۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جشنواره «ابوذر» درعرصه گفتمان انقلاب فعالیت می‌کند/ رسانه‌ها به اولویت‌های جامعه بپردازند
کد خبر: ۳۳۳۲۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ساعت: ۱۱:۴۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین:

جشنواره «ابوذر» درعرصه گفتمان انقلاب فعالیت می‌کند/ رسانه‌ها به اولویت‌های جامعه بپردازند

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین گفت : جشنواره ابوذر آینه‌ای است که می‌تواند دو تیپ موضوع را در عرصه رسانه‌ها ارزیابی و رصدکرده و افرادی که در دو سطح کلان و استانی به آن موضوعات پرداخته اند را مورد تقدیر و تجلیل قرار دهد.

 جشنواره «ابوذر» درعرصه گفتمان انقلاب فعالیت می‌کند/ رسانه‌ها به اولویت‌های جامعه بپردازند
نصرت الله علیرضایی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ضمن تشکر از پرداختن به جشنواره ابوذر به عنوان موضوع روز در حوزه رسانه اظهار کرد: در حوزه رسانه و مطبوعات جشنواره‌های بسیاری در سطح سراسری و استانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد متولی برگزاری جشنواره سراسری مطبوعات در هر سال است و در آن افرادی که در محورهای مختلف حائز رتبه می‌شوند مورد تقدیر قرار می‌گیرند، سال گذشته در استان نیز شاهد برگزاری جشنواره مطبوعات و رسانه‌ها بودیم.

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین عنوان کرد: در این نوع از جشنواره بیشتر قالب‌ها و اشکال مطرح است، به این معنا که آثار در قالب خبر، یادداشت، مقاله، سرمقاله ارائه می‌شود و محور و موضوعات به طور مصداقی بیان نمی‌شوند.

وی ادامه داد: یک دسته از جشنواره‌های حوزه رسانه نیز تخصصی هستند که به صورت کاملا تخصصی، موردی و مصداقی با توجه به اولویت‌ها و مسائل روز رسانه‌ها برگزار می‌شوند که به عنوان نمونه اقتصاد رسانه، توسعه و رسانه‌، خبرنگاری حرفه‌ای،اخلاق رسانه از جمله این موارد هستند.

این مسئول ابراز کرد: تلقی من از جشنواره ابوذر این است که این جشنواره دغدغه ای خارج از این قبیل موضوعات دارد، لذا ضرورت و اهمیت آن در پاسخ به این مساله است که در چه حوزه و عرصه‌ای می‌تواند و باید ورود پیدا کند تا به عنوان جشنواره‌ای اثرگذار، مستقل، تخصصی، با مخاطب، شرکت کنندگان متعدد و با استقبال بالا برگزار شود؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دارابودن محورهایی که از یک طرف شوق و جاذبه ایجاد کند و در جامعه اثر گذار باشد و با مسائل جامعه نسبت برقرار کند و از سویی دیگر به خلاها و نقائص و کاستی‌های موجود در جامعه بپردازد از ضرورت‌هایی است که لازم است جشنواره ابوذر به آن توجه کند.

علیرضایی اذعان کرد: معتقدم جشنواره رسانه‌ای ابوذر می‌تواند در دو سطح کلان و استانی محورها و موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهد، موضوعاتی که ضرورت روز جامعه ما هستند و رسانه‌ها می‌توانند به آن‌ها ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: جشنواره ابوذر باید ویترین و آینه‌ای باشد و بتواند مسائل و ضرورت‌های جامعه را که رسانه‌ها در طول سال به آن پرداخته‌اند را مورد توجه قرار دهد و با برگزاری جشنواره می‌تواند به رسانه‌ها برای پرداختن بیشتر به این موضوعات در آینده جهت بدهد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین ادامه داد: جشنواره ابوذر آینه‌ای است که می‌تواند دو تیپ موضوع را در عرصه رسانه‌ها ارزیابی و رصدکرده و افرادی که در دو سطح کلان و استانی به آن موضوعات پرداخته اند را مورد تقدیر و تجلیل قرار دهد.

وی ابراز کرد: ابتدا در سطح کلان و ملی، تبیین خود انقلاب اسلامی موضوعی است که این جشنواره باید به آن توجه کند، در این راستا از یک طرف لازم است کارنامه انقلاب اسلامی، دستاوردها و خدمات آن از طریق رسانه‌ها در دستور کار جشنواره قرار بگیرد.

این مسئول ادامه داد: از طرف دیگر در کنار بازتاب کارنامه چهل ساله انقلاب، لازم است آسیب شناسی انقلاب اسلامی نیز در دستور کار جشنواره باشد، درواقع در کنار بیان اقدامات صورت گرفته و ارائه آمار دستاوردها، پرداختن به چالش‌ها، سوالات، ابهامات و در یک کلمه آسیب شناسی انقلاب اسلامی از سوی رسانه‌ها نیز از یک ضرورت انکارناپذیری برخوردار است.

وی عنوان کرد: پاسخ و جستجوی این پرسش توسط رسانه‌ها از مسئولین و تمام دست اندرکاران انقلاب اسلامی از مدیران، طبقات و گروه‌ها، حامیان، مبلغین گرفته تا افرادی که خود را میراث دار انقلاب می‌دانند و نسبت به آن احساس تعلق و تعهد داشته و مدافع انقلاب هستند، باید در اولویت جشنواره ابوذر باشد.

این کارشناس تاکید کرد: درواقع رسانه‌ها باید هم از مسئولین و دست اندرکاران رسمی و هم از افرادی که بدون برخورداری ازمسئولیت سازمانی، مدافع، حامی و از میدان داران انقلاب هستند پرسش کنند، جشنواره ابوذر این بستر را باید برای رسانه‌ها و فعالان رسانه فراهم کند.

وی اضافه کرد: در آسیب شناسی انقلاب اسلامی پرداختن به دو دسته پرسش و سوالات از طرف اصحاب رسانه ضروری است، نخست اینکه چه فعالیت‌هایی در انقلاب صورت گرفته که انجام ندادن آن بهتر بود و دوم اینکه چه کارهایی جزو آرمان‌های انقلاب و جزو ضروریات بوده اما انجام نشده است؟

علیرضایی توضیح داد: به عبارت دیگر یک دست اقدامات جزء آرمان‌ها و اولویت‌ها، مبانی، چارچوب و اصول اولیه انقلاب بوده اما در مقام عمل ممکن است به هر دلیلی محقق نشده و مورد بی توجهی یا کم توجهی قرار گرفته باشد که در این چنین جشنواره ای باید ضرورت و اهمیت پرداختن به خلاهایی که به دلایل مختلف یا بر اثر بی تجربگی یا کاستی‌هایی که به صورت غیرمستقیم و ناخودآگاه و چه عمدی و چه سهوی اتفاق افتاده، مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین اظهار کرد: جشنواره ابوذر که خود را متعلق و محصول انقلاب اسلامی دانسته و دغدغه انقلاب را دارد، زمانی می‌تواند اثرگذاری داشته باشد که در کنار نقاط قوت، آسیب شناسی انقلاب را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: دست اندرکاران جشنواره ابوذر باید به این نکته توجه داشته باشند که خود انقلاب اسلامی این اجازه را می‌دهد که ما بتوانیم در کنار تببین دستاوردها، آسیب‌ها و کاستی‌های انقلاب را نیز بیان کنیم.

این مسئول تاکید کرد: باید اینگونه اندیشید که اگر رسانه‌ها، دغدغه انقلاب و نظام اسلامی را نداشتند قطعا به آسیب‌های آن نیز نمی‌پرداختند و اساسا نسبت و حساب خود را از انقلاب جدا می کردند، لذا بیان چالش‌ها و نقاط ضعف نباید به عنوان توطئه، نکته ای منفی یا اساسا بعنوان دشمنی، تفسیر و تحلیل شود.

وی ادامه داد: جشنواره ابوذر باید این فضا را فراهم کند تا قلم به دستان و اصحاب رسانه در قالب‌های مختلف بتوانند این بعد فراموش شده و بهتر است بگوئیم کمتر پرداخته شده انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دهند، این انتظار من از جشنواره ابوذر است.

آشتی دادن دین با توسعه در جشنواره ابوذر
علیرضایی ابراز کرد: نسبت دین، توسعه و رسانه موضوع دیگری است که باید رسانه‌ها در سطح کلان به آن بپردازند، چراکه انقلاب و جامعه ما دینی است.

وی تصریح کرد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر خود را جزء انقلاب می‌داند و خواستار انجام رسالت و ماموریت خود در این فضا است، از این رو باید رسانه‌ها را به سمتی سوق دهد که به موضوع نسبت دین و توسعه بپردازند.

این کارشناس رسانه گفت: پرداختن به موضوعی چون امکانپذیر بودن جامعه‌ای که در عین دینی بودن، توسعه یافته نیز باشد، دارای اهمیت است که در این راستا می‌توان به اثرگذاری باورهای فرهنگی و دینی بعنوان مشوق توسعه و سهم و نقش رسانه‌ها در این زمینه پرداخت.

وی ادامه داد: در این عرصه رسانه‌ها باید توجه کنند که در جامعه دینی ما کدام یک از باورها و رفتارهای دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی ما با توسعه منافات دارد و به تحلیل،بررسی و کالیدشکافی آن بپردازند و ذهنیت جامعه را در این زمینه اصلاح و همراه کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین اذعان کرد: نوع نگاه و نگرش مردم به پس انداز، کار، سرمایه گذاری، آینده، زمان، وجدان کاری، احترام به دیگران، رعایت قانون، توجه به علم، عقل و مشورت مفاهیم کلیدی هستند که جزء باورهای فرهنگی و ملازم توسعه هستند و باید دید در جامعه دینی چه نوع تلقی از این ارزش‌ها و باورها وجود دارد؟

وی ادامه داد: رسانه‌ها در جشنواره ابوذر می‌توانند به این موضوعات از منظر دینی بپردازند، چراکه این جشنواره در عرصه گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند از این رو باید پرداختن به این قبیل موضوعات کلیدی را هم از اولویت‌ها و دغدغه‌های خود بداند.

علیرضایی تاکید کرد: حقیقت قضیه این است که دین؛ واقعیتی اثرگذار در جامعه ما است و افرادی که دراین جامعه با باورها و سنت‌های دینی زندگی می‌کنند، ارائه هرگونه طرح، ایده و نظریه ای در باب توسعه بدون لحاظ کردن دینی بودن جامعه امکان پذیر نیست.

وی افزود: بر همین اساس رسانه‌ها باید بتوانند دین را با توسعه به مفهوم جدید کلمه آشتی دهند و دینداران را با آموزش، آگاهی دادن و فرهنگ سازی به سمت توسعه ترغیب کنند تااز رفتن به سمت جامعه ای پیشرفته و توسعه یافته دلهره نداشته باشیم.

این مسئول ادامه داد: ممکن است برخی این نگاه را داشته باشند که جامعه توسعه یافته با دینداری در تضاد باشد، متاسفانه ممکن است چنین شائبه‌ها و دلهره‌هایی موجود باشد که انسان دیندار نمی‌تواند توسعه یافته باشد.

وی اظهار کرد: رسانه می‌تواند این رسالت را داشته باشد که شاخصه‌های توسعه را با دین آشتی دهد و این موضوع را برای جامعه تبیین کند.

پرداختن به اولویت‌ها و چالش‌های استان در جشنواره ابوذر
مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین ابراز کرد: جشنواره ابوذر در سطوح استانی و داخلی نیز می‌تواند رسانه‌ها را درگیر موضوعاتی همچون اولویت‌ها و چالش‌های توسعه استان و یا حساسیت‌هایی که مسئولین استان باید داشته باشند، بکنند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در جشنواره ابوذر در سطح استانی باید به موضوعات و چالش‌های استان همچون مسائل آب، محیط زیست، کشاورزی، مسائل صنعتی و کارگری، آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، چند قومیتی، مهاجر پذیری بپردازد.

علیرضایی عنوان کرد: توجه به خود رسانه‌ها بعنوان یک مساله و موضوع نیز می‌تواند از دیگر ضرورت‌های پرداخته شدن در جشنواره ابوذر در سطح استانی باشد.
وی توضیح داد: باید با استفاده از صاحب نظران، اساتید و کارشناسان حوزه رسانه یک ارزیابی کمّی و کیفی از رسانه‌های استان صورت بگیرد و آسیب شناسی رسانه‌های استان را در دستور کار خود قرار دهند.

این مسئول اظهار کرد: با استفاده از اساتید، کارشنایان و صاحب نظران و علمای ارتباطات می‌توان مرز بین رسانه‌های حرفه ای و اخلاق مدار را از رسانه‌ها و نشریاتی که به پوستر تبلیغاتی مدیران شبیه‌تر هستند تا یک ابزار و رسانه فرهنگی، تمیز داد و از این طریق یکی از آفت‌های رسانه استان را برجسته سازی کرد.

وی تاکید کرد: در این راستا بدون برخورد جناحی و سلیقه‌ای و گزینشی باید به صورت کاملا تخصصی و با استفاده از تیم کارشناساسان رسانه‌ای این فرصت فراهم شود که رسانه‌ها بر مدار اخلاق حرکت کنند نه صرفا به عنوان ابزاری برای امرار معیشت؛ جشنواره ابوذر باید بتواند این خلا را در آسیب شناسی رسانه‌ها پر کند.

علیرضایی عنوان کرد: رسانه‌هایی که به مبالغه، بزرگنمایی و تملق یک دسته از مدیران و تخریب و تهدید دسته دیگری از مدیران دیگر می‌پردازند شاید در کوتاه مدت به سودی هم برسند اما نشریات اثرگذار و ماندگار آنهایی هستند که با نگاه کاملا تخصصی به مسائل اصلی و اولویت دار استان و جامعه می‌پردازند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید با بهره مندی از ارزیابی‌ها و آرای صاحب نظران به مسائل استان بپردازند و حرف و درد مردم را بیان کنند، در غیر این صورت این نشریات در گذر زمان و در طول تاریخ فراموش خواهند شد و اثری از آن‌ها به جای نخواهند ماند.

این مسئول اذعان کرد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر می‌تواند فضایی ایجاد کند که رسانه‌ها به مسئولیت شناسی، احساس تعلق به استان و توجه به ضرورت‌ها، اولویت‌ها و مسائل واقعی مردم بپردازند.

وی در پایان گفت: مسئولان و مدیران استان هم می‌توانند از این دست خبرنگاران و رسانه‌ها که مسائل، اولویت‌ها و چالش‌های استان را بررسی می‌کنند و در روشنگری و فرهنگ سازی نقش تاریخی خود را در مسیر توسعه و تعالی جامعه ایفا می‌کنند بیشتر مورد تجلیل قرار بدهند.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان