90سانتی متر کاهش یافته و امیدواریم با نصب کنترل هوشمند به صفر برسد. 

این مسئول عنوان کرد: بین سال‌های 87تا 97سدهای مختلف استان و سد طالقان به بهره‌برداری رسید، با خط انتقال 7میلیارد و 600میلیون مترمکعب آب از آن سد به دشت قزوین منتقل می‌شود که در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: خط انتقال آب برای استان بسیار مهم و ارزشمند است و از این رو تمام مقامات استان در راستای افزایش سرعت آن و جذب اعتبارات تلاش می‌کنند و برای رفع و بررسی موانع با پیمانکار جلسات هفتگی برگزار می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان افزود: این پروژه دارای اعتبار 800میلیاردی است که در ابتدا تامین 10درصد آن از محل اعتبارات عمومی تصویب شده بود، این میزان طی دو مرحله به 30 و 70درصد رسید.

وی بیان کرد: جذب اعتبارات دولتی در گرو اصلاح عنوان این پروژه در مجلس است که مسئولین استان این موضوع را پیگیری می‌کنند؛ درصورت عدم اتمام این طرح تا 3سال آینده 60میلیون متر مکعب آب تصفیه شده وارد رودخانه‌ها می‌شود.

پویا ابراز کرد: موضوع نهر‌ها در محدوده کاری آب منطقه‌ای نیست، 90درصد از کانال‌های آبیاری که 1200کیلومتر طول دارند نیز پیش از انقلاب ایمن سازی شده‌اند و 10درصد باقی مانده 400میلیارد درخواست بودجه شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به تامین نشدن بودجه لازم، مناطق حادثه خیز شناسایی و در آن محدوده‌ها از گارد ریل، فنس کشی و نصب حدود 300تابلو هشدار استفاده شده است، اما در سال‌های پر آب عده‌ای در کانال‌ها غرق می‌شوند.

این مسئول عنوان کرد: بسیاری از این کانال‌ها در زمان ساخت خارج از محدوده مسکونی و شهری بودند، بنابراین شهرداری موظف است ایمنی آن‌ها را تامین کند و سازمان آب منطقه‌ای در این حوزه تعامل خوبی با شهرداری‌ها دارد.

پویا در پایان گفت: باتوجه به خدمت 35ساله در وزارت نیرو بازنشسته می‌شوم، این وزارت خانه طی فراخوان از داوطلبان دعوت می‌کند و بر مبنای شایسته سالاری مدیر عامل آب منطقه‌ای جدید استان انتخاب خواهد شد.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان