۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۴۹درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است
کد خبر: ۳۲۹۹۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۵ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

معاون سیاسی، امنیتی استانداری قزوین:

۴۹درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است

معاون سیاسی، امنیتی استانداری قزوین گفت: برخی متعقدند از ۱۵۶ بیماری نوظهور ۱۱۶ مورد مربوط به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است به عبارتی قریب ۴۹ درصد بیماری‌های موجود در جهان، بیماری مشترک بین انسان و دام است.

۴۹درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی پیش از ظهر امروز(یکشنبه) با حضور دکتر لامعی معاون سازمان نظام دامپزشکی کشور و آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و جمعی دیگر از مسئولان استانی در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

در این مراسم علیرضا آشناگر معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با تبریک به مناسبت روز دامپزشکی گفت: تلقی جدی جامعه و دستگاه‌های اجرایی ما عموما از فعالیت دامپزشکان، فنی و تخصصی است.

ان‌جی‌یوها همیار سازمان دامپزشکی باشند
وی افزود: تصور عامه مردم از سازمان دامپزشکی این است که مجموعه‌ای از افراد و متخصصین در یک فعالیتی حضور دارند که کارشان رصد و کنترل و مراقبت از دام‌ها است که به نوبه خود سخن درستی است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تصریح کرد: دامپزشکی کار سخت و دشواری است و روستاییان که قشر مولد کشور هستند و صنعتگرانی که در این عرصه فعالیت دارند قدردان زحمات شما هستند؛ چراکه بخش عمده‌ای از کار دامپزشکان به سلامت و امنیت غذایی جامعه مرتبط می‌شود.

وی عنوان کرد: حدود ۷ تا ۸ میلیون راس دام سبک و سنگین و طیور و واحدهای صنعتی پرواربندی و مراکز صنعتی تولید شیر ، مرغ و تخم مرغ نشاندهنده اهمیت کار دامپزشکان است که به سلامت جامعه مرتبط است و کوچکترین غفلت سلامت جامعه را تحت تاثیر گذار قرار می‌دهد.

آشناگر بیان کرد: برخی متعقدند از 156 بیماری نوظهور 116 مورد مربوط به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است به عبارتی قریب ۴۹ درصد بیماری‌های موجود در جهان، بیماری مشترک بین انسان و دام است.

وی با بیان اینکه ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه امر بسیار مهمی است، گفت: توجه دولت و برنامه‌ریزان باید به این سمت برود که کارهای آموزشی و ترویجی به مراتب هزینه‌اش کمتر از کارهای مداخله‌ای است؛ لذا باید به این امر توجه جدی شود.

آشناگر تصریح کرد: بدون شک هزینه واکسیناسیون دام و طیور از معدوم کردن تعداد زیادی از دام‌ها و طیور کمتر است؛ بنابراین باید در توزیع اعتبارات به این امر توجه کنند و به سازمان دامپزشکی کمک کنند تا در رسالتی که بر عهده دارد موفق‌تر باشند.

وی بیان کرد: ان‌جی‌یوها در قالب خیرین و همچنین اقشار تحصیل کرده جامعه همیار سازمان دامپزشکی باشند همچنین اقشار تحصیل کرده جامعه زیرا این سازمان به تنهایی علی‌رغم همه تلاش‌ها، نمی‌توانند پوشش کاملی داشته باشند.

این مسئول در پایان گفت: متاسفانه در جامعه قدری نسبت به مراقبت و حفاظت از حیوانات غفلت می‌شود که باید فعالیت‌های آموزشی برای ترویج فرهنگ مراقبت و حفاظت از حیوانات به عنوان بخشی از کار دامپزشکی انجام شود.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان