۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین آمران به معروف باید شناخت دقیقی از معروف‌ومنکر زمان داشته باشند
کد خبر: ۳۲۸۲۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۴ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

آمران به معروف باید شناخت دقیقی از معروف‌ومنکر زمان داشته باشند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید شناخت دقیقی از معروف و منکر زمان داشته باشد.

آمران به معروف باید شناخت دقیقی از معروف‌ومنکر زمان داشته باشند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امروز چهارشنبه در جلسه اخلاق حوزه علمیه استان قزوین در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) اظهار کرد: امام علی (ع) در نامه ۴۱ خطاب به فرزندان و همه کسانی که وصیت‌نامه حضرت به آنها می‌رسد سفارش‌های فراوان کرده‌اند و یکی از مهمترین سفارش‌های حضرت، سفارش به امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تصریح کرد: حضرت تأکید می‌کنند مبادا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌اعتنا باشید و آنرا جدی نگیرید چرا که اگر جدیت در امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشید، بدترین‌های شما بر شما مسلط خواهند شد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حکمت ۳۱ فرمودند کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، کافران و منافقان را به ذلت می‌کشاند و این مهم به آن معناست که امر به معروف و نهی از منکر مایه عزت و سربلندی است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در احادیث آمده است امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات الهی و یا دو خُلق از اخلاق الهی هستند و هر کسی آن را یاری کند، خدا او را یاری خواهد کرد.

وی افزود: در ادامه حدیث آمده است هر کسی امر به معروف و نهی از منکر را تضعیف کند، خداوند او را خوار می‌گرداند و هیچ بهانه‌ای در این زمینه مورد پذیرش نیست چرا که امر به معروف و نهی از منکر رزق را کم نمی‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ابراز داشت: امیرالمؤمنین (ع) آدم‌ها را به چند دسته تقسیم کرد و فرمود گروهی از آدم‌ها منکِر منکَر هستند و بدی‌ها را با دست، زبان و دلشان انکار می‌کنند و این کامل‌ترین برخورد در مقابل منکر است و آنها همه خیرها را برای خودشان جمع کرده‌اند.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه ادامه داد: گروهی دیگر هستند که بدی را با زبان و قلب انکار می‌کنند اما اقدام عملی در مقابل آن ندارند و حضرت در خصوص آنها می‌فرماید این گروه دو خصلت از ویژگی‌های خوبی را برای خود جمع و دیگری را ضایع کرده است.

وی اضافه کرد: دسته سوم گروهی هستند که قلباً از منکر و بدی ناراحت می‌شوند اما زبان و عملشان هیچ کاری در مقابل منکر انجام نمی‌دهد و این گروه سه خصلت از خصلت‌های انسانی مؤمن را ضایع می‌کنند و یکی را برای خود نگه می‌دارند.

عابدینی افزود: دسته چهارم گروهی هستند که بدی و منکر را با قلب، دست و زبان منکر می‌شوند و به آن اهمیتی نمی‌دهند؛ آن کسانی که هر سه خصلت را ضایع کرده‌اند، مرده زنده نما هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه باید بتوانیم به درستی معروف و منکر زمان خود را بشناسیم، اظهار کرد: امام حسین (ع) با بیعت نکردن با یزید و با قرار گرفتن در مقابل او نشان داد که معروف آن زمان امامت ولی خدا و منکر تسلط ظلم و طاغوت است.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند لعنت بر کسانی که امر به معروف می‌کنند اما خودشان آن معروف را ترک می‌کنند و در حالی که نهی از منکر می‌کنند خودشان مرتکب منکر می‌شوند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان