۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین یک سانت ملات در بازارچه دولتخانه صفوی بکار نرفت/ ناکامی در پروژه‌های شهری به‌گروکشی تبدیل شد
کد خبر: ۳۳۲۲۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۸ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

یک سانت ملات در بازارچه دولتخانه صفوی بکار نرفت/ ناکامی در پروژه‌های شهری به‌گروکشی تبدیل شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: چون دو پروژه مهم آقایان متوقف شده است می‌خواهند موضوع بازارچه دولتخانه صفوی را به گروکشی تبدیل کنند.

یک سانت ملات در بازارچه دولتخانه صفوی بکار نرفت/ ناکامی در پروژه‌های شهری به‌گروکشی تبدیل شد
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ محمدعلی حضرتی‌ها درباره بازارچه دایر شده در مجموعه دولتخانه صفوی اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی سازمان مراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آموزش، حمایت و ترویج صنایع دستی است.

وی افزود: در ابلاغی که آقای مونسان رئیس سازمان برای حکم ابقای بنده صادر کرد، ایجاد و توسعه بازارچه‌های صنایع دستی را مورد تاکید قرار دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در ادامه گفت: حداقل در ۱۵ سال گذشته دولتخانه صفوی در مناسبت‌های موضوعی بخصوص نوروز و هفته قزوین شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی بوده است.

حضرتی‌ها ابراز کرد: آزادسازی دولتخانه صفوی یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین است که متاسفانه پس از ۱۵ سال هنوز محقق نشده و مایه خجالت مدیران استان هم است.

این مسئول با اشاره به اینکه بخش‌هایی از مجموعه دولتخانه آزاد شده است، عنوان کرد: بخش خصوصی همه خریداری و تخلیه شده‌اند و بخش دولتی قسمت‌هایی واگذار شده و بخش‌هایی هم هنوز باقیمانده است.

ماجرای ساخت و ساز در دولتخانه صفوی دروغ است
وی تشریح کرد: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان “حمایت از کالای ایرانی” پیشنهاد کردیم که بخشی از زمین چمن سابق فوتبال تختی که در قبال دریافت زمین معوض و پول به میراث فرهنگی قزوین واگذار شده را به بازارچه موقت صنایع دستی تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین توضیح داد: قسمت شرقی این زمین که بدون استفاده بود را به عنوان یک بازارچه موقت صنایع دستی آماده کردیم تا زمانی که آزادسازی دولتخانه صفوی به طور کامل صورت گیرد و بتوانیم کاوش‌های باستان‌شناسی را انجام دهیم.

حضرتی‌ها ادامه داد: طراحی، اجرا و سرمایه‌گذاری این بازارچه به بخش خصوصی واگذار شد و ضوابطی را مشخص کردیم که به طور دقیق رعایت شده است.

این مسئول بیان کرد: یکی از ضوابط این بود که از سازه‌های نمایشگاهی سبک و پرتابلی استفاده شود که هیچ گونه ساخت و سازی در داخل مجموعه صورت نگیرد.

وی اظهار کرد: حتی برای مسیر پیاده راهی که باید افراد طی کنند آجرفرش به صورت خشکه چین انجام گرفت و یک سانت ملات به کار نرفت.

آقایان به خاطر ناکامی در پروژه‌ها گروکشی می‌کنند
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اذعان داشت: اساسا بازارچه موقت دولتخانه صفوی ساخت و ساز محسوب نمی‌شود؛ نکته مهمتر این است که این بازارچه از قبل هم دایر بود پس چرا این مسئله را بعد از مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی درباره ممنوعیت ادامه پل طبقاتی در باغستان و ممنوعیت بارگذاری ترافیکی در محله بلاغی ابلاغ کردند؟ و این جنجال ایجاد شده است.

حضرتی‌ها افزود: این نشان می‌دهد اصلا مسئله بازارچه و دولتخانه صفوی نیست بلکه چون دو پروژه مهم آقایان متوقف شده است می‌خواهند به یک نحوی این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهند و به یک گروکشی تبدیل کنند.

وی بیان کرد: این کار نه با مبانی اخلاقی و مدیریتی سازگار است و نه با سیاست‌های کلان نظام، اکنون در شرایطی که تامین اشتغال یکی از دغدغه‌های عمده همه مسئولین کشور است در مجموعه دولتخانه حدود ۷۰نفر تولیدکننده صنایع دستی مشغول به کار شدند.

این مسئول ادامه داد: این ۷۰ نفر که در بازارچه موقت ساماندهی شدند و می‌توانند محصولات خود را که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی است را ارائه کنند و ۷۰ خانواده از این فضا ارتزاق می‌کنند بدون اینکه هیچ نفع مالی برای میراث فرهنگی داشته باشد و هزینه‌ها را هم خودشان پرداخت می‌کنند ایراد کار کجاست؟

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین تصریح کرد: به جای اینکه از تولیدکنندگان صنایع دستی و کالای ایرانی در سالی که به نام “حمایت از کالای ایرانی” نام‌گذاری شده است حمایت کنند، این جنجال‌ها را باید علم کنند؟!

به کمیسیون ماده۱۰۰ دعوت نشده‌ایم
حضرتی‌ها با بیان اینکه این مسئله از اساس دروغ است گفت: به نظر من این موضوع یک کج‌روی و کج اندیشی آشکار است و ظلم به تولیدکننده صنایع دستی است؛ میراث فرهنگی تمام ضوابط را رعایت کرده و بدون اینکه هیچ ساخت و سازی انجام شده باشد کل مجموعه بازارچه در چند ساعت قابل جمع آوری است.

وی در خصوص رای کمیسیون ماده ۱۰۰ برای تخریب بازارچه که از سوی سخنگوی شورای شهر قزوین اعلام شده است، گفت: برای تشکیل این کمیسیون، مالک را هم دعوت می‌کنند اما تا به حال از ما هیچ دعوتی نشده است.

این مسئول ادامه داد: ما مسئول برگزاری کمیسیون نیستیم اما قانون می‌گوید که باید با حضور مالک کمیسیون تشکیل شود و تا کنون هم از ما دعوت نشده است.

تولیدکنندکان بازارچه دولتخانه گفته‌اند تحصن می‌کنند
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین درباره تذکر شهرداری و نامه ابلاغی از سوی استانداری گفت: هیچ تذکری به میراث فرهنگی نشده است و من تکذیب می‌کنم چون ما هیچ نوع نامه‌ای را دریافت نکردیم.

حضرتی‌ها اذعان داشت: من با آقای فرخزاد معاون عمرانی استانداری صحبت کردم و روند را توضیح دادم و گفتم که دامن زدن به این مسئله به زیان مجموعه استان است و تبعات بیکار شدن ۷۰ نفر را باید کسانی که به این مسئله دامن می‌زنند، بپردازند چراکه ما شنیدیم این ۷۰ نفر گفته‌اند اگر بازارچه تعطیل شود در مقابل مجلس و وزارت کشور تحصن خواهیم کرد.

وی در پایان افزود: ما مدیران و منتخبان مردم باید در عمل حامی صنایع دستی و تولیدکنندگان کالای ایرانی باشیم؛ گروکشی‌هایی که در حقیقت می‌خواهند جبران ناکامی در قسمت‌های دیگر شهر را بر سر تولیدکنندگان خراب کنند یک کج اندیشی محض است و امیدواریم که اصلاح شود.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان