۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کنگره شهدا به نقطه عطف تاریخی قزوین تبدیل شود/ ترویج فرهنگ شهادت، زمینه‌ساز اقتدار ملی است
کد خبر: ۳۳۱۹۶۱ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۴ ساعت: ۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مسئولان استان قزوین از کنگره شهدا می‌گویند؛

کنگره شهدا به نقطه عطف تاریخی قزوین تبدیل شود/ ترویج فرهنگ شهادت، زمینه‌ساز اقتدار ملی است

​ما به تاسی به شهدا نیاز داریم و به همین منظور کنگره ۳هزار شهید استان مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و در آن پیام شهدا به جامعه و مردم منتقل می‌شود.

کنگره شهدا به نقطه عطف تاریخی قزوین تبدیل شود/ ترویج فرهنگ شهادت، زمینه‌ساز اقتدار ملی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛_____ طاهره سادات موسوی.

فرهنگ شهادت و ایثارگری از جمله مفاهیم تاثیرگذار و مهم در جوامع اسلامی به شمار می‌رود، در کشور ما نیز این فرهنگ از نقشی محوری و تاثیرگذار برخوردار است.

این فرهنگ محرک افراد و جامعه در جهت رسیدن به آرمان‌ها و اهداف متعالی و الهی است، به طوریکه در دوران انقلاب و دفاع مقدس از افراد از اقشار گوناگون را راهی جبهه‌های مبارزه کرده و در نهایت مقاومت و پیروزی را به ارمغان آورد.

شهدا به عنوان افرادی که با این نگاه جان خود را برای اهداف متعالی و الهی فدا کردند از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بوده و زنده نگه داشتن یاد و خاطره و آرمان‌های آنها علاوه بر احترام به آنها این فرهنگ اصیل را نیز در جامعه زنده نگه می‌دارد.

با توجه به اهمیت و جایگاه شهادت و شهدا کنگره 3هزار شهید استان در قزوین درحال برگزاری است، این کنگره به عنوان اقدامی فرهنگی و اجتماعی از اهداف، دستاوردها و ضرورت‌هایی برخوردار است.

باتوجه به اهمیت این کنگره نظر تعدادی از مسئولین استان را در این باره جویا شدیم.

آیت الله عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

این کنگره یک مانور فرهنگی بزرگ و عظیم است و اثرگذاری آن باید چنان باشد که به‌عنوان نقطه عطف تاریخی برای استان قزوین شناخته شود.

امروز برای بیان هر حادثه تاریخی در سالیان گذشته، وقوع انقلاب به عنوان یک نقطه عطف قرار گرفته و ما برای ذکر هر ماجرای تاریخی، جمله پیش از انقلاب یا پس از انقلاب را بر زبان جاری می‌کنیم.

کنگره شهدا باید به میزانی از تاثیرگذاری برسد که به نقطه عطف تاریخی در استان قزوین تبدیل شود، یکی از تفاوت‌های اساسی برگزاری کنگره شهدا در قزوین نسبت به استان‌های دیگر در تعداد روزهای برگزاری آن است که در قزوین به مدت 5 روز درحال برگزاری است.


اکبر اسکندری نژاد، مدیرکل ارشاد:

در طول زمان ممکن است با توجه به دغدغه‌های موجود، جامعه از فرهنگ ایثار و شهادت فاصله بگیرد، این در حالی است که رفتار ایثارگران و شهدا الگویی ناب برای جامعه به شمار می‌روند.

برگزاری کنگره شهدا راه کاری مناسب برای معرفی و بازخوانی اخلاق و منش شهدا به عنوان الگوها برای جامعه است.

تشکیل کمیته‌های مختلف و آنالیز رفتارهای شهدا و ایثارگران مواردی هستند که قابلیت رسیدگی در این کنگره را دارند.

حقایق پور، مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین:

با توجه به جمله رهبر معظم انقلاب زنده نگه داشتن یاد شهدا کم تر از شهادت نیست، کنگره 3هزار شهید استان نیز در راستای همین امر صورت گرفته است.

باتوجه به اینکه مباحث ایثار از نیازهای اصلی جامعه به شمار می‌آید، در این کنگره سیره و منش شهدا و ایثارگران برای اقشار جامعه بویژه جوانان بیان می‌شود.

هم اکنون از مفهوم بزرگ ایثار و شهادت به معنای فداکاری یک فرد برای جامعه و آرمان‌ها فاصله گرفته شده، این درحالی است که برای رسیدن به مراتب بالا باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود، کنگره 3هزار شهید استان قدمی در این راستا است.

لازم است اصحاب رسانه و قلم و هنرمندان در جهت اطلاع رسانی و درونی سازی مفاهیم مربوط به شهدا در کنگره حضوری فعال و پویا داشته باشند.

کنگره شهدا تلنگری برای جامعه است

کلانتری، مدیرکل حج و زیارت استان قزوین:

همه ما در رابطه با شهدا رسالت داریم و باید سیره آنان را بیاموزیم؛ برگزاری کنگره شهدا از جمله راه‌های رسیدن به این هدف است.

لازم است آحاد مردم، جوانان و مسئولین ویژگی‌ها و سیره شهدا را سرلوحه خود قرار دهند و بدانند که شهدا با چه نگاهی به مردم خدمت می‌کردند، ‌این کنگره راه را برای این آشنایی فراهم می‌کند.

توجه دستگاه‌های اجرایی به سیره شهدا و رفع ضعف‌های موجود در روابط اجتماعی می‌تواند از جمله دستاوردهای این کنگره باشد، البته این در صورتی است که این امر تنها به عنوان رفع تکلیف نبوده و باتوجه و برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

حجت الااسلام نعمت اللهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی:

نظام جمهوری اسلامی مدیون تلاش‌ها و ایثارگری رزمندگان دفاع مقدس است؛ چرا که این قشر باورهایی همچون ایثار و فداکاری را به ارزش جاری و محقق در جامعه تبدیل کردند.

تحقق ارزش‌های برآمده از دفاع مقدس انقلاب و نظام را از جهات مختلف بیمه کرده و مقاومت در برابر تحریم‌ها، تثبیت سیاسی و رشد چشمگیر نظامی را برای جامعه به دنبال داشت.

با توجه به تاثیر فرهنگ ایثار و شهادت حفظ و ماندگاری آن ازاهمیت بالایی برخورداربوده و نباید از آن غفلت کرد.

برگزاری کنگره شهدا برای جامعه و بویژه نسل‌هایی که انقلاب و جنگ را درک نکرده‌اند تلنگر بوده و برای کل کشور و به طور خاص منطقه‌ای که کنگره در آنجا برگزار می‌شود برکاتی را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام قابل، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

یاد شهدا برای ما آموزنده بوده و جامعه به آن نیاز دارد، ما انسان‌ها همواره نیاز به تذکر داریم و از این جهت یاد شهدا تجدید حیات و حالت‌های معنوی برای جامعه به شمار می‌آید.

لازم است در این راستا فراخوان‌هایی صورت گرفته و مطالب پربار تهیه شود، به گونه‌ای که مردم احساس تعلق کرده و خود پیگیر این جریان باشند.

شناسایی پیام‌ها و ویژگی‌های شهدا، انتشار بخشی از وصیت نامه آنها به طور روزانه در مکان‌های عمومی و رسانه‌ها، فضاسازی، ارسال دعوت نامه‌ها و فراخوان عمومی پیش از برگزاری کنگره وزنده کردن الگوی شهدا در جامعه از اهمیت ویژه برخوردار است.

ترویج فرهنگ شهادت نقشی موثر در اقتدار ملی ایفا می‌کند

سید علی موسوی، فرماندار قزوین:

به پاس خدماتی که شهدا برای حفظ و حراست کشور و نظام کشیده و جان خود را فدا کرده‌اند، گرامی و زنده نگه داشتن یاد آنها امری ضروری است، همچنین برگزاری مراسمات در جهت تکریم و بزرگداشت خانواده شهدا نیز دارای اهمیت است.

برگزاری بزرگداشت و کنگره برای آشنایی و آگاهی نسل جدید نسبت به فرهنگ شهادت و رشادت‌هایی که برای حفظ خاک و ارزش‌های میهن صورت گرفته از اهمیت ویژه برخوردار است.

همچنین لازم است برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که آثار و برکات کنگره پس از پایان کنگره نیز در جامعه و افراد مشخص باشد.

بهمن طاهر خانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس:

پویاتر شدن فرهنگ ایثار و مقاومت و ایجاد تعهد عمیق نسبت به شهدا در جوانان و همچنین تقویت باورهای اخلاقی و در صحنه بودن مردم از جمله دستاوردهای کنگره شهدای استان به شمار می‌آید.

مهدیه قافله باشی، عضو شورای شهر قزوین:

باتوجه به اینکه در 40سالگی انقلاب قرار داریم و این سال بلوغ به شمار می‌رود، برگزاری گنگره 3هزار شهید استان حسن اتفاقی است که با سلیقه برگزار کنندگان همراه بوده است.

در واقع لازم بود امسال مراسمی برای پاسداشت افرادی که در بوجود آوردن، رشد و ایستادگی نظام نقش داشتند برگزار شود.

قرائت وصیت نامه و سیره شهدا در مراسم‌ها و جلسات سرمشقی تمام عیار برای افراد جامعه است، در واقع کنگره 3هزار شهید بازخوانی هویت ایرانی اسلامی و ادای دین شهروندان قزوین برای شهدا و خانواده‌هایشان است.

فرج الله فصیحی رامندی، عضو شورای شهر قزوین:

برگزاری کنگره و یادواره در سطح استان، شهرها و کشور از جمله راه‌های حفظ ارزش‌های شهدا به شمار می‌آید.

مراسم مربوط به شهدا در ترویج و تقویت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت و در پی آن در حفظ نظام موثر و دارای تاثیر مستقیم است، زیرا به گفته امام راحل اگر فرهنگ ایثار و شهادت حفظ شود کشور از آسیب‌ها و خطرات در امان خواهد بود.

حفظ روحیه ایثار و شهادت ضامن بقای انقلاب خواهد بود، بنابراین لازم است با بزرگداشت شهدا و احترام به خانواده‌هایشان در تقویت این فرهنگ کوشا بوده و بتوانیم در پاسداشت عوامل موثر در انقلاب تلاش کنیم.

فاطمه محمدبیگی، دبیر بنیاد عفاف و حجاب قزوین:

برگزاری کنگره شهدا، بزرگداشت مقام شهدا و ارائه الگوی شهادت و جهاد به افراد جامعه است.

کنگره شهدا می‌تواند به افراد و بویژه جوانانی که انقلاب را تجربه نکرده‌اند نشان دهد که افراد زیادی در راه رسیدن به آرمان‌های انقلاب جان داده‌اند تا کشور به این مرحله از برپایی ارزش‌های اسلامی دست پیدا کند.

باتوجه به اینکه هم اکنون در عرصه‌ای از جنگ نرم هستیم، یادآوری رشادت‌ها و مرور خاطرات شهدا و ایثارگران در ایجاد انگیزه در افراد نقش مهمی را ایفا کرده و این نکته را یادآوری می‌کند که روزگار همیشه به آسانی طی نمی‌شود.

ما در مرحله آمادگی برای برپایی دولت بزرگ اسلامی و ظهور هستیم و از این رو مسلح شدن به سلاح بصیرت و ایثارگری و آمادگی برای جانبازی در راستای رسیدن به اهداف عالی از اهمیتی ویژه برخوردار است که این امر با شناخت الگوها و یادآوری رشادت‌ها ممکن می‌شود، تشکر از شهدا و ایثارگران درواقع به معنای تشکر از نعمت‌های الهی است.

زنان در واقع مربی و تربیت کننده شهدا و نسل جهادگر بوده و در کنار آن نقش مهمی در پشتیبانی از انقلاب و دفاع مقدس ایفا کردند.

شیخ محمد تاکندی، عضو اسبق خبرگان رهبری:

برگزاری کنگره شهدا در واقع تجلیل از شهدا و عظمت دادن به انقلاب و احترام به خانواده شهدا است و ایجاد وحدت از جمله دستاوردهای آن به شمار می‌رود.

برگزاری کنگره شهدا اقدامی زینب‌وار است

معصومه مرادیان، مدیرکل امور بانوان استانداری:

 برگزاری کنگره شهدا درجهت انقلاب؛ یعنی آشنایی با فرهنگ ایثار و شهادت، آشنایی جوانان با این فرهنگ از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.

گسترش فرهنگ ایثار وشهادت به طور گسترده در جامعه کار زینب وار و از جمله وظایف ما است.

مریم بیدخام، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری:

برگزاری کنگره شهدا ظرفیت و فرصتی برای انتقال رشادت‌ها و فعالت‌های شهدا و الگوسازی برای نسل امروزو درواقع ادای دین ما به شهدا و خانواده‌های آنها است.

جامعه امنیت امروز را مدیون شهدا و خانواده‌هایی است که بافداکاری حضور عزیزانشان در جبهه وشهادت آنها را تحمل کردند، بنابراین امروز باید در جهت تحقق اهداف و آرمان شهدا قدم برداشته شود.

سعید انبارلویی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین:

شهدای ما در دهه ۶۰ این برهه از انقلاب را به گونه‌ای رقم زدند که قابل افتخار است، اما با گذشت زمان ما نتوانستیم ارزش‌ها و افتخارات را به خوبی نمایش دهیم.

فلسفه تفکرات شهدا در این کنگره معرفی می‌شود، مسئولیت ما باگذشت زمان این بود که شهدا و آرمان‌های آنها را به‌خوبی معرفی کنیم، امروز با نسل سوم و چهارم انقلاب مواجه هستیم.

کنگره باید بتواند اتفاقات دهه ۶۰ و آرمان شهدا را به گونه ای تبیین کند که نسل امروزی به خوبی آن را درک کند.

شهدا در دوره‌ای که برخی رسانه‌ها واقعیت انقلاب را بایکوت کرده بودند با حضور گسترده و انقلابی خود این واقعیت را به جهان نشان دادند و امروز ما باید این رسالت را ادامه دهیم.
 
علیرضا آشناگر، معاون سیاسی استاندار قزوین:

بدون شک راه و اهداف 3هزار شهید استان قزوین ادامه دارد و در رضوان الهی حاضر و روزی خود را دریافت می‌کنند و نیازی به تجلیل ما ندارند؛ بلکه ما برای تداوم راه و اندیشه و آرمان شهدا نیازمند برگزاری کنگره و یادواره شهدا هستیم.

برگزاری کنگره برای انتقال فرهنگ و منش و روش شهدا ضروری است، زیرا جوانان ما تشنه مرام و مسلک شهدا هستند.

هدف برگزاری کنگره باید تقویت‌ نظام باشد، باید توانمندی نظام و بدعهدی آمریکا به صراحت بیان و قدرت نظام گوشزد شود.

حجت الاسلام اسدالله رضوانی، امام جمعه بوئین زهرا:

ما به تاسی به شهدا نیاز داریم و به همین منظور کنگره 3هزار شهید استان مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و در آن پیام شهدا به جامعه و مردم منتقل می‌شود.

پیروی از راه شهدا و رهبری و برطرف کردن مشکلات موجود از جمله دستاوردهای کنگره شهدا است و اگر با تاسی به شهدا کار جهادی صورت گیرد با افتخار از این پیچ تاریخی عبور می‌کنیم.

کنگره شهدا خنثی کننده تبلیغات دشمن است

حجت الاسلام علی اسلامی، عضو خبرگان رهبری:

هدف و برنامه شهید احیای دین و ارزش‌های اسلامی است، برگزاری کنگره و یادواره شهدا نیز احیای دین، نشر فضایل وارزش‌ها بوده و طراوت و تازگی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

با گذشت چند سال از دفاع مقدس، تبلیغات دشمن علیه دینداری و ارزش‌های آسمانی افزایش یافته، از این رو برگزاری مراسم برای شهدا و تبلیغ دین آسمانی اسلام فعالیتی در مقابل این تبلیغات است.

با حذف این‌گونه مراسم‌ها شهدا و ارزش‌های آنان به آرامی از جامعه حذف می‌شود، بنابراین برگزاری یادواره شهدا از وظایف مسلم ما است.

علی صفری، شهردار قزوین:

ترویج فرهنگ ایثار و تبیین اهداف شهدا از جمله وظایف ما است؛ چرا که این قشر با ایثار خود در یک بزنگاه تاریخی، کشور، انقلاب و اسلام را نجات دادند.

برگزاری کنگره 3هزار شهید استان فرصتی است تا فرهنگ ایثار و مقاومت را زنده نگه داشته و این مفاهیم را به افراد و جوانانی که در آن زمان نبودند منتقل کرد.

ایجاد همدلی و درکنار هم بودن، ارتقای مباحث فرهنگی و تقویت روحیه مقاومت از جمله دستاوردهای برگزاری کنگره شهدا در استان است.

کنگره شهدا راهی برای ارتقای مباحث فرهنگی است

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌ علمیه استان:

پاسداری از راه شهدا و بزرگداشت حماسه‌های آنها به عنوان افرادی که وظیفه الهی و انسانی خود را انجام داده‌اند وظایف بازماندگان پس از شهدا است.

برگزاری یادواره شهدا به معنای ترویج اهداف شهدایی است که مفاهیم الهی را به مرحله عمل رسانده‌اند، در واقع ظرفیت شهدا با این یادواره‌ها به صحنه آمده و برکاتی را برای استان و کشور به همراه خواهد داشت.

ترویج و معرفی فرهنگ شهدا به جامعه و نسل جدید بهترین کار فرهنگی و از جمله راه‌های مبارزه با تهاجم فرهنگی است.

علی فرخزاد، معاون امور عمرانی استاندار:

با چالش‌های موجود در این برهه از زمان، کنگره 3هزارشهید تلنگری برای جامعه بوده وبا تاثیرات اجتماعی وسیاسی بخصوص در جوانان ما معنویت لازم را ایجاد می‌کند.

همواره یاد شهدا در شرایط حساس کمک کرده تا آن مقاطع را پشت سر بگذاریم، هم اکنون نیز با وجود محورهای متنوع در کنگره اقشار مختلف بهره لازم را از این برنامه خواهند برد و شهدا به عنوان الگوی به جامعه معرفی می‌شوند.

داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس:

کنگره 3هزارشهید استان باید به عنوان برگی زرین در تاریخ استان باقی مانده و از برجسته‌ترین نقاط قوت استان به شمار آید، برای این کار انجام فعالیت‌های ماندگار و محدود نشدن فضای کنگره به چند روز ضروری است.

عطر شهدا همواره کشور را واکسینه کرده، امنیت و مصونیت را به همراه دارد؛ تداوم یاد شهدا نگهبان ارزش‌های دینی است و از این رولازم است همه دستگاه‌ها تلاش کنندتا کنگره شهدای استان به بهترین وجه انجام شود.

کنگره 3هزار شهید تجلی وحدت و پشتیبانی از ولایت است

سالار قاسمی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان قزوین:

هم‌اکنون نسل جوان و نوجوان همه سرمایه کشور بوده ونیازمند الگو هستند، آموزش و پرورش نیزوظیفه فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ را به عهده داشته و از شهدا به‌عنوان الگو استفاده می‌کند.

کنگره 3هزار شهید فصل نوینی برای جمع آوری و انتقال آثار شهدا بوده و فرصتی مغتنم برای استان و بویژه آموزش وپرورش در جهت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌رود.

رضا گروسی، فرماندار شهرستان البرز:

گرامی‌داشت یاد شهدا ثمرات و خیرات برای جامعه داشته و در حل مشکلات موثر بوده، کنگره شهدای قزویننیزدر مقطع کنونی لازم و ضروری بوده وبا برنامه‌ریزی درراستای همخوانی با فرهنگ جوانان تاثیر گذار خواهد بود.

کنگره 3هزار شهیدتجلی وحدت بودهواین پیام را به خارج منتقل می‌کند که هنوز مردم ایثارگری را فراموش نکرده، در کنار ولایت ایستاده و درصورت لزوم چنین ایثارگری‌هایی قابل تکرار است.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان