۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پایش بیماری آنفلوآنزای طیور بومی در آبیک آغاز شد
کد خبر: ۳۲۵۲۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۵ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک:

پایش بیماری آنفلوآنزای طیور بومی در آبیک آغاز شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: پایش طیور بومی روستاهای اطراف واحدهای مرغداری‌ صنعتی آبیک که با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر بوده و مجددا" فعالیت خود را آغاز کرده‌اند انجام می‌شود.

پایش بیماری آنفلوآنزای طیور بومی در آبیک آغاز شد
مرتضی یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری از بروز وشیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، واحد طیور اداره دامپزشکی آبیک طی برنامه‌ریزی منظم نسبت به بازدید و اخذ نمونه سرمی از جمعیت طیور بومی روستاهای اطراف مرغداری‌های صنعتی که فعالیت خود را مجدداً شروع کرده اند، به‌منظور پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان آبیک آغاز کرده است.

وی افزود: با عنایت به نقش مهم جمعیت طیور بومی که به‌صورت سنتی در روستاها نگهداری شده و اغلب در تماس مستقیم با دیگر طیور موجود در روستا و به‌ویژه با پرندگان آزاد پرواز هستند، احتمال انتقال ویروس‌های بیماری‌زا به‌خصوص ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به طیور بومی محتمل است، که این مورد به دلیل تردد کارگران مرغداری‌ها به روستا و مرغداری، می‌تواند برای واحدهای صنعتی پرورش طیور مشکل‌ساز باشد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک اذعان کرد: پایش طیور بومی روستاهای اطراف واحدهای مرغداری‌ صنعتی آبیک که با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر بوده و مجددا" فعالیت خود را آغاز کرده‌اند انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری ویروسی واگیر دار است که دستگاه تنفسی، گوارش،‌ تولیدمثل و اعصاب را در طیور در‌گیر می‌کند و میزان ابتلا و مرگ و میر این بیماری در ماکیان و بوقلمون بالا است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان