۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کسب مدال‌ جهانی مُهر تائیدی بر توانمندی‌ ایرانی‌هاست/ مدالم را به دانش‌آموزان مناطق محروم تقدیم می‌کنم
کد خبر: ۳۳۰۳۱۰ نویسنده: محمد ابراهیم کاتبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۷ ساعت: ۸:۳۶ ↗ لینک کوتاه

دارنده مدال طلای المپیاد زیست کشور در مصاحبه با صبح قزوین:

کسب مدال‌ جهانی مُهر تائیدی بر توانمندی‌ ایرانی‌هاست/ مدالم را به دانش‌آموزان مناطق محروم تقدیم می‌کنم

دارنده مدال طلای المپیاد زیست کشور گفت: دانش‌آموزان ایرانی بارها در مسابقات مختلف جهانی درخشیده‌اند و کسب مدال‌های رنگارنگ المپیادهای جهانی نیز مهر تاییدی بر توانمندی علمی آنهاست.

کسب مدال‌ جهانی مُهر تائیدی بر توانمندی‌ ایرانی‌هاست/ مدالم را به دانش‌آموزان مناطق محروم تقدیم می‌کنم
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ؛ محمد ابراهیم کاتبی دانش‌آموز قزوینی است که با درخشش خود در المپیاد زیست شناسی حائز رتبه برتر و مدال طلای این دوره از مسابقات شد که مرحله نهایی آن چندی پیش با شرکت دانش‌آموزان برگزیده این رشته در تهران برگزار شد.

وی که در رشته تجربی تحصیل می‌کند دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بابایی قزوین است که با تلاش و پشتکار فراوان به این مقام نائل آمد.

به همین مناسبت مصاحبه‌ای با ایشان انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

صبح قزوین : آزمون المپیاد علمی در چه رشته‌هایی برگزار می‌شود؟
کاتبی:
المپیاد یک مسابقه علمی است که هر سال بین دانش‌آموزان دبیرستانی برگزار می‌شود. این مسابقه هم‌اکنون در ۸ رشته ریاضی، شیمی، فیزیک، نجوم، سلول‌های بنیادی، ادبی، کامپیوتر و زیست برگزار می‌شود که ارگان برگزار کننده این آزمون باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان زیر مجموعه‌ای از مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است.

صبح قزوین : درباره مراحل مختلف المپیاد زیست توضیح دهید؟
کاتبی:
المپیادهای علمی دارای 4 مرحله است که مرحله نخست آن هر سال اواخر بهمن و یا اوایل اسفند ماه برگزار می‌شود. تعداد شرکت کنندگان در رشته‌های مختلف متفاوت بوده و در نهایت حدود ۱۰۰۰ نفر به مرحله‌ی بعدی المپیاد راه پیدا می‌کنند.

اسامی پذیرفته شدگان مرحله‌ی اول المپیاد هفته آخر اسفند یا هفته اول فروردین اعلام شده و این افراد می‌توانند در مرحله‌ی دوم المپیاد که اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود؛ شرکت کنند.

اواخر خرداد یا اوایل تیر، برگزیدگان مرحله‌ی دوم المپیاد مشخص می‌شوند. از آنجا که تعداد قبول شدگان در هر رشته معمولا حدود ۴۰ نفر است؛ در فرهنگ المپیادی به دوره تابستان "دوره ۴۰" هم گفته می‌شود که در نهایت در هر رشته 8 نفر موفق به کسب مدال طلا می‌شوند.

صبح قزوین : برگزیدگان المپیادهای علمی از چه مزایایی برخوردار می‌شوند؟
کاتبی:
8 نفری که موفق به کسب مدال طلا شوند، از کنکور معاف شده و بخش عمده سال آخر دبیرستان خود را در باشگاه دانش پژوهان جوان می‌گذرانند.

صبح قزوین : برای حضور در مسابقات جهانی، اردوی آموزشی شرکت کردید؟
کاتبی:
برای ۸ نفر برگزیده کلاس‌های تئوری و به خصوص آزمایشگاه جهت آماده سازی برای المپیاد جهانی زیست برگزار می‌شود. در پایان این دوره نیز آزمون‌های تئوری و آزمایشگاه برگزار و از میان ۸ نفر، ۴ نفر به عنوان تیم زیست جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در المپیاد جهانی این رشته معرفی می‌شوند.

صبح قزوین : المپیاد جهانی زیست چه زمانی برگزار می‌شود؟
کاتبی:
المپیاد جهانی زیست (IBO) اواخر تیر ماه سال آینده در کشور مجارستان برگزار می‌شود و حدود ۷۰ کشور در آن شرکت می‌کنند.

صبح قزوین : رمز موفقیت و پیشرفت شما؟
کاتبی:
توکل بر خدا همراه با پشتکار و برنامه‌ریزی و نترسیدن از شکست و همچنین شناسایی نقاط ضعف و تلاش برای رفع آن‌ها را از مهمترین دلایل موفقیت خود می‌دانم.

صبح قزوین : برای حضور در المپیاد، کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اید؟
کاتبی:
بله، در کلاس‌های آموزشی که توسط مدرسه و در راستای افزایش سطح آمادگی برای حضور در المپیاد برگزار می‌شد؛ شرکت ‌کردم.

صبح قزوین : روزانه چقدر مطالعه می‌کنید؟
کاتبی:
بسته به برنامه بین 5 تا 7 ساعت در روز مطالعه می‌کنم.

صبح قزوین : برنامه مطالعه درسی شما برای المپیاد چگونه بود؟
کاتبی:
مطالعه منابع و رفرنس‌های تخصصی و حل سوال و شرکت در آزمون‌های آزمایشی برای رفع اشکال و افزایش مهارت حل مساله در کنار غافل نشدن از دروس حفظی.

صبح قزوین : برای آینده خود چه برنامه‌ای دارید؟
کاتبی:
تلاش دارم علاوه بر کوشش برای عضویت در تیم ملی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در المپیاد جهانی زیست شناسی مجارستان ( IBO 2019 ) با اجرای برنامه‌هایی راه المپیاد را برای علاقه مندان آسان‌تر کنم و با برگزاری آزمون‌های استعدادیابی برای دانش‌آموزان سنین کمتر تمایل افراد علاقه‌مند و مستعد را به این رشته جلب کنم.

صبح قزوین : توصیه شما برای دانش‌آموزان هم سن و سال خودتان؟
کاتبی:
مطابق برنامه پیش بروند و به خدا توکل کنند و هیچ‌گاه فراموش نکنند هر جایی که هستند و هر موفقیتی که به دست آوردند علاوه بر تلاش خودشان مدیون دعای پدر و مادر و لطف خدا هستند.

صبح قزوین : نقش خانواده در کسب موفقیت چیست؟
کاتبی:
قطعا خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت همه اشخاص دارد، دوستان و اساتید زحمت‌کش و همچنین خانواده به من انگیزه می‌دهند تا با قدرت ادامه دهم.

صبح قزوین : کسب مدال طلای کشوری خیلی سخت بود؟
کاتبی:
رقابت در این مسابقه علمی بسیار سنگین است و گاهی دانش‌آموزان توانمند و مستعد هم نمی‌توانند به نتیجه‌ی مورد نظر خود دست پیدا کنند؛ اما به هر حال باید تلاش کرد و بقیه چیزها را به خداوند سپرد.

صبح قزوین : تفاوت المپیادها با سایر مسابقات علمی دانش‌آموزی؟
کاتبی:
المپیاد افراد نخبه و توانمند را از جای جای کشور برای شرکت در یک مسابقه‌ی نفس گیر جمع می‌کند و با توجه به استرس بسیار بالای شرکت کنندگان از سنگین‌ترین رقابت‌های علمی کشور است.

صبح قزوین : سطح علمی دانش‌آموزان ایرانی چگونه است؟
کاتبی:
دانش‌آموزان ایرانی بارها در مسابقات مختلف جهانی درخشیده‌اند و کسب مدال‌های رنگارنگ المپیادهای جهانی نیز مهر تاییدی بر توانمندی علمی آنهاست.

صبح قزوین : بهترین تفریح شما در زندگی؟
کاتبی:
من در کنار زیست شناسی از علوم کامپیوتر، برنامه نویسی (وب و اندروید ) و رباتیک نیز بسیار لذت می‌برم.

صبح قزوین : سطح امکانات مدرسه شما؟ آیا راضی هستید؟
کاتبی:
به طور کلی مدارس شهرستان‌های کشور از نظر امکانات آزمایشگاهی ضعف دارند؛ در صورتی که امکان تجهیز این مدارس و دسترسی دانش‌آموزان مستعد به مراکز مجهز آزمایشگاهی برای مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی و یا مراکز تحقیقات فراهم شود؛ می‌توانیم شاهد درخشش بیشتر این افراد در مسابقات مختلف و المپیادها باشیم.

صبح قزوین : صحبت آخر؟ 
کاتبی:
من این مدال طلا را به همه دانش‌آموزان سخت‌کوش و بااخلاق استان خصوصا در مناطق دور از مرکز و محروم تقدیم می‌کنم و از آنها می‌خواهم با تلاش و عشق به علم‌اندوزی در کنکور و المپیادها بدرخشند و هیچگاه ناامید نشوند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان