۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه‌های روستایی محقق نشده/ برگزاری جشنواره "عکس روستا"
کد خبر: ۳۳۰۰۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۵ ساعت: ۱۳:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور روستایی استان قزوین:

اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه‌های روستایی محقق نشده/ برگزاری جشنواره "عکس روستا"

مدیرکل امور روستایی استان قزوین گفت: سال ۹۵ در سفر رئیس جمهور به استان قزوین مصوب شد اعتباری بالغ بر ۲۳میلیارد تومان به راه‌های روستایی اختصاص یابد اما فقط ۴ میلیارد آن محقق شده است.

اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه‌های روستایی محقق نشده/ برگزاری جشنواره "عکس روستا"
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اکرم نجفی ظهر امروز(یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز روستا در استانداری قزوین اظهار کرد: ۱۵مهرماه در تقویم به روز ملی "روستا و عشایر" نامگذاری شده است، ما همواره به دنبال مهاجرت معکوس و توسعه زندگی روستایی هستیم و این موضوع با توسعه زیرساخت‌های رفاهی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی محقق می‌شود.

وی افزود: هم اکنون براساس نتایج سرشماری سال ۹۵، استان قزوین دارای ۸۲۳ روستای دارای سکنه و ۶۳۰ روستا دارای دهیار است.

این مسئول بیان کرد: در حوزه اعتبارات از محل اعتبارات سال گذشته بیش از ۸۱ میلیارد تومان و در شش ماه نخست سال ۴۰ میلیارد تومان به حوزه امور روستایی قزوین اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم برای روستاهای فاقد دهیاری سهمی از مالیات بر ارزش افزوده درنظر گرفته شده و 2 میلیارد و 300 میلیون تومان در شش ماه نخست سال به این دهیاری‌ها تعلق گرفته است.

اختصاص 33میلیارد تومان به 73 طرح
مدیرکل امور روستایی استان قزوین ابراز کرد: در هفته دولت سال جاری ۳۵۴ پروژه عمرانی به مبلغ 30 میلیاردتومان در دهیاری‌ها به بهره‌برداری رسید، این پروژه‌ها در حوزه زیرسازی و بهسازی معابر، خدمات عمومی از قبیل احداث غسالخانه، پایگاه آتش‌نشانی بوستان روستایی و سرویس بهداشتی بود.

وی با اشاره به اهمیت عدم ساماندهی مدیریت پسماند در روستاها گفت: عدم مدیریت پسماندها صدمات زیادی به منابع آبی و محیط زیست ایجاد می‌کند؛ کارگروه پسماند روستایی اواسط سال ۹۵ ایجاد شد و باتوجه به اعتبارات حوزه روستایی ساماندهی پسماندهای روستایی مدنظر قرار گرفت.

نجفی اضافه کرد: اهداف جمع‌آوری پسماندهای روستایی انتقال به سایت محمدآباد و احداث جایگاه‌های مشترک در بخش‌هایی که زمینه انتقال به سایت محمدآباد وجود ندارد، است.

وی بیان کرد: در هشت بخش استان به طور کامل پسماندها به سایت منتقل می‌شود، در پنج بخش جایگاه دفن زباله مشترک ایجاد شده و دوبخش هم نیازمند اختصاص اعتبار برای انتقال به سایت محمدآباد هستند، مهمترین مشکل در این حوزه کمبود اعتبارات، حوزه جغرافیایی و عدم اجرای برنامه آموزشی ویژه شهروندان است.

این مسئول درباره وضعیت اشتغال روستایی گفت: از محل تفاهم‌نامه معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با بانک سینا و بنیاد علوی، ۳۳میلیارد تومان به ۷۳ طرح ارائه شده از قزوین اختصاص یافته که ۴۰ طرح به بهره برداری رسیده و ۳۳ مورد در دست انجام است.

برگزاری نمایشگاه «عروسک‌های محلی» روستای الولک در عراق

وی عنوان کرد: اعتباری بالغ بر ۹۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به استان قزوین پرداخت شده که سرانه اشتغال درنظر گرفته شده برای این اعتبار ۱۹۲۹ نفر است که با اجرای کامل پروژه‌ها میزان اشتغال‌زایی مشخص می‌شود.

نجفی درباره حضور استارتاپ‌ها در حوزه اقتصاد روستایی گفت: برای حل مشکلات اقتصادی روستا باید به سمت ایده‌های نو حرکت کرد، در اقتصاد دانش محور، استارتاب‌ها از فضاهای اصلی و مهمی هستند.

وی افزود: دو رویداد در حوزه استارتاپ برگزار شد که اولین برنامه در اردیبهشت ماه به نام «دهکار» با ۲۷ ایده ارائه شد و با مشخص شدن ایده‌های برتر، کارگاه اموزشی بوم کسب و کار، کارگاه آموزش روش‌های قیمت گذاری و بازاریابی برگزار شد.

مدیرکل امور روستایی استان قزوین با اشاره به ایده‌های ارائه شده عنوان کرد: ایده اول طرح «عروسک‌های محلی» روستای الولک درحال پیگیری می‌شود که قرار است در نمایشگاه عراق عرضه شود، ایده دوم «تولید زعفران در پشت بام» از طارم سفلی و ایده سوم هم «بازده» یک بازی گردشگری است.

وی اضافه کرد: توسعه روستایی نیازمند استفاده از ایده‌های خلاقانه است تا زمینه جذب گردشگر روستایی را افزایش دهیم، در دستور کار است که شرکت‌های استارتابی از پرداخت مالیات معاف شوند.

این مسئول اعلام کرد: به مناسبت هفته "روستا" جشنواره عکس روستایی برای اولین بار در قزوین برگزار می‌شود؛ این جشنواره از امروز تا ۱۵آذرماه در دو بخش عکس حرفه ای و آماتور زمان ارسال آثار علاقه‌مندان است.

آمار عشایر کوچنده استان ۱۸۰۰ نفر است
وی بیان کرد: عکاسی از طبیعت روستایی، معماری، آداب و رسوم، تولیدات و صنایع دستی روستایی از محورهای برگزاری جشنواره است و در پایان از سه عکس در بخش حرفه ای و سه عکش در بخش آماتور در جشنواره روستایی دهه فجر تقدیر خواهد شد.

نجفی یادآور شد: طبق سرشماری سال ۸۷ آمار عشایر کوچنده استان ۱۸۰۰ نفر است، اما آمارهای انجام شده طی سال‌های اخیر آمار بیشتری را نشان می‌دهد و سرشماری بعدی در سال 98 انجام خواهد شد.

وی ابراز کرد: در حوزه تاسیس "خانه ورزش روستایی" تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل ورزش و جوانان انجام شده اما اجرایی شدن این موضوع زمانبر است؛ بنابراین در برنامه کوتاه مدت ۳۰ روستا شناسایی شد و امکانات ورزشی در هفته دولت به این روستاها اختصاص یافت.

مدیرکل امور روستایی استان قزوین یادآور شد: ۱۲۰روستای استان قزوین از پوشش ارتباطی و اینترنت نسل چهار برخوردار است و ۶۸۰ روستا نیز مجهز به یکی از مسیرهای ارتباطی است؛ همچنین ۱۲۰ دهیاری استان به شبکه دولت متصل شدند و هدف ما افزایش این روستاهاست.

وی درباره مشکلات راه‌های روستایی گفت: سال 95 در سفر رئیس جمهور به استان قزوین مصوب شد اعتباری بالغ بر 23میلیارد تومان به راه‌های روستایی اختصاص یابد اما تا به امروز فقط 4 میلیارد آن محقق شده است.

این مسئول در پایان عنوان کرد: تا زمانی که این اعتبار به دست ما نرسد امکان حل مشکلات راه‌های روستایی وجود ندارد، اخیرا آقای نوبخت در سفر به قزوین قول دادند که این اعتبارات تا پایان سال به صورت کامل پرداخت شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان