۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فاجعه‌آفرینان حادثه تأثرانگیز اهواز مزدور بیگانه‌اند/آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می‌کند
کد خبر: ۳۲۷۷۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد:

فاجعه‌آفرینان حادثه تأثرانگیز اهواز مزدور بیگانه‌اند/آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می‌کند

رئیس جمهور گفت: دولت برای مقابله با اقدامات آمریکا آماده است و آمریکایی‌ها پشیمان خواهند شد.

فاجعه‌آفرینان حادثه تأثرانگیز اهواز مزدور بیگانه‌اند/آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می‌کند
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز یکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک به منظور شرکت در هفتادو سومین مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: جنایت جنایتکاران تأثیری در اراده ملت ایران ندارد و پاسخ جنایت در اهواز در چارچوب قانونی و مصالح کشور به جانیان داده می‌شود.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و نام سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و یارانش با وفایشان گفت: مردم بزرگوار کشورمان همه ساله و بویژه امسال با حضورشان در مجامع و مراسم دینی و مذهبی و سوگواری ها، بهتر از هر سال دیگر و با شکوه‌تر از همیشه، حماسه بسیار خوبی را آفریدند، امیدواریم خداوند ما را در زمره یاران ابی عبدالله الحسین(ع) قرار دهد و بتوانیم راه و مسیر و فرهنگ بلند او را پیروی کنیم.

وی حادثه دیروز اهواز را حادثه بسیار تأثرانگیزی توصیف کرد و اظهارداشت: اولاً مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز متجاوزین و صدامیان به کشور بود و اینهایی که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند نه اینکه بخواهم تشبیه کنم در دورانی که دوران جنگ تحمیلی بود همین جمع با همین اسم‌ها، از متجاوزین حمایت می‌کردند و جنایاتی را می‌آفریدند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینان مدت‌ها رفتند در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ، با اینکه اینها مشکوک بودند و سال‌ها در عراق بودند، لطف نظام جمهوری اسلامی ایران شامل حال آنها شد. تا زمانی که صدام جنایتکار زنده بود، اینها مزدور او بودند، بعد از آن ارباب را عوض کردند، یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس، هم مسایل مالی اینها و هم تسلیحاتی و هم سیاسی اشان را به عهده گرفت و اینها همیشه از جنایت خودشان نه پشیمان بودند و نه متوقف کرده بودند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تروریست ها دیروزجنایت بزرگی را مرتکب شدند آن هم نسبت به شهر اهواز ایستاده و قهرمان در طول 8 سال دفاع مقدس اظهار داشت: در ماه‌های اولیه جنگ روزهایی بود که گلوله توپ در خود خیابان‌های اهواز می‌خورد و شاهد بودم اما با این حال مردم شهر را تخلیه نکردند و در شهر ماندند و مقاومت و ایستادگی کردند.

 روحانی با بیان اینکه در خوزستان و اهواز مردم دلاور و فداکار و شجاعی اعم از فارس و عرب و بختیاری حضور دارند, گفت: همه کسانی که در آنجا حضور دارند و ساکن هستند دلاوری ها کرده اند. بعد از جنگ هم همیشه برای پیشرفت کشور تلاش کردند و بسیار متأثر هستیم که این مردم عزیز و دلاور دیروز عزادار شدند.

وی افزود: دیروز با اقدام تروریستی بچه‌هایی که می‌بایست این روزها یا سال‌های آینده در همین روزها به مدرسه می‌رفتند به شهادت رسیدند. پدرها و مادرهایی که امروز می‌بایست فرزندان خودشان را برای رفتن به مدرسه بدرقه می‌کردند بی‌گناه و مظلومانه شهید شدند.

رئیس جمهور با تایکد بر اینکه بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران از این جنایت نخواهد گذشت،گفت: کاملاً برای ما روشن است که چه کسانی این کار را کردند، چه گروهی هستند و به کجاها وابسته‌ هستند .

 روحانی با بیان اینکه آنهایی که امروز در سطح جهانی ادعای حقوق بشر را مرتب تکرار می‌کنند در قبال این جنایت ها باید پاسخگو باشند،اظهار کرد: پشتوانه‌ همه این کشورهای کوچک مزدوری که در این منطقه هستند، آمریکا است. آمریکایی‌ها هستند که اینها را تحریک می‌کنند. آمریکایی‌ها هستند که شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذارند که این جنایات را مرتکب می‌شوند. اینها هیچ تأثیری در راه، اراده و مسیر ملت ما ندارد. ملت ما در برابر جنایت‌های بسیار بزرگتری ایستادگی و مقاومت کرده اند.

وی تاکید کرد: انشاءالله پاسخ این جنایات را در چارچوب قانونی و در چارچوب مصالح کشور به جانیان این حادثه خواهد داد و همه عوامل دستگیر و به مجازات خواهند رسید.

رئیس جمهور درخصوص سفرش به نیویورک گفت: این سفر به منظور شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. به طور معمول در سال‌های پیش هم این سفر را انجام داده‌ام. این سفر فرصت و تریبونی است که در اختیار کشور قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نظرات خود را نسبت به مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بیان کند.

روحانی افزود: در این سفر فرصت دیدار با سران بسیاری از کشور‌ها فراهم شده است. با توجه به آنکه در شرایط عادی دیدار با این سران نیازمند سفر‌های بسیاری است، سفر به نیویورک فضای مناسبی برای انجام ملاقات‌های دوجانبه است.

وی ادامه داد: معمولا هرساله جلسات متعددی را با رهبران کشور‌های حاضر در اجلاس و همچنین مسلمانان و سیاسیونی که در آنجا فعالیت دارند انجام داده ایم و مصاحبه هایی با سردبیران رسانه های مهم داشته‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه شرایط امروز جهان شرایط مناسبی نیست، تأکید کرد: مهمترین مسئله این است که در حال حاضر آمریکایی‌ها حالت قلدرمآبی خود را بیش از گذشته به رخ جهانیان کشیده و به سیاست یکجانبه‌گرایی خود ادامه می‌دهند.آمریکا فکر می‌کند هرکه زور دارد می‌تواند بر مبنای آن برای دنیا تصمیم بگیرد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: آن‌ها تصور می‌کنند هرکس حق وتو دارد اجازه دارد هرکاری که می‌خواهد در شورای امنیت انجام دهد. هرکه میزبان یک سازمانی است، تصور می‌کند نسبت به آن سازمان اختیاراتی دارد.

روحانی تصریح کرد: اختیارات آمریکا در سازمان ملل باید مشابه همه کشور‌های دیگر باشد و نه بیشتر. متأسفانه آمریکا از سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند. کشور‌های دنیا نتوانستند به خوبی از این سازمان در شرایط بحرانی منطقه‌ای و جهانی استفاده کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که شرایط امروز آمریکا با همیشه متفاوت است، گفت: امروز افرادی دولت آمریکا را در دست دارند که به هیچ مقررات بین‌المللی و هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند؛ نه به معاهدات تجاری خود با دیگران پایبند هستند، نه به شورای حقوق بشر احترام می‌گذارند و نه متعهد به معاهده پاریس بودند و به طور کل تمام مقررات بین‌المللی را زیرپا می‌گذارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حکومت فعلی کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است, گفت: امروز افرادی انجا سرکار هستند که به مقررات بین المللی احترام نمی گذارند و کارهای کردند که کمتر قابل تصور بود.آنها با فلسطین این چنین مقابله کردند و سفارت خودشان را را به اورشلیم  و قدس شریف بردند و مشکلاتی رابرای صدور ویزای مسلمانان ایجاد کردند.

روحانی با اشاره به اینکه حکومتی سرکار است که با تفکر یک جانبه گرایی و ناسیونالیسم افراطی کار خود را در این کشور ادامه می دهد, اظهار کرد: بسیاری از کشورها حرفهای فراوانی دارند و در این اجلاس مطرح خواهند کرد؛ جمهوری اسلامی هم از این فرصت استفاده می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا به برجام پشت پا زد و آن را نقض کرد, گفت: آمریکا به بهانه های واهی ازاین توافق خارج شد و کاری شروع کرده خلاف حقوق بشر و ملتی را تحت فشار قرار داده و با قوانین داخلی خود مشکلاتی را در روابط شرکتهای و ملتهای دیگرایجاد می کند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها اهدافی را دنبال می کنند که به آنها نمی رسند. آنها می خواهند مردم را تحت فشار قرار دهند و از تصمیم و اراده خود برای استقلال پشیمان کنند.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی ها می خواهند که در کشور امنیت نباشد بلوا و اشوب درست کنند, افزود:آمریکایی ها می خواهند شرایطی فراهم کنند که به این کشور برگردند و مثل گذشته اربابی کنند.هیچ یک از این ها امکان پذیر نیست و اینها خیالات خام است و آنها به اهداف خود نمی رسد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت برای مقابله با اقدامات آمریکا آماده است و آمریکایی‌ها پشیمان خواهند شد.

وی با بیان اینکه امریکایی ها کار غلط و اشتباهی را انتخاب کردند و پشیمان خواهند شد, گفت: در این سفر به جنایات, تخلفات و نقض حقوق بین الملل اشاره خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه با کشورهای دوست برای ادامه برجام صحبت می‌کنیم, گفت: وزیر خارجه با 4+1 جلسه دارد. من با رهبران اروپایی و اسیاسی دیدار دارم و این موضوع را دنبال می‌کنیم تا با کمترین هزینه از این تحریم عبور کنیم و امریکا را برای تجاوزگری و دخالت نسبت به کشورها بویژه ایران پشیمان کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسائل منطقه, سوریه و یمن هم جای بحث و بررسی با کشورهای دوست خواهد داشت.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان