۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین «امام خميني در تهران نماز مي‌خواند» تیتر اول روزنامه‌ها شد
کد خبر: ۳۳۳۵۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱ ساعت: ۹:۱۱ ↗ لینک کوتاه

روزشمار انقلاب/اول بهمن ۱۳۵۷؛

«امام خميني در تهران نماز مي‌خواند» تیتر اول روزنامه‌ها شد

مردم،‌ تنها، با خانواده و يا همراه با عده بسياري از همشهريان خود به تهران مي‌آمدند و در مساجد،‌ حسينيه‌ها و يا خانه شهروندان تهراني ‌منزل مي‌كردند تا در مراسم استقبال از رهبرانقلاب حضور داشته باشند.

«امام خميني در تهران نماز مي‌خواند» تیتر اول روزنامه‌ها شد
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ به مناسبت چهل سالگی انقلاب بازخوانی از حوادث اول بهمن ماه تا 22 بهمن ماه سال 1357 خواهیم داشت.

حوادث اول بهمن ماه 1357:
«امام خميني در تهران نماز مي‌خواند» اين جمله با حروفي درشت در اكثر روزنامه‌ها درج شده بود، كاروان‌هايي از مردم مشتاق از شهرهاي دور و نزديك به سوي تهران راه افتاد.

مردم،‌ تنها، با خانواده و يا همراه با عده بسياري از همشهريان خود به تهران مي‌آمدند و در مساجد،‌ حسينيه‌ها و يا خانه شهروندان تهراني كه تا ديروز باهم غريبه بودند، ‌منزل مي‌كردند تا در مراسم استقبال از رهبرانقلاب حضور داشته باشند.

ازسوي ديگر، ‌متن استعفاي سيدجلال‌الدين تهراني در فرانسه به او برگردانده شد، ‌زيرا در آن ذكري از غيرقانوني بودن شوراي سلطنت نيامده بود. تهراني، اندكي مقاومت كرد، ‌اما چون چاره‌اي نيافت دوباره قلم برداشت و متن استعفايش را با خط خوش و بدون نقطه دوباره نويسي كرد و در آن شوراي سلطنت را بنا به فتواي حضرت آيت الله العظمي خميني، غيرقانوني دانست.

از اين پس،‌ ديگر هيچ چيز نمي‌توانست جلوي پيشي گرفتن نمايندگان دومجلس ووزراي كابينه بختيار را براي تقديم استعفا بگيرد.

كارمندان سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي ديگر نيز سفيران وابسته رابه سفارتخانه راه نمي‌دادند و به همين دليل امام خميني(ره ) هيئتي به سرپرستي دكتر جليل ضرابي را مأمور حفظ مدارك سفارتخانه‌هاي ايران كرد.

بختيار كه درآشفتگي اوضاع همچنان سرگرم انجام مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي متعدد بود، درپاسخ يكي از نزديكان امام (ره ) كه گفته بود:‌« اگر امام بيايد دولت بختيار جارو خواهد شد.»

وی گفته بود:‌ «من براي جاروشدن خيلي سنگين هستم! و شديداً از دولت قانوي خود دفاع خواهم كرد و در صورت لزوم ارتش را مجبور خواهم ساخت با مخالفان از درجنگ درآيد.» ‌اما هرروز گروهي از نظاميان طي اعلاميه‌هايي همبستگي خود را بامردم اعلام مي‌كردند.

نظاميان پايگاه هوايي بندرعباس ضمن ابراز همبستگي خودباقيام مردم و به منظور حمايت از دو هزار و هشتصد همافر، افسر و درجه دارپايگاه شاهرخي همدان و پايگاه وحدتي دزفول كه از دو روز پيش دست به اعتصاب غذا زده بودند، راهپيمايي آرامي انجام داده و سپس همگي دست از كار كشيدند.

آنها در قطعنامه هفت ماده‌اي خود تأكيد كردند‌:«‌ما زير بار كودتا كه به نفع حكومت غيرقانوني واستبدادي است نمي‌رويم،‌ هر فرماندهي كه دستور كودتا صادر كند ابتدا خودش كشته خواهد شد و بعد عوامل و طرفدارانش.»‌ دو مجلس شوراي ملي و سنا نيز درحال فروپاشي بود.

امام خميني (ره) در پيامشان با صراحت گفتند:« به نمايندگان محمدرضا پهلوي كه مجلسين را غصباً اشغال كرده اند اخطار كنيد كه خانه ملت را خالي كنند تا نمايندگان مردم پس از 50سال كه ملت از حق خود محروم بود به خانه خود بازگردند و ان شاءالله همه خواهيد ديد كه انتخابات آزاد و مجلس سالم يعني چه، من به آنان اخطار مي‌كنم كه درصورت ورود مجدد به مجلس مسئول هرگونه پيشامدي خود آنان هستند.» پس از اين اخطار، بيست تن ازنمايندگان استعفاي خود را تقديم مجلس كردند و دو مجلس شورا و سنا جلسه فوق العاده اي براي جلوگيري از استعفاي ساير نمايندگان تشكيل دادند.

تظاهرات در تمام شهرها و روستاهاي ايران ادامه داشت و خشونت چماق داران نيز در حال گسترش بود.

حمله اين گروه به مردم در مشكين شهر و قوچان، چندين شهيد و مجروح برجا گذاشت. ازسوي ديگر، دوگروه به نام‌هاي « جبهه شاهي » و « كميته دفاع از شاه »‌با تلفن‌هاي پياپي به اقامتگاه رهبر انقلاب،‌ تهديد كردند كه آنجا را منفجر خواهند كرد، همه نگران بودند. سيل نامه‌ها و تلگرام‌ها به دفتر رياست جمهوري فرانسه سرازير شد.

در اين نامه‌ها، علما، روشنفكران و ديگر اقشار مردم از دولت فرانسه خواسته بودند تا درحفاظت بيشتر از جان رهبر تبعيديشان بكوشند، گارد امنيتي اطراف منزل امام (ره) دوبرابر شد و پليس فرانسه نيز بخشي از خدمات امنيتي آنجا را برعهده گرفت. 

روزنامه‌های بهمن 57 به عنوان آخرین ماه حیات رژیم پهلوی منعکس کننده روایت‌های مختلفی از حال و هوای مردم و شرایط کشور در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی است.

روز 1 بهمن‌ماه و به دنبال انتشار خبر بازگشت امام خمینی به کشور روزنامه اطلاعات با تیتر "نماز جمعه با امام خمینی در تهران" و روزنامه کیهان با تیتر "امام خمینی جمعه در تهران نماز می‌خواند" به پیشواز امام خمینی رفتند. از این روز تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن‌ماه، روزنامه‌ها گزارش روز به روز وقایع انقلاب اسلامی و سرنگونگی رژیم پهلوی را توصیف می‌کردند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان