۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بار مدیریت آخوندی از دوش کشور برداشته می‌شود؟
کد خبر: ۳۲۸۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۸ ساعت: ۱۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

زمزمه رفتن وزیر عصبانی دولت؛

بار مدیریت آخوندی از دوش کشور برداشته می‌شود؟

مطرح شدن بحث عزل آخوندی و یا طرح مجدد استیضاح وی در مجلس این سوال را به وجود می آورد که آیا این بار، هزینه مدیریت باجناق ناطق نوری از دوش کشور برداشته خواهد شد یا روند مدیریت پرحاشیه وی ادامه پیدا می کند؟

 بار مدیریت آخوندی از دوش کشور برداشته می‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، وزیر راه و شهرسازی یکی از وزرایی است که انتقادات زیادی چه در داخل دولت و چه در فضای رسانه ای به وی وجود دارد. چند وقت پیش بود که «اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهور نسبت به کنار رفتن عباس آخوندی از وزارت راه ابراز خرسندی کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده با بیان اینکه رفتن آقای آخوندی از وزارت راه و شهرسازی خبر خوبی است، گفت: «هر فردی که برخلاف اندیشه های آقای آخوندی فکر کند، حذف می شود و وزیر راه وشهرسازی نظارت استصوابی بر انتخابات نظام مهندسی دارد.»

وی یکی از دولتمردانی است که به واسطه مسئولیتی که در حوزه بافت فرسوده دارد با وزیر راه و شهرسازی ارتباط کاری زیادی داشته و از این رو اختلافات بسیاری ما بین این دو وجود دارد که برخی از این تنش‌ها نیز رسانه ای شده است. از سوی دیگر ترکان از دست چین کردن مهره‌های فعال در حوزه بافت فرسوده متناسب با افکار آخوندی سخن گفته و از آن گلایه کرده است.

حتی از سوی برخی دیگر عنوان شده رئیس جمهور هم نسبت به عملکرد آخوندی رضایت ندارد.

در همین رابطه، «احمد علیرضابیگی»، نماینده مجلس گفت: به نظر می رسد، تصمیم رئیس جمهور برای برکناری آقای آخوندی جدی است؛ پیش از این نیز اختلاف رئیس جمهور با آقای آخوندی مشخص بود. در راستای نوسازی بافت های فرسوده، باید رئیس جمهور از جانب خود به وزیر راه و شهرسازی نمایندگی می داد، اما آقای ترکان را به عنوان نماینده خود برای اجرای این پروژه منصوب کرد. این انتصاب نشان می دهد که رئیس جمهور با آقای آخوندی اختلافات زیادی دارد و ایشان را قبول ندارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز آخوندی را جزو لیست استیضاح های خود قرار داده اند.

اما آخوندی در این پنج سال چه کارنامه کاری از خود به جا گذاشته است.

سرنوشت تراژدیک مسکن مهر در دوره آخوندی
عباس آخوندی از اوایل دولت روحانی در دوره اول مخالفت خود با مسکن مهر را آشکار ساخت و خانه و کاشانه بسیاری از هموطنان را مزخرف دانست. مقابله با مسکن مهر به طور استدلالی در دولت روحانی آغاز شد و وقتی رسانه ها آلترناتیو و جایگزینی برای این موضوع طلب کردند وی از پروژه مسکن مهر رهنمایی کرد. پروژه انبوه سازی مسکن که مسکن فاخر و در شان مردم را وعده می داد و در حد همان وعده ماند.

«فاجعه»، «مزخرف»، «پوپولیستی»؛ از جمله صفاتی است که آخوندی برای مسکن مهر بر شمرده است.

وی در یکی از اظهارات خود درباره مسکن گفت: « این یک طرح فاجعه‌آمیز بود که منافع ملی کشور را در معرض خطر قرار داد.»

انبوه سازی از جمله راه های کنترل عرضه مسکن برای کنترل قیمت آن است و با مسکن مهر تا حدودی بازار مسکن کشور اشباع شد و قیمت ها کنترل شد اما بعدها با مخالفت آخوندی و دولت با این پروژه مسکن دچار رکود و از سوی دیگر با گرانی نرخ ارز دچار رکود تورمی شدید شد.

وعده هواپیماهای نو برجامی
یکی از وعده های برجام خرید هواپیما جدید و نوسازی ناوگان هوایی کشور بود. در همین رابطه وزارت راه خود هم مسحور وعده برجام شد و در این فرصت نه تنها ناوگان هوایی نوسازی نشد؛ بلکه کارشناسان بیان می کنند که تجهیز و تعمیر و بازسازی خطوط هوایی کشور هم صورت نگرفت و وزارت راه در سودای وعده های برجام فرصت تجهیز را از دست داد.

در همین رابطه، «حسین علایی»، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در مصاحبه با ایرنا گفت: «تصور می‌شد همه کار‌ها از طریق برجام و خرید هواپیمای نو انجام می‌شود درحالی‌که از روز اول، اعلام کردم باید دست شرکت‌های هواپیمایی را برای وارد کردن هواپیما‌هایی که خودشان تشخیص می‌دهند اقتصادی است باز گذاشت و سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای واردشده را تنها از لحاظ داشتن صلاحیت پرواز ارزیابی کند و معیار‌های دیگر را باید کنار گذاشت.»
 
علایی با بیان اینکه منتظر هواپیمای نو ماندن اشتباه بود، اظهار داشت: «درواقع همان زمان نیز بر این موضوع تأکید کردم که توافق برجام باید فرصتی برای ورود انبوه هواپیما به کشور باشد و منتظر هواپیمای نو ماندن کار اشتباهی است. اما این تصمیم که زمان ساخت هواپیما‌های خریداری‌شده نباید پایین‌تر از سال ۲۰۰۵ باشد، فرصت زیادی را از شرکت‌های هواپیمایی برای واردکردن بوئینگ و ایرباس دست‌دوم گرفت.»

متاسفانه وعده نوسازی به سبب اینکه به طور کاملا شدیدی وجه تبلیغاتی داشت و هم آخوندی وزیری بود که این وزارتخانه را به طور روزمره اداره کرد، ناوگان هوایی چندان پیشرفتی در این فرصت پنج ساله نیافت.

حاشیه های آخوندی با خبرنگاران و مردم 
مدیریت بحران یکی از مواردی است که در وزارتخانه راه و شهرسازی دوره آخوندی چندان قابل دفاع نیست. بعد از حادثه برخورد دو قطار در سمنان و آتش گرفتن و فوت برخی از هموطنان وی درباره این موضوع گفت که« همه خانواده‌ها چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.» همین سخنان سبب شد تا افکارعمومی که داغدار جان باختگان این حادثه بودند بسیار از طرز برخورد وزیر را این حادثه عصبانی شوند.

برخورد ناپسند آخوندی با یکی از بانوان خبرنگار و همچنین نوع پاسخ گویی وی به مردم در فرودگاه مهر آباد که با بی اعتنایی همراه بود نیز باعث جنجال رسانه ای شد.

آخوندی به خانمی که از گرانی نرخ پارکینگ گلایه دارد و می‌گوید راهش دور است، می‌گوید «با تاکسی رفت و آمد کن و ما موظف نیستیم برای شما پارکینگ تهیه کنیم.» جالب اینجاست که وزیر با بی‎اعتنایی به این شهروند درحالی که از وی دور می‌شود، می‌گوید: « باید بیشتر ازت پول بگیرن.»

آخوندی از وزارت راه می رود؟
همانطور که مطرح شد عملکرد آخوندی چندان مورد قبول مردم و بعضا نمایندگان واقع نشد. وی از جمله وزرایی است که پایش سه بار به مجلس برای استیضاح باز شد و هر سه بار توانست دوباره از مجلس رای اعتماد بگیرد. درواقع از سال 94 سالی یکبار وی به مجلس برای استیضاح رفته است اما بعید به نظر می رسد با توجه به اینکه رویکرد مجلس نسبت به دولت انتقادی تر شده وی دوباره بتواند از مجلس با عنوان وزیر خارج شود.

با این اوصاف آخوندی امروز با توجه به مشکلاتی که در حوزه کاری خود وجود دارد به نظریه‌پردازی در امور غیرمرتبط با حوزه مسکن مشغول است، در حالی که به عنوان مسئول بخش مسکن و شهرسازی کشور باید پاسخگو باشد که چرا وضعیت بازار به این روز افتاده است.

امروز موضوع مشکلات کامیون داران برای حمل کالا در جاده‌ها که گفته می شود 50 هزار حلقه لاستیک کم است و هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین نیز زیاد شده باعث بروز مشکلاتی در بازار شده است. در همین رابطه برخی هم سناریوچینی کرده‌اند که کشور را با اعتصاب ساختگی رانندگان ماشین های سنگین دچار بحران بکنند. در این شرایط عباس آخوندی در هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با ورود به مسائل خارج از حوزه کاری خود گفت: «در پایان دولت دهم دو مانع اساسی در ایران داشتیم برای این‌که بتوانیم در محیط بین المللی عمل کنیم؛ ‌یکی کنوانسیون‌ها و قوانین FATF بود که کمتر درباره آن بحث شده و دومی به تحریم‌های سازمان ملل برمی‌گشت. این دو نکات بسیار بسیار مهمی بودند که هر بازرگانی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. امکان افتتاح حساب و مبادله پولی وجود نداشت.

وی ادامه داد:‌ اولین باری که دولت ایران درخواست پیوستن به FATF در سال 1387 بوده است. وزیر دارایی وقت در این سال اعلام می‌کند، می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و لایحه‌ای را در این رابطه به مجلس پیشنهاد می‌کند. در سال 90 دبیر شورای امنیت ملی طی نامه‌ای "می گوید پیوستن ما به FATF ضروری است. اینها در دولت نهم و دهم بوده و در دولت یازدهم نبوده است. حدود ده سال است که موضوع FATF حل و فصل نشده است و به عنوان یک موضوع عدم قطعیت در جامعه مانده است.»

یادداشت و نظریه پردازی آخوندی در رسانه ها و مطبوعات هم فزونی یافته است. با این حال به نظر می رسد که یا آخوندی از رفتن خود از وزارت راه مطمئن شده است و یا اینکه تدبیر برای جلوگیری از مشکلات حوزه کاری خود ندارد که سعی می کند با سخن گفتن در سایر مسائل افکار عمومی را منحرف سازد.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان