۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برندسازی کفش دانسفهان راه نجات صنعت کفش در قزوین/کاسبان باسابقه در صف چک‌های برگشتی!
کد خبر: ۳۳۱۶۵۹ نویسنده: حدیثه امین زاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۰ ساعت: ۸:۴۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از بازار صنعت کفش؛

برندسازی کفش دانسفهان راه نجات صنعت کفش در قزوین/کاسبان باسابقه در صف چک‌های برگشتی!

مواد اولیه تولید کفش در شهرهای تهران، تبریز و قم است و به دلیل نوسانات ارز هر روز قیمت ماده اولیه کفش تغییر می‌کند که این امر برای تولیدکنندگان و فروشندگان کفش مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 برندسازی کفش دانسفهان راه نجات صنعت کفش در قزوین/کاسبان باسابقه در صف چک‌های برگشتی!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛________ حدیثه امین زاد.

در یادها باقی مانده است که کفش «ملی» و‌ «نهرین» ۲ برندی بود که سال‌ها پیش زمانی که هنوز تولیدکنندگان‌ حوزه کفش، بازار را در قبضه خود داشتند، برای خود صاحب اسم و رسمی بود و به قول قدیمی‌ها، در کشور فرمانروایی می‌کردند، این برندها یک نوستالژی شیرین برای دهه شصتی‌هایی است که دوران مدرسه، تابستان و زمستان و برف و باران را با کفش‌هایی کوچه و‌ خیابان‌ها را گز می‌کردند که صاحب برند داخلی و شناخته شده بود.

اما چه شد که گام به گام کفش ملی و نهرین آن رنگ‌و‌بوی‌ پرطمطراق را از دست داد و گوشه نشین شدند و امروز شاید کمتر دهه هشتادی و‌ نودی باشد که اسمی از نوستالژی ما شنیده باشد.

امروز برندهای خارجی همچون آدیداس، نای، سالامی، پوما جایگزین برندهای دوران کودکی ما شده اند تا دیگر رنگ و اثری از کفش‌های باکیفیت تبریز که زمانی بین خانواده‌های ایرانی صاحب امتیاز بود باقی نماند.
بازشدن پای کالاهای خارجی بر سر سفره خرید ایرانی‌ها یک روی سکه است و روی دیگه سکه دست و پا زدن همین تولیدکنندگان کفش در میدان بی تدبیری دولت‌هاست.
استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تخصص و تجربه متخصصان داخلی در تولید محصولات مختلف موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و طرح مسائلی از قبیل اقتصاد مقاومتی و تولید کالاهای ایرانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

یکی از ظرفیت‌هایی موجود کشور تولید کفش‌های ملی با کیفیت که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را داراست.

تولیدکنندگان و فروشندگان کفش مانند بسیاری دیگر از مشاغل امروز در شرایطی قرار دارند که برای حفظ شغل خود باید با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم کنند.

در این گزارش به برخی از ظرفیت‌های موجود در تولید کفش باکیفیت و مشکلاتی که این صنف با این آن روبرو است، پرداخته شده است.

مالک کفش ملی درباره طرح‌های کفش ملی به خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: حدود دو سال است که کفش ملی طرح‌های جدید جوان‌پسند تولید می‌کند و با این اقدام در جذب مشتریان جوان موفق بوده است.

علی قربانی‌راد می‌افزاید: بسیاری از مردم تصور می‌کنند برند کفش ملی در جامعه کم‌رنگ شده است حتی من نیز تا زمانی که در این شغل ورود پیدا نکرده بودم چنین تصوری از کفش ملی داشتم، اما امروز می‌بینم که کفش ملی در بازار کفش کشور سهم خود را دارد و با تولید طرح‌های جدید کفش مشتریان جوان زیادی را جذب کرده است.

وی اضافه می‌کند: کفش ملی با شرکت‌های مختلف تولیدکننده کفش قرارداد بسته است تا بتواند مدل‌های بیشتری را به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

مالک کفش ملی شعبه بازار با اشاره به نحوه آزمایش کیفیت کفش ملی ادامه می‌دهد: کفش ملی دستگاه قدم‌زن برای آزمایش کفش‌ها را دارد که در ایران حرف اول را می‌زند و از این دستگاه برای سنجش میزان کیفیت و کارایی کفش‌ها استفاده می‌کند تا کفش‌‎های بی‌کیفیت به مشتریان عرضه نکند.

وی عنوان می‌کند: بنابراین تمام کالاهای عرضه شده در کفش ملی آزمایش شده است و کفش‌ها 3 ماه ضمانت دارد، اگر در این مدت دچار آسیب شود به تولیدکننده برگردانده می‌شود و اگر این اتفاق برای تعداد زیادی از کفش‌ها رخ دهد آن محصول دیگر تولید نمی‌شود تا زمانی که نقض آن مدل کفش به طور کامل برطرف شده و سطح کیفیت آن محصول بالا برود.

این فروشندن کفش تصریح می‌کند:  اینطور نیست که هر تعداد کفش بی‌کیفیت از طرف مشتری به کفش ملی برگردانده شود مشکلی نداشته باشد.

مالک کفش ملی شعبه بازار می‌گوید: قیمت‌های کفش ملی خوب است  البته امکان دارد کالای مشابه در بازار وجود داشته باشد که ظاهر آن شبیه محصولات کفش ملی باشد، اما با قیمت پایین‌تر که  قطع به یقین کیفیت کارها باهم فرق دارد.

قربانی‌راد اضافه می‌کند: این امر موجب شده برای برخی از مشتریان دوگانگی پیش بیاید که پس از استفاده محصولات مشابه تولیدات کفش ملی به این نتیجه رسیده محصولات کفش ملی با کیفیت‌تر از نمونه‌های مشابه موجود در بازار است.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه کفش ملی ضمانت تعویض دارد اگر کفش در 3 ماه نخست استفاده عیب فنی پیدا کرده و قابل استفاده نباشد به شرکت تولیدی برگردانده می‌شود و به مشتری کفش نو تحویل می‌دهیم. همچنین پیگیری می‌شود که چرا آن محصول بی‌کیفیت بوده است که مشتری ناراضی باشد تا جلوی تکرار این موراد گرفته شود.

مالک کفش ملی شعبه بازار با بیان اینکه تبلیغات صدا و سیما و سایر رسانه در مصرف کالای ایرانی بسیار اثرگذار است، اظهار می‌کند: کالای ایرانی خیلی بهتر از کالای خارجی است، زیرا کالای خارجی خوب که در بازار ایران وجود ندارد، بیشتر کالاهای بی‌کیفیت و چینی در بازار است که خیلی زود از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه وقتی تولیدکننده ایرانی حمایت شود، می‌تواند طرح‌ها و مدل‌های تولیدی خود را به‌روز کند، ابراز می‌کند: با به روزرسانی طرح‌های تولید

ی کفش ملی قشر جوان به استفاده از این کالا ترغیب شدند طوری که آمار جوانان 50 درصد افزایش یافته است.

استان قزوین ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه تولید کفش به خود اختصاص داده است که یکی از این شهرها، برندسازی کفش دانسفهان استان قزوین است که توانسته علاوه بر تامین کالاهای مورد نیاز استان خود به دیگر استان‌های کشور هم صادرات داشته باشد.

برندساز کفش دانسفهان درباره اقداماتی که در راستای برندسازی کفش دانسفهان انجام داده است، به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: با توجه به شناختی که از وضعیت کارگاه‌های تولید کفش دانسفهان داشتم، به این عرصه ورود پیدا کردم تا با برندسازی این محصول به تولیدکنندگان کفش دانسفهان کمک کنم، زیرا معتقدم کمک نقدی به این تولیدکنندگان پاک کردن صورت مسئله است.

مهدی انصاری با بیان اینکه بهترین کمک به تولیدکنندگان کفش دانسفهان برندسازی است، می‌افزاید:  هم اکنون یکهزار نفر از این صنعت ارتزاق می‌کنند و 50 درصد جمعیت دانسفهان تحت تأثیر این شغل قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: به تولیدکنندگان کفش دانسفهان پیشنهاد دادم تخصص علمی از من و تخصص تجربی از شما باشد تا با کمک هم و برندسازی کفش دانسفهان برندسازی این محصول را انجام دهیم.

برندساز کفش دانسفهان با اشاره به مشکلات اساسی تولیدکنندگان کفش دانسفهان ادامه می‌دهد: این تولیدکنندگان در سال جاری به دلیل نوسانات قیمت ارز با مشکلات جدی‌تری روبرو شدند.

انصاری با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان کفش دانسفهان عنوان می‌کند: عمده مشکلات این قشر عدم نقدینگی است به گونه‌ای که وقتی با مساعدت مسئولان تسهیلات بانکی برای توسعه کارگاه‌های کفش را دریافت کردند به دلیل چک‌های برگشتی که داشتند، نتوانستند کارگاه را توسعه دهند.

وی می‌افزاید: به‌روز و علمی نبودن صنعت کفش دانسفهان یکی دیگر از علل عدم موفقیت این قشر است بنابراین سعی دارم با طراحی مدل‌های جدید که مورد پسند مشتری است، این صنعت را توسعه دهم، البته اگر از سوی مسئولان استان مورد حمایت قرار گیرم قطع به یقین سریعتر می‌توانم به اهدافی که مدنظرم است، دست پیدا کنم.

برندساز کفش دانسفهان می‌گوید: سایت برند کفش دانسفهان به آدرس  www.ramand.shoes.comرا طراحب کردم که در این سایت ضمن معرفی کفش دانسفهان تولید محتوا انجام می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: سعی کردیم شاخص‌های برندیگ را در این حوزه مطرح کنم و علی‌رغم اینکه از حمایت خاصی برخوردار نبودم، موفقیت‌های خوبی در این عرصه کسب کردم.

این تولیدکننده با بیان اینکه پروسه برندینگ یک پروسه زمان‌بر است و باید تلاش زیادی کرد تا یک برند نهادینه شود، اضافه می‌کند: شبکه‌های اجتماعی لازم برای معرفی این محصول را راه‌اندازی کردم و هم اکنون فروش اینترنتی کفش دانسفهان را هم انجام می‌دهیم.

برندساز کفش دانسفهان می‌افزاید: هدف اصلی ما این است که تا سال 1400 کفش رامند آنطور که شایسته است، مطرح شود و شهر دانسفهان را به عنوان شهر کفش نه تنها در ایران بلکه در سطوح بین‌الملی مطرح کنیم که طرح توجیهی آن در حال تدوین است.

وی ابراز می‌کند: کفش دانسفهان به لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار دارد اما برندسازی و شناخته نشده است بنابراین بهترین راهکار برای رفع اساسی مشکلات تولیدکنندگان کفش دانسفهان برندینگ است.

برندساز کفش دانسفهان ادامه می‌دهد: یکی از شاخص‌های برندسیتی شاخص اقتصادی است زیرا سرمایه‌گذار به چنین شهری ورود پیدا کرده و از این طریق اقتصاد آن شهر رونق می‌گیرد، بنابراین سعی دارم طرح راه‌اندازی شهرک کفش در استان را تدوین کنم تا از این طریق بتوانیم صنعت کفش دانسفهان را توسعه دهیم

انصاری اذعان می‌کند: اگر این شهرک راه‌اندازی شود، سرمایه‌گذاران به آن ورود پیدا کرده و از این طریق ضمن شناساندن صنعت کفش دانسفهان در سطوح ملی و فراملی رونق اقتصادی خوبی در استان شکل می‌گیرد.

برای پیگیری مشکلات حوزه کفش به سراغ رئیس اتحادیه کفش استان قزوین رفتیم.

وی درباره وضعیت بازار کفش اظهار می‌کند: مواد اولیه تولید کفش در شهرهای تهران، تبریز و قم است و به دلیل نوسانات قیمت ارز هر روز قیمت ماد اولیه کفش تغییر می‌کند که این امر برای تولیدکنندگان و فروشندگان کفش مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

محمدتقی نوروززادگان می‌افزاید: افزایش قیمت کفش از فروردین تاکنون بسیار تغییر کرده و در مقایسه با افزایش قیمت طلا می‌توان گفت از نوسانات قیمت طلا هم بیشتر بوده است.

وی اضافه می‌کند: از یک سو قیمت مواد اولیه تولید کفش هر روز در حال افزایش است که در نتیجه آن قیمت کفش نیز به روز تغییر می‌کند و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته که بی‌شک در خرید این محصول نیز اثرگذار است، بنابراین تمام این مسائل دست به دست هم داده تا بازار کفش وضعیت نامساعدی پیدا کند.

رئیس اتحادیه کفش استان قزوین ادامه می‌دهد: علی‌رغم اینکه در سال‌های قبل در ایام مدارس بازار کفش رونق زیادی داشت اما امسال این بازار بسیار راکد بود.

نوروززادگان بیان می‌کند: اداره کل دارایی باید مأموران خود را به کفش‌فروشی‌ها بفرستد تا وضعیت راکد بازار کفش را از نزدیک مشاهده کرده و از تعیین مالیات‌های سنگین برای این صنف صرف‌نظر کند.

وی تصریح می‌کند: وضعیت بازار کفش به اندازه‌ای نامساعد است که حتی کاسبان با سابقه 40 تا 50 سال هم مشکل مالی پیدا کرده و چک‌های آنان برگشت می‌خورد.

رئیس اتحادیه کفش استان قزوین با تأکید بر اینکه دولتمردان باید فکری به حال این وضعیت کنند، ابراز می‌کند؛پیش از این ایام جنس ارزان بود، تولیدکننده با مشکلات کمتری تولید می‌کرد و در طول سال قیمت‌ها تقریبا ثابت می‌ماند، اما هم اکنون شاهد افزایش به روز قیمت کفش هستیم و به دلیل گران شدن مواد اولیه تولید کفش، مدل‌های مختلف که پیش از این در بازار وجود داشت امروز موجود نیست و با کاهش تنوع در تولید کفش روبرو هستیم.

با توجه به صحبت‌هایی که با برخی از فعالان حوزه کفش استان و رئیس اتحادیه این صنف

داشتیم، مشخص است که رفع مشکلات این صنف در تصمیم‌گیری کلان است زیرا تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب چیزی نیست که در استان بتوان تأمین کرد.

البته مسئولان استانی با اقدامات به موقع و رساندن مشکلات این صنف به مدیران بالادست می‌توانند ضمن حمایت از این قشر در بازار کفش استان تعادل برقرار کرده و بستری فراهم کنند که مشکلات تولیدکنندگان و فروشندگان کفش در استان به حداقل ممکن کاهش یابد.

کفش دانسفهان که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قابلیت رقابت با بسیاری از محصولات داخلی و خارجی را دارد به شدت نیازمند حمایت مسئولان است تا برندسازی این محصول بتوان گام موثری در راستای رونق اقتصادی استان برداشت.

قطع به یقین با برندسازی کفش دانسفهان می‌توان از این ظرفیت استان به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد کرد و حتی شناخت این برند در کشور عامل رونق محصولات استان در حوزه کفش خواهد شد.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان