۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مهناز افشار به سناریوی «قاتل اهلی» معتادان پیوست!
کد خبر: ۳۳۲۴۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۵ ساعت: ۱۰:۵۱ ↗ لینک کوتاه

با فرمان صادره از لس آنجلس یا اورشلیم؛

مهناز افشار به سناریوی «قاتل اهلی» معتادان پیوست!

پیش آگاهی رسانه‌ها تاثیری در روند ضد تبلیغ بازیگر قاتل اهلی ندارد و بررسی این موضوع توسط قوه قضائیه کاملا ضروری است چون میان مفهوم امنیت اجتماعی و امنیت ملی فاصله چندانی وجود ندارد.

مهناز افشار به سناریوی «قاتل اهلی» معتادان پیوست!
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر   صبح قزوین ، انتشار پست‌های مجازی سلبریتی‌ها که هیچ پشتوانه علمی، سیاسی، پزشکی، اجتماعی و .... ندارد همچنان ادامه دارد. مهناز افشار که مقام اول را در زمینه کسب کرده با انتشار فیلمی، معتادان را به استفاده از یک آمپول دعوت کرد.

 

پس از انتشار این فیلم سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارنظر مهناز افشار مبنی بر مصرف داروی نالوکسان برای جلوگیری از مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد، گفت: سراسر این اظهارات اشتباه است و داروی نالوکسان دارویی است که حتما باید با تجویز پزشک تهیه شود.

پس از آن مهناز افشار نیز توییتی را با این مضمون منتشر کرد:

«از طرف “بنیاد آینه” و آقای “ داریوش اقبالی” و “پزشکان مربوطه” پیشنهاد کردند بنده در مورد پیشگیری از مرگ بر اثر سومصرف مواد مخدر، در مورد نالوکسان اطلاع‌رسانی کنم. من نه مصرف‌کننده هستم نه واردکننده. پزشکان و داروسازان اگر نظرکارشناسی دیگری دارید بفرمایید! دکتر هم دکترای قدیم.»

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ در واکنش به اظهارات مهناز افشار، بازیگر سینما درباره معرفی آمپول نالوکسان و بازتاب آن در فضای مجازی، گفت: اظهارات این بازیگر صحت ندارد و کسی غیر از صاحبان حرف پزشکی حق اظهار نظر در حوزه سلامت و درمان را ندارد. متاسفانه در کشور ما ظاهرا افراد وقتی‌که اشتغالات دیگرشان کمتر می‌شود، فورا به اظهار نظر در حوزه پزشکی و طب مبادرت می‌کنند که این کار فقط موجب بروز مشکلات برای مردم می‌شود و می‌تواند پیامدهایی را برای مردم به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: اولا هیچ آمپول و فرآورده تزریقی در دنیا نیست که بدون تجویز پزشک مصرف شود. دوما داروی نالوکسان دارویی است که کاملا باید با تجویز پزشک تهیه شود و هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بدون نسخه پزشک این دارو را در اختیار قرار دهد. سوما این دارو، دارویی است که در اورژانس پیش‌بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی، اتاق عمل و ریکاوری‌های اتاق عمل با تجویز پزشک و تحت نظر افراد آموزش‌دیده و متخصص و تحت مانیتورینگ استفاده می‌شود.

جهانپور با بیان اینکه تجویز این دارو حتی برای افراد معتاد که به مواد مخدر اعتیاد دارند می‌تواند عوارض و پیامدهایی به دنبال داشته باشد و حتی ممکن است عوارض قلبی دهد، گفت: بنابراین باید در شرایط اورژانس، اتاق عمل یا ریکاوری یا آی‌سی‌یو تحت نظر پزشک و با مانیتورینگ تزریق شود و به هیچ‌وجه تزریق خودسرانه و خودتجویزی آن توسط افراد غیرپزشک نمی‌تواند برای بیمار مفید باشد.

وی افزود: باید توجه کرد که اظهار نظر در این موارد نوعی خلاف و اخلال در امر درمان و دخالت افراد غیرمتخصص در امر درمان محسوب می‌شود. اظهارات این بازیگر هم شائبه دخالت در امر درمان را دارد. ما توصیه می‌کنیم افراد و سلبریتی‌ها و افرادیکه ممکن است در حوزه خودشان به شهرتی دست پیدا کرده باشند، در مسائلی که ربطی به آنها ندارد، دخالت نکنند، به حرفه خودشان مشغول باشند و امر دارو و درمان را به اهل فن آن بسپارند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کاملا این اظهارات را تکذیب می‌کنیم، گفت: این اظهارات اشتباه است و دخالت در امر درمان محسوب می‌شود. این خانم بازیگر هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و سراسر اظهارات‌شان اشتباه است که می‌تواند منجر به سرگردانی و عوارض ناگوار برای مردم شود.

پس از این  واکنش خیل جامعه پزشکی به این اتفاق واکنش نشان دادند:

*دکتر کرمعلی باصری متخصص‌بی‌هوشی گفت:‌ آمپول نالوکسان برای داروها و مواد ضد دردی مثل مخدرها استفاده می‌شود. مصرف این دارو خارج از اتاق عمل بسیار خطرناک است و ممکن است آریتمی و بهم زندن ضربان قلب را در پی داشته باشد.
این دارو زمانی که فرد دچار اوردوز شده است باید توسط پزشک متخصص تزریق شده و فرد کاملا تحت نظر باشد؛ چرا که همین تزریق می‌تواند باعث ایست قلبی، ریوی و مغزی شود.

*حمید خیری عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در این باره گفت: من تعجب می‌کنم که چنین چیزی توسط افراد غیر متخصص در فضای مجازی تبلیغ می‌شود. اگر کسانی که مردم را به تزریق نالوکسان تشویق می‌کنند کوچکترین اطلاعی از دارو و داروسازی و پزشکی داشتند، می‌دانستند که این دارو اصلا در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسد و یک داروی بیمارستانی است.

*مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور ارتباط با مصرف این آمپول اظهار داشت: داروی نالوکسان حتما باید تحت نظر پزشک استفاده شود و دارویی نیست که بتوان با آن شوخی کرد؛ به دلیل اینکه تداخل این دارو ممکن است منجر به مرگ افراد شود.

اما نکته جالب اینجاست که مهناز افشار با انتشار توییت دیگری همچنان اصرار به ضد تبلیغ خطرناکش دارد.

البته این اتفاق چندان جای تعجب ندارد. نخست اینکه اجرایی شدن فرمان استفاده از  آمپول نالوکسان توسط بنیاد آیینه «داریوش اقبالی» صادر نشده است. خواننده‌ای که در دوران پهلوی برای محمدرضا پهلوی ترانه «رسول رستاخیز» را خوانده  و با ترانه‌های معارض سیاسی پس از انقلابش بیش از 40 حاکمیت را محکوم به تروریسم  و حتی سوء استفاده از نوجوانان در جنگ تحمیلی کرده است.

اینکه این بنیاد توسط چه کسانی اداره می‌شود و چرا برخی حامیان این بنیاد در اورشلیم زندگی می‌کنند، موضوع این گزارش نیست، موضوع مهمتر این است که چرا مهناز افشار از شهرت و جایگاه اجتماعی خودش استفاده کرده تا امنیت اجتماعی بخشی از بیماران مبتلا به مصرف مواد مخدر را دچار مخاطره کند.

قطعا وزارت بهداشت و قوه قضائیه در مورد این رویداد نباید واکنش منفعلانه داشته باشند. چون تبلیغ نخست که منتشر شده و همچنان در صفحات مجازی خانم افشار وجود دارد، ممکن است به عوارض جبران ناپذیری بدل شود و پیش آگاهی رسانه‌ها تاثیری در روند ضد تبلیغ بازیگری که تلاش می‌کند بخشی از فیلم به پایان رسیده قاتل اهلی باشد، ندارد. همچنین به نظر می‌رسد تبعات آن بر امنیت روانی و اجتماعی آنقدر وسیع باشد که قوه قضائیه را به عنوان مدعی العموم وارد ماجرا کند؛ چه اینکه در پرونده های مشابهی (مانند برنامه ماه عسل و خانم یاسی اشکی) این اتفاق رخ داد.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان