۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان۵میلیون قطعه طیور را نابود کرد
کد خبر: ۳۳۳۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱ ساعت: ۱۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره بهداشت بیماری‌های طیور دامپزشکی قزوین:

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان۵میلیون قطعه طیور را نابود کرد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت: سال گذشته حدود ۵ میلیون قطعه از طیور در قزوین به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شدند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان۵میلیون قطعه طیور  را نابود کرد
وحید ابراهیم‌نژاد حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  اظهار کرد: پوشش حداکثری واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین انجام شده است.

وی افزود: در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف ارتقاء سطح ایمنی طیور در زمان مواجهه با ویروس، پیشگیری و کنترل بیماری و کاهش تلفات و انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور صنعتی استان، عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای تیرماه امسال به عنوان اولین استان کشور در گروه‌های مشخصی از جمعیت طیور هدف شامل مزارع مرغ مادر، تخمگذار صنعتی و پولت تخمگذار آغاز شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: با گذشت ۸ ماه از شروع برنامه بالغ بر ۷ میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مزارع صنعتی طیور استان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط به هر واکسن در ۲ یا ۳ نوبت تلقیح شده است.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت تراکم مزارع مرغ مادر و تخمگذار در کشور، استان قزوین در گروه ۹ استان انفجاری کشور به لحاظ وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده که این موضوع اهمیت انجام واکسیناسیون را برای حفظ جمعیت و صنعت طیور کشور، محافظت از بهداشت عمومی از طریق کاهش سرعت گردش و شیوع بیماری و فراهم ساختن امنیت و ایمنی مواد غذایی کشور را دوچندان می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل شرکت‌های سازنده واکسن، برنامه‌های کنترلی قبل و بعد از انجام واکسیناسیون در قالب اخذ نمونه از طیور واجد دریافت واکسن نیز به صورت کامل صورت گرفته و پایش طیور واکسینه شده نیز با اخذ نمونه و انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان در حال انجام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به نقش واکسیناسیون در ارتقای سطح ایمنی طیور در مقابل عوامل بیماریزا، پوشش حداکثری طیور صنعتی استان با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کنار رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران موجب کاهش چشمگیر وقوع بیماری در مزارع صنعتی استان شده است.

وی در پایان گفت: سال گذشته حدود ۵ میلیون قطعه از طیور استان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شدند و لیکن در سال جاری تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی نشده است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان